chronische moeheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:04

In belgie zijn ze ook aan het onderzoeken, net als in Nederland.
Die test is niet rechtsgeldig, omdat men cvs/me nog steeds niet erkent.
Zij denken bij somige wat te kunnen vinden in je bloed,dat wijst op cvs, alleen moet je zelf ook een bijdrage doen voor die test.
Onderzoek is duur. Het is ook puur voor jezelf die uitslag.

Ik heb ook teveel gedaan een lange periode. Ook met de pfeiffer te veel en te lang door gegaan.

Volgens sommige zit het in je lichaam en kán door "iets" worden geactiveerd. Er zijn veel iedeeen over het ontstaan, dus wie de waarheid heeft, weet tot nu toe niemand

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:07

Maar het is erg vervelend als je denkt CVS te hebben en je word doorverwezen naar het ziekenhuis en je zit bij zo'n internist en die zegt
"JA maar ik zal eerlijk zijn ik geloof niet in cvs"
Dan voel je je knap banketstaaf......hij wilde wel dat ik mijn kuiten liet onderzoeken bij een neuronloog maar moest ik wel via een verwijzinig van de HA doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:10

Ik heb daarmee gelukig mazzel gehad.
Iedereen die niks kon vinden heeft me op m'n hart gedrukt dat dat zeker niet wou zeggen dat ik niks mankeerde. Zij konden niks vinden, das anders dan je heb niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:22

De internist waar ik kwam zei
Als mensen Catharine zien (kwam toen nog op tv) denken ze ook dat ze het hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:23

Ik heb ook steeds een verslag meegenomen van hoe het is begonnen en wat ik er allemaal aan had gedaan.
Hoe m'n dagindeling was op een goede dag en een slechte dag. Alles wat enigsinds belangrijk kon zijn.
Eigenlijk hadden ze daardoor niks meer te vragen en alleen de tests maar hoeven doen, waar weer niks uit kwam....
En ik nam altijd iemand mee om ook te luisteren, want concentratie is niet mijn beste punt Knipoog
Ook bij de Arbo-arts zat m'n vriend of mijn vader erbij.
Ik ben ziek geworden toen ik voor mijn vader werkte wat ik al m'n hele leven deed, dus dan ben je zéker niet nep-ziek. Ik wil niet als zeilig meisje gezien worden, die het niet alleen af kan, maar ook niet als iemand die niet ziek is.....

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:39

Weet niet meer wie het zij maar bij mij is de spierpijn indd voornamelijk in mijn benen, toen ik er echt niet meer tegen kon ben ik doorgestuurd naar een fysio, die heeft het helemaal los gemasseerd en na 2 dagen zat het steeds weer helemaal vast, dus voor alsnog loop ik ermee.
Het is echt spierpijn, soms voel ik me benen alsof ik na 5 jaar voor het eerst op een paard ben gestapt, 2 uur heb gereden, en daarna een marathon gelopen heb (ff overdreven Tong uitsteken maar het doet iig behoorlijk zeer). Daarnaast krijg ik inmiddels steeds meer last van spierpijn in mijn armen en rug, en als ik iets gedaan heb (gister tegen de wind in gefietst bijv, ook al was het maar een stukje van 500m) heb ik er helemaal geen kracht meer in en kan ik dus ff echt niet staan of iets vast houden.

@ superwoman: ik heb ook altijd iemand mee als ik naar een belangrijk gesprek moet, bij de dokter, bij intakegesprek bij het AMC, bij informatie bijeenkomst, ik heb eigenlijk altijd me moeder mee, omdat ik na een kwartier mijn concentratie kwijt ben en niks meer op neem.

Sporten moest ik ook van de dokter, tot bleek dat elke keer dat ik gesport had (onder begeleiding, bijna niks gedaan) ik 2 dagen met koorts in bed lag en niet genoeg kracht had om mezelf naar de wc of douche te slepen, sindsdien moet ik wel zorgen dat ik wel bijv naar de supermarkt op de fiets ga ipv de scooter, en dat als ik kan ik een stukje loop ipv de bus neem, maar is echt sporten niet meer aan de orde geweest.

