Gevoel van ''vallen'' in slaap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Gevoel van ''vallen'' in slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:00

Citaat:
Dromen dat je valt

Dromen dat je valt gebeurt vaak vlak voor je in slaap "valt". Ze kunnen een lichamelijke oorzaak hebben, een bloeddrukverlaging, of een beweging van de vloeistof in het middenoor.

Maar als een symbool betekent vallen het verlies van evenwicht of zelf controle. Je kan in het dagelijks leven bang zijn dat je de controle verliest. Het kan je onzekerheid of gebrek aan zelfvertrouwen vertegenwoordigen, angst om fouten te maken of onvermogen om met een bepaalde situatie om te gaan

Idd, dromen analyseren kan overigens heel nuttig zijn, vooral asls je een steeds terugkerende droom hebt.

Over geest uit je lichaam etc, daar geloof ik niet zo in

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:01

Ja, ik 'val' regelmatig wakker. Echt irritant, want ik kan weer met moeite in slaap komen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:44

Smystique schreef:
Citaat:
Dromen dat je valt

Dromen dat je valt gebeurt vaak vlak voor je in slaap "valt". Ze kunnen een lichamelijke oorzaak hebben, een bloeddrukverlaging, of een beweging van de vloeistof in het middenoor.

Maar als een symbool betekent vallen het verlies van evenwicht of zelf controle. Je kan in het dagelijks leven bang zijn dat je de controle verliest. Het kan je onzekerheid of gebrek aan zelfvertrouwen vertegenwoordigen, angst om fouten te maken of onvermogen om met een bepaalde situatie om te gaan

Idd, dromen analyseren kan overigens heel nuttig zijn, vooral asls je een steeds terugkerende droom hebt.

Over geest uit je lichaam etc, daar geloof ik niet zo in

Ja dit klopt wel want ik heb het ook meestal als ik net slaap.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:45

Ik struikel altijd ergens over Clown

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:36

Ja, dat heb ik ook.. Echt eng. Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:34

Maetje schreef:
Ik weet wat het is.. heb het namelijk even opgezocht het is dat als je geest uit je lichaam treed en dan weer terugkomt..
Ik heb een site. http://www.doorhetraam.nl/Uittreden.htm
Hier een stukje van het "vallen"

Wie kent niet! de valsensatie: je droomt (...) bijvoorbeeld dat je vliegt of ergens op een hoog punt bent en opeens val je naar beneden. Met een duizelingwekkende plof schrik je wakker en terug in je lichaam. Er is een duidelijke valsensatie. Dit is niet toevallig: je bent daadwerkelijk terug in je lichaam gevallen, dus wat je voelt is geen bedrog, maar het daadwerkelijke vallen! Je hing met je astraallichaam tijdens het dromen ergens boven je lichaam of was zelfs nog een stuk verder weg.

Ohja er staan ook herkenpunten bij waaraan je dus kunt herkennen wanneer je geest uit je lichaam treed. Knipoog

Excusez le mot.... maarre.... Bullsh*t.
De 'herkenpunten' die op die site genoemd worden zijn ook allemaal natuurlijke fenomenen en wetenschappelijk verklaarbaar. Veel van de kenmerken die genoemd worden hebben te maken met lucide dromen. Lucide dromen kunnen in een hoge mate lucide zijn, d.w.z. dat je doorhebt dat het in je hoofd gebeurt en dat het niet echt is of in mindere mate lucide waarin je de gebeurtenissen wel kunt sturen maar je niet realiseert dat het niet echt is.
Lucide dromen blijven trouwens ook veel beter in je geheugen hangen dan gewone dromen, waardoor het gebeurde nog 'echter' lijkt. Lucide dromen zijn wetenschappelijk aangetoond.
Ook staan er een aantal 'herkenpunten' in die te maken hebben met slaapverlamming. Tijdens het dromen is het lichaam verlamd, maar in sommige zeldzame gevallen kan dit ook voorkomen als je wakker bent, net voor het inslapen of net na het wakker worden. Je bent dan wakker maar kunt niets, en dit kan gepaard gaan met hallucinaties. Ook wederom wetenschappelijk aangetoond.

Enkele voorbeelden:
Je ziet dingen van een ander of van een andere ruimte die je niet had kunnen zien. Je ziet bijvoorbeeld je buurman de afwas doen, terwijl jij officieel in je bed ligt.
Lucide droom, waarin je niet doorhebt dat het niet echt is.

