Burgerhulpverlener

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Burgerhulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:49

Och jeetje. Gecondoleerd

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:54

Wat ontzettend heftig, maar daar doen we het wel voor.
Om te reanimeren maar ook voor de naasten, ambu heeft vaak handen vol.
Gecondoleerd met het verlies, wat ontzettend onwerkelijk.

De app doet het hier ook.
Vannacht om 5u ging ie af, ik sliep heeeeeeel diep blijkbaar want het duurde even.
Ik ben de trap af gestunteld, jas aan en toen ik buiten kwam was het een zee aan sirenes en ben dus weer terug gegaan.
Toen ik 5 min in bed lag hoorde ik iemand onze aed pakken, kennelijk waren er mensen die nog dieper sliepen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:55

Wat triest, maar het is wel heel fijn dat er zo snel zoveel mensen bereid waren te helpen.

Hier in de wijk hangt ook een AED bij een huis. Er hingen wel een paar in winkels, maar buiten openingstijden kan je daar niet bij. Een rijinstructeur in de wijk geeft ook rijles aan ambulance chauffeurs en besloot zelf een buurtAED aan te vragen. Het geld was binnen no time bij elkaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:00

Wat ontzettend heftig.

Gecondoleerd!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:21

Heftig, gecondoleerd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:53

Laurahh schreef:
Vorige week woensdagochtend las ik dit topic. Ik wou nog schrijven dat mijn vriend reanimatie instructeur is en ook aangemeld is als burger hulpverlener en regelmatig oproepen krijgt. Heb zelf ook een cursus van hem gehad en certificaat ontvangen, maar kon me er niet toe zetten om me aan te melden voor het systeem, ben bang dat ik het niet zou kunnen.

Woensdagmiddag sloeg het noodlot toe en had mijn vader de burgerhulpverleners nodig. Binnen 1,5 minuut waren er 4 hulpverleners en ondanks dat het allemaal niet meer mocht baten, ben ik ze eeuwig dankbaar. Dus hierbij ook mijn dank voor iedereen hier in dit topic die dit doet <3

Wat heftig. Maar juist dat gevoel, is wat het het voor mij elke keer waard maakt om te doen. Dus stiekem wel een beetje met tranen in mijn ogen, maar ik denk dat ik namens alle HartslagNu-er spreek en zeg 'graag graag'. We doen het liever niet, maar als we ook maar een klein beetje troost kunnen bieden door het gevoel dat alles gedaan is wat mogelijk was, is dat voor mij genoeg. Het veel sterkte :knuffel:

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:12

Wat een vreselijk bericht, sterkte Laurahh!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:39

Ik ben het ook.
Eerste keer was iemand met zwaar overgewicht die ik aantrof in zijn eigen zweet en urine. Dat vond ik wel heftig. Die bleek een allergische reactie op een wespensteek te hebben. Maar dat ding zat in zijn klomp en hij was niet aanspreekbaar, dus dat wisten we in het begin niet. Gelukkig was de ambulance er snel en is het goed afgelopen.

Nu woon ik in een appartement en heeft het meestal geen zin om te gaan. Er zijn denk ik weinig aanmeldingen. Soms krijg ik een oproep voor een ander deel van de wijk. Maar voordat ik beneden ben en mijn fiets uit de kelder gepakt heb om de aed te halen ben ik al minimaal 5 minuten verder. En dan moet ik er nog naartoe.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:54

En toch kan ook dat nog de moeite waard zijn.... Reanimeren is zwaar, het is best fijn als iemand die er eerder is dan jij afgelost kan worden.

Mijn inzet in januari werd ik wakker van app. Dat moest nog tot mij door dringen, toen moest ik nog iets van kleren aan, ik heb zelfs nog lenzen in mijn ogen gegooid (links rechts en rechts links bleek achteraf, maar je kan niet alles hebben) en toen moest ik nog 3,4km met de auto.... (Hemelsbreed exact op de 2km afstand). Ik ben er echt naar toe gegaan met het idee 'aankomen en ik kan weer weg'. Niks bleek minder waar en de 2 personen die begonnen waren, waren zó blij dat ze afgelost werden. Die waren al die tijd met zijn tweeën bezig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:15

Heftig Laura, gecondoleerd.