Ik eet suikervrij, op regelmatige tijden en ik ga altijd op dezelfde tijden naar bed en er weer uit. Het maakt geen groot verschil bij mij, maar met dit ritme is er wel minder verschil tussen goede en slechte dagen.

Zoals beloofd heb ik nog wat info opgezocht over het AMC, het heet: Stress Reductie door Aandacht training, wordt gegeven door Ingrid van den Hout in het AMC.
Voor degenen die hem kennen, het is ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn uit Massachusetts, VS. Hij ontdekte dat als mensen bij de grenzen van de medische wetenschap komen dat ze vaak de boodschap krijgen: Leer er maar mee leven. Omdat niemand weet hoe ze dit moeten doen kunnen daar door stress, zorgen en/of frustraties ontstaan. Kabat-Zinn heeft zich gericht op het ontwikkelen van een revalidatietraining voor de langere termijn door de wetenschappelijk onderzochte kennis over stress te combineren met kennis uit bewustzijnsdisciplines als yoga en meditatie. De training houdt zich niet alleen bezig met de lichamelijke kant maar ook met de psychologische en sociale kant. De training richt zich op het inzetten van eigen kracht om anders met jezelf en ziekte en pijn om te gaan.
Onderzoek toont aan dat deelnemers aan de training een duurzame verbetering ervaren van lichamelijke en psychologische symptonen. Ook ervaren zij een positieve verandering in de manier waarop zij omgaan met hun gezondheid en ziekte.

http://www.aandachttraining.nl/ hier staat iets meer info op, het is een site van iemand anders dan degene die mij de cursus geeft.
De cursus wordt door meerdere mensen in nederland gegeven, maar het zijn er niet zoveel en dus zijn er wel wachtlijsten over het algemeen.

Ik had het geloof ik al eerder gezegd maar er is maar verbetering qua lichamelijke klachten en moeheid bij ongeveer 6% van de CVS/ME-patienten die ze krijgen, maar qua hoe mensen er mee omgaan schijnen ze zich wel een stuk beter te voelen daarna.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik begin er zelf over 2 weken mee dus als ik er iets aan heb zal ik het hier zeker posten Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:46

Het punt is dat als ze niks kunnen vinden je problemen kunt krijgen met je werkgever. Mijn Arbo-arts vond dat ik voor 50% afgekeurd moest worden maar daar ging het uwv niet mee akkoord omdat "er niets was gevonden, dus het zou gewoon psychische overbelasting zijn".
Van ps. overbelasting krijg je niet om de 2 maanden keelontsteking, heb je geen enorme spierpijnen in je benen, kun je wel makkelijk je bed verschonen, met de honden uit etc etc.

Die cursus van Tess over stressreductie/aandachttraining lijkt me wel heel goed. Ik ben destijds op yoga gegaan en dat hielp in ieder geval om me beter te ontspannen en was ook niet vermoeiend.
Maar de cursussen hierboven genoemd zijn in Amsterdam en Utrecht, een paar 100 kilometer van me vandaan. Zal eens gaan googelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:29

De meeste cursussen werken voornamelijk voor mensen die hun grenzen niet genoeg kennen en/of daar naar luisteren heb ik gehoord.
Mensen die te weinig doen, omdat ze bang zijn een slechte dag te krijgen én mensen die bij elke goede dag gelijk alles weer gaan doen en daarna weer een aantal slechte dagen hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:41

Ik heb echt geen tijd hoor voor zo'n cursus en als ik moe ben dan vallen mijn oogjes gewoon dicht Haha!

Tja soms denk ik ook wel eens van dat ik me aanstel.......omdat niemand me begrijp (behalve mams) en ik vind dat ik genoeg bij de dokter ben geweest voor mijn probleem

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:13

Spierpijn op rare plaatsen of zonder echte inspanning heb ik ook vaak,
of vermoeide benen. Heel raar, ineens zijn ze zo zwaar en moe, blijft vaak een poos hangen en zitten met dik kussen eronder is het enige wat iets helpt.

