Bang om over te geven, vaak misselijk..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: Bang om over te geven, vaak misselijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:30

Perlina schreef:
Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar is dit niet een beetje overdreven? Het is niet dat er iemand dood is ofzo (wat verschrikkelijk, veel sterkte..) Ik snap best dat dit voor jullie angstig kan zijn, maar zo'n reactie lijkt me wat overdreven, werkt misschien ook wel averechts?

Ik vind jou verschrikkelijk onbeschoft, sorry dat ik het zeg maar jij hebt geen flauw benul wat wij meemaken, dus toon voor ons wat respect en verlaat dit topic, want met jou komen we niet verder.

(sorry hoor maar hier kan ik niet tegen)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:32

Ik heb hierdoor trouwens ook angst voor pillen slikken, ik krijg alleen "de" pil nog maar net weg, de rest laat ik smelten!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:45

Hoe herkenbaar.... ik heb het ook en eigenlijk mijn hele leven al.
Ik ben nu bijna 33 en zelfs als ik deze stukjes lees, word ik een beetje bang, aangezien het me misselijk maakt (je denkt aan kots en dan is het al mis)

Ik heb:

- angst om over te geven
- angst voor de geur van kots
- angst voor het zien van kots
- angst om te stikken in mijn eigen kots

Als heel klein kind zag ik een enge film (ja ouders, bedankt dat jullie mij hadden laten kijken Boos! ) waarin een vrouw was gestikt in haar eigen braaksel, dat zag je dan in beeld. Vanaf die tijd heb ik het en alhoewel ik volwassen ben en op sommige punten heel realistisch kan denken, blijft de angst. Ik loop soms uuuuuuuren zuchtend en puffend door het huis, omdat ik eigenlijk moet overgeven, maar ik het niet wil. Soms lukt het om het weg te zuchten, om het te laten "zakken" en dan hoef ik niet over te geven, soms lukt het ook niet en moet ik, soms wel 5 uur later, alsnog overgeven. Maar het feit dat ik het weg KAN zuchten en hijgen, maakt dat ik het altijd probeer, al ben ik een dag compleet ellendig. Dan voel ik het ook als een overwinning dat ik niet heb hoeven overgeven.

Ik weet:

- overgeven is een reactie van je lichaam
- het is niet voor niets dat je moet overgeven, je bent ziek of hebt iets verkeerd gegeten
- je kunt niet gemakkelijk stikken in je eigen braaksel, maar ja, het KAN dus wel...
- het is sneller voorbij dan dat je met misselijkheid loopt te zeulen

Maar toch.... ik ben er vreselijk bang voor! Als ik dan eenmaal moet kotsen, dan ga ik ook huilen, hysterisch worden, en lijkt het alsof het nooit gaat ophouden. Vaak geef ik na de eerste keer nog vaker over, gewoon vanwege het hysterische gedrag van mijzelf. Ik denk dan aan het overgeven wat ik net gedaan heb, en dan maakt me zo ziek dat ik gelijk weer ga overgeven. Ook de smaak en geur van het braaksel in mn mond (en die "brokken" die soms achter blijven in je mond, ieks) maakt dat ik vaak net zo lang ga kokhalsen en braken tot er gal uit komt.

Echt, ik voel me dan zoooooo slecht en ellendig, zou terplekke willen doodgaan. Overdreven? Voor sommigen ja, voor mij helaas realiteit.

Ik eet ook nooit iets wat raar ruikt, wat bijna over datum is (ik wil minimaal nog 3 dagen speling hebben voor de uiterste datum) of waar ik in het verleden van gekotst heb. Huzarensalade is dus al jaaaaren een no-go.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:16

daar heb ik nou geen problemen mee, op te letten wat ik eet. dat niet. en bang om te stikken erin heb ik ook niet.
mja, jij hebt het dus al heel lang? boh, moet er niet aan denken dat ik dit mijn hele leven houd, ik d8 ook eerst, als ik dit topic blijf volgen, maar ik mezelf helemaal gek, en van me ouders mag ik dit ook niet volgen, maar eigenlijk doet dit me goed, en ben er nog niet misselijk van geworden. ik vind het fijn om met jullie erover te praten, alhoewel een forum opzoeken op de site niets voor me is,dat is teveel van die mensen.teveel verhalen.

