Psycholoog. €15,20 per consult?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Haagsemeid

Re: Psycholoog. €15,20 per consult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:45

Chiqa schreef:
Ja kan ook gesprekken volgen bij mensen die een andere titel dragen dan psycholoog,
dan hoef je geen cent te betalen.
Ik zit bij de meest goedkope zorgeverzekeraar van Nederland en alles wordt gewoon non stop
vergoed, ik zit elke week op gesprek.
Dus staar je niet blind op de titel 'psycholoog', een treetje lager is net zo goed en wordt wel verged vanuit het AWBZ zelfs...

Ik weet niet of je het tegen mij had hoor Knipoog Maar reageer er even op.
Ben echt op puur op de grond van mijn klachten door de huisarts doorgestuurd naar een psycho.
Ik vertelde al dat de decaan op InHolland ook al een gesprek met mij aan zou gaan, maar de huisarts vertelde dat dit wel goed was om je hart te luchten maar het zou mijn klachten niet wegnemen aangezien ze dus heel diep moeten gaan graven en ik ook therapie nodig heb tegen de aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:58

Haagsemeid schreef:
maar de huisarts vertelde dat dit wel goed was om je hart te luchten maar het zou mijn klachten niet wegnemen aangezien ze dus heel diep moeten gaan graven en ik ook therapie nodig heb tegen de aanvallen.

Wat bedoel je? Kan je niet helemaal volgen. Sigaar

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:50

Eigenlijk is het gewoon grappig Haha!

Aan de ene kant roepen dat men niet mee wil betalen aan mogelijke kosten van anderen.

Aan de andere kant roepen dat de verzekering (en dus diezelfde anderen) niet genoeg meebetalen aan jouw kosten.

Wat denk je dat het jouw wel niet gaat kosten als al die anderen alleen nog maar verzekeren wat voor hun interessant is? Alle gezonde nederlanders gaan dan gelijk spontaan over op een mini-pakket wat nauwelijks iets kost en alle chronisch zieken betalen zich scheel omdat niemand meer aan de kosten van de behandeling van hun aandoening meebetaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:46

Chiqa schreef:
Alleen blijf ik van mening dat IVF en Kraam er van mij uit mag, niet iedereen kiest
daarvoor en dat is een vrij bewiste keuze.

Wat betreft IVF: dat is inderdaad een bewuste keuze. Maar kraamzorg? Er zijn vele gevallen van mensen die ongewild zwanger worden en dat is soms nalatigheid, maar lang niet altijd. Denk bv aan de verkeerdgeplaatste implanon-staafjes, maar ook aan seksueel misbruik. Dat zijn omstandigheden die je niet kunt voorzien, en dat mag niet ten koste van die kinderen gaan. En je mag, vind ik, NOOIT eisen dat ouders hun kind dan aborteren alleen vanwege verzekeringskwesties.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 00:04

ik val ook onder de AWBZ en hoefde mijn psychologisch onderzoek etc niet te betalen.. ben doorverwezen via de huisarts en betaal 15 euro voor een consult de rest wordt vergoed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:51

Shadow zo een kraamzorg wat stelt dat nou voor? Een weekje komen ze en doen praktisch niks voor je, als je het niet alleen aan kan, heb je hulp van anderen nodig om het te redden. Ook daar is op bezuinigd, Als je dus alleenstaand bent en wellicht ook op je zelf bent aangewezen, dan is die kraamhulp maar magertjes.

Dan vind ik zowiezo dat de hulpverlening in Nederland alleen maar een naam heeft. De gevallen die daadwerkelijk hulpverlening nodig heeft in de vorm van begeleiding/zorg/hulpverlening/bijstand/opname e.d. worden nogal snel volledig in de kouw gezet. Genoeg in de omgeving daarvan te zien. Dus dat plaatje zorg in Nederland is een dure aderlating, maar volledig verkeerd besteedt. Dan heb ik het idee dat mensen niet meer kiezen voor arts uit overtuiging maar om zo snel mogelijk die porsche en zwembad met tig cm3 woongenot te kunnen bezitten. Wat een geld daar in gaat zitten kan niet meer ergens anders voor besteedt worden.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:05

Chiqa schreef:

Wat bedoel je? Kan je niet helemaal volgen. Sigaar

Nou ze weten dus niet waar mijn stress vandaan komt. De oorzaak moet dus nog gevonden worden. Als ik dus gestresst ben krijg ik misselijkheidsaanvallen die ik niet kan onderdrukken. Sommige dingen kan ik dus ook amper doen.

