Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:07

Alwiene schreef:
Hihihi, wordt ik nog zelf gepakt met een van mijn favoriete uitspraken ook.

Ik bedoel hier natuurlijk mee een mens wat niet autistisch is of autistisch kan denken.

Dit was een open/sarcastische vraag, hoor haha! Ik begreep wel wat je bedoelde.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:23

Heel interessant topic, ik doe zelf de PABO en zal er in de toekomst genoeg mee te maken krijgen.

@alwiene, dat wat je zegt over zoenen op een verjaardag, ik vind zelf dt je een kind nooit kunt dwingen om iemand te zoenen, dat wordt helaas maar al te vaak gedaan. Kom geef je die een zoentje? Die en die gaat weg, even een zoentje... pfff

iefke

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:17

Misja schreef:
iefke schreef:
Ik werk op een voorziening in Etten- Leur. 8 jongens in de leeftijd van 18 tot 26 jaar. Normaal tot hoog begaafd.

Allemaal een vorm van autisme. PDD-NOS, MCDD en Asperger. Deze jongens hebben op latere leeftijd een diagnose gekregen. Eén is er taxi-chauffeur, één doet er een koksopleiding. Maar lopen op sociaal- emotioneel vlak tegen verschillende zaken aan. Het verwerken van informatie, het niet uit bed komen wanneer de dagstructuur niet duidelijk is.

Het valt me op dat in dit topic veel mensen zijn die werken met mensen op ZMLK, MLK nivo. Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker, dat het totaal andere werelden zijn en andere problematieken met zich mee brengen.

Verbaal zijn een aantal van deze jongens zó sterk, dat je niet eens merkt dat er ook maar iets mee aan de hand is. De zaken waar ze tegen aan lopen, kunnen ze verbaal zó goed verbloemen dat het altijd zoeken blijft naar de vraag waarom iemand niet uit bed komt. We denken dan zelf dat het komt doordat er geen duidelijke structuur is wanneer hij niet hoeft te werken. Want wanneer hij wel werkt, komt hij gewoon zijn bed uit.

Het is inderdaad heel anders, en toch zie je duidelijke overeenkomsten, alleen op communicatief niveau worden deze heel anders geuit.
Ik heb te maken (gehad) met vrijwel alle niveaus. en hoezeer bepaalde casuïstiek ook verschilt: ik zie ook wel overeenkomsten.
Momenteel help ik een verpleegkundige (hoogbegaafd) met Asperger, die moeite heeft met haar werk, en de communicatie rondom collega's / cliënten.
En toch, toch zie ik overeenkomsten met een bepaalde cliënt met een wat lagere ontwikkelingsleeftijd met autisme die momenteel gesloten kamerverpleging heeft.

Autisme is ontzettend interessant, en vooral omdat elk individu uniek is: iedereen is anders: met of zonder verstandelijke beperkingen.

Maar ik ben wel van mening dat mensen die met personen met ASS bijscholing moeten volgen, om zich enigzins in de autistische wereld te kunnen verplaatsen.. Dat is helaas in ons land (tegenover België bijvoorbeeld) nog te weinig het geval....

Klopt van België én van de bijscholing. Ik heb (voordat ik begon in Etten-Leur) een twee daagse scholing/opleiding gehad. Deze wordt vervolgd in kleinere groepjes met casuïstiekbesprekingen.

De vrouw die de twee daagse gaf, Effy Vanderspranghe, was een docente van Autisme Centraal in België. Ongelooflijk hoeveel deze vrouw wist te vertellen. En hoezeer ze duidelijk heeft kunnen maken wat autistisch denken eigenlijk inhoudt.
Maar dan nóg. Het blijft zó veelomvattend.
Eindelijk ben je er, na héél lang denken en zoeken en praten, achter waar de oorzaak van het probleem ligt, het volgende aspect dient zich al weer aan.

Bijvoorbeeld: Niels (gefingeerd) haalde veel energie uit zijn 2 wekelijks bezoekje aan de sportschool.
Op de vrijdag komt hij thuis en verkondigd nóóit meer te willen sporten. De sportschool even gebeld; 'nee, niets voorgevallen, hij heeft net als altijd gesport'

Nou blijkt dus dat de schoonmaker, die Niels ALTIJD een goedemorgen wenste, met de Noorderzon was vertrokken....

