ontsteking alvleesklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: ontsteking alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 21:39

Nou het is allemaal niet zo rooskleurig,de dokter is net geweest en hij heeft heel veel geluk gehad.Zijn galblaas zat verkleefd in zijn darmen en lichaamsvet,dus zat behoorlijk vast.Ook was zijn galblaas zo hard als beton.de dokter heeft er nogal wat moeite voor moeten doen om de galblaas eruit te krijgen.Het bleek dat er pus in zijn buikholte liep van de galblaas,daarom heebn ze het toch met laproscopie gedaan omdat een grotere wond een groter risico betekende.Hij heeft een extra infuus gekregen met antibiotica om een ontsteking of een buik infectie tegen te gaan.voorlopig ligt hij hier nog aan en moet absoluut rusten.De dokter heeft hem echt gezegd dat hij niet beseft hoe zieki hij was en nog steeds is.Ook hebben ze een drain geplaatst om het wondvocht af te voeren en er was al behoorlijk wat uitgekomen.ook hebben ze een galsteen verwijderd ter grootte van een knikker dus behoorlijk groot volgens de arts.
De komende dagen krijgt hij zware antibiotica en absolute rust.Verder blijft hij voorlopig ook even op vloeibaar eten staan.
Dus al met al heeft hij ontzettned veel geluk gehad dat hij zo snel geholpen is want die arts had gezegd dat er mensen waren die wel tot 3 maanden in het ziekenhuis moesten blijven.
Dus het valt allemaal nog niet mee.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:54

Sjeuh Dwertje, dat is niet mis zeg..logisch dat zijn alvleesklier het niet meer trok..dit is wel heel heftig.
Ik hoop dat hij gauw hersteld en niet zijn alvleesklier weer het risico loopt op te gaan spelen..maar zo te horen wordt hij goed in de gaten gehouden en nu maar duimen dat hij de artsen heel serieus neemt en ook dan echt volledige rust zal nemen, ook als hij eventueel zaterdag weer naar huis mag..dat is over 2 hele dagen al, vlotjes hoor.
Veel sterkte en goed uitrusten he van deze spannende dag.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 22:03

Hij moet zowiezo minstens 3 dagen blijven.Dus ik weet niet of hij het weekend wel thuis is.Ik hoop maar dat het nu tot hem doordringt hoe ernstig het was en eigenlijk nog steeds is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:25

Laat hem maar lekker in het ziekenhuis blijven, liever daar een dag te lang, dan graag naar huis willen en alsnog weer terug moeten naar het ziekenhuis.

Heeft je vader niet eens koorts gehad de afgelopen tijd?
Je zou toch denken dat hij een buikontsteking heeft gehad.

Enne zonder geluk vaart niemand wel!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:23

Mijn moeder vertelde gisterenavond dat hij de laatste 2 weken weer weinig at en veel misselijk was.Maar daar praatte hij niet over.Dus hij moet wel meer hebben gevoeld de laatste tijd,maar zo is mijn pa.
Ze hebben hem gisteren gewogen en hij woog 69 kilo,een paar weken geleden was dit nog 85 kilo.
Dus hij is behoorlijk teruguitgegaan in gewicht.Het is maar goed dat hij op tijd geopereerd is want anders had het nog helemaal fout af kunnen lopen.
Maar hij is en blijft eigenwijs. Bloos

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:28

Tja, zo'n vader heb ik ook.

Je vader heeft de afgelopen weken toch wel weer duidelijk last gehad van de alvleesklier.
Ik begrijp ook wel waarom hij niets heeft gezegd; de kans was groot dat ze de operatie zouden opschorten ivm ontstekingen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:55

Nou we zijn net terug uit het ziekenhuis en mijn vader mag morgen naar huis.Om 12 uur krijgt hij morgenmiddag een infuus met antibiotica en daarna mag hij naar huis.De chirurg staat er versteld van dat hij zo vlug weer op de been is.Ook snapt deze man niet dat mijn vader niet veel eerder klachtten heeft gehad.Maar gelukkig voor ons loopt alles toch goed af .
Wel moet mijn vader het nog rustig aan doen de komende weken en hij heeft beloofd dat hij dat ook gaat doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:28

Dat is hartstikke goed nieuws.
Mocht hij bij thuiskomst toch klachten krijgen, hij moet niet schromen om contact met het ziekenhuis of minimaal de HA op te nemen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:27

