wie is er bang voor de dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: wie is er bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:24

pff of ik het eng vind
moeilijke vraag
het lijkt me eng als je kanker hebt en weet wanneer je ongeveer dood gat of een andere ziekte
als ik niet weet wanneer ik dood ga vind ik het niet eng.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:27

ik ben niet bang voor de dood maar wel om dood te gaan
Hoe gaat het met de erfgenamen om het maar zo te noemen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:01

dank je wel krumel Lachen

RK, dat is wel een hele mooie ervaring Ja

het enige waar ik idd écht bang voor ben, is om mijn vriend te verliezen maar ja, we zijn ook nogal verweven met elkaar dus dat is logisch.

voor de rest... ik weet het niet. wel dat de pijn er niet minder om zal zijn hoor
één van mijn beste vriendinnen heeft kanker. ik ben nu al bezig met het accepteren van haar dood, al hoop ik dat dit nog jaren uitgesteld wordt. maar ik weet ook dat er een dun draadje tussen ons is, dus haar dood zal voor mij niet helemaal het einde betekenen Lachen

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:27

runningkawa schreef:
Picasso schreef:
Ik ben 'er' heeeel erg bang voor, kan 'het' niet eens uitspreken zonder er angst bij te voelen....zou willen dat ik een kijkje kon nemen in hoe het in het hiernamaals is, en óf dat er überhaubt is, ik hoop het ontzettend; ik zou heel graag mijn moeder terug zien, die is overleden toen ik 8 was en zij 34....veel te jong dus. Mede hierdoor ben ik vreselijk bang dat mij ook zoiets zal overkomen en ik mijn dochter van net 9 ook zou moeten achterlaten....ik word in april 36 en ben dus nu al bijna 2 jaar ouder dan zij ooit geweest is.....mijn oma daarentegen is bijna 98 (haar moeder) en leeft nog steeds in (relatief) goede gezondheid........brrrr, nee ik zou willen dat het ons bespaard zou kunnen blijven.....hoop dat ik nog een lange tijd te gaan heb hier......

Bij het overlijden van mijn vader zei hij dat weniet moesten huilen, hij ging naar zijn moeder en zus toe.
Ik denk dat iemand die op het punt staat te overlijden dat echt kan zien.
Het heeft mij iig erg geholpen.

Daarna heb ik een kijkje mogen nemen in het hiernamaals.
daar zat mijn vader aan een meertje, met aan de linkerzijde een vrouw.
Toen ik vroeg wie dat was zij hij Dien (dinie, zijn zus)
Ik heb haar nooit gekend en ook geen foto's van gezien.
Ik ben bij mijn moeder gaan vragen hoe Dinie eruit zag en dat was precies de vrouw die ik gezien had.

Het vredige gevoel wat ik daar ervaren heb
De warmte, geborgenheid en liefde, die is niet te beschrijven, zo fijn

Ik was 9, mijn vader 38 toen hij overleed.
Net als jij ben ik vroeger altijd bang geweest om ook zo vroeg te gaan.
Voor dat vroege gaan ben ik nog wel een bang.
Ik wil nog helemaal niet.
Maar voor de dood op zich helemaal niet.
Dan zie ik mijn vader terug en ga ik naar het liefde volle hiernamaals.

Overigens voel ik mijn vader aanwezigheid zo ook.
Vroeger dacht ik dat het inbeelding was omdat ze me daarmee getroost hadden.
Van je vader is altijd bij je enz.
Nu weet ik dat dat echt zo is en dat kan ook niet zonder dat er meer tussen hemel en aarde is.

Ik hoop voor je dat je die rust die ik daarin gevonden heb, ook eens gaat voelen Lachen

ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet vragen...

maar hoebedoel je heb een kijkje mogen neme in het hiernamaals?
Verteld r is meer over, ben erg benieuwd en nieuwsgierig!!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:04

Achjah ik denk maar zo er is leven na de dood Knipoog

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:05

Skygirl schreef:
Normaal gesproken ben ik niet bang voor de dood, maar af en toe heb ik wel angstaanvallen. Dan komt het zo dichtbij. Vroeger had ik best wel hevige van ongeveer een minuut. Een keer had ik er zelfs een van een half uur. Nu duren ze meestal maar een paar seconden en soms ook een paar best wel vlak na elkaar. Ik heb ze eigelijk altijd s'avonds in bed. 2x heb ik er een op school gehad. t zal wel komen omdat ik dan moe ben.

dat heb ik dus ook, precies t zelfde....verder denk ik er gewoon niet bij na

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 01:58

Ik ben niet bang voor de dood, ben soms alleen wel benieuwd naar hoe ik doodga. Zie het niet zo zitten om eerst dagen te worden gemarteld en dan te worden vermoord.

