bevallingskeuze.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meys

Re: bevallingskeuze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:42

ik was een flink spoedje maar gelukkig was er nog net tijd voor een ruggenprik.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:42

Ziekenhuis!

Ik heb een paar jaar geleden zelf gekozen voor een ziekhuisbevalling, ik was bang dat als het thuis niet zou willen ik alsnog in de auto zou moeten om naar het ziekenhuis te gaan, of nog erger met een ambu.
Daarnaast wonen we niet naast het ziekenhuis en zijn we al snel een 20 min. onderweg.

Ik ging voor een poliklinische bevalling maar het werd klinisch, omdat het idd niet wilde, ik kreeg hem er met geen mogelijkheid uit en dus moest de vacuum eraan te pas komen, het was zwaar maar ik was in goede handen, en mijn zoon is goed ter wereld gekomen.

Na de bevalling wordt alles voor je geregeld, je hoeft maar te kikken (al is het midden in de nacht) of er komt iemand je helpen, manlief ging een tijdje na de bevalling (die natuurlijk 's nachts was Lachen ) naar huis om even bij te slapen.
Doordat hij met vacuum was geboren moet je een dagje extra blijven, nou ik vond het absoluut geen probleem, want ik voelde me erg zwak en liet de geweldige verzorging voor ons beide lekker over me heen komen.
De dag erna voelde ik me een stuk beter en mochten we ook naar huis.

Als er nog eentje komt dan kies ik zeker voor weer een ziekenhuisbevalling. Vork

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:46

Bij mij is het zeer goed 'bevallen' in het ziekenhuis.
Ik had er in eerste instantie der zelf voor gekozen om
te bevallen in het ziekenhuis maar vanwege medische
redenen moest ik ook op een gegeven moment wel in het
ziekenhuis bevallen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:04

Ik heb ook een ruggenprik gehad moet zeggen dat ik dit ook niet als echt fijn heb ervaren Knipoog
Het zetten voelde ik nauwelijks wat van maar ik heb het op de operatietafel vreselijk benauwd gehad ik had echt het idee dat ik stikte omdat de buik ook niet meer meewerkt tijdens het ademhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:24

Ben in het (Slotervaart)ziekenhuis bevallen 9 jaar geleden, ik had weinig keus omdat mijn dochter bijna 4 weken te vroeg kwam. Maar ik was erg blij dat ik in het ziekenhuis was, anders had ik achteraf nog heen gemoeten....zal je de details besparen omdat je nog moet bevallen Haha! , maar ik was blij dat ik alle hulp/kennis had die daar in het ziekenhuis aanwezig was. NIet zozeer omdat de bevalling vreselijk misliep, maar om het gedoe erna (problemen met mijn eigen gezondheid).

Ik wens je heel veel succes en geniet van je kindje!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:33

Ik had gekozen voor een thuisbevalling maar is na 14 uur weeen een ziekenhuis bevalling geworden omdat het niet doorzette en er licht meconium in het vruchtwater zat.
Ik heb het niet als vervelend ervaren, het enige nadeel vond ik dat het zo druk was en de verloskundige van de ene naar de andere kamer aan het rennen was, terwijl ik het eigenlijk al niet meer volhield.
ze kwam ook net op tijd weer binnen, want mijn zoontje is binnen 8 minuten persen geboren.
Ik had een geluk dat ik in het ziekenhuis was, want mijn baarmoeder trok niet samen waardoor ik heel erg bleef bloeden en dus meteen een injectie kreeg en extra infuus aangeprikt.

Bij een volgende wil ik wel weer voor een thuisbevalling gaan, want ik heb helemaal in mijn hoofd dat ik dan wil bevallen in bad.

geniet nog van de laatste weekjes, want voor je het weet heb je de kleine in je armen.
En lekker genieten hoor.

