enkel gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElskedZ

Re: enkel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:07

ik loop ook nog niet goed...wikkel ook nog niet goed af, van mijn is nu 10 weken geleden!!!! nou en 4 weken geleden dat ik pas mocht gaan lopen!

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 17:31

Nou kben dus vandaag weer op wedstrijd geweest, ging best goed, was gelijk 1e Tong uitsteken Haha!
Had tog nog wel last van mn enkel, maar dat vergeet ik als ik eenmaal aan het rijden ben. Het waren 2 proeven, de 1e proef ben ik door n domme fout van mezelf geen 1e geworden, kwam net 1 puntje tekort. Maar dat maakt nix uit, is toch een super begin!!! Haha! oja hier wat foto's ervan viewtopic.php?f=10&t=655368

Hoe gaat het met de andere brekebeentjes hier???? Knipoog

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 13:07

Zal wel goed gaan denk ik! hoor iig weinig meer Clown

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:24

Met mij gaat het redelijk, maar nog niet oke....
Geduld is het woord... handig zou zijn als ik auto kon rijden, zou mij een hoop tijd besparen!!!

Voor de rest vorige week mijn eerste les gehad, en dat viel een beetje tegen...
Dus tja, ben nog lang niet op mijn oude niveau, want had het geluk niet dat mijn paarden werden doorgereden en kan nu nog maar 3 x in de week trainen.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 13:36

Het rijden ging vd week ook niet goed bij mij...had best veel last, maar dat komt ook omdat ik de hele dag al bezig ben, dan is het gewoon teveel. Heb afgelopen donderdag wel weer rijles gehad en ging super, niks van te merken! alleen daarna was mn voet even stijf....kheb nu trouwens nog steeds tape, en dat scheelt erg veel

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:07

Vervelend is dat he...
Ik moet erg wennen, dat ik nog niet op het niveau ben, van voor de operatie, en tuurlijk komt het wel weer....
Heb eigenlijk bijna geen last met rijden, mijn enkel is super soepel na het rijden.
Het enige probleem is dat je toch wel wat spieren mist in je benen en dat je paard meer op de voorhand rijd, jammer genoeg.
Heb van de week weer les, ben benieuwd hoe het dan gaat...

Ik heb geen tape, maar waarom heb je eigenlijk tape als ik vragen mag?!?
over 3 weken heb ik een controle foto en vandaar uit gaan we weer verder beleid maken.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:25

Ik heb tape zodat mijn enkelbanden meer 'rust' krijgen (die waren ook afgescheurd), door de tape worden die ook ondersteund, sinds de tape heb ik ook die pijn met lopen niet meer, die ik eerst iedere pas had. Ik voel het alleen als ik te veel doe. Sportmasseur die hem ingetaped heeft zei dat ik het zolang mogelijk moest laten zitten, en dat het onzin is dat spieren enzo slapper worden door tape, fysio zei hetzelfde, t was super ingetaped, is alleen maar goed voor het herstel...ik vind het iig erg fijn!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:38

Hoe is het met iedereen...
Ik ben weer bij de arts geweest inmiddels alweer 2 weken geleden...
Ik hield klachten dat ik mijn voet voel klikken, en dat ik 's nachts pijn werd omdat mijn voet op slot schoot.
Dus ik kreeg Teleurstellend nieuws, moest eigenlijk weer het gips in.... maar kreeg toch tape, omdat mijn ouders op vakantie gingen, en met gips mag ik geen autorijden niks....
Over 4 weken krijg ik een nachtspalk, omdat ik op mijn buik slaapt.

Gelukkig kan ik met tape in mijn laars, want met paardrijden heb ik geen last... nu pas met het tape valt op hoeveel ik door mijn enkel gaat. (gelukkig houdt het tape het tegen)
Nu heb ik weer een probleem, want ben nu 2 weken verder en mijn huid begint te irriteren van de tape... en ben nog niet op de helft...

Vorige week heb ik mijn 1e wedstrijd gehad, eerste proef ging niet goed 168 punten paard was kijkerig en ik kwam toch echt been te kort. (jury kon het wel zien, dat er links, rechts verschil was, maar vond echt dat ik er goed aan reed) 2e proef haalde ik 192 punten was een andere bak, en hij liep dus super....

Ik ben benieuwd hoe het met iedereen gaat....
met mij gaat het dus eigenlijk niet optimaal vnl de dingen naast het paardrijden!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:49

Ik had niet enkel gebroken, maar 'slechts' een middenvoetsbeentje. Maar ondanks dat ik al flinke tijd uit het gips ben is het nog steeds heel gevoelig en kan ik niet echt veel lopen. Ook ga ik vrij veel door mijn enkel heen.
Rijden gaat wel heel redelijk gelukkig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:16

Ik ben klaar bij de fysio, last van de enkel zal nooit meer helemaal weg gaan, wellicht word het wel minder na verloop van tijd..