Net als het nog slechter gaan slapen als je echt moe bent, ook voor mij heel herkenbaar.
Is wel zo dat de dokter de diagnose chronisch vermoeidheid nog niet echt heeft gesteld.
Na het bloedprikken bleek ik pfeiffer te hebben en een virus of infectie (weet niet meer precies) van / met chronische vermoeidheid. Zal er dus sowieso altijd gevoelig voor blijven en heb er waarschijnlijk al veel langer last van. (onbewust of in mindere maten).
Ik sliep altijd al veel, ging standaard om 9 uur naar bed als ik er om 7 uur uit moest en dan in het weekend iets bijslapen.
Onregelmatig ongesteld was ik ook, meest zat er 6 tot 8 weken tussen. Misschien was dat toen dus al een uitwerking ervan?

Nog een vraagje Lachen
Ik heb al vaak gelezen en van veel mensen gehoord dat een regelmatig slaapritme onwijs belangerijk ik. Dat snap ik ook heel goed. Maar het is verdomde lastig..
Door de weeks moet ik er om half 9 's ochtends uit, 's avonds ga ik dan dus braaf voor 10 uur naar bed om te gaan slapen.
Dan komt echter het wakker liggen. Soms tot twaalf uur / half een en 's nachts nog vaak wakker worden.
Gevolg, de volgende dag ben ik een halve dweil.. En dan maar duimen dat ik de volgende avond beter slaap.
Blijven liggen heeft alleen maar tot gevolg dat ik de volgende keer 's avonds nog later in slaap val..
Een aantal nachten stug om half 10 / 10 uur naar bed en 9 uur eruit helpt niet.
Wakker liggen blijft dan en ik wordt alleen maar steeds vermoeider.
Hebben jullie dit ook? heeft iemand misschien een tip?
Ik ben er al achter dat slapen overdag voor mij sowieso funest is dus dat gebeurt niet meer, maar misschien heeft iemand anders nog een tip Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:23

Vroeger ging ik ook altijd om dezelfde tijd naar bed met als gevolg niet kunnen slapen of 4x in een nacht wakker worden.

Tegenwoordig ga ik slapen wanneer ik moe ben, bij mij helpt dit redelijk goed.
Tja soms is het wel eens op zaterdag dat ik om 20.00h naar bed ga niks aan te doen...

Ik wil me fit voelen...ik werk fulltime en ik moet eerlijk zeggen dat het soms wel behoorlijk moeite kost om mijn pony te verzorgen..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:41

Ik probeer bijna iedere dag om dezelfde tijd op te staan omdat ik merk dat het voor mij het beste is. Ik ga naar bed als ik moe ben en dat is soms om 22u en soms om 24u net hoe ik me voel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:27

Ik vind het op tijd opstaan ook het belangrijkste.
Heel soms bij een slechte dag, ga ik na het voeren weer m'n bed in en kijk dan wat tv. Extra slapen werkt bij mij niet, rusten wel.

menstruatie is bij mij hetzelfde gebleven, ben het altijd laat. Om de 5 weken ongeveer.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:42

Ik ga heel laat naar bed, en kom er zeker de laatste tijd héél laat uit. (Beetje winterdip). En ik heb dus geen zelfdiscipline meer.

Toen ik nog werkte was ik al een nachtbraker maar stond toen natuurlijk op tijd op. Ik kan gewoon niet vroeg naar bed.