Ik kan dus toevallig in de c1000 hierzo geen boodschappen doen want dan krijg ik het dus. Het is dus niet alleen spanning voor bijv. het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:09

Haagsemeid schreef:
Nou ze weten dus niet waar mijn stress vandaan komt. De oorzaak moet dus nog gevonden worden.

Meestal doen ze het anders om, dan kijken ze hoe je met je stres aanvallen om kan leren gaan.
Het verelden is niet zo spannend voor een behandelaar, de toekomst we; het verleden kan je namelijk niet veranderen helaas de toekomst wel.
En een dergelijke therapie kan toch ook worden uitgevoerd door een behandelaar waar niet voor betaald kan worden?
* dit is geen aanval oid, gewoon even brainstormen. Clown

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:40

Heb me er niet zo in verdiept eerlijk gezegt aangezien de huisarts gelijk de doorverwijzing uitschreef Haha!
Ik zal eens kijken hoe en wat, bedankt Lachen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:47

faye schreef:
Dan had je je dus uitgebreider moeten verzekeren Knipoog

Uiteindelijk was je dan zelfs goedkoper uit geweest waarschijnlijk.

Nee hoor! Dit heeft niks te maken met hoe je verzekerd bent! Die 15,20 moet je betalen wanneer je psychotherapie krijgt! Dan zijn ze verplicht om een eigen bijdrage te vragen aan je. dat heb ik nu ook.

Uitgebreider verzekeren helpt niks want je krijgt pas iets vergoed als je meer dan 185 euro per jaar hebt moeten betalen. En daar zit je pas aan na ongeveer 12 consulten ofzo. En vaak heb je dat niet nodig. Na die 12 consulten krijg je als je tenminste het hoogste uitgebreide pakket hebt bij je verzekring alles vergoed tot aan 25 consulten.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:42

Hallo,

Ik werk bij een verzekeringsmaatschappij... En handel ook nog eens de medische kosten af...

Ik kan jullie dus met zekerheid vertellen dat er in het basispakket geen psychologie wordt vergoed. (helemaal niet)

Een behandeling psychologie bestaat uit de kosten voor de behandleing en een eigen bijdrage. Er zijn aanvullende pakket die alleen het eerste deel vergoeden maar ook pakketen die OOK de eigen bijdrage vergoeden. Er hangt meestal wel een maximale vergoeding aan psychologie bij ons is dit 455 per jaar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:26

Gelukkig heb ik een werkgever die een contract heeft met GGz.
Ze denken daarmee landurig ziekteverzuim terug te kunnen dringen.

Daardoor heb ik een aantal jaren geleden een tiental gesprekken + assertiviteitstraining kunnen doen zonder dat het me een cent gekost heeft. Twee jaar later na een traumatische ervaring (buiten mijn werk) heb ik hier nog eens gebruik van kunnen maken.

Heel jammer dat de zorgverzekeraars hier zo zuinig in zijn want voor mij heeft het echt een wereld van verschil gemaakt. Ik denk echt dat ook de zorgverzekeraars hier flink mee kunnen bezuinigen, al was het maar door het teruglopen van psychosomatische klachten (die vervolgens fysiek benaderd worden en zo tot dure onderzoeken leiden)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:38

zo, kom ik even olie op het vuur gooien: ik vind het helemaal niet zo'n slechte regeling, hoewel het waarschijnlijk eerlijker zou zijn als één en ander inkomensgerelateerd zou zijn (maar wellicht zijn de administratieve lasten daarvan hoger dan het voordeel dat ermee behaald kan worden).

Als advocaat heb je wel te maken met soortgelijke sores: mensen die niet voldoende verdienen, krijgen de kosten van hun advocaat door de staat vergoed. Ze moeten dan eenmalig een eigen bijdrage betalen. dat is meestal een ramp, want ze hebben toch 'recht op...'. helemaal beledigd als ik dan zeg dat ik pas ga werken als ze betaald hebben.

Maar dan het ergste: voor de gemiddelde toevoegings-client is daarmee gewoon een vrijbrief gekocht. Ze bellen dagelijks, en vinden eigenlijk dat je alle sores die ze tegenkomen moet oplossen. Iedereen die boos naar ze kijkt, moet een razende brief van mij krijgen. Voor deze mensen is er helemaal geen rem. Betalende clienten die vaak bellen, krijgen een hoge nota, gaat 't vanzelf over. Daarom vind ik het verstandig dat je een vast bedrag per keer moet betalen. Zou eigenlijk willen dat dat bij mij ook ingevoerd zou worden.