Kijk dat is goed nieuws. Nu maar hopen dat deze zeer eigenwijze, koppige man zijn lichaam en gezondheid erg serieus zal nemen komende paar weken Lachen

En net wat Tienus zegt, zodra hij wat voelt wat hij niet hoort te voelen, meteen bellen naar zijn arts en niet af laten doen met 'oh dat komt door de operatie, neem maar paracetamol' (zo is het bij mn zusje allemaal begonnen).
Geniet van je lange weekend Dwertje en sterkte voor jullie.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 22:14

dank jullie wel voor jullie geweldige steun en toeverlaat de afgelopen weken.Vind het echt super dat jullie zo meegeleefd hebben.Mijn vader beseft nu toch wel dat het toch iets ernstigs is en wil het de komende tijd rustig aan blijven doen en natuurlijk houden we hem heel erg goed in de gaten.As donderdag moet hij al op controle komen,dus ze blijven hem wel goed in de gaten houden de komende tijd.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:38

Uiteraard graag gedaan hoor Lachen men vergeet vaak dat de mensen aan de zijlijn het ook heel erg zwaar hebben en dan is het erg fijn als er mensen zijn die wel gehoor geven aan de zorgen die je hebt en wij hebben het allemaal ook ervaren, hetzij zelf, hetzij vanaf de zijlijn.

Fijn dat ze hem zo goed in de gaten houden, beter voorkomen dan genezen he Knipoog
Gelukkig dat je vader nu wel het besef heeft..ik denk wel dat hij redelijk snel zal opknappen, doordat hij zo'n vechter en doordouwer is Lachen

Fijn weekend Dwertje.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:40

mijn vader is nu alweer een paar dagen thuis en het gaat best goed.Gelukkig luisterd hij goed en rust veel uit.Hij had wel wat pijn,maar gaat dan gelukkig wel even rustig liggen en hij neemt dan ook zijn tijd.
Hij beseft zelf gelukkig ook wel dat hij veel moet rusten.Donderdag moet hij terug voor controle dus ik ben benieuwd,maar denk dat het allemaal wel goed is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:31

Fijn hè, pijn is het beste waarschuwingssignaal.
Dan wil men wel luisteren.

Dat het herstel lekker door mag zetten!!!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:16

tienus63 schreef:
Fijn hè, pijn is het beste waarschuwingssignaal.
Dan wil men wel luisteren.

Dat het herstel lekker door mag zetten!!!

Helemaal mee eens!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:33

Kijk, das goe dom te horen, dat je vader luisterd naar zn lichaam Lachen des te sneller knapt hij op..
Vandaag controle, succes, ben benieuwd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:45

Ik neem aan dat de controle nog moet komen, of is hij 3 mei op controle geweest?
Gaat het nog steeds goed met hem?

@ James100, hoe gaat het met je schoonzusje?
Is er überhaupt al iets meer bekend?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:30

Ja mijn vader is op controle geweest en alles was gelukkig goed.De chirurg had wel verteld dat hij vest bang was voor de eerste 24 uur na de operatie.Hij vertelde mijn vader ook,als de ontsteking terug was gekomen dan was het waarschijnlijk te laat voor hem geweest.
Dus mijn vader heeft echt geluk gehad.Wij zijn er van de week achter gekomen dat zijn broer ook een ontsteking van de alvleesklier heeft gehad maar die is tijdens de operatie gestorven.
Maar goed dat we hier allemaal niet aan gedacht hebben.
Mijn vader is nu vrij van controle en kan zijn leven weer verder leven zei de arts.
Dus uiteindelijk toch een goede afloop.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:06

Soms is het beter om niet alles te weten.

Waarschijnlijk zijn problemen met de galblaas, alvleesklier e.d. dan ook familiair bij jullie.

Houdt dat in het achterhoofd, mocht jij of andere directe familieleden in de toekomst buikproblemen krijgen.
Het is wel belangrijk dat je het meldt aan de behandelde artsen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:50

Ja dank je voor de waarschuwing,want daar had ik nog niet aangedacht.
Maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden voor als er ooit problemen zijn.Bedankt voor je tip.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:18

Jaa wat goed dat de nacontrole ook goed was zeg.
Hij zal vast gauw genoeg uitvnden wat hij wel en beter niet kan eten nog aan vettigheid. Mn zusje bv had heel erge last van pizza en boerenkool met hemaworst, haha..ze heeft preventief Domperidon bij zich als ze ergens gaat eten..heeft je vader dat ook meegekregen, of gewoon zelf uitvissen?
Afijn, hopelijk houd hij zich komende tijd nog rustig, om volledig te herstellen en Dwertje, zo te horen zijn nu alle stressvolle angstige dagen voorbij, top!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 22:17