Dat vind ik ook vaak het meest 'ingewikkelde'. De oorzaak. Er kan zoveel aan ten gronde liggen. Het kan iets zijn wat al een week geleden gebeurd is, is weggestopt, en er plotseling voor zorgt dat het functioneren wordt belemmerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:09

ik zit ook op een cluster 4 school ik ben best vaak boos

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:13

Ik heb 3 achterneefjes en ze zijn alledrie autistisch.
De ene heeft het erger (weet niet hoe je dat zegt) of een andere vorm ervan. Maar als iemand vraagt wat er dan mis met hun is kan ik het niet goed uitleggen. Want je merkt wel dat ze anders zijn, maar ik vind het heel moeilijk uitleggen. Ik heb het idee bij mijn achterneefjes dat ze heel anders denken, en dat wat ze denken meteen zeggen. (of het nou wel of niet gepast is).

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:16

En hoe ervaren jullie hier Ritalin, Concerta of eventuele andere medicatie..? Ik had het al een keer eerder gevraagd, maar nog geen reactie gekregen; vandaar dat ik er nog een keer over begin.

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:41

Mijn dochter gebruikt carbamazepin ( tegen epilepsie)
Gelukkig gaat dit heel erg goed en zijn we langzaam aan het afbouwen. Ze heeft nu s 'middags en s ' avonds een half pilletje.
Ze doet het daar erg goed op en heeft geen aanvallen meer.
Tevens maakt ze door deze medicijnen te slikken dat ze ook iets rustiger blijft. ( hoewel ik daar erg weinig van merk

Zou ook niet weten hoe ze reageert als ze de medicijnen niet zou slikken.

iefke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:01

Yvonnelind schreef:
En hoe ervaren jullie hier Ritalin, Concerta of eventuele andere medicatie..? Ik had het al een keer eerder gevraagd, maar nog geen reactie gekregen; vandaar dat ik er nog een keer over begin.

Ritaline bij Autisme???

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:11

Ik kreeg te horen dat sommige mensen met autisme medicijnen konden krijgen tegen psychoses (Zeer lage dosis hoor!) Omdat mensen met autisme ook psychotische klachten kunnen krijgen (door teveel prikkels, spanningen ed)

Ik heb het afgeslagen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik nu niet aan de medicijnen wil.
Ik moet wel aangeven wanneer ik weer klachten(bijv dwangneuroses) krijg, voor toch eventueel aan de medicijnen te gaan.

Ik denk niet dat mensen met autisme Ritaline voorgeschreven krijgen...maar zekerweten doe ik het natuurlijk niet

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:48

Als ik zo al deze verhalen lees herken ik zoveel van mezelf in voorbeelden.

Bijvoorbeeld, wat dat aanraken betreft, ik heb er een gloeiende hekel aan. Er zijn wel uitzonderingen, want tegen m'n beste vriend kruip ik graag aan. Da's dan één van de weinige. Heeft niets met verliefdheid of wat te maken, puur het feit dat ik hem 100% vertrouw.

Ook raak ik in paniek als ik serieuse gesprekken moet voeren. Mijn mentoren zgegen ookj dat ze niets van mijn gedachtengang snappen.

Ik wil structuur. Ik kan slecht tegen veranderingen. Een vriend van mij leerde ik kennen toen hij verkering had met een meisje. Dit ging na 3 jaar uit. Ik heb er ENORM veel moeite mee om hem met een ander meisje te zien.

Paar voorbeelden waar ik me duidelijk in herken.

Jordy schreef:
Er valt met mij slecht te comminuceren als het om serieuse dingen gaat,ik begrijp vaak dingen niet,raak soms volledig in paniek en doen dan raarste dingen,kan moeilijk mijn emoties uit en als ik het doe,doe ik het op de verkeerde manier (met je kop tegen de muur bonken en haren uit me kop trekken),mijn stemming is vreselijk wisselend,ene moment ben ik vrolijk en er hoeft maar iets te gebeuren en dan ben ik boos,verdrietig,en dan daarna weer blij.

Manou schreef:
Mijn problemen liggen vooral op het sociale vlak. De laatste tijd ben ik toch weer erg onzeker over mijn contacten. Ik ben namelijk zo bang dat mensen wel vriendelijk tegen me doen, maar me eigenlijk niet mogen en dat ik dat niet merk.