Heb wel een hele periode gehad dat ik grip wilde hebben op HOE en WANNEER ik doodga. Weet wel dat als ik te horen krijg dat ik niet meer te redden ben (door een ziekte) dat ik er zelf een punt aan punnik.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 02:21

Ik denk er bewust niet teveel over na. Als ik dat doe roept dat zoveel vragen op dat ik er vanzelf bang van wordt. Ik denk dat als je dood bent dit hetzelfde voelt als dat je slaapt, dus dat je het niet bewust meemaakt ofzo. Maar meer de manier waarop je dan doodgaat, of het pijnlijk, langzaam is..

Zou het niet willen weten, als dat mogelijk zou zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:48

Ik ben absoluut niet bang voor de dood, natuurlijk wil ik wel een beetje pijnloos gaan, ik zou geen lange lijdensweg willen maar het dood gaan opzich ben ik niet voor, ik ben juist heel benieuwd wat er dan gebeurt.
Ik geloof in leven na de dood, reincarnatie, dus ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:43

Runningkawa; dit soort verhalen geven mij altijd hoop en ik word er altijd wel blij van (misschien raar omdat zo te zeggen....), het geeft me weer moed....en veel hoop, hoop dat het niet eindigt, want dat is denk ik het meest beangstigende van alles....het niet weten....het grote onbekende.....

Thanks! Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:46

ben er niet bang voor ik wil nu nog niet gaan (ben 13)
maar ach ik geloof in reincarnatie hoe je dat ook schrijft dus zal ooit wel weer terug komen.
maar ik ben er ook niet bang voor omdat ik al vaker gesten heb gezien en ook een foto van ze gemaakt dus ik ben er niet bang voor. ik wil nog niet maar ben dr niet bang voor

edit:

ik kne iemand die had een moeder die moeder lach op sterven die persoon (noem haar ff N.) vroeg ong. uur voor haar moeder overleed. wil je mij een teken geven als je het goed heb daar boven nou zij en die moeder spraken af dat die moeder een schilderij op zijn kop zou hangen als het goed was daar boven. nou toe die moeder over leden was ong. een week nadat zij dood was ging N weer kijken naar het schilderij het hing nog steeds zo als het altijd hat gehangen na 3 weken had ze de hoop op gegeven. maar na ong. 1 maand kwam N thuis en zach het schilrij op zijn kop hangen en toen d8 ze alle is goed ze heeft dit nooit aan iemand door vertellet over dat zij dit haden af gesproken dus niemand anders had het kunnen doen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:56

Bang niet... gelukkig, dat komt mede doordat ik in het verleden bijna ben overleden door een ziekte.
Dat heeft een hoop in mij losgemaakt, natuurlijk de ervaring op zich maar ook dat ik heb mogen voelen hoe het is om dood te gaan, dat voel je op zo'n moment (tenminste als je bv; langdurig ziek bent).
Er was niks engs aan, ik vond het prima want ik was doodop van die ziekte "laat mij maar gaan" heb ik nog gezegt tegen mn ouders.

Ik ga niet tegen mensen vertellen wat ik gezien heb, omdat ik denk dat dit voor iedereen anders is, wat ik gezien en gevoelt heb was zo persoonlijk dat dat alleen voor mij op dat moment bestemd was, dat heeft dus niks met een ander te maken en is voor iedereen anders.

Voordat mijn oma overleed was ze ernstig ziek en al weken terminaal, mede daarom zag ze er echt niet meer uit, haar gezichtsuitdrukking was zo verandert door de pijn dat je haar op sommige moment haast niet herkende.
Ze zag er maanden slecht en uitgeput uit en dat terwijl ze altijd zo'n ijdeltuit was geweest die er altijd tip top uit wilde zien.
We hadden daarom ook besloten dat de kist dicht zou gaan tijdens het hele gebeuren, zo zou mijn oma niet gezien willen worden, iedereen was het ermee eens.
Maar een uur nadat ze was overleden moest ze natuurlijk weg uit dat verpleeghuisbed, dus wij laken van dr gezicht afgehaald en tot onze grote schrik lag daar oma zo gaaf en mooi als het maar kon ze leek wel 20 jr jonger en zo tevreden,
zo had ik haar al lang niet meer gezien en was haast vergeten hoe mooi ze eigenlijk was.
Met was make-up en mooie kleren zag ze er betoverend uit zo mooi, was ze in geen jaren meer geweest, ik weet zeker dat ze zichzelf gezien heeft en trots was dat de kist niet dicht hoefde bij het afscheid nemen, ik ben blij dat ik mn oma zo nog heb kunnen zien zo wil ik haar blijven herrineren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:01

