Alwiene schreef:Hihihi, wordt ik nog zelf gepakt met een van mijn favoriete uitspraken ook.
Ik bedoel hier natuurlijk mee een mens wat niet autistisch is of autistisch kan denken.
Dit was een open/sarcastische vraag, hoor haha!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alwiene schreef:Hihihi, wordt ik nog zelf gepakt met een van mijn favoriete uitspraken ook.
Ik bedoel hier natuurlijk mee een mens wat niet autistisch is of autistisch kan denken.
Misja schreef:iefke schreef:Ik werk op een voorziening in Etten- Leur. 8 jongens in de leeftijd van 18 tot 26 jaar. Normaal tot hoog begaafd.
Allemaal een vorm van autisme. PDD-NOS, MCDD en Asperger. Deze jongens hebben op latere leeftijd een diagnose gekregen. Eén is er taxi-chauffeur, één doet er een koksopleiding. Maar lopen op sociaal- emotioneel vlak tegen verschillende zaken aan. Het verwerken van informatie, het niet uit bed komen wanneer de dagstructuur niet duidelijk is.
Het valt me op dat in dit topic veel mensen zijn die werken met mensen op ZMLK, MLK nivo. Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker, dat het totaal andere werelden zijn en andere problematieken met zich mee brengen.
Verbaal zijn een aantal van deze jongens zó sterk, dat je niet eens merkt dat er ook maar iets mee aan de hand is. De zaken waar ze tegen aan lopen, kunnen ze verbaal zó goed verbloemen dat het altijd zoeken blijft naar de vraag waarom iemand niet uit bed komt. We denken dan zelf dat het komt doordat er geen duidelijke structuur is wanneer hij niet hoeft te werken. Want wanneer hij wel werkt, komt hij gewoon zijn bed uit.
Het is inderdaad heel anders, en toch zie je duidelijke overeenkomsten, alleen op communicatief niveau worden deze heel anders geuit.
Ik heb te maken (gehad) met vrijwel alle niveaus. en hoezeer bepaalde casuïstiek ook verschilt: ik zie ook wel overeenkomsten.
Momenteel help ik een verpleegkundige (hoogbegaafd) met Asperger, die moeite heeft met haar werk, en de communicatie rondom collega's / cliënten.
En toch, toch zie ik overeenkomsten met een bepaalde cliënt met een wat lagere ontwikkelingsleeftijd met autisme die momenteel gesloten kamerverpleging heeft.
Autisme is ontzettend interessant, en vooral omdat elk individu uniek is: iedereen is anders: met of zonder verstandelijke beperkingen.
Maar ik ben wel van mening dat mensen die met personen met ASS bijscholing moeten volgen, om zich enigzins in de autistische wereld te kunnen verplaatsen.. Dat is helaas in ons land (tegenover België bijvoorbeeld) nog te weinig het geval....
Yvonnelind schreef:En hoe ervaren jullie hier Ritalin, Concerta of eventuele andere medicatie..? Ik had het al een keer eerder gevraagd, maar nog geen reactie gekregen; vandaar dat ik er nog een keer over begin.
Jordy schreef:Er valt met mij slecht te comminuceren als het om serieuse dingen gaat,ik begrijp vaak dingen niet,raak soms volledig in paniek en doen dan raarste dingen,kan moeilijk mijn emoties uit en als ik het doe,doe ik het op de verkeerde manier (met je kop tegen de muur bonken en haren uit me kop trekken),mijn stemming is vreselijk wisselend,ene moment ben ik vrolijk en er hoeft maar iets te gebeuren en dan ben ik boos,verdrietig,en dan daarna weer blij.
Manou schreef:Mijn problemen liggen vooral op het sociale vlak. De laatste tijd ben ik toch weer erg onzeker over mijn contacten. Ik ben namelijk zo bang dat mensen wel vriendelijk tegen me doen, maar me eigenlijk niet mogen en dat ik dat niet merk.
Shanna schreef:ik ben bijvoorbeeld heeel koppig en moeilijk van mijn standpunt af te brenegn, en sociaal sta ik ook niet sterk.. komt ook omdat ik op de basisschool enorm werd gepest.
Alwiene schreef:secricible schreef:Samen op vakantie, als ik haar spulletjes weg wil zetten, omdat ze in de weg staan, berg je maar ,je wordt compleet afgemaakt. Dat staat daar, daar moet het blijven staan en NIET ergens anders.
Het was vroeger zelfs zo erg dat als je haar aanraakte, ze compleet flipte, daar kon ze niet tegen. Gelukkig kan ze daar nu mee overweg.
Het eerste stuk herken ik wel wat in, maar dat valt nog mee vind ik zelf. Het tweede stuk is heeeeeeel herkenbaar. Ik had en heb er een bloedhekel aan om aangeraakt te worden. Enige verschil is dat ik vroeger van me afmepte en nu een stap achteruit/opzij doe.
Dit ging/gaat heel ver, ik vond het vreselijk als mensen mij met mijn verjaardag wilde zoenen bij het feliciteren, van familie "pikte" ik het nog, maar ik vond dat juist mijn ouders die mij goed kenden dit moesten accepteren/respecteren. Pfoeh, wat is daar een heisa om geweest: "als we jou niet gewoon mogen feliciteren dan krijg je ook geen kadootjes" "nou dan niet, ik ben toch jarig, dan hoef ik toch geen dingen tegen mijn zin in te doen, bekijk het dan maar".
Dit zal voor een normaal mens nogal uhm..vreemd klinken denk ik
Manou schreef:En wat voor ervaringen zou je dan willen weten? Er is zo veel waar ik wat over kan vertellen.
iefke schreef:Yvonnelind schreef:En hoe ervaren jullie hier Ritalin, Concerta of eventuele andere medicatie..? Ik had het al een keer eerder gevraagd, maar nog geen reactie gekregen; vandaar dat ik er nog een keer over begin.
Ritaline bij Autisme???
meikie schreef:Hoi allemaal. Ik werk bij MEE en kom ook veel klanten tegen met autisme of aanverwante stoornissen. Bij MEE ondersteunen we klanten die vragen hebben bijvoorbeeld over hulp die mogelijk is als je autisme hebt, PGB en nog veel meer! MEE is gratis voor iedereen in het hele land, in elke regio zit een MEE organisatie. Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij? Misschien herkenbare vragen voor jullie waar je alleen niet uitkomt. Kijk dan even op www.mee.nl naar MEE bij jou in de buurt!
Yvonnelind schreef:iefke schreef:
Ritaline bij Autisme???
Ritalin wordt veel gebruikst bij ASS (bv. Pdd nos), dus... ??
Niks raars aan mijn vraag in dit topic lijkt mij.
meikie schreef:Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij?
Shadow0 schreef:meikie schreef:Ikzelf werk op de afdeling jongeren en ben veel bezig met vragen als: ik wil op mezelf wonen, gaat dat wel alleen? Ik wil een opleiding volgen, wat past bij mij?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor antwoorden jullie dan zoal geven? (Ik snap dat dat per situatie verschillend is, maar misschien kun je een beetje een algemeen beeld schetsen van de mogelijkheden die er zijn?)