[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:26

Vorige week was mijn stopweek. Vrijdag weer begonnen, vrijdagavond bij vriendje geweest dus dan weet je het wel. Helaas woon die niet bij mij in de buurt en was ik dus mijn pil vergeten. Zondagmiddag allebei maar ingenomen maar nu? Ben ik nu wel beschermd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:41

enny schreef:
poes schreef:

Bedenk dat je ongesteldheid een hele tijd onregelmatig kan zijn na het stoppen, bij mij kwam mijn cyclus niet op gang en heb ik 5 dagen lang een soort pilletjes moeten nemen.

Ik ben ook een tijd (anderhalf jaar) gestopt met de pil en ik was nog niet regelmatig toen ik weer begon. Voordat ik begon ook al niet, dus lijkt me op zich wel prettig om de 'natuur rustig zijn gang te laten gaan', vandaar dat ik aan een koperspiraal zit te denken nu. Maar wat voor pilletjes heb jij geslikt? Daar ben je dus voor naar de huisarts gegaan?

Geen idee meer, het waren hormonen om de cyclus weer op gang te brengen.

Pianka: nja ik ben hem ook wel een paar keer verloren tijdens het fietsen, en hou je dan maar serieus als je je vriend half verschrikt ziet kijken Lachen
Ook bij sommige standjes voelde ik het, maar verder vind ik het een vrij ideaal ding. Maar ik ga toch eens nadenken over mirenaspiraal.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:02

TeeGee schreef:
Vorige week was mijn stopweek. Vrijdag weer begonnen, vrijdagavond bij vriendje geweest dus dan weet je het wel. Helaas woon die niet bij mij in de buurt en was ik dus mijn pil vergeten. Zondagmiddag allebei maar ingenomen maar nu? Ben ik nu wel beschermd?

Dus je bent je pil op zaterdag vergeten? Zat er meer dan 36 uur tussen de 2 pillen? Dan ben je onverantwoord bezig geweest. Even je dokter bellen!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:32

Ja, meer dan 36 uur. Van vrijdagochtend tot zondagmiddag. Vriendje had iets te veel gedronken dus hij bakte er verder niks van. Maar je bent toch wel beschermd na 1 pil? Dus die vrijdag. Rest van het weekend niks meer gebeurd.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:09

Help???

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:27

Citaat:
Je bent de pil in de eerste week vergeten.

· Neem de vergeten pil alsnog in (ook al moet je dan 2 tabletten op hetzelfde moment innemen) en maak de strip af. Omdat een eisprong kan hebben plaatsgevonden, zijn de eerste 7 dagen niet veilig en moet je als je vrijt een condoom gebruiken.
· Heb je in de week voorafgaand aan de vergeten pil gevreeën, dan moet je doorgaan met de strip en de morning-after pil halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:00

Okee, hele domme vraag maar ik kan het in de bijsluiter maar NIET vinden. Ik ben de laatste pil uit mijn strip (3e week dus) vergeten in te nemen gister en ben al ruim over de 12 uur te laat heen. Ik ben van plan nu mijn stopweek dan dus in te lassen en komende donderdag weer te beginnen met slikken ipv vrijdag, zoals in de bijsluiter staat.

Moet ik komende week extra voorbehoedmiddelen gebruiken, of niet?

Bij 'pil vergeten in week 1' staat duideijk dat je een extra voorbehoedmiddel moet gebruiken, bij tablet vergeten in week 2 staat duidelijk 'u hoeft geen extra voorbehoedmiddelen te gebruiken', hoe zit het dan met week 3 en de vervroegde (althans, 1 dag maar bij mij dan) stopweek? In de week nadat je 'm vergeten bent extra voorbehoedmiddelen, of niet nodig?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:41

Nee, niet nodig, je verplaatst je stopweek gewoon naar een dag eerder, als je nu gewoon je normale stopweek laat verlopen en dan dus weer over een week de 1ste pil van de volgende strip [let op dat dit dus nu ook 1 dag eerder is dan normaal] weer innemen. En dan begin je weer gewoon overnieuw. Knipoog Niks aan de hand, je blijft gewoon safe, omdat je enkel je stopweek 1 dag naar voor hebt verplaatst. En in een 'normale' stopweek ben je immers ook nog safe. Knipoog

Ik heb nu 1 keer een stopweek doorgeslikt. (afgelopen maand) maar wàt een ramp is dat met mij. Werkelijk, dat doe ik voorlopig niet weer. Nagelbijten / Gniffelen Ben nu gewoon ongesteld geworden [welliswaar minder dan normaal] maar ik doe het niet weer, voel me er niet helemaal fit/gezond bij ofzo. Iemand een verklaring daarvoor? Bloos

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:56

Mloui schreef:
Mloui schreef:
Ik zit sinds ong. 1,5 mnd aan de prikpil....maar ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik weet dat je menstruatie aanzienlijk kan verminderen of zelfs helemaal kan verdwijnen bij gebruik van de prikpil, maar kan het al zo snel verdwijnen? Iemand die daar het fijne van weet? Alvast bedankt!

iemand die hier antwoord op wil geven?