@Cracker, ik zou naar bed gaan als je eraan toe bent. Als je weet dat je toch niet kan slapen kun je net zo goed wat anders gaan doen. Lekker bankhangen bijvoorbeeld Lachen

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:17

Is op zich wel een goede tip Lachen de hele tijd liggen draaien is ook niets.
Gewoon boekje mee of iets langer op de bank blijven en wel consequent op tijd uit bed Lachen En dan moet dat bioritme zich maar aan passen Clown

En hoe hebben jullie dat met beweging/sporten/werk gedaan?
Ik merk dat als ik een hele week thuis blijf en eigenlijk niet verder dan van bank naar bed kom, ik daarna weer eventjes op gang moet komen.
Het is beter om gewoon wel iets te blijven doen, eenmaal bezig en buiten gaat het dan ook meestal wel maar zittend op de bank en dan omhoog komen om iets te gaan doen... Scheve mond
Nu zijn dagen gevuld met naar school gaan en een beetje huiswerk, maar op zich wel fijn om daarnaast iets meer te gaan doen. Gewoon proberen.
Hebben jullie hoeveelheid beweging ook (weer) opgebouwd? en zo ja hoe Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:33

Ik heb een periode gehad dat ik alleen m'n paarden kon voeren en verder op de bank hangen. Niet stofuigen of koken, helemaal niets verder.
Langzaam met uitmesten begonnen, op en rustig tempo.
Rijden was zwaarder dan mesten. Ik werd snel pissed, omdat ik zo moe en krachtloos was. Met uitmesten kon ik me een beetje afreageren (in slow motion Haha! )
langzaam steeds meer gedaan met lange rustpauzes ertussen.

Nu werk ik al Bloos 8 uur in de week over 3 dagen en ben verder op aan het bouwen. Nog steeds moet ik bewust kiezen wat ik wil doen, omdat meerdere dingen niet gaat. Ook wissel ik af met de inspanningsdagen. Als ik doe, wat veel inspanning vergt, dan doe ik de dag ervoor en de dag erna wat minder.

Naar m'n werk ga ik nog steeds met de auto, terwijl het max 10 min fietsen is en op m'n werk doe ik veel zittend werk, anders trek ik het niet. Verdrietig

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:00

AHA

ik moet mij als vermoeidhiedsexpert even melden hier .. niet dat ik de oplossing hebt hoor maar wel omdat ik chronoche moe ben.

Mijn geluk bij dit ongeluk is dat ik na een aantal jaar .. na Pfieffer heb lopen tobben met vermoeidheid een tijd terug zo smerig ziek ben gewordem en (gelukkig zo ernstig) dat ik in 4 maanden tijd mijn diagnose had

MS

een ziekte die een stuk meer begrepen is dan ME ik moet zeggen dat scheelt. Vermoeidheid is een lastig symptoom want je ziet er normaal uit sommige dagen kan je gewoon alles em amdere dagen niks.

mijn tips die voor mij helpen (niet oplossen maar helepen)

1. regelmaat .. al ben je fit om 10 uur naar bed 8 uur eruit. De eerwte periode zal je niet altijd even snel in slaap ballen als je vroeg in bed ligt. Maak je daar net druk om ook al slaap je niet geniet van het feit dat je ligt te rusten.

2. ETEN .. geen kant een klare maaltijden geen suiker weinig koolhydraten. Veel ijzerbevattende priducten (noten spinasie fruit)
als we even snoep en lekker eten buiten beschouwing laten .. luister naar wat je lijf vraagt.. ik ben echt verslaaaaafd geweest aan casewnoten.. wist niet waarom.. nu wel de cashewnoot beval meer ijzer dan andere noten. Heb ke bijvoorbeeld ineens erg trek in vis, granen (ruw) een specifieke groente .. eet dat gewoen je lijf vraag erom. En ja je lij vraag ook wel eens om chocola maar die mag je negeren Knipoog

Vitamines..let op je viramine B en D dat zijn de energiemakers.

Zie je energie als je bankrekening:

Sparen is goed zor dat je stopt met dingen die energie kosten als je voelt dat je bijna leeg bent en spaar dat laatste beetje.

Je mag gerust een keer "rood staan" We kennen allemaal wel die rotdagenop werk, je paard is ziek, ruzie met je vriend.. je kan daar niks aan doen.. als je niet genoeg "energiemuntjes" hebt moet je de min in. Daarna MOET je dus je schuld gaan inlossen!! want in de min leven levert je een slecht humeur somberheid en frustratie op.