wat zegt je man daarvan eigenlijk dan? ik heb het mijn vriend pas 3 maanden geleden verteld(we gaan nu ander half jaar) ik durfde het eerder niet, hij begrijpt het enigzinds wel,maar het is toch moeilijk voor zo iemand om het te begrijpen. Ik hoop ook dat ie het blijft begrijpen, afgelopen zondag is hij dus zo ziek geweest van de buikgriep, en ik ben van de hele dag net (verspreid) 10 min bij hem geweest, gewoon omdat ik niet bij hem in de buurt durfde te zijn want om de 10 min moest hij naar de wc rennen. dus hij lag boven in bed en ik was beneden. Gelukkig begreep hij het wel, maar ik voelde me zo schuldig, dit hoort niet. hij was echt zo ziek, en voelde zich zo verschrikkelijk, en wat doe ik, ik laat hem ook nog us in de steek. maar mijn moeder en andere familie leden hebben hem verzorgt( we waren weekendje op vakantie) maar ja, de rest van de fam. begreep het niet,want die weten niet wat ik heb, alleen mijn ouders/zus en vriend.

xxmijxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:30

Heb al 2 meiden gezien van in de 30, ik hoop toch ECHT dat dit ooit overgaat..
Ik zeg ook altijd dat ik geen kinderen wil omdat die kunnen overgeven, dat meen ik ook, ik zou alleen geen kinderen willen omdat ze kunnen overgeven.

Poeh het was een tijdje even wat beter, ik dacht er minder vaak aan enzo,
maar nu is het weer continu angst.. (vaker in de winter, heel raar)
Moooet er vanaf:@

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:52

jaja,mijn vriend is al beter Lachen er is voor de rest niemand ziek geworden,dus het was wss gewoon een slechte vleeskroket. ben ik ook ff blij dat mijn vriend niet gemakkelijk ziek wordt Lachen we zijn nu al 2.5 jaar samen en dit was de eerste keer dat hij 'ziek' was.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:18

heej zinn dat is wel fijn! handig zo'n vriend Haha! en fijn dat ie alweer beter was, dat kan weleens wat vekeerds eten Boos!

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:15

ja dit weekend was ook de eerste keer dat mijn vriend zo ziek was met overgeven, hij hoeft het ook niet zo snel te doen(zelfs niet met alcohol).
xxmijxx, ik snap het van jou, ik dacht ook eerst zo, maar ik was vooral dan bang voor de zwangerschap want zeker 80 % wordt misselijk de eerste 3 maanden van de zwangerschap en dat betekent dus overgeven, en ja kinderen kunnen ook makkelijk overgeven als ze jong zijn. tja, ik ben er wel bang voor, maar ik wil het toch zo graag, dus denk dat ik het risico maar moet nemen dalijk Tong uitsteken

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:37

ja,ik wil ook wel graag kinderen,maar het eerste wat ik dan denk ik : o nee,overgeven! Maar ik denk dat de beste methode is,gewoon doen.Dan kan je er toch niet onderuit en het helpt mss om van de fobie af te komen.Bij mij zou het denk ik wel helpen.Maar ik ben nog jong,dus ik ga eerst proberen er van af te komen voor ik aan kinderen begin Lachen dan is de zwangerschap wel veel relaxter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:00

Geen kinderen nemen is een veel voorkomend fenomeen bij mensen die die fobie hebben, het is voor mij ook een van de redenen om geen kinderen te nemen.
Ik denk dat ik nooit genees (Heb het wel geprobeert) maar als mijn kinderen ziek zouden worden zou dat voor mij een enorme ramp zijn.
Als ik de vehalen soms lees van die moeders en vaders die een ziek kind hebben...
Dat is echt pure horror.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:17

boh nee, dat laat ik de fobie niet van me afpakken, ik zal hoe dan ook kinderen krijgen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:02

Ik meld me ook weer eens! Had gedacht dat dit topic allang ver naar beneden gezakt zou zijn. Met mij gaat het al best een tijdje goed! Sinds m'n laatste post over dat ik 's nachts een aanval kreeg, heb ik geen last meer gehad van mijn fobie.. Maar, dit heb ik wel vaker; een periode dat het opeens goed gaat, maar daarna komt het ook zo weer terug.. Maar toch wel even fijn, zo'n ''rustperiode''. En Barmat, ik vind jou ''verhaal'' wel erg mooi geschreven.. Inderdaad, voor anderen overdreven, voor ons helaas de keiharde realiteit ..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:39

Over zwanger worden begrijpelijk dat je daar tegenop ziet dat heb ik ook indd vooral dat misselijk zijn.Maar zwanger zijn en een kind baren lijkt me zo geweldig dat ik mijn fobie daar niet tussen laat staan maar gewoon bewust kies voor kinderen.En dan zie ik wel of ik erover heen kom.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:05

Tja mijn man... hij snapt het wel denk ik, maar snapt ook weer niet dat ik er vrijwillig voor kies om ellendig rond te blijven lopen, terwijl (zoals hij zegt) ik het door over te geven de misselijkheid kwijt ben.
Hij maakt mij zeker niet belachelijk mee, hij vindt het rot zat. Als hij zelf ziek is, zegt hij ook altijd dat ik maar even weg moet gaan, want hij voelt het altijd aankomen als hij zelf moet overgeven en hij wil mij dan besparen dat ik het hoor, zie of ruik.