Ik zie het zo: verzeker je uitgebreider of realiseer je dat je voor dit soort events zelf een potje zult moeten aanleggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:42

Mariek1983 schreef:
faye schreef:
Dan had je je dus uitgebreider moeten verzekeren Knipoog

Uiteindelijk was je dan zelfs goedkoper uit geweest waarschijnlijk.

Nee hoor! Dit heeft niks te maken met hoe je verzekerd bent! Die 15,20 moet je betalen wanneer je psychotherapie krijgt! Dan zijn ze verplicht om een eigen bijdrage te vragen aan je. dat heb ik nu ook.

Psygotherapie en psygoloog zijn 2 heel verschillende dingen.
Waar ik werk wordt de psygoloog uit de aanvullende pakketten vergoed (met een max per consult en een max totaal)
Psygotherapie wordt niet vergoed

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:52

Ik heb ruim een half jaar bij een psycholoog gelopen. 1x per 2 weken. Ben verzekerd bij OZ (met een goede aanvullende verzekering) en heb er zelf verder niets voor hoeven betalen.
Ik vind dat het er gewoon vanaf hangt hoe je je verzekerd hebt. Tuurlijk kun je voor het minimale pakket gaan, maar ALS je dan een keer wat hebt ben je zo gauw meer geld kwijt aan de extra kosten, dan dat je geld kwijt zou zijn aan de extra premie.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:56

Ik vind dat nog niet zo duur voor een echte psycholoog...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:49

faye schreef:

Psygotherapie en psygoloog zijn 2 heel verschillende dingen.
Waar ik werk wordt de psygoloog uit de aanvullende pakketten vergoed (met een max per consult en een max totaal)
Psygotherapie wordt niet vergoed

[/quote]

Ja dat snap ik ook wel! Maar dan krijgt zij dus bij deze psycholoog dus ook psychotherapie anders zou ze niks hoeven bij te dragen!!!
Ik volg zelf ook behandeling waarbij ik sessies psychotherapie volg en andere behandelingen dit alles bij dezlefde psycholoog! Dus misschien weet je niet eens dat je psychotherapie krijgt maar is dat wel degelijk zo

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:30

Niine schreef:
Ik vind dat nog niet zo duur voor een echte psycholoog...

Misschien is dat ook niet duur, maar wat dan als je het echt niet kan betalen? Dan heb je dus een groot probleem...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:51

FloortjeM schreef:
zo, kom ik even olie op het vuur gooien: ik vind het helemaal niet zo'n slechte regeling, hoewel het waarschijnlijk eerlijker zou zijn als één en ander inkomensgerelateerd zou zijn (maar wellicht zijn de administratieve lasten daarvan hoger dan het voordeel dat ermee behaald kan worden).

Als advocaat heb je wel te maken met soortgelijke sores: mensen die niet voldoende verdienen, krijgen de kosten van hun advocaat door de staat vergoed. Ze moeten dan eenmalig een eigen bijdrage betalen. dat is meestal een ramp, want ze hebben toch 'recht op...'. helemaal beledigd als ik dan zeg dat ik pas ga werken als ze betaald hebben.

Maar dan het ergste: voor de gemiddelde toevoegings-client is daarmee gewoon een vrijbrief gekocht. Ze bellen dagelijks, en vinden eigenlijk dat je alle sores die ze tegenkomen moet oplossen. Iedereen die boos naar ze kijkt, moet een razende brief van mij krijgen. Voor deze mensen is er helemaal geen rem. Betalende clienten die vaak bellen, krijgen een hoge nota, gaat 't vanzelf over. Daarom vind ik het verstandig dat je een vast bedrag per keer moet betalen. Zou eigenlijk willen dat dat bij mij ook ingevoerd zou worden.

Ik zie het zo: verzeker je uitgebreider of realiseer je dat je voor dit soort events zelf een potje zult moeten aanleggen.

Leuk bedacht, Floortje, maar als advocaat zul je heel goed weten dat er geen rechtsbijstandsverzekering is die familierecht dekt. wij hebben een rechtsbijstandsverzekering maar helaas, dat hielp niet toen mijn ex begon te k*tten...Dus omdat ik net boven de grens voor toegevoegde rechtshulp zit, moet ik alles zelf betalen voor een situatie waar ik nooit om gevraagd heb. Dat betekent in dit geval dat ik niet kan procederen om contact met en informatie over mijn dochter te krijgen. Want ik kan het echt niet zelf betalen....heb inmiddels al mijn spaargeld gespendeerd aan dure bemiddelingspogingen (o.a. een malafide 'mediator'.)
over eerlijk rechtsysteem gesproken...