Stel je hebt normaal 100 energiemuntjes op een dag .. naar je merkt dat je na 70 muntjes eigenlijk al heel moe bent. Stop dan bij 65 !!!!

Ik worstel nu 2 jaa met mijnenergie en heb er zeer intensieve begeleiding in gehad in het revalidatieventrum. Ik ben er dus gelukkig omdat het bij mij onderkend wordt heel erg mee geholpen.

Ga eens op zoek naar Autogene trainingen. Autogene training is een training die je leert je binnen een korte tijd volledig te ontspannen. Hiermee kan je in de pauze van je werk of de tijd tussen je paarden en je werk in. Even kort het batterijtje opladen.

Maar weekplanningen.
IN en week heb je bijvoorbeeld je werk je paard je huishouden en wat afspraken daar buiten om.

Op een dag mag je 3 dingen. Werk is vaak de eerste .. goed dan mag je dus na je werk öf je paard doen óf boodschappen en iets in huis, of een vriendin opzoeken.

maar je mag niet op 1 dag al die dingen tegelijk plannen. Ga maar eens puzzelen. het is te doen.

Om die reden heb ik een bijrijder dan kan ik 3 keer per week mijn paarden tijd inruilen voor mijn sociale tijd.

Ja dat is wel heel klote hoor dingen opgeven. Maar als ik bij mijn paard ben kan ik er alles geven .. darna hoef ik niks meer. Als ik bij vrienden ben kan ik gezellig zijn want ik hen er energie voor uitgespaard.

maak voor jezelf gewoon fictief een berekening geef jezelf bijvoorbeeld 7 keer 100 muntjes in een week. Je mag op een dag maximaal 120 uitgeven.. maar je moet op 0 uitkomen aan het einde van de week.

Mijn idee is nu 100 muntjes per dag.. werk is 4 dagen 70 muntjes en 1 dag 35. Paardrijden levert ook energie op dus dat vind ik 10 muntjes huishouden is klote werk dus dat kost 15 muntjes. UItgaan in de avond en enven flink stappen kost 100 muntjes..

en ga maar rekenen.

het is niet de oplossing maar het geeft je inzicht. Als je werk 100 muntjes is.. moet je nder of minder werk.. Als je paard 50 muntjes is .. is het dan werkelijk een leuke hobby??

etc.

Vergeet niet hoe moe-er je bent, hoe iongelukkiger je je voelt.. je geniet nergens meer van. Hoe fitter je bent hoe blijer je bent.

Em ik ga heel erg vaak de mist in hoor .. maar als het me 1 of 2 weken lukt zo te leven ben ik wel echt lekkerder in mijn veel en heb in minder last van mijn MS klachten (spierpijn dubbelzien koppijn en tinterlingen overal)

(vergeef me de typfouten .. ik ben moe Knipoog _
Laatst bijgewerkt door Janski op 10-01-07 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:02

best een lang stuk tekst zeg Nagelbijten / Gniffelen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:03

Ik vind dit allemaal heel herkenbaar, Ik heb een paar hele zware jaren achterde rug, en ik heb me altijd lens gewerkt. Ik ben beeldend kunstenaar, en ik heb maanden 18/20 uur per dag gewerkt, en ik vind het heel frustrerend, de hele kunst wereld. En ook dat je ontzettend laag inkomen hebt, en dan ga je nóg maar weer harder werken, en mijn schilderijen zijn verbrand, en er zijn werken gestolen, en dan krijg je niets terug van de verzekering. Mijn ouders zijn omgekomen in een vliegtuig-ongeluk, en ik moest de as ophalen in zuid-afrika. en daarna kreeg ik trombose met longemboliën en toen ik terug was uit het ziekenhuis bleek dat mijn huis leeggeroofd was, alle dure dingen waren weg. En dat waren natuurlijk kadootjes van mijn ouders. En ik heb twee zielloze zusters die moeilijk doen over de erfenis!
En iedereen verteld mij de hele tijd dat ik niet hard genoeg werk. En ik ben nu de hele tijd ziek, of moe. Ik loop ook tegen deurposten aan, val zomaar in slaap, heb spierpijn, kan geen woorden meer uitspreken. hoofdpijn, enz.
mijn dokter zegt dat er niets aan de hand is, bloedonderzoek leverde niets op. Een psygiater wou dat ik aan de xerocsat ging. Doe ik niet.
ik maak niet goed schoon, en laat afwas staan, want ik ben te moe.
Het gaat nu iets beter. Maar het steekt me een hart onder de riem om te lezen dat er meer mensen zijn die ook gewoon moe zijn. En dat ik me misschien niet aanstel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:14