Toch heb ik laatst mijn eigen angst opzij moeten zetten toen hij plots heel erg misselijk werd en nog net het toilet kon halen,het kwam echt uit het niets. In eerste instantie had ik mn vingers in mn oren gedaan, mentholzalf onder mn neus gesmeerd en begon ik keihard te zingen om het maar niet te moeten horen, ruiken, zien, maar toen hij na tien minuten niet terug was, deed ik mn vingers uit mn oren en luisterde. Het bleek dat hij nog steeds, inmiddels dood en doodziek, aan het braken was, tot gal aan toe.....
Ik heb al mn moed bij elkaar geveegd, ben opgestaan en ben met trillende handen en benen naar hem toegelopen. Hij was zó ziek, zo ellendig en hij lag daar maar op de grond met zn hoofd in de pot..... Ik ben naar de keuken gelopen, heb water ingeschonken en heb een handdoek nat gemaakt. Huilend en kokhalzend heb ik zijn gezicht gewassen, de wc doorgetrokken, hem water gegeven. Ik dacht dat ik gek werd, maar gek genoeg was de liefde en medelijden die ik voor hem voelde, sterker dan mijn eigen angst om te gaan overgeven.
Ik voelde mij er na heel sterk en alhoewel het niets aan mijn fobie heeft gedaan, weet ik inmiddels wel dat ik, als ik dat wil, sterker kan zijn dan mijn angst.

Sindsdien ruim ik de braakballen van onze katten op (wel met twee wc rollen om mn handen heen gewikkeld en ik doe mn ogen dicht en smeer menthol zalf onder mn neus en durf ik mn man troost te bieden als hij ziek is en moet braken.

Een paar weken geleden vloog er een vliegje in mn keel toen ik met open mond inademde en dat zorgde spontaan voor een braak-golf. Ik was zo overdonderd dat ik niet in de gaten had dat ik "gewoon" overgegeven had, zonder in paniek te raken en te huilen!

Het blijft een fobie, maar ik probeer er het beste van te maken. Ik denk dat dit soort fobieën gewoon nooit helemaal weg zullen gaan, maar dat je een manier moet vinden om het in je leven in te passen en er mee om te leren gaan, binnen je eigen grenzen.

Ik heb ook niet de behoefte om er over te praten met een psych ofzo, ik vind het wel goed zo.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:09

Ik heb dat ook ik ben altijd heel bang om overtegeven ik ben bang dat ik stik , daarom als ik moet overgeven is me moeder der altijd bij.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:18

Ik heb het zwanger worden ook uitgesteld(tot mijn 30ste)omdat ik bang was om 9 maanden ziek te zijn.Gelukkig ben ik,met uitzondering van 1 dag helemaal aan het begin van mij zwangerschap(ik weet zelfs de datum nog),misselijk geweest.Voelde me zelfs beter dan dat ik niet zwanger was.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:25

Chiqa schreef:
Geen kinderen nemen is een veel voorkomend fenomeen bij mensen die die fobie hebben, het is voor mij ook een van de redenen om geen kinderen te nemen.
Ik denk dat ik nooit genees (Heb het wel geprobeert) maar als mijn kinderen ziek zouden worden zou dat voor mij een enorme ramp zijn.
Als ik de vehalen soms lees van die moeders en vaders die een ziek kind hebben...
Dat is echt pure horror.

Inderdaad,
Ik heb een paar jaar opgepast bij een jongetje van 4 en een meisje van 2
Na een kinderfeestje , veel snoep en friet natuurlijk , heeft hij snachts 6 keer zo Enorm moet overgeven..
begon om 11 uur, meteen zn ouders gebeld, niet te bereiken..
mn moeder stond na een kwartier op de stoep, die heeft dus de andere 5 keer opgevangen.

