Burnies verzamelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Burnies verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:03

Ja hier hetzelfde. Volgens mij had ik dat al gedeeld inderdaad, maar hier ook 2 dagen vol kunnen houden want ik had echt ongeveer de hele bijsluiter aan bijwerkingen. Wist dat dit met een week of 2/3 moest afnemen, maar ik trok het niet. Was echt heel heftig. Gelukkig heeft niet iedereen dat, maar dat is wel wat je het meeste leest natuurlijk. Is echt een kwestie van proberen of het voor je helpt.

Bij mij wilden ze mijn stress/angst/piekeren ermee laten afnemen. Denk ook dat dat best had kunnen werken, gezien ik de van oxazepam echt heel zen en normaal werd. Maar goed ben er na twee dagen al mee gestopt en het potje met pilletjes zit nog ergens achterin de kast en noem het ook wel eens het potje des doods omdat ik het echt niet aan kon. Maar er zijn nog 1001 andere middelen. Kan aanraden om daarvoor niet bij de huisarts te zijn maar bij een psychiater omdat die vaak toch wat diepgaander met je aan de slag gaat om het juiste middel te vinden.

Uiteindelijk ben ik achteraf blij want ik kwam er dus achter dat ADHD meespeelde en kon nu dus zonder problemen met die medicatie starten. Beetje een gelukje bij een ongeluk ofzo.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 10:48

Bij mij denkt de psycholoog ook aan ADHD , ik moet nog een verwijzing aanvragen. Ik ga mij aanmelden voor een onderzoek.

Het zou wel bij mij passen. Ik ben zo enorm druk in mijn hoofd normaal gesproken al. Ook zeer onhandig en plannen kan ik ook niet zo goed.
Ik moet ook leren om alles op een rustig tempo en per activiteit te doen. Maar ik ben nogal snel afgeleid.

Daarnaast kan ADHD ook sneller hyperventilatie ontwikkelen en problemen met het middenrif.

Ik denk eigenlijk steeds meer dat mijn burnout komt door te lang met dus adhd doorlopen en er verkeerd mee omgaan omdar ik het niet weet. Dat zou ook de angst kunnen verklaren.

Daarnaast praat ik enorm snel en van de hak op de tak. Dit wist ik ook nooit tot 2 jaar terug een vriendin die mij net kende mij erop wees. Sindsdien hoor ik het vaker van mensen en van hulpverleners.

Maar goed wachttijd voor een onderzoek is minimaal een jaar...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:06

Ik vermoedt bij mij ook ADD of adhd. Dat hoofd is een snelweg niet normaal.

Zijn er ook mensen met intense nachtmerries? Dat is eigenlijk wel mijn grootste klacht. Ik heb officieel geen burn-out maar whiplash aka post commotioneel syndroom

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:16

Ja, ik heb regelmatig (soms diverse slaapmomenten achter elkaar) last van vreselijke nachtmerries...
Ik onthou de meeste ook tot in de raarste details en ben de dag er na vaak ook "afgeschreven"... of te wel ik ben dan weer gigantisch uitgeput.

Van in brand staande mensen, tot verkrachtingen, ongelukken, verdrinkingsdood...het is echt heftig. Meestal wel "verklaarbaar" als ik de hoe noem je het... betekenissen er van op zoek.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:58

EngeltjeS schreef:
Ja, ik heb regelmatig (soms diverse slaapmomenten achter elkaar) last van vreselijke nachtmerries...
Ik onthou de meeste ook tot in de raarste details en ben de dag er na vaak ook "afgeschreven"... of te wel ik ben dan weer gigantisch uitgeput.

Van in brand staande mensen, tot verkrachtingen, ongelukken, verdrinkingsdood...het is echt heftig. Meestal wel "verklaarbaar" als ik de hoe noem je het... betekenissen er van op zoek.

Wat naar hey! Heel herkenbaar.
Ik denk dat het aangeeft hoe erg mijn systeem overbelast is geraakt. Prikkel verwerking en als je eenmaal stilstaat komt alles naar boven.

Ik vind het erg uitputtend. Naar bed gaan geeft ook spanning. Maar ook overdag een slaapje is vol met wilde dromen.
Als ik mijn ogen dichtdoen begint het al.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:08

Zebrastreep schreef:
Bij mij denkt de psycholoog ook aan ADHD , ik moet nog een verwijzing aanvragen. Ik ga mij aanmelden voor een onderzoek.

Het zou wel bij mij passen. Ik ben zo enorm druk in mijn hoofd normaal gesproken al. Ook zeer onhandig en plannen kan ik ook niet zo goed.
Ik moet ook leren om alles op een rustig tempo en per activiteit te doen. Maar ik ben nogal snel afgeleid.