Shanna schreef:
ik ben bijvoorbeeld heeel koppig en moeilijk van mijn standpunt af te brenegn, en sociaal sta ik ook niet sterk.. komt ook omdat ik op de basisschool enorm werd gepest.

Tsjaa of ik hier last van heb weet ik niet. Ik weet alleen dat ik een paar punten heb waar ik erg last van heb. Vooral dat communiceren. Mensen kunnen me af en toe gewoon niet volgen, terwijl ik heel goed weet waar ik zit met mijn hoofd.
Mijn beste vriend zei ook eens; dan ben ik met je aan het praten over mijn nieuwe paard, ga jij verder over het uitgaan van afgelopen zaterdag...

Tsja...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:55

Alwiene schreef:
secricible schreef:
Samen op vakantie, als ik haar spulletjes weg wil zetten, omdat ze in de weg staan, berg je maar ,je wordt compleet afgemaakt. Dat staat daar, daar moet het blijven staan en NIET ergens anders.

Het was vroeger zelfs zo erg dat als je haar aanraakte, ze compleet flipte, daar kon ze niet tegen. Gelukkig kan ze daar nu mee overweg.

Het eerste stuk herken ik wel wat in, maar dat valt nog mee vind ik zelf. Het tweede stuk is heeeeeeel herkenbaar. Ik had en heb er een bloedhekel aan om aangeraakt te worden. Enige verschil is dat ik vroeger van me afmepte en nu een stap achteruit/opzij doe.
Dit ging/gaat heel ver, ik vond het vreselijk als mensen mij met mijn verjaardag wilde zoenen bij het feliciteren, van familie "pikte" ik het nog, maar ik vond dat juist mijn ouders die mij goed kenden dit moesten accepteren/respecteren. Pfoeh, wat is daar een heisa om geweest: "als we jou niet gewoon mogen feliciteren dan krijg je ook geen kadootjes" "nou dan niet, ik ben toch jarig, dan hoef ik toch geen dingen tegen mijn zin in te doen, bekijk het dan maar".

Dit zal voor een normaal mens nogal uhm..vreemd klinken denk ik

Mwoh, of ik mezelf een "normaal mens" zou willen/kunnen/mogen noemen weet ik niet, in ieder geval geen autisme of aanverwante stoornis, maar klinkt bekend hoor

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:27

Ja damens en heren mijn dochter Arianne heeft haar B diploma gehaalt,ben zo trots op haar,het heeft wel wat langer geduurd maar ze heeft hem

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:24

Hoi allemaal,

Er is geloof ik een en ander weggevallen in het topic... Ook loopt het na pagina 4 opeens terug...

Wat ik wilde vragen, ik ben op school bezig met een verslag over autisme, we hebben artikelen moeten bespreken en becommentariseren. We moeten ook de verschillende soorten autisme bespreken. Toen kwam ik bij dit topic uit.

Het lijkt mij erg interessant om niet alleen de verschillende "soorten" te bespreken, maar ook om daar levensechte ervaringen bij te zetten.

Ik wil dus bij deze vragen of jullie er bezwaar tegen hebben als ik wat van jullie ervaringen gebruik. Uiteraard zonder naam erbij, maar gewoon je eigen verhaal over bijv asperger en pdd nos.

Ik hoor graag van jullie.

groetjes Michelle

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:36

En wat voor ervaringen zou je dan willen weten? Er is zo veel waar ik wat over kan vertellen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:39

Ik ben werkzaam als activiteitenbegeleidster en kom dagelijks in contact met autisten. Deze autisten hebben hiernaast wel een verstandelijke beperking. Ik weet veel over de omgang met autisten en heb ervaring met verschillende vormen hiervan.

Voor vragen, info over gedragskenmerken die ik meemaak en hoe ik hier mee om ga, stel ze gerust. Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door laliz op 22-06-06 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:35

Manou schreef:
En wat voor ervaringen zou je dan willen weten? Er is zo veel waar ik wat over kan vertellen.

jullie hebben al heel veel verteld in het topic, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar jullie ervaring in het onderwijs, het dagelijks leven, wat je kwijt wil. En wat ik mag gebruiken...