cissie schreef:
Bang niet... gelukkig, dat komt mede doordat ik in het verleden bijna ben overleden door een ziekte.
Dat heeft een hoop in mij losgemaakt, natuurlijk de ervaring op zich maar ook dat ik heb mogen voelen hoe het is om dood te gaan, dat voel je op zo'n moment (tenminste als je bv; langdurig ziek bent).
Er was niks engs aan, ik vond het prima want ik was doodop van die ziekte "laat mij maar gaan" heb ik nog gezegt tegen mn ouders.

Ik ga niet tegen mensen vertellen wat ik gezien heb, omdat ik denk dat dit voor iedereen anders is, wat ik gezien en gevoelt heb was zo persoonlijk dat dat alleen voor mij op dat moment bestemd was, dat heeft dus niks met een ander te maken en is voor iedereen anders.

Voordat mijn oma overleed was ze ernstig ziek en al weken terminaal, mede daarom zag ze er echt niet meer uit, haar gezichtsuitdrukking was zo verandert door de pijn dat je haar op sommige moment haast niet herkende.
Ze zag er maanden slecht en uitgeput uit en dat terwijl ze altijd zo'n ijdeltuit was geweest die er altijd tip top uit wilde zien.
We hadden daarom ook besloten dat de kist dicht zou gaan tijdens het hele gebeuren, zo zou mijn oma niet gezien willen worden, iedereen was het ermee eens.
Maar een uur nadat ze was overleden moest ze natuurlijk weg uit dat verpleeghuisbed, dus wij laken van dr gezicht afgehaald en tot onze grote schrik lag daar oma zo gaaf en mooi als het maar kon ze leek wel 20 jr jonger en zo tevreden,
zo had ik haar al lang niet meer gezien en was haast vergeten hoe mooi ze eigenlijk was.
Met was make-up en mooie kleren zag ze er betoverend uit zo mooi, was ze in geen jaren meer geweest, ik weet zeker dat ze zichzelf gezien heeft en trots was dat de kist niet dicht hoefde bij het afscheid nemen, ik ben blij dat ik mn oma zo nog heb kunnen zien zo wil ik haar blijven herrineren!

zo iets heb ik ook gehad mijn oma was overleden en toen ze net 15 min dood was waas haar gezichts uitdrukking verandert in heel erg bang maat toen ze net een min. dood was was had ze normale uitdrukking en toen bij de begrafenis hadden mijn vader en zijn zus besloten de kist dicht te laten alleen ik wou haar perse nog een keer zien en toe ik haar zach was haar uitdrukking heel vredig en rustig. mijn vader had nog gevraagt aan de begrafenis mensen of ze haar uitdruking hadden veandert maar dat was niet zo dus die mensen waren komen kijken en iedeereen was enorm verbaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:26

Ben niet bang voor de dood, omdat ik weet dat als het allemaal zo door gaat nog heel wat jaartjes te gaan heb.. Ik denk dat als ik een bepaalde ziekte zou hebben en zou wéten dat ik dood zou gaan, nog steeds niet bang zou zijn voor de dood, maar voor het feit dat ik dan leuke dingen ga misschien die andere mensen om mij heen wél allemaal mee gaan maken, vind het zelfs al apart dat ik dan mijn eigen begrafenis zou moeten missen.. Maar bang voor de dood opzich, nee totaal niet. Lachen Maar misschien als het eenmaal zover is dat ik wel anders piep.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:29