Mijn vader moet zelf kijken wat voor eten hij kan verdragen en wat niet,maar tot heden heeft hij nog niets gehad waar hij niet tegen kan.Maar ik hoorde van een kennis van me dat bij haar man ook de galblaas was verwijderd en dat hij wel moeite heeft met bepaalde produkten.Zoals mayonaise en meerdere ei producten.
Maar ik heb niets gehoord van mijn vader dat hij al ergens last van heeft gehad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:31

Ik gebruik zelf Losec, 40 mg, mijn vader gebruikt Losec 20 mg.
Ik durf voor zowel mijzelf als mijn vader niet te zeggen of het vanwege onze verwijderde galblaas is en bij hem de alvleesklierontsteking of vanwege de grote hoeveelheid andere drugs die wij slikken.
Ik denk het laatste.

Je merkt snel genoeg tegen welke dingen je niet kunt.
Heel soms heb ik ´s nachts enorme pijnaanvallen in mijn slokdarm, oorzaak onbekend.
Gelukkig hebben we een verstelbare bedbodem, dus voeten -en hoofdeind omhoog en dan kan ik nog een beetje pijnloos rechtop slapen.
Eventueel zou ik dan een extra Losec mogen nemen.

Maar meestal voel ik me dan zo slecht dat ik me er niet toe kan zetten uit bed te gaan.
En ik wil mijn man eigenlijk dan niet wakker maken.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 14:36

Oh hier schrik ik wel even van,wist niet dat jij er zoveel last van had.Nou ik begrijp goed dat het een hele impact heeft op je leven zoals ik je nu hoor.
Vervelend is dat als je iets hebt ,want je wil er eigenlijk andere mensen niet mee lastig vallen.
Zelf heb ik zwaar astma en ook regelmatig in de nacht benuawd .Ook ik wil dan mijn man niet wakker maken want die moet er s,ochtends ook weer vroeg uit om te werken.Hij zegt zelf wel dat het niet vervelend is als ik roep als het nodig is maar zelf heb ik daar wat problemen mee.
Ik begrijp dat jij ook je hele leven medicijnen moet gebruiken en je vader ook.
Ik begin steeds meet te weten over de ontsteking van de alvleesklier,aan de ene kant is het fijn om veel te weten maar aan de andere kant ook niet.Maar in ieder geval :stel dat mijn vader ergens last van krijgt,dan weet je of het wel of niet van de alvleesklier komt.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:57

@ Tienus, toevallig heeft ze zondag weer mega pijn gekregen.. Ze zijn nog aan het onderzoeken, ze heeft daarbij ook iets aan haar eierstokken, laten we het zo stellen gynacologische problemen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:27

dwertje schreef:
Ik begin steeds meet te weten over de ontsteking van de alvleesklier,aan de ene kant is het fijn om veel te weten maar aan de andere kant ook niet.Maar in ieder geval :stel dat mijn vader ergens last van krijgt,dan weet je of het wel of niet van de alvleesklier komt.

Ik begrijp je maar al te goed.
Zo kreeg ik deze week het kwartaalblad van mijn ziekenclub binnen; chips, staan er opeens allemaal klachten in die ik eigenlijk ook heb, maar ondanks diverse onderzoeken geen oorzaak voor te vinden is.
Ik heb het blaadje meteen doorgeschoven naar mijn moeder; tja gevolg; ooh heb je het gelezen, waar jij last van hebt kan heel goed door de ziekte komen.

Jahhhhhhhaaaaa, weet ik, maar ik voel me verder niet ziek, dus ik wil gewoon fijn mijn kop in het zand steken.

Wie weet volgende maand maar even doorvragen in het UMCG, misschien is het wel weer tijd om iets meer te onderzoeken dan alleen maar bloed, urine en bloeddruk/hartslag.

Alles lezen over ziektes en aandoeningen kan er verontrustend zijn, ik probeer de nare dingen zoveel mogelijk naast me neer te leggen.

@ james100, laat je schoonzusje eens de site www.vasculitis.nl door nemen, misschien herkent zij bepaalde symptomen en kan ze de artsen een duwtje in de goede richting geven.