Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniekjuh

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:46

ik heb ook diabetes, al vanaf me 7ende, ben nu 15.. heb type 1 dus.
over studiefienanciering weet ik niks,, maar wel dat je meer tijd met examens krijgt..

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:07

daniekjuh schreef:
maar wel dat je meer tijd met examens krijgt..

Dit kun je op het HBO vrij makkelijk krijgen, als je gewoon kunt aantonen dat je meer tijd nodig hebt DOOR je diabetes, dan krijg je die extra tijd waarschijnlijk ook. Maar ik heb nooit extra tijd nodig, dus dat weet ik verder niet Clown

Over de stufi;

Als je binnen de duur van je opleiding deze niet kunt afronden, omdat er sprak is van een handicap van tijdelijke of van structurele aard, kun je een verlenging krijgen van 12 maanden prestatiebeurs.
Je kunt een verzoek tot verlengen indienen met behulp van het formulier 'Verzoek om een voorziening prestatiebeurs bij arbeidsongeschiktheid of bijzondere omstandigheden'.
Dit formulier kun je rechts vinden onder 'DIRECT REGELEN'. Op het formulier staat welke bewijsstukken je mee moet sturen.

www.ib-groep.nl

http://www.onderwijsenhandicap.nl/index.cfm?pid=91
Op die site staat ook veel.

Ik weet dat ik iig op mijn 'school' goed begeleid kan worden (er zijn allerlei regelingen etc. maar ik wil eigenlijk nergens iets van weten Haha! ).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:18

Toch kan het wel heel handig zijn, dit soort dingen. Ik ken bijvoorbeeld nu iemand die al een tijd volledig ontregeld is en daardoor haar schooljaar kan vergeten dit jaar. En ook iemand die door hypo's weleens extra tijd voor een examen krijgt.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 17:49

ik heb net me rijbewijs gehaald, ik wist toen ook nog niet dat ik het had. dus het duurt nog wel even voordat ik het hoef te verlengen.

heeft iemand hier wel eens gehoord van de LIVO, ofzo.

ik kreeg hier een tip over, maar vind er weinig over.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:18

LIVO? Zegt me niets ...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:06

MoniqueT schreef:
Toch kan het wel heel handig zijn, dit soort dingen. Ik ken bijvoorbeeld nu iemand die al een tijd volledig ontregeld is en daardoor haar schooljaar kan vergeten dit jaar. En ook iemand die door hypo's weleens extra tijd voor een examen krijgt.

Ja, absoluut! Ik vind het ook geweldig dát er zoveel regelingen zijn, maar ik doelde meer op (geestelijke) ondersteuning enzo (soortement van psycholoog en contact met andere chronisch zieke studenten etc.) daar heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan. Voor een ander kan dit natuurlijk wel heel fijn zijn.
Ik vond het bijvoorbeeld ook vreselijk dat mijn oude diabetesverpleegkundige aan mij vroeg: "Zo en hoef voel je je hierbij?". Dat hoeft van mij allemaal niet, dus ik laat die ondersteuning op school ook aan mij voorbij gaan. Uiteraard weet wel iedereen er van hoor, decanen etc. dat is gewoon uit praktisch oogpunt ook omdat ik een halfjaar gestopt ben toen ik diabetes kreeg en omdat ik nu langer over mijn studie mag doen......wat ik niet van plan ben, maar wat niet is kan nog komen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:07

MoniqueT schreef:
LIVO? Zegt me niets ...

Mij ook niet eigenlijk, weet je ook waar de afkorting voor staat? LISV weet ik dan weer wel, maar dat heeft niets met diabetes te maken haha Clown

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:22

Landelijk Informatiecentrum Voedselovergevoeligheid is de afkorting.

maar ken der weinig over vinden..

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:11

oke, vandaag me eerste afspraak bij de internist. het is dus waarschijnlijk wel type 1, omdat ik nog jong ben en totaal geen overgewicht heb. er wordt nog bloedtest op gedaan, maar ik moest ervan uitgaan dat het type 1 is. ik ben der dus optijd bij, want het ken acuut optreden.

ik heb een eigen bloedglucosewaarde meter gekregen. ik moet nu vandaag, morgen en donderdag elke keer na en voor een lunch meten en opschrijven.

dat moet ik donderdag laten zien en aan de hand daarvan en de uitslag van de bloedtest gaan ze kijken of ik donderdag (een dag voordat ik op wintersportvakantie ga) al moet beginnen met insuline of niet.

het was erg schrikken omdat ik hier niet meer echt van uit was gegaan...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:39

type 2 kan ook bij jonge en dunne mensen voorkomen, het komt voornamelijk voor bij oudere en mensen met over gewicht maar er zijn uitzonderingen.

Als je type 1 hebt vind ik het erg appart dat je zo lang moest wachten voor een afspraak. Ik werd accuut opgenomen, mocht niet eens mijn spullen thuis pakken.

Ga je wel op wintersport? Als je net moet beginnen met insuline spuiten kan het erg ontwennig zijn en je bloedsuiker krijg je nooit binnen één dag goed op regel (ik doe er al een paar jaar over Clown ) en wintersport is vrij intensief waardoor je suiker nog extra gaat schommelen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:22

Ik vind het ook wel bijzonder ... Een type 1 heeft meestal echt hele heftige verschijnselen, die loopt geen maand vrolijk rond zonder de hele dag op de wc te zitten, denk ik dan.

Maar ja, wie ben ik ..?