Nog maar eens dan, is er aub iemand die hier een antwoord op weet?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:04

Mloui schreef:
Nog maar eens dan, is er aub iemand die hier een antwoord op weet?

De prikpil

Dit is een driemaandelijkse injectie met een relatief grote hoeveelheid progestageen hormoon. De prikpil wordt meestal voorgeschreven als anticonceptie, maar kan ook gebruikt worden ter behandeling van hevige menstruaties. Het is de bedoeling is dat de menstruaties uiteindelijk helemaal wegblijven. Vaak zijn er de eerste maanden, en soms het eerste half jaar of nog langer, klachten over langdurig, onregelmatig bloedverlies. Niet bij elke vrouw die de prikpil gebruikt blijven de menstruaties helemaal weg. Na het stoppen met de prikpil duurt het bovendien vaak één of zelfs twee jaar voordat de cyclus zich weer herstelt. De prikpil wordt daarom relatief zelden voorgeschreven als behandeling voor hevige menstruaties.

Als behandeling TEGEN menstruatie.
Het is dus de bedoeling dat het helemaal verdwijt, hoe snel e.d. weet ik niet.
Maar het kan best mogelijk zijn. Als je zekerheid wilt ga je toch gewoon even langs de HA?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:06

Nou, mijn spiraal is binnen. Nu moet ie er alleen nog in en volgens de gyn hoeft dat niet perse tijdens de menstruatie, dus dat kwam mij eigenlijk wel beter uit met vrije dagen Knipoog Nog wel zitten twijfelen tussen koper en mirena, maar uiteindelijk toch voor de mirena gekozen, omdat ik dus niet weet hoe heftig mijn menstruatie evt zal zijn met een koper spiraal. Mag gelukkig wel ibuprofen slikken vantevoren, maar dat was ik toch al wel van plan Haha!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:30

In de bijsluiter van de Mirena staat trouwens wel dat je binnen 7 dagen na je eerste dag ongesteld het moet laten plaatsen. Het is dan ook iets minder pijnlijk omdat je baarmoeder zich iets geopend heeft.
Ik zou je dus toch aanraden om het tijdens/net na je menstruatie te doen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:15

De afspraak is al gemaakt en die is net na die 7 dagen geloof ik. Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee, ik weet dat het niet fijn zal zijn. Maar of het nou heel veel uitmaakt om het te doen tijdens de menstruatie, geen flauw idee. Het verschil zal ik toch niet weten Haha! (maar er gaat wel een flinke dosis ibuprofen in hoor! Dat zowieso)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:05

Pfff heb ik weer...

Het valt weer allemaal samen hoor:

1. Ik neem tijdelijk de pil ipv nuvaring
2. Ik ben 4 maand in Italië geweest, heb vriendje dus lang niet gezien (en ja dat willen we dus wel vieren)
3. Deze week kon ik EINDELIJK weer full time bij vriendje zijn
4. Deze week heb ik ook zware bronchitis Boos!
5. Ik moet antibiotica nemen (1000mg per dag voor 6 en een halve dag Boos! )
6. Punt 1 en 5 ==> pil werkt niet meer (met nuvaring zou er geen probleem geweest zijn Boos! )
7. Ik was net aan een nieuwe strip begonnen Verdrietig Dat betekent een hele maand lang voorzichtig zijn volgens dokter en apotheker (bijsluiter antibiotica zei 14 dagen maar ik doe liever veilig)

Dus we halen condooms (en we zijn er eigenlijk geen fan van), is dat rotding gisteren wel niet gescheurd zeker Boos!
Dus kan ik nu fijn naar de apotheker achter de morning after pil Boos!

Nu vraag ik me af. Deze strip is de derde in mijn doorslikperiode. Dus eigenlijk kan ik stoppen met deze strip wanneer ik wil? Als ik dan volgende week stopweek inlas, en daarna nuvaring gebruik, ben ik dan weer meteen met nuvaring beschermd? Zo verkort ik de "onveilige" periode toch nog wat :/

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:01

@poes: ik zou de apotheek even bellen als ik jou was, ik zou nl. zeggen van niet.

Heeft er iemand ervaring met microgynon 20? Ik heb eerst een paar jaar microgynon 30 geslikt, maar kreeg last van bijwerkingen, toen femodeen, maar zelfde verhaal. Nu dus microgynon 20 en ben benieuwd of dat beter gaat..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:03

poes schreef:

Pianka: nja ik ben hem ook wel een paar keer verloren tijdens het fietsen, en hou je dan maar serieus als je je vriend half verschrikt ziet kijken Lachen

Stomme boktcensuur, ik dacht echt fietsen Clown .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:05

LOL. Nu ik dacht toch echt, als je de pil doorneemt, dat je dan in de tweede of derde strip meteen kunt stoppen wanneer je wilt, want het maakt toch niet uit hoeveel langer je derde week is?