Hier vandaag wel een enorm dubio momentje gehad waarbij ik toch wel even flink moest slikken bij het idee.
Mijn moeder was hij mij vanmorgen, toen ze zei "het gaat niet goed".
Bekend met hartfalen dus in overleg met dr de ha gebeld. Duurde lang voordat ze opnamen.
Na wat heen en weer gesproken stuurde ze al snel een ambulance.
Mijn moeder zei toen, ik heb moeite om bij te blijven.
Gelukkig wel gewoon een hartslag.
Maar keek naarbl buiten en dan kijk ik gelijk op de aed bij de overburen.
Toen kwam er toch wel wat paniek, wat als haar hart stopt en ik moet haar gaan reanimeren....
Gauw weg gestopt dat gevoel.... maar het stemmetje bleef. Het gevoel van mijn laatste reanimatie kwam weer boven. Dat ik dat dan weer onder mijn handen zou voelen.
Gelukkig was het allemaal niet van toepassing.
En weet dat ik het ook gewoon was gaan doen, want dan handel je zonder na te denken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:19

Voor jou ook een knuffel Kiki :knuffel: met je moeder wel allemaal goed afgelopen?
Zou het je nog helpen om nog met iemand over die laatste reanimatie te praten?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:37

Ja moeders is weer thuis.
Nee dat hoeft niet hoor. Die was gewoon wat lastiger. 1e terplaatse, en ook een bekende.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:40

Dikke knuffel, gelukkig is ze weer thuis.
Je schrijft dat het lang duurde voor er opgenomen werd bij de huisarts, had op de 1 gedrukt voor spoed.
Ik zie dat je in 'onze' regio/provincie noemt en naast de mensen die onnodig op spoed bellen zijn er ook mensen die er te bescheiden voor zijn en die ik ook op het hart moet drukken om vooral op de spoedlijn te bellen als iets dergelijks voorvalt
De spoedlijn hoort binnen 30sec beantwoord te worden (wat echt een eindeloze tijd is als je in paniek bent)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Had ik idd moeten doen, maar moeders wilde dat niet }>
Ze is nogal eigenwijs, riep op voorhand ook al dat ze niet met de ambulance ging.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Ik ben ook burgerhulpverlener... Bij een oproep giert de onrust en adrenaline door mijn lijf...

De eerste keer dat ik opgeroepen werd ben ik omgedraaid, omdat ik al ambulance en twee politiewagens zag staan. Heb toen wel contact opgenomen met hartslagnu, omdat ik graag wilde weten wat er op dat moment eigenlijk van mij verwacht wordt.

De tweede keer moest ik AED halen. Bij aankomst was de ambulance al gearriveerd. Heb toen aan de ambulancebroeder op straat gevraagd of ik nog iets kon doen, maar helaas was de man al overleden. Heb toen de AED teruggebracht.

De derde keer waren er al veel burgerhulpverleners ter plaatse. Heel de woonkamer stond al vol. Ik rende door de voordeur naar binnenen zag toen een man op de grond liggen. Ik schrok toch een beetje van het beeld, maar de man bleek bij bewustzijn en we keken elkaar even heel gek aan. Toen wist ik ineens niet meer wat ik moest doen :') Reanimatie was gelukkig niet (meer) nodig. Heb toen nog een beetje rondgekeken of ik wat zou kunnen betekenen en ben toen toch maar weer gegaan.
Best gek, ineens sta je als wildvreemde bij mensen in hun privé omgeving...

Ik vraag me overigens af of mijn app het goed doet.

Veel sterkte Laura, gecondoleerd! Y;(
Knuffel voor jou, kiki!