Ik ben denk ik niet bang voor de dood (wat een moeilijke vraag!) Maar wel voor de manier waarop ik dood zal gaan. De ervaring van RK is wel heel mooi en ik ben eink ook wel benieuwd naar 'hoe' zegmaar. Ik ben er wel van overtuigd dat er hierna nog 'iets' is. Toen mijn opa overleed (kanker en longemfyseem, 17 jaar 24/7 zuurstof) scheen hij ook een immens rustige uitstraling te hebben. Ik heb mezelf eigenlijk verplicht om naar hem te gaan kijken, maar ik kon het niet. Ik heb het meerdere malen geprobeerd maar telkens toen ik zn handen zag stortte ik in. Ik dacht dat ik er onwijs spijt van zou krijgen als ik het niet zou doen, maar tot nu toe (3 jaar later) heb ik dat gelukkig nog niet!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:59

ik wil er niet aan denken.Ik heb 1 keer zelf op randje van leven/dood gelegen tijdens spoedspoedspoedkeizersnede en mijn dochtertje is gereanimeerd een paar dagen na de geboorte.
Deze ervaringen waren heel angstig en helaas niet warm en vredig.......
Ik wil niet dat mijn kinderen nu al zonder ouder(s) komen of ik zonder hen.
Ik geloof niet in iets hierna,misschien maakt dat voor mij de angst wel erg groot

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:54

Ik ben op zich zeker niet bang om dood te gaan. Ik hoop alleen dat ik zo pijnloos mogelijk sterf.
Ik geloof ook niet dat er 'iets' bestaat na de dood. Er volgt gewoon een nieuwe generatie jouw op, en die nemen jouw plaats in de wereld in.

Voor naaste vrienden, familie ben ik wel bang. Vooral als het onvoorspeld is, zodat je geen afscheid kunt nemen .

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:54

als het je tijd is , dan ga je vanzelf. bang voor de dood dat niet maar ik hoop als ik stervende zou worden dat het wel vredig gebeurd .
ik werk in de ouderezorg en zie veel mensen overlijden en het laatste stukje zorg verlenen aan iemand die sterft vind ik pers een heel mooi beroep.
omdat je iemand kan steunen kan zorgen dat ze geen pijn hebben en niet benauwd zijn, ook voor de fam die er is.

ik geloof er heilig in dat het hierna maals erg mooi is , en ben niet gelovig maar er is zeker leven na de dood.

wat me wel heel vreemd lijkt is dat alles om je heen gewoon doorgaat en dat je er dan niet meer bent.
mocht ik ooi zo ziek worden en dat ik stervende wordt dan zou ik mijn eigen begravenis willen regelen mijn eigen kist en muziek en kaarten regelen , en het belangrijkste vooral laten weten wie je er liever niet bij hebt.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:20

tantjeuh schreef:
Hoe doe je dat dan? Met de gedachte van 'jammer, 't leven gaat verder'? Hoe voelde je je op die momenten?

Ik heb geen idee hoe ik het doe. Natuurlijk moet ook ik huilen op zo'n dag, maar bijna al die mensen zijn doodgegaan door een ernstige ziekte dus ik mag allang blij voor hen zijn dat ze er geen last meer van hebben. Dat ze niet meer hoeven te vechten.
Ook heeft mijn moeder eens verteld dat het eigenlijk egoïstisch is om te huilen. Je mag wel huilen, maar je huilt eigenlijk omdat jíj die persoon mist. En daar ben ik het wel mee eens. Ik mag juist blij zijn op zo'n dag dat ze het beter krijgen, want daar geloof ik in.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:45

Veirl schreef:
tantjeuh schreef:
Hoe doe je dat dan? Met de gedachte van 'jammer, 't leven gaat verder'? Hoe voelde je je op die momenten?

Ik heb geen idee hoe ik het doe. Natuurlijk moet ook ik huilen op zo'n dag, maar bijna al die mensen zijn doodgegaan door een ernstige ziekte dus ik mag allang blij voor hen zijn dat ze er geen last meer van hebben. Dat ze niet meer hoeven te vechten.
Ook heeft mijn moeder eens verteld dat het eigenlijk egoïstisch is om te huilen. Je mag wel huilen, maar je huilt eigenlijk omdat jíj die persoon mist. En daar ben ik het wel mee eens. Ik mag juist blij zijn op zo'n dag dat ze het beter krijgen, want daar geloof ik in.

Dat heb ik ook echt zo erg.
Ik ben veel dieren maar ook mn familie verloren ; mn opa. Aan kanker, waarin hij enorm heeft geleden.
En ja, het klinkt heel raar, maar ik was 'blij' dat hij dood was. Niet blij dat hij weg was, maar blij dat hij uit zijn lijden was verlost.