Bedankt!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:42

Ja mijn dochter heeft haar zwemdiploma B gehaald,Dit alles heeft bij elkaar 4 jaar geduurd,maar ik ben zo trots op haar

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:52

Hoi allemaal. Ik werk bij MEE en kom ook veel klanten tegen met autisme of aanverwante stoornissen. Bij MEE ondersteunen we klanten die vragen hebben bijvoorbeeld over hulp die mogelijk is als je autisme hebt, PGB en nog veel meer! MEE is gratis voor iedereen in het hele land, in elke regio zit een MEE organisatie. Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij? Misschien herkenbare vragen voor jullie waar je alleen niet uitkomt. Kijk dan even op www.mee.nl naar MEE bij jou in de buurt!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:39

iefke schreef:
Yvonnelind schreef:
En hoe ervaren jullie hier Ritalin, Concerta of eventuele andere medicatie..? Ik had het al een keer eerder gevraagd, maar nog geen reactie gekregen; vandaar dat ik er nog een keer over begin. Lachen

Ritaline bij Autisme???

Ritalin wordt veel gebruikst bij ASS (bv. Pdd nos), dus... ??
Niks raars aan mijn vraag in dit topic lijkt mij.

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:55

meikie schreef:
Hoi allemaal. Ik werk bij MEE en kom ook veel klanten tegen met autisme of aanverwante stoornissen. Bij MEE ondersteunen we klanten die vragen hebben bijvoorbeeld over hulp die mogelijk is als je autisme hebt, PGB en nog veel meer! MEE is gratis voor iedereen in het hele land, in elke regio zit een MEE organisatie. Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij? Misschien herkenbare vragen voor jullie waar je alleen niet uitkomt. Kijk dan even op www.mee.nl naar MEE bij jou in de buurt!

Ja daar zit ik ook bij,zijn echt supper en heb al veel hulp gehad waarvan ik niet wist dat het er was.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:01

Heb een familielid met redelijk zware Autisme...hij legt altijd uit dat ie het gevoel heeft of er 3000 mtv's in zijn hoofd tegelijk aanstaan als ie met mensen praat Nagelbijten / Gniffelen

iefke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:08

Yvonnelind schreef:
iefke schreef:

Ritaline bij Autisme???

Ritalin wordt veel gebruikst bij ASS (bv. Pdd nos), dus... ??
Niks raars aan mijn vraag in dit topic lijkt mij.

owkee... ik had er nog nooit van gehoord. Heb zelf ADHD, heb lang ritaline gebruikt. Weet niet beter of het wordt alleen gegeven voor ADHD.
Heb het in mijn carriere in de zorg ook nog nooit mee gemaakt. Misschien de combi ADHD/ PDD-NOS???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:02

meikie schreef:
Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor antwoorden jullie dan zoal geven? (Ik snap dat dat per situatie verschillend is, maar misschien kun je een beetje een algemeen beeld schetsen van de mogelijkheden die er zijn?)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:16

Shadow0 schreef:
meikie schreef:
Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor antwoorden jullie dan zoal geven? (Ik snap dat dat per situatie verschillend is, maar misschien kun je een beetje een algemeen beeld schetsen van de mogelijkheden die er zijn?)

@Meikie: met die laatste vraag worstel ik nu ook heel erg. Ik vind een hele hoop dingen leuk, maar dan komt de vraag bovendrijven: Is het wel iets voor mij? Kan dat wel met mijn autisme? En nog meer van dat soort vragen.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:19

In het algemeen een beeld geven, lastig hoor!
Maar ik zal een pging doen. Een jongere met autisme die op zichzelf wil gaan wonen heeft soms wat begeleiding nodig. Dit kan vaak aan huis. MEE kan helpen de begeleiding te zoeken en te regelen dat het betaald wordt door de AWBZ.
Als het om opleidingen gaat kunnen wij ondersteunen bij een reintegratietraject, contacten met het UWV. Ook ondersteunen we bij de aanvraag van bv. een WAJONG uitkering. Aan ouders geven we opvoedingsondersteuning en uitleg over wat autisme is, zo leren ze hun kind beter te snappen en begeleiden. Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt, dit is maar een heel klein deeltje van wat we doen. Met concrete vragen kun je me PM en.