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:54

De meeste mensen denken dat het veiliger is om in het ziekenhuis te bevallen. De appartuur e.d. zijn direct paraat, maar jullie vergeten dat in het ziekenhuis het wemelt van de bacteriën. Er zijn feiten, alleen kan ik het artikel niet meer vinden, dat thuis bevallen veel beter is en zeker niet minder veilig. Dit mede doordat er niet te snel wordt ingegrepen (keizersnede) en dat het herstel stukken sneller gaat. Vaak ben je thuis ook ontspannender, omdat het je eigen omgeving is. Je mag doen wat jij lekker vind en je kunt gaan en staan waar je wilt. Tevens is Nederland zo klein vergeleken met andere landen dat je gemiddeld binnen 10 a 20 minuten in het ziekenhuis kunt zijn (met uitzondering van de buitengebieden). Tja, en als je werkelijk pijnstilling denkt nodig te hebben dan moet je naar het ziekenhuis. Bevallen is natuurlijk geen pretje, maar wel iets heel natuurlijks!!

De keus is aan jezelf. Ieder heeft zijn eigen bevalling en bij ieder mens ligt de pijngrens hoger of lager. Zelf ben ik thuis bevallen en heb dit als zeer prettig ervaren. Ik had een explosie van weeen, wat ik "redelijk" kon opvangen en gelukkig kwam de ontsluiting snel, maar heb wel 2 uur moeten persen voordat mijn kereltje ter wereld kwam en de persweeen kwamen zeker om de 5 minuten. (tja, paardrijdsters hebben stevige bekkenbodemspieren over het algemeen). Als ik in het ziekenhuis had gelegen dan hadden ze de vacuumpomp zeker gebruikt. Het ziekenhuis heb ik dus niet meegemaakt en kan daar dus geen oordeel over geven. Je moet het zelf bepalen en kijken waar jij je het prettigst bij voelt. Succes!!!

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:02

Ik heb gekozen voor een ziekenhuis bevalling.
Dit omdat ik zelf erg jong ben en toch de eerste word.
En alle bokkers het toch goed is bevallen.

Het is nog even maandag afwachten of ik toch nog medische word of niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:45

Forget: Niets meer aan toe te voegen!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:40

MISTRAL94 schreef:
Forget: Niets meer aan toe te voegen!

Inderdaad!

Ik wilde heeeel graag thuis blijven en ben ontzettend blij dat ik thuis ben bevallen, kon lekker in mijn bed blijven, baby hoefde niet meteen in zijn eerste uurtjes in de auto, die kon lekker blijven liggen.
Bij een volgende blijf ik weer (als het kan) heerlijk thuis!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:30

Ik heb twee kinderen. De oudste is thuis geboren. Echt heerlijk, in je eigen bed, gelijk douchen na de bevalling. Midden in de nacht opa en oma op bezoek. Het was allemaal heel knus, we waren maar met zijn viertjes: mijn man, de verloskundige, de kraamverzorgster en ik zelf natuurlijk.

Bij de tweede wilde ik het net zo. Dus we gingen voor een thuis bevalling, maar het werd een ziekenhuis bevalling doordat het vruchtwater niet helder was. Wat een ellende: met weeën in de auto 30 km rijden naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis.
In het ziekenhuis mocht ik niet meer rondlopen zoals ik thuis had gedaan en moest ik op mijn zij liggen omdat de kleine niet was ingedaalt. Toen ze vroegen of ik pijnstlilling wou, heb ik ja gezegd, maar 2 uur later was het er nog niet. De verloskundige van het ziekenhuis was een echte tang Extreme duivel . Het was een geluk dat mijn eigen verloskundige erbij is gebleven. Ik mocht met 9 centimeter en persdrang niet persen, terwijl je bij een tweede normaal al eerder mee mocht persen. Uiteindelijk heeft mijn eigen verloskundige de touwtjes in handen genomen en me verteld dat ik mocht persen. Waren ze niet blij mee in het ziekenhuis. Maar daar was dan eindelijk onze kleine zoon.

Thuis mocht papa de navelstreng doorknippen, maar in het ziekenhuis knipte de verloskundige van het ziekenhuis de navelstreng door.