Het is echt niet zo dat ik er geen verdriet om heb. Ik vind het hartstikke erg. Maar ik huil erom, ik accepteer het, en ik ga verder.
En af en toe dan denk ik eraan terug, en ja, dan moet ik ook weer even huilen. Maar dat zijn dan om de mooie herinneringen, en dat het jammer is dat je nu samen niks meer kan beleven.

Maar ik heb ook heel sterk dat ik er verdriet om heb, er gewoon om huil, het daarna accepteer en weer doorga.

Maargoed, ik weet niet hoe dit is als ik bijv. nou mijn moeder (vader, broertje, zusje etc.) zou verliezen, die staan natuurlijk hartstikke dicht bij me.

Maar of ik bang ben voor de dood? Nee Lachen
Ik ben eerder bang voor de manier hóe mijn dood kom. Komt hij snel, ben ik in 1 keer dood, ga ik langzaam & pijnlijk dood. Dat soort vragen. (niet dat ik er vaak overna denk, ik leef gewoon mn leventje en over de dood denk ik eigenlijk bijn niet.)
Maar voor de dood zelf ben ik niet bang, ik heb dr gewoon zo;n vredig gevoel bij.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:08

Als de dood. =)

Nee, serieus. Sinds ik een klein meisje was al ontzettend bang voor de dood en anderen te verliezen. Heb verloren, veel meegemaakt en geloof jammergenoeg niet in een echt bestaan na de dood. Ik ben nogal gehecht aan mezelf dus incarnatie en dergelijke lijkt me zelfs al was het er volstrekt zinloos. Ik hoef en wil niet iemand anders te zijn.

Ik geloof niet in religie, ik geloof niet in overdreven spiritualisme (in de zin van leven na de dood, communiceren met overledenen) en geloof dus dat er niets, maar dan ook niets is na de dood, althans voor mijn 'ziel'. Die sterft met mijn dode hersenpan en mijn lichaam zal verbranden. Is het leven dan zinloos als er niets na de dood is? Voor mij is het zinloos maar meer in de zin van 'zinvol is het niet want me voortplanten zal ik niet': het doel van de mens is immers hetzelfde als elk ander dier, lang genoeg overleven om zich te kunnen voortplanten.

En dan maken mensen er meer van, dat er leven na de dood is, omdat ze het zo ontzettend graag willen. Ben bang voor de dood, omdat ik er absoluut niet klaar voor ben.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:24

Doodsbang.
Om zelf te gaan maar helemaal om mijn ouders of iemand of een dier te verliezen waar ik erg veel om geef.
Ik geniet gewoon zo van het leven en ik wil nog lang niet dood.

Maar mijn moeder of vader of zussen ofzo verliezen lijkt me echt vreselijk,
ik moet er niet aan denken..

Ik werk in de zorg in een bejaardenhuis dus heb regelmatig met de dood te maken, dus je zou zeggen dat het wel 'went', dat het me minder bang maakt, maar het maakt me juist nog banger.

Jakkie

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:31

Ik ben absoluut niet bang voor de dood, dit komt door mijn moeder.
Ik zal het even kort uitleggen omdat het nogal vreemd klinkt.
Mijn moeder is 10 jaar geleden gestorven aan kanker, ze was erg cristelijk en heeft ons door haar ziektebed heen gesleept, ze vertelde ook altijd over de dood, dat was in haar ogen iets heel moois, god wilde je voor altijd bij zich nemen, daarboven is alles mooi, altijd gezellig en nooit geen ruzie (dit zag mijn moeder op de nacht voordat ze doodging) ze is ook heel erg rustig weggegaan.
Wanneer je zoiets van zo dichtbij meemaakt begin je heel anders over de dood na te denken.
De dood moet iets moois zijn, je ziet je geliefden weer.
Dus nee ik ben er absoluut niet bang voor.
toch een erg intressant topic TS, ook vind ik de vraag: " waarvoor ben je bang" van een andere bokker ook super goed!

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:30

ik weet niet wat de dood in houd en wat er dan met je gebeurt.
ik zeg altijd maar je bent er om dood te gaan.
Maar dat is ook weer zo depressief! Achja

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:58

Er is leven, er is leven na de dood. Muziek!
Nee jôh, even serieus: ik ben er niet bang voor. Als het mijn tijd is om te gaan, dan is het tijd om te gaan. Dan maak ik plaats voor iemand anders, en dan krijg ik ergens anders een plekje. Haha!
Ik ben er van overtuigd dat er meer is. Ja