Daarnaast kan ADHD ook sneller hyperventilatie ontwikkelen en problemen met het middenrif.

Ik denk eigenlijk steeds meer dat mijn burnout komt door te lang met dus adhd doorlopen en er verkeerd mee omgaan omdar ik het niet weet. Dat zou ook de angst kunnen verklaren.

Daarnaast praat ik enorm snel en van de hak op de tak. Dit wist ik ook nooit tot 2 jaar terug een vriendin die mij net kende mij erop wees. Sindsdien hoor ik het vaker van mensen en van hulpverleners.

Maar goed wachttijd voor een onderzoek is minimaal een jaar...

Klopt de wachtlijsten zijn overal lang. Ik weet niet of je het financieel op kan brengen maar anders particulier diagnostiek overwegen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:23

Het loont nog wel eens om goed rond te zoeken en veel psychologen te benaderen. Ook via de zorgbemiddeling van de zorgverzekering kun je vaak wel sneller terecht dan een jaar. De eerste keer moest ik iets van 16-18 weken wachten en de tweede keer maar ongeveer 8 weken geloof ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:37

Love_myhorse schreef:
Moonfish13: mocht je een keer in de gelegenheid zijn of iemand anders die het kan halen voor je, het gaat om deze pakjes. Liggen gewoon per set bij de action bij de babykleding. Maat 50/56. Rompers ook.

https://www.action.com/nl-nl/p/3218286/ ... -baby-set/

https://www.action.com/nl-nl/p/2559903/ ... g-giftset/
.

Dankjewel voor de tip, daar kan ik wat mee!
Hier hebben ze dus alleen roze en blauw en daar vond ik niks aan.

Ik heb wel een gruwelijk gevoelige huid.
Met enkel het schaap kan ik altijd slapen/rusten en echt dieper rusten blijkt.
Maar ik kan blijkt met de pakjes dus nog steeds met schaap echt optimaal ontspannen.

En dat is me dus nog niet gelukt met katoen.
Ik heb 3 h&m stretchbroekjes dat was zo’n setje basics.
Verder bevalt bamboe het beste maar de pakjes van het merk zelf gaan perfect.
En dan om ook de koala die veel minder zacht is en met pakje verdraag ik die nu wel.

Ik heb altijd het gevoel zonverbrand te zijn en dat is het minste.
Ik ben heel gevoelig voor materialen en deze gaan goed en daar ben ik meer dan heel erg blij mee.

Dus ik denk dat ik het lekker zo laat, hooguit een keer basis/zomercollectie met een actie.
En verder ga ik het zo laten, ik heb katoen geprobeerd en zelfs bamboe wint niet.
Daar zat weer een minimaal ribbeltje in.
En deze voel ik niet eens lijkt wel het maakt een wereld van verschil.
De gewone stof doet zeer heel vaak en ik dacht ik ga het een kans geven icm het minder water absorberende effect.

Het slapen beheerste mijn leven gewoon, het was vreselijk en zo zwaar oververmoeid.
Ik kon niet meer functioneren en sliep veel te lang aaneen niet.
En zo wel 2-4 uur, ik was echt gebroken en zag echt geen oplossing meer.
Tot ik ‘die gekke beesten’ op facebook zag met wel heel bijzondere resultaten erbij.
Mijn verzwaringsdeken helpt maar geeft best snel pijn in mijn knieën en enkels.

Zeg gerust dat ze een geschenk uit de hemel zijn gebleken, ik ga rustig ontspannen naar bed eindelijk na jaren heel veel ellende met slapen.
Ook sinds de clusterhoofdpijn spontaan bang in het donker terwijl alles zo donker mogelijk moest altijd?
Maar de opticiën zei dus dat bij migraine de hersenen die overgang gewoon niet meer snappen, wat onrust en angst geeft.
Al met al echt enorm veel gedoe en een afspraak maken was echt een hels gedoe.

Nu slaap ik weer en geen onrust en paniek meer in mijn bed en in het donker: een lichtje aan stoort me nu zelfs weer enorm.
Ik zal nooit een topslaper worden maar 15 minuten na het uitpakken doos lag naast me lag ik knock out op de bank te slapen.
En heel ver weg, toen hebben ze elkaar heel raar aangekeken thuis want het was rumoerig met de tv aan.
Ik heb zoveel geprobeerd niks hielp dit wel.

Mijn puffers voor mijn longen zijn mede een boosdoener hier ook, maar al sinds de peuterspeelzaal is slapen een crime.
Op de basisschool altijd hoofdpijn uit school al en dan trok ik me terug.