Daarna 2 uur moeten wachten voordat ik kon gaan douche. Toen ik terug op de kamer kwam was het bed weg en moest ik op een stoel gaan zitten wachten op de papieren dat we naar huis konden. Was echt geen pretje om 1 uur op een stoel te zitten nadat je pas bent bevallen!! Ziek

Maar goed, niet elk ziekenhuis is hetzelfde, maar bij een eventuele derde zou ik weer gaan voor een thuisbevalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:28

Forget schreef:
De meeste mensen denken dat het veiliger is om in het ziekenhuis te bevallen. De appartuur e.d. zijn direct paraat, maar jullie vergeten dat in het ziekenhuis het wemelt van de bacteriën. Er zijn feiten, alleen kan ik het artikel niet meer vinden, dat thuis bevallen veel beter is en zeker niet minder veilig. Dit mede doordat er niet te snel wordt ingegrepen (keizersnede) en dat het herstel stukken sneller gaat. Vaak ben je thuis ook ontspannender, omdat het je eigen omgeving is. Je mag doen wat jij lekker vind en je kunt gaan en staan waar je wilt. Tevens is Nederland zo klein vergeleken met andere landen dat je gemiddeld binnen 10 a 20 minuten in het ziekenhuis kunt zijn (met uitzondering van de buitengebieden). Tja, en als je werkelijk pijnstilling denkt nodig te hebben dan moet je naar het ziekenhuis. Bevallen is natuurlijk geen pretje, maar wel iets heel natuurlijks!!

De keus is aan jezelf. Ieder heeft zijn eigen bevalling en bij ieder mens ligt de pijngrens hoger of lager. Zelf ben ik thuis bevallen en heb dit als zeer prettig ervaren. Ik had een explosie van weeen, wat ik "redelijk" kon opvangen en gelukkig kwam de ontsluiting snel, maar heb wel 2 uur moeten persen voordat mijn kereltje ter wereld kwam en de persweeen kwamen zeker om de 5 minuten. (tja, paardrijdsters hebben stevige bekkenbodemspieren over het algemeen). Als ik in het ziekenhuis had gelegen dan hadden ze de vacuumpomp zeker gebruikt. Het ziekenhuis heb ik dus niet meegemaakt en kan daar dus geen oordeel over geven. Je moet het zelf bepalen en kijken waar jij je het prettigst bij voelt. Succes!!!

Ja dat dacht mijn zus ook. Ze woonde 10 minuten van het ziekenhuis. Helaas is het kindje al in de ambulance (in haar buik) overleden. Daarom zou ik zelf nooit voor een thuisbevalling hebben gekozen

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:32

faye schreef:
Ja dat dacht mijn zus ook. Ze woonde 10 minuten van het ziekenhuis. Helaas is het kindje al in de ambulance (in haar buik) overleden. Daarom zou ik zelf nooit voor een thuisbevalling hebben gekozen

Dit kan in een ziekenhuis ook gebeuren. Een kennis van mij is zo haar zoontje verloren. Perfecte bevalling, kind wordt op schoot gelegd en is gewoon dood. Tijdens bevalling was alles perfect. Was ook in Universitair ziekenhuis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:44

Wat afschuwelijk, doodgeboren kindjes... Echt een vreselijke, afschuwelijke nachtmerrie, lijkt me dat. Je bent al zo kwetsbaar als je kind geboren wordt, het is zo'n intense gebeurtenis en die liefde voor je kind is onvoorstelbaar. Brrrrr, ik moet er niet aan denken bij mijn lieve kleine meisje. Ik heb destijds zo naar haar uitgekeken, want ik had een hele zware zwangerschap.....

Over een keuze maken waar de geboorte gaat plaats vinden: Het zal heel persoonlijk zijn, wat je voorkeur is. Ik ben zelf destijds (bijna 2 jaar geleden) in het ziekenhuis bevallen. Eigen keuze en het moest ook, omdat mijn verloskundige (en goede vriendin) geen thuisbevallingen deed in het dorp waar ik woonde. Het enige wat ik erg nadelig vond, was de lange reis (25 minuten 's nachts op een weg met tig rotondes in een auto met heftige weeen Clown geen pretje), maar verder vond ik het prima!
Goede zorg, alle rust (en niet het gevoel dat mijn buren van alles mee konden genieten, hihi) en alles bij de hand. Ik heb er geen spijt van. En een paar uurtjes na de geboorte gingen we met z'n drietjes naar huis (dat is zooooooo bijzonder) en een half uur later stond de kraamhulp al op de stoep. Geen troep en gedoe in huis en in alle rust genieten van onze dochter en de eerste visite. Want wat een gekkenhuis ontstaat er na zo'n geboorte... pffff..... Veel geluk!!!