Oja en morning after pil heb ik ondertussen al geregeld, hopelijk heeft de antibiotica daar geen effect op Boos!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:07

poes schreef:
LOL. Nu ik dacht toch echt, als je de pil doorneemt, dat je dan in de tweede of derde strip meteen kunt stoppen wanneer je wilt, want het maakt toch niet uit hoeveel langer je derde week is?

(

Ja dat klopt ook, maar misschien dat het anders is omdat je nu niet 100% beschermd bent, zeg maar. Daarom vraag ik me af of je dat dan met de nuvaring wel weer direct bent.
Want als je met de pil begint (voor het eerst), moet je op de eerste dag van je menstruatie beginnen om meteen beschermd te zijn.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 01-02-07 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:08

Misser schreef:
@poes: ik zou de apotheek even bellen als ik jou was, ik zou nl. zeggen van niet.

Heeft er iemand ervaring met microgynon 20? Ik heb eerst een paar jaar microgynon 30 geslikt, maar kreeg last van bijwerkingen, toen femodeen, maar zelfde verhaal. Nu dus microgynon 20 en ben benieuwd of dat beter gaat..

Ik slik Microgynon 20. Eerst slikte ik Lovette en Yasmin maar daar werd ik zwaarder van. Met deze pil gaat het wel beter al heb ik wel last van doorbraak bloedingen (als ik doorslik dan).

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:55

Ik had laast 2x doorgeslikt, en toen wou ik een 3e keer doorslikken omdat ik anders precies midden in de pwweek de stopweek zou hebben en ik dan echt niet kan leren van de buikpijn, maar nu in die week dat ik eigenlijk de stopweek moest krijgen kreeg ik doorbraak bloedingen, en heb die week erna gewoon d stopweek ingelast.
Maar in die week met doorbraak bloedingen heb ik wel gewoon sex gehad, en ook gewoon de pil geslikt.
Ben ik dan wel veilig geweest?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:35

Misser schreef:
poes schreef:

(

Ja dat klopt ook, maar misschien dat het anders is omdat je nu niet 100% beschermd bent, zeg maar. Daarom vraag ik me af of je dat dan met de nuvaring wel weer direct bent.
Want als je met de pil begint (voor het eerst), moet je op de eerste dag van je menstruatie beginnen om meteen beschermd te zijn.

Ja ik vind het ook maar kwakkelachtig klinken... Nog een maandje geduld dus...
(waarom wij nou net altijd miserie hebben met condooms Boos! )

Beauty: Je hebt dus: 3 keer de pil doorgeslikt, daarna stopweek, maar in de laatste week pil slikken kreeg je bloedingen?
Zoja dan ben je volgens mij prima beschermd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:53

Faelivrin schreef:
Nee, niet nodig, je verplaatst je stopweek gewoon naar een dag eerder, als je nu gewoon je normale stopweek laat verlopen en dan dus weer over een week de 1ste pil van de volgende strip [let op dat dit dus nu ook 1 dag eerder is dan normaal] weer innemen. En dan begin je weer gewoon overnieuw. Knipoog Niks aan de hand, je blijft gewoon safe, omdat je enkel je stopweek 1 dag naar voor hebt verplaatst. En in een 'normale' stopweek ben je immers ook nog safe. Knipoog

Pfew, dankuwel ! Haha!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:33

pianka schreef:
Nou ik ben hem al wel eens verloren, en wat sportieve activiteiten met mijn vriend wil hij er nogal eens uit gaan. Haha! En dat had ik niet altijd door, en dan baalde ik toch wel als je em de volgende ochtend ergens vond. Zorgde toch voor nogal wat stress.

Heb jij ook last gehad van andere bijverschijnselen, zoals gewichtstoename, libidovermindering, stemmingswisselingen?

Ik dacht toch écht dat dat met de nuvaring veel minder zou zijn dan met de pil, maar ik heb 'm nu bijna 3 maanden en ik heb, net als met de pil, toch echt last van moodswings, snel aankomen en een verlaagd libido Clown

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:58

WildWings schreef:
Pfew, dankuwel ! Haha!

Alsjeblieft. Knipoog

Nou ben ik dus zwáár ziek, constant overgeven enzo, niet echt wat je noemt prettig. Maargoed, ik slik de pil gewoon door, zit in de 1ste week, nu ben ik een week [Doe denk ik iets langer rekenen, weet niet welke dag ik moet rekenen vanaf het niet-safe zijn? Laatste keer dat ik heb over gegeven?] niet safe he? En geld de regel nu ook dat ik een MAP in moet slikken als ik minder dan een week geleden sex heb gehad? [Bij pil vergeten wel, maar nu ook?] Lachen

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:10

TeeGee schreef:
Help???

dan ben je niet beschermd meer nee ..