was als PM bedoeld

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:21

Ik vind het goede tips, ben best blij dat je je vergist hebt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:35

Nou ja ik heb makkelijk lu.llen ben net 3 kwart jaar intensief door een revalidatiecentrum begeleid..

zonder dat had ik ook lekker stug doorgegaan met alels hoor en me tot op het bot toe beroerd gevoeld. En nog ben ik onbeschrijfelijk moe .. MS is geen geintje zogezegd.

maar inmiddels werk ik er 36 uur mee en heb ik mijn paard nog.

Nog mischien een andere tip.
Als je je het kan veroorloven : neem hulp in de huishouding ! bestel boodschappen bij Appie online en laat ze thuis brengen.. scheelt je zo 5 uur in de week aan rottig werk.

Je rust beter uit in een schoon huis en een koelkast vol goed eten Knipoog
Daar moet je misschien even een Ankypad voor laten liggen een een keer minder shoppen.. maar wat een uitvinding is dat!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:10

Ik heb ook al minstens 2 jaar ME/CVS. Ik krijg nu vitamine b12 injecties en het gaat stukken beter! Deze krijg ik 2x per week... de vitamine b12 tabletten hielpen bij mij weer totaal niet. Ik heb nu veel meer energie en kan dus ook veel meer! Echt een hele grote uitkomst voor mij. Ik raad het jullie dus ook echt aan! Ik zal morgen even de site op zoeken waar de hele 'behandeling' staat!

edit: ik slik ook elke dag een tabletje foliumzuur hierbij (vitamine B11)
Laatst bijgewerkt door eljubo op 11-01-07 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:12

Ik heb het trouwens na een (onbekend) virus overgehouden..

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:09

Citaat:
Diagnostische criteria: Minstens 6 maanden aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid waarvoor geen lichamelijke verklaring is gevonden en die
· nieuw is, dat wil zeggen niet levenslang aanwezig
· niet het gevolg is van voortdurende inspanning
· nauwelijks verbetert met rust
· het functioneren ernstig beperkt
In combinatie met vier of meer van de volgende symptomen, gedurende zes maanden aanhoudend of regelmatig terugkerend en die er niet waren vóór de vermoeidheid begon:
· zelfgerapporteerde verslechtering van geheugen of concentratievermogen
· keelpijn
· gevoelige hals- of okselklieren
· spierpijn
· gewrichtspijnen
· hoofdpijn
· niet-verfrissende slaap
· na inspanning gevoel van uitputting (malaise) gedurende 24 uur of langer

Ik vind dit een beetje eng om te lezen. Ik heb fibromyalgie, maar ik ben alweer zeker een jaar zo ontzettend moe. Alleen maar moe moe moe,... als ik ga slapen en ik slaap 12 uur of langer of korter, het maakt zeg maar niet uit, ik wordt moe wakker. Keelpijn, ook heel vaak (maar moet dit constante keelpijn zijn?) Heb namelijk vaak keelontsteking...

Ik hoop niet dat ik beide (fibromyalgie en chronische vermoeidheid of iets dergelijks) kan krijgen Huilen ?
en kan dit wel getest worden...?