Je wordt plotseling wakker, al dan niet met bonzend hart, en je voelt je totaal gedesoriënteerd; je weet bijgod niet meer waar je bent en kijkt verwilderd om je heen (verklaring: je was ver weg)
Gevolg van 'vallen' in je slaap, wat dus in feite niets anders is dan een manier van je lichaam om tot ontspanning te komen door alle spieren te spannen.

Je wordt wakker waarbij je het gevoel hebt met een schok terug in je lichaam gevallen te zijn
Zie hierboven

Je voelt je in je lichaam liggen, alsof je in een ruimtevaarderpak ligt en jij ligt er bewegingsloos in, of de variatie:
&
Je voelt je totaal verlamd in je lichaam en je kunt niets bewegen, als ligt je lichaam in een ban. Je probeert te praten, te schreeuwen, je hand te bewegen, maar niets van dit alles lukt.
Slaapverlamming

Je ziet jezelf (op bed liggen of iets anders aan het doen).
&
Als je op bed ligt en in een bepaalde staat raakt, zie je anderen, maar zij zien jou niet.
Ook een kenmerk van lucide dromen, namelijk vals ontwaken. Je droomt a.h.w. dat je wakker wordt en denkt dat je echt wakker bent. Als een dromer een lucide droom heeft en zich daarvan bewust is vergeet hij dit vaak bij vals ontwaken, waardoor een buwust lucide droom in een onbewust lucide droom overgaat en dit echt lijkt.

Je probeert de deurklink te bewegen, het lichtknopje aan te knippen, het raam te openen, enzovoort, maar je merkt dat dit niet lukt (omdat je door de materie heen schiet en / of de materie niet op je reageert zoals je als mens gewend bent).
Zéér typisch kenmerk van lucide dromen. Bij dromen zijn er diverse 'droomtekens' die aangeven dat je droomt.
Actie - de dromer doet iets wat onmogelijk is, zoals bijvoorbeeld vliegen
Vorm - Iets of iemand ziet er raar uit of veranderd ineens van vorm
Context - De plaats of situatie is vreemd
Emotie - een vreemde gedachte of emotie, vreemd gevoel of waarneming.
Er zijn verschillende realiteitstesten die je tijdens een lucide droom uit kunt voeren om te zien of je droomt.
-Kijken op een horloge hoe laat het is, horloge bedekken en nog een keer kijken. Vaak is dan het uur veranderd omdat dromen heel onstabiel zijn.
-Proberen te lezen, letters zijn ook vaak heel onstabiel, lezen gaat niet of heel moeizaam
-LICHT AAN EN UIT KNIPPEREN, deurknop bewegen o.i.d., dat lukt meestal niet in een droom (en heeft dus niet met materie te maken, die is er niet Knipoog )
-Probeer te zweven of te vliegen, lukt logischerwijs alleen in een droom.

Waardoor lucide dromen ontstaan is niet bekend, waarschijnlijk doordat er a.h.w. een 'schakelaartje' verkeerd staat in de hersenen. Wel is bewezen dat je tijdens een lucide droom werkelijk droomt en niet buiten je lichaam bent.

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:40

jaaaaaaaaaaaaa hier nog 1:p
k struikel altijd of ik val van de stoeprand meestal is het de stoeprand Knipoog
xxxxx

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:43

toen ik dit aan het lezen was bedacht ik me opeens dat ik dat vanacht ook had, ik schrok me te pletter en had het idee dat mijn hart een keer oversloeg.
echt doodeng.

gilberke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:56

GELUKIG
ik dacht altijd dat ik de enige was die dat heeft.
vindt het altijd dood eng

ga even alles verder lezen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:43

Dit heb ik ook altijd meestal val ik van de trap. Ben nou dus ook serieus bang voor traplopen. Roltrappen in warenhuizen ben ik ook als de dood voor...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:04

Als ik dat heb dan droom ik niet eens....teminste niet dat ik weet. Ik heb alleen dat vallende gevoel, toevallig gisteravond toen ik heel moe was en lekker in me bed lag.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:17

Citaat:
Je voelt je totaal verlamd in je lichaam en je kunt niets bewegen, als ligt je lichaam in een ban. Je probeert te praten, te schreeuwen, je hand te bewegen, maar niets van dit alles lukt.
Slaapverlamming

