PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:53

Ach gut

Ik ben niet gaan BBQ-en, ben uiteindelijk wel ziek geworden. Maar dat is meer een buikgriep. (Ik denk dat ik met zwemmen water binnen heb gekregen)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:07

Bah vervelend, helemaal in deze warmte! Beterschap!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:23

Kan het kloppen dat ik door PDS buikpijn krijg met het paardrijden? Ik heb nl gister sinds tijden weer gereden en bij al dat gehobbel begon mn buik ineens pijn te doen, terwijl er eigenlijk geen aanleiding tot was. En toen ik even rustig ging stappen, ging het over? Verward

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:08

ik kan wel naar de Mc maar dan moet ik daarna niet gaan lopen want dan duurt het geen 10 minuten. Ik heb ook vaak als ik gegeten heb en daarna in de auto moet zitten dat ik dan krampen krijg ik het benauwd krijg dat het verkeerd afloopt Vork
De ene keer trekt het weg maar de andere ben ik blij dat ik dan snel weer thuis ben!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:05

Ik heb er godzijdank de laatste tijd weinig last van en eet dan ook gerust een chocolaatje tussendoor. Bloos

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:40

ik voeg me ook even toe in dit gesprek er was nog een topic over, maar ik heb het ook, ik heb ook momenten dat ik ontzettend ziek ben.
Al 101 keer na de HA geweest, en we hoopte dat het via Dieetiste nog minder en beter zou worden i.v.m meer vezels etc... je kent het wel maar niks helpt. Heb toen zakjes via de HA gekregen van die oploszakjes niks helpt.

Iets teveel spanning en je voelt alles.. je buik is hard alles.
Ik heb voornamelijk deze week maar ook vorige week een ontzettend rot week gehad... veel stress en waaronder dikke spanning... ben zo ziek geweest dat ik op het punt stond na het ziekenhuis te gaan..

Terwijl ik ook al 101 keer in het ZH ben geweest voor buikcontrole etc.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:16

Heel vervelend animals! Ik heb het gelukkig niet zo erg, maar soms heb ik idd wel het gevoel van: als het nu niet heel snel ophoudt, ga ik dood! Scheve mond

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:48

Ik heb het 4 a 5 jaar gehad. Ben gestopt met witbrood eten e.d. en nu gaat het best goed eigenlijk. Ik kan de pijn nu hebben. Vind het alleen vreselijk als mijn buik zo dik wordt dat ik zwanger lijk.

maar goed.. ze dachten eerst dat ik de ziekte van chron had.. dan liever dit

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:55

Heel vervelend. Ik heb de afgelopen week een enorme rotweek gehad qua buikklachten. Het blijft maar aanhouden. Soms lijkt het alsof het nooit zal stoppen. Krijg het inderdaad ook vaak als gevolg van een drukke week, onregelmatig of te slecht gegeten of wanneer ik ziek ben geweest of ziek ga worden. Het is bij mij wel vrij voorspelbaar maar helaas kan ik moeilijk elke dag alleen maar achter de geraniums gaan zitten om drukte en de daarop volgende pijn te voorkomen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:40

Ik snap dat wel. Wanneer er school is, vraag ik me elke morgen ook weer af: zal ik het volhouden?
Ik ben echt super blij dat ik deze week geen buikpijn heb (en ook geen klachten van de ongesteldheid, maar dat is meestal de eerste keer in de zomer Haha!).
Jammer dat jij het wel hebt Abrahams! Ik hoop dat ze snel een beetje minder worden. Het weekend is al in zicht!

@CKdamour: Ik heb altijd al bruin brood gegeten, is er dan veel verschil met wit brood?
Vaak is de pijn bij mij ook wel te verdragen, maar toch put het mij enorm uit als ik een hele dag naar school moet. Ik vind dat jammer, ik wil nl uit school ook wel leuke dingen doen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:52

VeirL schreef:

@CKdamour: Ik heb altijd al bruin brood gegeten, is er dan veel verschil met wit brood?
Vaak is de pijn bij mij ook wel te verdragen, maar toch put het mij enorm uit als ik een hele dag naar school moet. Ik vind dat jammer, ik wil nl uit school ook wel leuke dingen doen.

Wat mij is verteld is dat ik gewoon geen witbrood moest eten (dat stopt). Veel vezels e.d. veel vers fruit etc. Maar kan best zijn dat het toeval is hoor dat ik sindsdien geen last meer heb. Yakult drinken werkt ook zeggen ze.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:57

grappig, ik krijg juist problemen als ik teveel vezels eet.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:39

beantsje schreef:

tja dat is wat de internist in het ziekenhuis zei.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:10

VeirL schreef:
Heel vervelend animals! Ik heb het gelukkig niet zo erg, maar soms heb ik idd wel het gevoel van: als het nu niet heel snel ophoudt, ga ik dood! Scheve mond

ja dat weet ik en het wil ook niet opknappen wat ik voornamelijk niet kan nemen is:

- zure spullen
- teveel koolzuur (prik)
- pittige kruiden (scherpe)
- spanningen.
- teveel eten
etc

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:22

Mijn moeder en ik hebben afgesproken dat ik nu een week lang geen melkproducten mag... Verdrietig
Ik hou zo veel van vlaaaa