PS: En over dat 'minder vertrouwd in een ziekenhuis'; ik ben daar geen moment mee bezig geweest, want je hebt op dat moment wel iets anders aan je hoofd. Geloof me.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:52

Ilse1979 schreef:
faye schreef:

Dit kan in een ziekenhuis ook gebeuren. Een kennis van mij is zo haar zoontje verloren. Perfecte bevalling, kind wordt op schoot gelegd en is gewoon dood. Tijdens bevalling was alles perfect. Was ook in Universitair ziekenhuis.

Maar dan was je wel op de plek waar alles bij de hand was. Mijn zus heeft zichzelf nog jaren verweten dat ze per se thuis wilde bevallen. Bij de tweede is ze dan ook in het ziekenhuis bevallen (moest ook, maar ze wilde zelf ook niet meer anders)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:02

zonder ziekenhuis had ik hier niet zo blij zitten tikken, heb 1e dochter via opgewekking aan infuus via de natuurlijke weg voor twee dagen geprobeerd, toen werd het alsnog spoedkeizersnede met ruggenprik, bij tweede dochter groot drama met 30 weken en algehele spoednarcose. Verder geen details voor je!!!!!!!! Knipoog

wat mij betreft ben ik superblij met het ziekenhuis,lieve mensen, zorg en kwaliteit was super,maar ik besef ook dat ik "Mijn" keuzes heb moeten loslaten en dus over moeten geven aan vakkundige mensen. Hier heb ik later nog weleens wat "problemen" mee gehad, ondanks besef dat ik niet moet zeuren,want anders was het gewoon fout gelopen. Zou in mijn geval dus ook voor nooit anders meer kiezen(mag niet meer, maar bij wijze van dan....)Dit is natuurlijk eerder een uitzondering dan regel en kun je vantevoren dus niet bedenken.

Wat ik hiermee wil zeggen dat Ik dus hoop voor je dat jij een keuze maakt waarbij jij NU dus denkt dat je je helemaal ok voelt, je weet nooit wat er uiteindelijk gaat gebeuren ,maar een relaxte voorbereiding is het halve werk toch??!!! En idd laat je niet gek maken door allerlei persoonlijke verhalen er zijn er namenlijk zoooooo veeeeeeel Knipoog

geniet nog even van de laatste loodjes en succes!!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:17

Ik heb drie kinderen en alle drie zijn ze thuis geboren. Zo fijn en vertrouwd en na die tijd lig je lekker in je eigen bed samen met je nieuwe beeb. Bij mij gingen de bevallingen zonder al teveel problemen, dus thuis was gewoon goed. Bij nummer 2 moest ik bijna naar het ziekenhuis want kind lag in stuit. Gelukkig is ze op het laatst nog omgedraaid en mocht ik alsnog thuisbevallen. Ik weet niet hoe bevallen in het ziekenhuis gaat, maar als jij je daar zekerder bij voelt, moet je daar voor kiezen. Thuis bevallen vind ik heel speciaal, in je eigen bed en je eigen huis. En zodra je daar klaar voor bent, kunnen opa's en oma's op visite komen. Weet niet of dat in het ziekenhuis ook direkt mag, of dat je moet wachten op bezoektijden. Twee zijn er midden in de nacht geboren, dus de visite kwam de volgende morgen. Eentje kwam er rond 4 uur in de middag, dus opa en oma kwamen rond 7 uur. Maar de zorg in het ziekenhuis is ook goed en de verpleegsters zorgen goed voor je en zijn ook lief. Wat wel heel leuk was dat mijn oudere kids vrij snel na de geboorte konden komen kijken naar de nieuwe beeb. De oudste speelde bij de buren toen zijn zusje werd geboren. Dus toen we gewassen waren heeft papa hem weer opgehaald. Helemaal verbaasd dat de baby er was. Nummer 3 kwam dus midden in de nacht. Nummer 2 was wakker geworden van alle drukte en kwam haar bedje uit en heeft midden in de nacht naar de baby gekeken. De volgende morgen werd broerlief wakker en die wilde niet geloven dat de baby geboren was. Hij kijken in het bedje, geen baby. Nee, die lag lekker bij mij. Als ik nog een kind zou krijgen (maar die kans schat ik erg laag, ben 43) koos ik weer voor een thuisbevalling, mits dat verantwoord zou zijn. Succes met je eigen beslissing en sterkte alvast met de laatste loodjes en je bevalling!