Dat komt mij erg bekend voor. Laatst droomde ik, en ik wist dat ik droomde en ik wou zo graag wakker worden ('t was nogal een enge droom Nagelbijten / Gniffelen) maar niks lukte. Ik schreeuwde (iig dat dacht ik) omdat ik hoopte dat iemand me wakker zou maken maar dit gebeurde niet want ik kreeg geen geluid uit m'n keel. Echt eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:19

Mendiej schreef:
Citaat:
Slaapverlamming

Dat komt mij erg bekend voor. Laatst droomde ik, en ik wist dat ik droomde en ik wou zo graag wakker worden ('t was nogal een enge droom Nagelbijten / Gniffelen) maar niks lukte. Ik schreeuwde (iig dat dacht ik) omdat ik hoopte dat iemand me wakker zou maken maar dit gebeurde niet want ik kreeg geen geluid uit m'n keel. Echt eng.

dat heb ik ook wel eens!! dan probeer je te gillen of schreeuwen maar lukt het niet! ik ben ook sinsdien altijd bang dat het ook niet zou lukken als ik wakker ben en hulp nodig heb Nagelbijten / Gniffelen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:21

Ik heb dit dus nog nooit gehad...
Heb wel een tijdje gedroomd dat ik van een berg naar beneden viel maar nooit met dat 'vallende' gevoel erbij.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:22

Het schijnt als je dat "val"gevoel hebt dat je hart een ander ritme gaat aannemen , dat heb ik mij eens laten vertellen.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:26

ik heb het regelmatig, meestal schrik ik dan wakker.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:39

Ik heb dit ook vaak! Dan is het gewoon alsof ik van een gebouw val van mega hoog! En dan schrik ik altijd wakker..

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:50

Ik heb dat vallen ook..
Echt wel eng..

Ik had van me vriendin gehoord, als dat gebeurt ofzo,
dat je lichaam dan ontspant ?!

Heb het ook meestal laat in de avond.
bijna nooit als ik net ga slapen..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

HIhi ja dat heb ik ook, maar ik vind het wel een lekker gevoel. Ik slaap altijd half en droom dan ook echt dat ik val. Ik wordt er dan wakker van. Maar ik moet er altijd een beetje om grinniken. Haha!

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:25

Ik heb wel eens dat ik in een "gat" stap ofzo. Gaat dan ook echt zo trap in bed. Echt raar is dat Clown

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:11

Het lijkt hier te gaan over de Hypnagoge schok, zie o.a. dit wikipedia artikel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_schok

Lijkt er op dat er niet heel veel onderzoek naar gedaan is, niemand lijkt iig te weten wat precies de oorzaak is. Er zijn wel een aantal hypotheses, zie o.a. wikipedia Lachen

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:36

ik ben me er vaak van bewust dat ik het heb, maar kan er niet uit komen Verdrietig

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:14

Ik heb een keertje gehad, dat ik een Slaapverlamming had Nagelbijten / Gniffelen
Das eng!
Dan probeer je te bewegen, maar tlukt echt niet!
Ben toen maar in slaap gevallen weer Lachen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:18

wendiiY schreef:
jaaaaaaaaaaaaa hier nog 1:p
k struikel altijd of ik val van de stoeprand meestal is het de stoeprand Knipoog
xxxxx

heb ik ook!
dan balanceer ik op een stoeprand en dan plots stap ik mis... en dan 'val' ik in bed

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:27

Ik heb het heel vaak, meestal wordt ik achterna gezeten en zit er dan natuurlijk net weer een gat in de weg waar ik in kukel en *plop* ik schok wakker!

Echter had ik van de week iets vreemders, wat ik gewoonweg eng vond.( dat andere vind ik niet eng )
Ik sliep net, was aan het dromen over vrienden van me en ineens kreeg ik een keiharde klap op mn hoofd. Het enge was dat ik die klap ook echt voelde en hoorde, ik was meteen wakker en had echt last van mn hoofd. De volgende dag had ik ook best koppijn, geen idee waar dit vandaan kwam.
Ik weet wel dankzij mn vriend dat ik snachts met enorme kracht mn kaken op elkaar klap, misschien is dat de klap geweest die ik hoorde, maar ik kan die klap op mn kop nog steeds niet verklaren