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:47

ja ik gaf dat ook aan bij de internist. daarom ben ik wel blij dat er wel nog een test wordt gedaan waar echt uit komt welke type je hebt, omdat ik het zelf ook niet echt geloofde.mijn klachten zijn niet acuut en al helemaal niet zo herkenbaar.

zij zijden ook al dat ik er dan waarschijnlijk precies op tijd achter ben.

hun zeiden nu ook al dat het eigenlijk te lang duurde, de afspraak bij hun.
maar ja kheb de huisarts en alles nog gebeld of ik niet eerder kon komen.
ik ben dus benieuwd naar de uitslag van de bloedtest.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:49

en ja ik ga wel op wintersport en hoop dus ook dat ik niet deze week al spuiten moet.ik denk dat het idd niet echt lekker is om daar te moeten wenne aan de insuline en het spuiten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:14

maar als je type 1 hebt en je gaat sporten kan dat heel vervelend worden. Als je sport heeft je lichaam namelijk extra insuline nodig, en als je nog niet spuit is die insuline er nog niet. En ook met jezelf warm houden is extra engergie (en dus insuline) nodig.
Misschien heb je een extreme "honeymoon" (een periode waarin je aaslvleesklier nog wel wat insuline produceert maar niet meer voor de volle 100%) maar ik vind dit wel appart..

Heb je de wintersport al aan je internist verteld?

En hoe voel je je nu? Ik kan me herrineren dat ik aan lopend lijk was in die tijd, lijkbleek, alleen maar drinken en naar de WC lopen en super sagerijnig.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 13:43

ik heb het inderdaad aan me internist voor gesteld en gevraagd of ik nog op dingen moest letten op vakanatie. hij zij alleen met eten drinken oppassen en niet teveel alcohol.

naja ik zie het allemaal wel. ik vind het zelf ook vreemd.maar ja, het enigste wat ik hoop is dat niet op vkanatie hoef te spuiten. dan staat me halve vakantie in het teken van die suikerziekte.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:05

Zo, mijn arts zou me nu al niet snel zomaar op wintersport sturen, want dit is zo intensief.
Ik heb zelfs vanwege paardrijden een pomp gekregen, omdat ik elke keer erg veel hypo's had. Begon me zelf ook zorgen te maken.
Daardoor ben ik vorig jaar bijna blijven zitten in 3vwo, ik kon me niet goed concentreren etc.
Hoop dat ik ook langer de tijd zou kunnen krijgen voor mijn examens en dat ik ook een jaar langer stufi zou kunnen krijgen, dat zou ik wel goed vinden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:23

Mijn vriend heeft ook type 1 en speelt fanatiek 3x in de week voetbal 2x trainen en 1x wedstrijd en hij is gewoon op wintersport geweest. Hij heeft het al wel langer, type 1 en hij spuit 4x per dag. Hij heeft geen pompje.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:38

Citaat:
Misschien heb je een extreme "honeymoon" (een periode waarin je aaslvleesklier nog wel wat insuline produceert maar niet meer voor de volle 100%) maar ik vind dit wel appart..

Nee hoor, de honeymoonfase treedt pas in als er al insuline gespoten wordt. De alvleesklier krijgt juist een opleving door het spuiten van die insuline, als een extra hulpje en gaat dan nog even wat meer produceren.

Wel is het zo dat de alvleesklier bij ongeveer 30 procent productie van insuline zover is dat er klachten gaan komen en wellicht zit TS nog rond die 30 procent.

En voor anderen: hypo's krijg je pas áls je insuline gebruikt, dus die zullen geen risico vormen bij wintersport. Maar persoonlijk denk ik dat je meer risico loopt op extreem hoge waarden als je op vakantie gaat en intensief gaat sporten en dat is veel gevaarlijker. Niet verstandig van je arts ...

En instellen op insuline lukt ook niet echt met vakantie, dus ...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:59

Ik vind het ook wel heel raar......dat ze nog zolang wachten met de behandeling. Ik ben ook direct opgenomen toen er bij mij type 1 geconstateerd werd (haha niet dat ik op dat moment nog terug kon naar huis, wij waren er niet bepaald vroeg bij zeg maar...... Knipoog ).

En je op wintersport sturen vind ik nog veel gekker, zodra je goed ingesteld bent is (bijna) alles mogelijk, maar zo zonder instelling??Afbeelding

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:33

ik laat jullie morgen weten hoe het gegaan is in het ziekenhuis en wat er verder gaat gebeuren.
dan zal ik antwoorden hebben op jullie vragen Knipoog

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:35

nou, ik ben geweest.
me dagcurve van afgelopen dagen was heel goed. ze begreep hier helemaal niks van en had dit nog nooit mee gemaakt.

Morgen belt ze me nog over de uitslag van het bloedprikken of het echt type 1 is.

ik heb insuline mee gekregen voor de zekerheid als me waarde hoger als 12 is in oostenrijk moet ik spuiten.

en als ik dan trg kom heb ik weer afspraak over hoe alles verlopen is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:43

Vreemd ... kan bijna geen type 1 zijn ...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:43

Vreemd ... kan bijna geen type 1 zijn ...

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:12

nee idd, dat denk ik dus ook.maar ja, ik denk dan maar:hun zullen het wel weten.

de vakantie is goed verlopen.ik heb 1 x een waarde gehad van 11.8,dus moest bijna bij spuiten.
voor de rest schommeld die wel de hele tijd, maar ja.

dinsdag weer naar de diabetes verpleegkundige.

ik weet niet meer wat ik ervan moet denken?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:26

Ik vind het ook erg appart, dit kan geen type 1 zijn

Gelukkig is je vakantie goed verlopen, hopelijk heb je nog een beetje kunnen genieten.