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:28

Ik ben 1,5 jaar aan het lijntje gehouden door artsen. Ze zeiden allemaal dat ik PDS had. Ik had met vlagen pijnen die echt ondraaglijk waren. Buscopan en Dyclofenac (weet ff niet of ik het goed schrijf) slikte ik op het laast echt veel maar wilden ook niet meer helpen. Omdat ik ook al jaren last had van een zere heup is er een MRI-scan gemaakt van m'n heup. Met m'n heup was alles goed maar ze ontdekten toen een witte vlek in m'n buik. Moest meteen terugkomen en het is toen heel snel gegaan met onderzoeken enzo. De buikpijnen kwamen dus niet door PDS maar ik had een gezwel aan m'n eierstok (teratoom). De pijnen die dit gezwel veroorzaakten kwamen doordat het gezwel op een soort steel zit, als dit gaat draaien sluit het de bloedtoevoer naar het gezwel af en sterft het a.h.w. af. Dit veroorzaakte dus al 1,5 jaar de buikpijnen. Ik moest toen heel snel geopereerd worden. Er kwam een gezwel zo groot uit als een tennisbal. Gelukkig was het goedaardig maar de kans dat ik het nog aan m'n andere eierstok krijg is er wel dus ik moet ieder jaar op kontrole.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:05

Wat betreft pijn met rijden. Ik heb een tijd ook amper gereden, en om die reden mijn hyperactieve pony verkocht. Het was niet eerlijk voor hem. Op een rustigere pony kon ik beter uit de voeten.
Ik heb nu toch weer een jong ding staan, waar ik hopelijk straks wel fijn mee kan rijden, ze is nu nog niet onder het zadel.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:16

CKdamour schreef:
beantsje schreef:

Ja, ik ook!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:39

Ik meestal ook!!

Als ik goeie morgen (ontbijtdrink) op heb krijg ik er na een hele korte tijd heel erg veel last van... Dus die nemen we maar niet meer.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:16

Dyonne schreef:
Wat betreft pijn met rijden. Ik heb een tijd ook amper gereden, en om die reden mijn hyperactieve pony verkocht. Het was niet eerlijk voor hem. Op een rustigere pony kon ik beter uit de voeten.
Ik heb nu toch weer een jong ding staan, waar ik hopelijk straks wel fijn mee kan rijden, ze is nu nog niet onder het zadel.

Ik heb ook een heel jaar (langer zelfs) niet gereden. Eerst omdat het pijn deed, later omdat ik na school kapot was. Nu rij ik elke maandag. Lachen
Enne, ik heb maar gauw tegen mijn moeder gezegd dat ik niet aan die afspraak doe. Haha! Ik kan geen moment zonder vla & klaas & al die dingen en ik denk toch niet dat het daarvan komt.

@Narco: Dat lijkt me echt vervelend. Scheve mond Is wel even iets anders dan PDS!
Gelukkig dat ze het "op tijd" hebben ontdekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:27

Ik heb ook last van PDS wat zich bij mij uitte in 3 a 4 dagen niet naar het toillet gaan en dan een hele dag aan de diarree zijn, daarbij krijg ik dan zulke hevige krampen dat ik er wel eens bewusteloos van geraakt ben Scheve mond
Ik gebruik nu een zakje Normacol na elke maaltijd en nu gaat het redelijk.
Heb nog wel eens kramp en diarree maar niet meer zo hevig.
Volgende week maandag moet ik weer naar het ziekenhuis voor een coloscopie....

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:04

Ik ben inmiddels overgestapt van Duspatalin (verlammende werking op darmen) naar Psylliumvezels (poeder-voeding) en dit werkt bij mij ZEER GOED Pling !!!! Na meerdere zeer pijnlijke maanden heb ik de afgelopen week NERGENS last van gehad!! (ik heb een erge spastische darm)!

Ik heb het van mijn arts meegekregen voor de aankomende maand om te kijken of dit aanslaat. Ik moet het 2 maal daags innemen. Bij mij helpen ''normale vezels'' (gewoon gezond eten dus) niet omdat mijn darmen hier niet voldoende door gestimuleert worden.

Misschien een tip voor mensen met een zware spastische darm?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:14

Eef18, ik hoop voor je dat het blijft werken. Ik was met 1x daags begonnen, uiteindelijk 3x daags, en het werd niet minder.

Veirl, ik was idd ook te moe voor mijn pony.

Lia, sterkte met de coloscopie, al vond ik het roesje erger dan dat hele gebeuren. Ben er nogal beroerd van geweest.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 21:12

Dyonne schreef:
Eef18, ik hoop voor je dat het blijft werken. Ik was met 1x daags begonnen, uiteindelijk 3x daags, en het werd niet minder.

Veirl, ik was idd ook te moe voor mijn pony.

Lia, sterkte met de coloscopie, al vond ik het roesje erger dan dat hele gebeuren. Ben er nogal beroerd van geweest.

Wat is precies een coloscopie? Ik heb allerlei onderzoeken gehad maar weet eigenlijk neit of ik die ook heb gehad, waarschijnlijk wel maar het waren er zoveel dat ik niet meer weet wat welk onderzoek was en hoe het heet. Ik heb overigens al mijn darmonderzoeken bij kennis zonder enige pijnstiller mogen mee maken! Dat was ook geen pretje.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:34

Coloscopie is van onderen. Gaan ze met een slangetje tot en met de dikke darm.
Gastroscopie is door de mond,kunnen ze maag en dunne darm zien.