Dit wil ik nooooooooooooooooit meer meemaken, wat ik toen heb gezien!! Brrrr

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:28

Heeel mooi verhaal Barmat,
super knap..
Ik zou willen dat ik ook zo kan redeneren,
hoe graag ik het ook wil, het lukt Niet:@

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:43

Ik ben iet zo bang voor de zwangerschap en het braken, maar wel als de kinderen later ziek worden ze steken de hele boel zo snel aan, en dat kan ik niet aan denk ik althans niet zoals de fobie er nu voor staat.
En ik vidn het ook niet erg die fobie is gewoon testerk dathetde kinderwens behoorlijk overschaduwd.,

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 12:21

Ik laat me de kinderwens ook niet afnemen door mijn fobie.. Wel heb ik er best vaak aan gedacht over het overgeven tijdens de zwangerschap.. Maar om die wens nu te laten varen.. Vind ik wel doodzonde!

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:24

Ik Ben echt Bijna altijd misselijk, en ook doodsbang om over te geven.
Volgens de HA Heb ik een zwakke maag, lekker dan, eet ik een keer iets zoals pizza ben ik de volgende dag kotsmisselijk.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:37

_June schreef:
emetofobie!
Google er maar eens op, ik heb het ook...

Ik ook...
En het is ecvht vervelend want ik raak echt in paniek als ik ook maar IETS zie dat met overgeven te maken heeft, of misselijk ben of iets.. ik heb voor het laatste overgegeven toen ik 4 was, ben er doodsbang voor..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:18

LizzyLover schreef:
Ik heb dat ook ik ben altijd heel bang om overtegeven ik ben bang dat ik stik , daarom als ik moet overgeven is me moeder der altijd bij.

Bij mij ook roep acuut mijn moeder als ik moet overgeven raak anders totaal in paniek.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:50

Nou zal ik even een positief berichtje posten: Ik heb van ongeveer groep zeven tot de tweede klas middelbaar écht dwangmatige angst voor misselijkheid en overgeven gehad, en ik ben er absoluut overheen gegroeid. Het beheerste mn hele leven, paniekaanvallen, stress (waar je misselijk van wordt) niet naar school willen, altijd bang zijn om op ongepaste plaatsen/momenten te moeten overgeven enzovoorts. Nu heb ik er géén last meer van, ik moet bijvoorbeeld in treinen wel altijd nog weten waar de wc is (voor het geval dat Haha! ) in collegezalen sta ik erbij stil als ik middenin een rij zit en niet zomaar wegkan en in de auto bijvoorbeeld houd ik wel in de gaten dat ik niet wagenziek word. Maar dat zijn standaard dingen geworden, en echt BANG ben ik niet meer, dat is absoluut voorbij.

In de tijd dat ik die fobie had ben ik weleens echt ziek geweest, en het maffe was dat ik dan niet bang was. Alsof je erin berust, ziek is ziek. De echte ongerustheid had ik alleen als ik eigenlijk kerngezond was maar mezelf opfokte. Die stress die je, soms alle dagen, hebt is feitelijk veel erger dan ééns in de zoveel jaar misselijk zijn. Ik weet dat dat nu, achteraf gezien, makkelijk praten is. En nog steeds wíl ik gewoon niet overgeven omdat het rot is om te doen. Maarja, ik denk dat er niemand op de wereld is die het plezierig vindt.

Over kinderen; ik kan me niet voorstellen dat ik dat van mijn eigen kind erg vind. Poep van je eigen kind is ook niet vies, dat is gewoon "eigen". Ik kan er (nu) ook goed tegen wanneer iemand die me dierbaar is, overgeeft. Ik maak me natuurlijk wel ongerust, maar ik kan er wel voor hen zijn en ze een beetje geruststellen. Het is héél belangrijk je te realiseren dat als iemand anders overgeeft, dat niet betekent dat jij het ook moet. Gezond is gezond, en druk maken over ziekzijn zou je eigenlijk alleen moeten doen wanneer je dat ook echt bent, anders maak je je eigen leven zuur.

Maar hey, ik wéét wat een fobie is, en ik weet dat redeneren daar niet bij helpt. Ik ben wel blij dat ik eroverheen ben gegroeid, en wil hier ook even laten weten dat dat dus kán. Rust is hierin heel erg belangrijk, neem echt de tijd om jezelf goed te voelen, en geniet daar dan ook van. Ademhalingsoefeningen schijnen te kunnen helpen, want vaak gaat het ook gepaard met hyperventilatie. Heel veel sterkte allemaal! En als je je ei kwijt wilt, steun zoekt of advies nodig hebt, dan staat mn pb altijd open! Lachen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:03

Super dat er eens zo'n berichtje komt!Ik hoop dat ik er ook overheen groei,het gaat de laatste tijd in ieder geval al beter.ik vraag me af of het bij jou ook geleidelijk aan ging of ging het praktisch in 1 keer?dat je er overhaan was?