Heel lastig is het en dan als ik sliep raar dromen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:56

Ik weet niet of ik burnout ben,overspannen of gewoon oververmoeid door aanhoudende pijnklachten en slapeloosheid,maar herkennen jullie het volgende?

Vaak een gloeiend gevoel hebben in je lijf,alsof je warmte uitstraald. In de handen ook vaak voelbaar voor andere mensen (hete handen hebben).
Het meeste last van in de ochtend
Dan bij minimale inspanning ook snel zweterig/klam worden.
Snachts ook warm hebben. Onder een lakentje met raam open is warm zat.
Niet zweten,geen opvliegers. Gewoon gloeien alsof je een hete douche heb genomen,maar dan van binnenuit.
Voel het ook vanuit mijn mond/lippen en zelfs mn ogen.
Lichaamstemperatuur is normaal.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:52

Klinkt dat niet een beetje als een allergische reactie?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:04

Nee dat denk ik niet. Heb hier al lange tijd last van. Volgens HA kan dit door stressklachten komen, maar had hier ook al last voor voordat ik stress klachten had.vroeg mij daarom af of dit een bekend symptoom is.
Laatst bijgewerkt door veneri op 09-12-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:05

Ik heb heel regelmatig een koortachtig gevoel bij overvraging. Alleen slaat het bij mij de andere kant op. Ik krijg het heel koud. Blauwe handen etc. Maakt niet uit of het 15 of 20 graden is. :+

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:43

Maar voelt een ander die warmte ook aan jou,of voel je het alleen zelf? Heb je dan ook geen verhoging maar alleen het gevoel?

Vind het zo vervelend dit.
Iedere inimini "tegenslag" of minste vorm van druk hakt er enorm in.
Ik schiet in een soort weerstand, paniekerig gevoel en gepieker.
Dat wordt dan weer een slapeloze nacht waarschijnlijk,want ik krijg het hersenpannetje niet stil.
Misschien moet ik hier toch iets mee... huisarts gaf al aan dat ik bij praktijkondersteuner terecht zou kunnen, maar heb dat eerst afgehouden omdat ik dacht dat het "gewoon" enorme vermoeidheid was waardoor ik een emotioneel wrak was (dat is nu wel wat beter).
Hebben jullie baat gehad bij gesprekken met een praktijkondersteuner?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:02

veneri schreef:
Maar voelt een ander die warmte ook aan jou,of voel je het alleen zelf? Heb je dan ook geen verhoging maar alleen het gevoel?

Vind het zo vervelend dit.
Iedere inimini "tegenslag" of minste vorm van druk hakt er enorm in.
Ik schiet in een soort weerstand, paniekerig gevoel en gepieker.
Dat wordt dan weer een slapeloze nacht waarschijnlijk,want ik krijg het hersenpannetje niet stil.
Misschien moet ik hier toch iets mee... huisarts gaf al aan dat ik bij praktijkondersteuner terecht zou kunnen, maar heb dat eerst afgehouden omdat ik dacht dat het "gewoon" enorme vermoeidheid was waardoor ik een emotioneel wrak was (dat is nu wel wat beter).
Hebben jullie baat gehad bij gesprekken met een praktijkondersteuner?

Ik denk dat het je juist kan helpen een luisterend oor. Anders blijf je in je eentje zitten piekeren. En zij kan het laagdrempelig houden en indien nodig bijv. extra hulp inschakelen.
Ik zou het zeker een kans geven. Zeker gezien je klachten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:05

Ervaringen bij de POH verschillen echt van persoon tot persoon. Uiteindelijk heeft de POH mij niet kunnen helpen qua behandeling, maar de terugkerende gesprekken waren wel fijn om gehoord te worden en ze heeft me ook geholpen met alle verwijzingen binnen de GGZ. Overigens was ze ook degene die uiteindelijk de vraag stelde aan me of ik niet autistisch was en zodoende is dat balletje pas gaan rollen. Ben dus zeker heel blij geweest met de POH.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:00

Dit is misschien PEM?
Post exercise malaise?

Ik ben onder begeleiding van een ergo therapeut hiermee aan het leren omgaan. Oa door vijf keer per dag een half uur plat te gaan.

Teveel doen betekent: malaise.

Het schijnt zo te zijn dat ontstekingswaardes bij de meeste mensen na iets van impact automatisch dalen, maar bij sommigen blijven ze hoog en veroorzaken dus PEM na inspanning.

Ik heb ook goede ervaringen bij de POH.
Laagdrempelig en toch helpend.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:49

Ook ik kwam er tijdens mijn burnout achter dat ik neurodivergent was. Eigenlijk bizar; het lag m'n hele leven zo voor de hand, maar ja, meisjes met adhd zijn minder vaak vervelend in de klas, dus dat wordt niet opgepikt door de docent, onder het mom van "laat maar uit het raam staren".