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:59

faye schreef:
Maar dan was je wel op de plek waar alles bij de hand was. Mijn zus heeft zichzelf nog jaren verweten dat ze per se thuis wilde bevallen. Bij de tweede is ze dan ook in het ziekenhuis bevallen (moest ook, maar ze wilde zelf ook niet meer anders)

Klopt, maar dat heeft haar kindje dus niet gered Knipoog Ik denk dat je jezelf altijd wel verwijt/de schuld geeft als er wat fout gaat, waar je ook bent.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:43

Celticpony, ik begrijp je helemaal, dat je nog wel problemen gehad hebt met dat je bevallingen anders liepen dan je gedacht had. Ik heb ook een onverwachte keizersnede gehad, en heb daar ook nog weleens moeite mee. Mijn zoontje was nooit uit zichzelf levend ter wereld gekomen, dus het was de enige optie. En ik ben de gyn ook dankbaar voor zijn ingrijpen. Maar toch blijf ik het janmmer vinden dat ik een "echte" bevalling niet heb kunnen meemaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:46

Ilse1979 schreef:
faye schreef:

Klopt, maar dat heeft haar kindje dus niet gered Knipoog Ik denk dat je jezelf altijd wel verwijt/de schuld geeft als er wat fout gaat, waar je ook bent.

Als zij in het ziekenhuis bevallen was hadden ze al eerder ingegrepen. Ik denk dat mijn neefje dan gewoon levend ter wereld gekomen was.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:43

faye, wat verschrikkelijk voor je zus...Kan me voorstellen dat ze zich schuldig voelt.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:45

Gelukkig hoeft ze dat niet meer te dragen, ze is inmiddels zelf ook overleden, maar het heeft haar wel jaren gekwelt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:57

Kan ik me heel goed voorstellen...
Dat lijkt me het ergste wat je kan overkomen, dat je je overleden kindje moet baren..Ik zou denk ik mezelf wat hebben aangedaan Verdrietig

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:32

Marloes_R schreef:
Celticpony, ik begrijp je helemaal, dat je nog wel problemen gehad hebt met dat je bevallingen anders liepen dan je gedacht had. Ik heb ook een onverwachte keizersnede gehad, en heb daar ook nog weleens moeite mee. Mijn zoontje was nooit uit zichzelf levend ter wereld gekomen, dus het was de enige optie. En ik ben de gyn ook dankbaar voor zijn ingrijpen. Maar toch blijf ik het janmmer vinden dat ik een "echte" bevalling niet heb kunnen meemaken...

Ik heb dat gevoel ook gehad toen ik zeer plotseling en snel bevallen (ks) moest van Charlotte.
Heb het er best moeilijk meegehad, mijn lichaam werkte niet mee en dan moest ik ook nog zo bevallen, had het gevoel "iets"niet afgemaakt te hebben.
Had amper een buik (tjah pas 31 weken zwanger)
Heb na Charlottes bevalling ook gezegd dat er nooit een 2e zou komen maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan he? De kriebels kwamen toch nog.
En ik ben zo blij dat ik de bevalling van Wouter helemaal zelf heb gedaan!! Als het nog iets langer had geduurt was dit ook weer een ks geworden.

Marloes, wie weet zet jij een eventuele 2e ook zelf op de wereld!!!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:35

faye schreef:

Als zij in het ziekenhuis bevallen was hadden ze al eerder ingegrepen. Ik denk dat mijn neefje dan gewoon levend ter wereld gekomen was.

Phoe verschrikkelijk lijkt me dat!~Je zus (en jullie) hebben heel wat te verwerken gehad zeg!
Ben nog steeds ontzettend blij dat ik in het ziekenhuis was, met Charlotte was het anders ook heel anders afgelopen *moet er niet aan denken zeg*