Ik had litteken weefsel op mijn zenuw zitten, daar komt de pijn vandaan, met therapie is het littekenweefsel wel minder geworden, daarom heb ik ook minder last van pijn Lachen

Het is nu inmiddels dik 2 jaar verder en het begint nu pas beter aan te voelen Lachen

De revalidatie zal dus tijd in beslag nemen, maar het gaat vanzelf weer beter over een poos Ach gut

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:11

nou dan zal ik ook maar even updaten. Mijn enkel is nu vrij soepel, alleen hou ik nog wat last van een pees, die is omgeleid moeten worden omdat de schroeven erin zitten. Ook kan ik mijn knie nog niet zo ver naar voren duwen (dus zeg maar over je voet heen) heb nog steeds 2x in de week fysio, en mijn enkel reageert op het weer, hebben jullie daar ook last van? ik ben er nog niet over uit of het vochtigheid is of kou ofzo

ellen12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:29

heej

ik kan wel mee praten
heb 3 jaar geleden me been schien en kuit gebroken
kom een half jaar niet paardrijden en als ik ben enkel had gebroken kon ik niet meer lopen

je moet niet te snel op je benen wel staan hoor want ik heb dus nog steeds last er van

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:37

auk schreef:
nou dan zal ik ook maar even updaten. Mijn enkel is nu vrij soepel, alleen hou ik nog wat last van een pees, die is omgeleid moeten worden omdat de schroeven erin zitten. Ook kan ik mijn knie nog niet zo ver naar voren duwen (dus zeg maar over je voet heen) heb nog steeds 2x in de week fysio, en mijn enkel reageert op het weer, hebben jullie daar ook last van? ik ben er nog niet over uit of het vochtigheid is of kou ofzo

ja ik weet precies wanneer het gaat vriezen!!!

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:16

Ook ik zal me weer ff melden Knipoog
mijn enkel reageert niet echt op t weer. Ik loop wel nog wat mank af en toe. Rijd wel weer gewoon paard, ook wedstrijden enzo, maar het gaat nog lang niet zo als eerst!!! Vooral na het rijden doet mn enkel erg pijn, en kan ik maar moeilijk lopen. Ook heb ik nog steeds tape....
Wel is mn enkel al een stuk dunner geworden, en merk toch wel dat het langzaamaan vooruit gaat Haha! het heeft gewoon echt zn tijd nodig, maar dat zullen jullie ook wel weten/merken....

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:31

Mijn enkel gaat echt nog niet lekker, begin nu ook met rijden last te hebben.
De fysio is ook niet heel enthousiast, tape het netjes in, maar hij merkt ook dat ik last houd.
Heeft ook aangegeven dat het bandje wat ik scheur altijd moeilijk genees, en dat ik altijd restklachten ws houd die ik nu heb.
A.s. donderdag weer naar de orthopeed, dan word er een spalk voor de nacht aangemeten, omdat ik dus op mijn buik slaap en mijn voet dan echt in de verkeerde hoek lig.
Ligt rijden gaat nog steeds onmogelijk, echt heel vervelend is het maar ik zal eraan moeten wennen, en meer kan ik niet doen......
Wedstrijden rijden gaat op zich wel redelijk, soms kom ik nog aardig been te kort...zoals hierboven ook word gezegd het zal zijn tijd nog wel nodig hebben....

Iedereen weer heel veel sterkte...

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:06

Hee een enkel-kneuzentopic! Of is dit alleen voor gebroken enkeltjes?

Ruim 5 jaar geleden ben ik met pony en al onderuit gegaan op glad wedstrijdterrein. Mijn linkeronderbeen lag bekneld onder mijn pony. De pijn was onhoudbaar en binnen no-time was mijn onderbeen donkerpaars en megadik. Nu is het een enkeltje met een ortopedische geschiedenis: al 2x eerder is een vergroeiing van het onderste spronggewricht losgemaakt. Na de val bleef de pijn aanhouden en vele scans, foto's, artsen en ziekenhuizen later was een anesthesist in een bekende kliniek er vrijwel van overtuigd dat mijn pijn niet orthopedisch was maar een gevolg van een zenuwbeknelling. Door de kneuzing zou littekenweefsel of een neuroom de zenuw belemmeren. Doorgestuurd naar een als goed bekend staande plastisch chirurg (die zijn heel secuur) die me in september geopereerd heeft. Helaas heeft hij nauwelijks littekenweefsel aangetroffen en ook geen neuroom. Dat wil niet zeggen dat het niet de oorzaak is geweest, maar mijn hoop in een goede afloop daalde wel toen ik dat hoorde. Na 6 weken was de wond pas dicht en het litteken ziet er nog steeds vers (dieprood en wat gezwollen) uit. Ik krijg fysio en huidtherapie om de vorming van nieuw littekenweefsel tegen te gaan, het litteken soepel te houden en de beweging te oefenen. Ook ik weet precies wanneer we regen of vorst krijgen. De pijn is soms onuitstaanbaar, ik kan dan alleen op bed gaan liggen janken. Paracetamol en Brofen werken nul komma niks. Heb vandaag weer nieuwe medicijnen gehaald, ik haat het dat ik opiaten moet slikken maar ik heb nu geen keus.