Ik merk dat als ik niet goed oplet, ik 2 jaar later nog steeds dreig terug te vallen. Ik moet mezelf echt kort houden, wat vervelend is als je alles wil geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Ik heb ook het gevoel verhoging te hebben bij overbelasting.
Ik heb het niet maar voel me wel zo en zweten.
Voel me dan ook écht beroerd.
Dat levert me de dag erna ook een dag plat op.

Van de week was ik verdwaald met de auto ivm een wegopbreking en daar heb ik dagen last van gehad.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Het gekke is, dat ik er meestal sochtends last van heb, als ik wammer wordt heb ik het vaak al en kan de hele ochtend aanhouden. Later op de dag is het vaak wel weg,maar komt ook soms weer terug. Ook als ik "niks" gedaan heb.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Herkenbaar ja. Dat koortsige gevoel zonder koorts te hebben is bij mij echt een duidelijk teken van overbelasting. Merkte ook patronen, als ik bijvoorbeeld ergens heen moest waar ik spanning voor had of tegenop zag of wat heel belastend voor me was dan werd ik vaak al 'ziek' wakker. Als ik dan afgebeld had voelde ik me opeens weer goed. Mijn eerste reactie was dus om er doorheen te pushen want ik was niet echt ziek. Echter heb ik gaandeweg leren luisteren naar die signalen, want eigenlijk was het gewoon een gigantische alarmbel die voor mijn neus aan het loeien was. Nu het inmiddels eindelijk een stuk beter met me gaat heb ik hier ook meteen minder last van. Maar het is er ook nu nog steeds af en toe, vaak wel in mindere mate.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Ik word dus altijd en eeuwig ziek als ik naar mijn internist moet voor routinechecks.

Altijd bang voor rare uitslagen daardoor en dan komt het standaard goed terug.
Echt vreselijk wat een kwelling.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

moonfish13 schreef:
Ik heb ook het gevoel verhoging te hebben bij overbelasting.
Ik heb het niet maar voel me wel zo en zweten.
Voel me dan ook écht beroerd.
Dat levert me de dag erna ook een dag plat op.

Ik herken heel veel van jullie verhalen.

Ik heb vorige week me weer te druk gemaakt.
Dan krijg ik idd het gevoel dat ik koorts heb en ben gisteren ook ziek naar huis gegaan.
Maar nu ik dat hier zo lees besef ik dat ik dat af en toe heb.
Heel vervelend.

Ben ook burnout gevoelig.

Vorig jaar rond deze tijd kwam ik ook thuis te zitten, alles was teveel.
Mijn hart had al een half jaar een marathon gelopen ik was uitgeput.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Ik wil iedereen een dikke knuffel geven.
Dagelijks lees ik alles bij, maar vind de herkenning vaak ook erg pittig...

Ik heb ook "hitte aanvallen" gehad. Onverklaarbaar dacht ik... tot ik nu weet dat het een uiting van stres is.
Alles is weer terug te koppelen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Dus dit is echt een herkenbare uiting van stress? Jeetje.....
Ik heb er ook last van terwijl ik (bij mijn weten) niks te stressen heb. Hoe gaan jullie hiermee om?
Is dit echt een signaal van je lichaam dat je nog minder moet doen?ik kan niet nog minder doen dan ik nu al doe (ja 24/7 in mn bed liggen zonder tv/telefoon etc) de enige stressfactor die ik zou kunnen hebben, is dat ik nu net zo'n 3 weken ziek thuis ben en de BA vind dat ik over 2 weken weer rustig kan gaan opbouwen met werk. Maar ik zie dat niet echt als stress, want ik wil graag weer aan het werk.
Kan het werk niet echt loslaten en het gaf afleiding.
En terwijl ik dit typ, besef ik dat juist het wegvallen van die afleiding misschien wel de "stressfactor" is.....
Jeetje....en wat moet je dan. Kop in het zand en weer gaan werken,omdat ik dan mn afleiding heb? Volgens de BA is het juist goed om weer wat te gaan doem na een periode van rust, maar BA weet dan weer niet van deze klachten.dat had ik hier helemaal niet aan gelinkt en heb ik niet bij stil gestaan.
Is dit iets wat ik aan de BA moet doorgeven?of moet ik het sowieso gaan proberen om weer uren te gaan opbouwen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Het werk niet kunnen loslaten omdat dat afleiding geeft klinkt voor mij juist als een rode vlag ook. Zolang je doorgaat blijf je heel veel stressreacties van je lichaam onderdrukken. Pas in rust komen die extra zwaar ten uiting.