Toen ik 2 weken na de ok op controle moest bij de chirurg liep ik nog met krukken. De arts deed een heel ongelukkige uitspraak door te zeggen dat ik best kon lopen. Dat is nou de zoveelste arts die zegt: ik zie niet waarom het pijn doet, het zal wel tussen je oren zitten. Hij bood later heel netjes zijn excuses aan en zei dat hij het niet zo bedoeld had, maar dan voel je je wel weer ongelooflijk sh*t. Niemand ziet er wat aan, ortopedisch is er niets aangetroffen, dus ze zal zich wel aanstellen. Ik weet dat ik me niets moet aantrekken van wat mensen erover zeggen en denken, maar je wordt er wel ongelooflijk moe van.

De fysio heeft me donderdag getaped omdat ik 's avonds graag mijn paardje wilde uitstappen na het werk. Ik kon het gevoel van de tape niet hebben en heb het er jankend vanaf gehaald. Heb toch even op mn paard gezeten en tijdens het 'rijden' had ik nergens last van. Toen ik eraf kwam kon ik echter wel door de grond zakken...

Hebben jullie dat ook? Dat je de pijn pas na het rijden voelt? En raken jullie ook uitgeput van de pijn? Ik slaap zo'n 12 uur op een dag...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:48

Wat een herkenbare verhalen allemaal!

Ik heb vorig jaar rond deze tijd mijn enkel gebroken gehad, ook inclusief operatie met schroeven en een plaatje.

Laten jullie die schroeven en plaatjes eruit halen? Heb ik eigenlijk geen zin in :S.

Ik heb er nog steeds wel last van, vooral dat het erg knakt. Heb dan het gevoel dat het op slot zit en na een tijdje knakt het en dan is ie weer los. Weet alleen niet of dat hoort. De chirurg zei dat het gewoon een peesje was, maar daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niks van.

Ook heb ik nog steeds last van dat ik met mn linker been veel minder kracht kan zetten. Ook zit ik nog steeds iets naar rechts op mn paard. Waarschijnlijk overgehouden aan het ontlasten van mn linkerenkel.

Ja het is allemaal wat. Toen ze zeiden over 6 maanden ben je weer helemaal de oude, geloofde ik ze niet. Vond het veel te lang. Maar nu een jaar later is het nog steeds niet helemaal over. Wel leuk om al die verhalen te lezen!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:10

Alles is heel herkenbaar echt....
Denk dat we allemaal elkaar wel aanvoelen....

Het gekke is dat ik wel naar rechts hangt, en dat is mijn slecht voet, maar dit heeft ook met je paard te maken...
Het weer is echt nu drama, heb nu meer last dan hiervoor.
Ga donderdag weer naar de orthopeed, om het er verder over te hebben, want op zich kan ik nog lang niet alles, doe wel alles, maar het levert wel pijn op, ennehm mijn hele leven met tape zie ik ook niet zo zitten....

Tja over schroeven en platen eruit halen kan ik weinig zeggen, mijn schroef moest eruit, omdat ik er anders nog niet op kon lopen... ik had geen botbreuk, maar een bandje tussen mijn scheenbeen en kuitbeen wat gescheurd was....

Ook ik heb soms het gevoel dat mijn voet op slot schiet, of dat hij niet op zijn plek ligt, en negen van de 10 keer als ik hem dan effe beweegt, voel ik een harde knak en gaat het weer beter....
Het rijden gaat op zich wel, moet nog veel spieren opbouwen, want mijn rechterbeen is nog steeds een dunnetje in vergelijking met mijn linker.....

Ach we zien wel, ben nog maar een half jaartje onderweg, ennehm het herstel heeft gewoon echt lang zijn tijd nodig zei de orthopeed al tegen me, en ik weet dat zelf ook wel, maar tis zo lastig, als je zoveel wilt doen!!!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:46

ik heb weer een overbelaste enkel, heb een geïrriteerde enkelband en mijn pees trekt heel erg (die ze hebben om moeten leiden ivm de schroeven) het gaat dus nog niet geweldig en ik baal momenteel als een stekker, wie nog meer?!?!?!?!?!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:56

Ik ben vandaag niet naar school, raad eens waarom?
Ik ben door mijn enkel gegaan.

Weet iemand wat het kan zijn? Hoe erg het is?

- Het is (na 1,5 uur) nog niet dik. Lachen
- Ontzettend pijn als ik loop in mijn spieren aan de achterkant van mijn been/naast mijn enkel. Scheve mond
- Kan eigenlijk niet echt lopen, maar ik kan er op zich wel op staan.

- Kan hem bewegen, maar soms wel ineens zo'n pijngolf.

Ik denk persoonlijk dat ik mijn enkelbanden verrekt heb, ik denk dat dat wel weer wegtrekt. Hoop het maar.

Wat denken jullie???

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:36

dat kunnen wij vanaf hier niet bepalen, heb je gekoelt? als de pijn erger wordt of niet minder wordt ff langs de huisarts Ja