Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 09:32

BeFunny schreef:
Is de fijnere werk/privè balans niet de gegronde reden?

Ja, misschien doe ik gewoon onnodig moeilijk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:35

3x9 uren werk ik, voorheen ook wel 3x8 uren. Meer dan genoeg! Als ik geen paarden meer hoef te onderhouden kan ook de auto wel weg en dan ga ik een baan van 2 dagen zoeken en ga met vroegpensioen zodra het kan...heerlijk vind ik dat: vrije tijd!

Cer

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:38

Zo, als ik een dag minder ga werken kost dat me 400€… en dan kan ik nu al geen paard betalen :')
(Of ik heb t helemaal verkeerd ingevuld, dat kan ook)

Als t financieel uit kan, zeker minder gaan werken! Mij kost t teveel, anders had ik t zeker ook gedaan :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:39

Ik werk om te leven en niet andersom.

Ik werk al mijn hele werkzame leven 32 upw. Eerst op de vrijdag vrij en nu op de woensdag. Helemaal prima, ik zou niet anders meer willen :-)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:42

In mijn branche is fulltime nog 45 uur en dat is exclusief de avond/nacht en weekenddiensten (en in de praktijk ook zonder de overige taken).
Ik zou wel parttime kunnen gaan werken, maar de hoeveelheid werk blijft hetzelfde dus dat betekent dan meer werk in mijn vrije tijd :+ dan word ik er toch liever voor betaald.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:50

Apple schreef:
Ik werk om te leven en niet andersom.

Zie ik ook zo.
Heb altijd 40 uur gewerkt, totdat mijn zus palliatief werd.
Blij dat ik door een dag minder te werken nog wat meer tijd met haar heb kunnen doorbrengen :')

Inmiddels ben ik nooit meer terug naar de volle 40 uur gegaan.
Heb nog een tijdlang 4*9u gewerkt, maar dat mocht niet meer in ons bedrijf.
Om een kulreden in mijn ogen, men wilde niet dat mensen alleen in een ruimte zouden zitten, ivm BHV.
Grootste onzin, nu na Corona zitten hele volksstammen alleen in een kantoor omdat er nog veel thuis gewerkt word. Maargoed, is prima zo.

Mijn man werkt ook al vele jaren 32u ipv 36u en ook dat is prima.
Meer werken/leven balans (ofschoon dat dit jaar aardig uit balans geraakt is ivm langdurig voor een collega moeten opvangen).

Ja, je bouwt ook minder pensioen op, maar weet je, we hebben al te veel mensen om ons heen gezien die niet eens gezond hun pensioenleeftijd haalden.
Ons motto is dan ook geniet nu zo veel mogelijk van je leven, wie weet wat volgend jaar is :j

En oppotten, waarvoor? Kinderen hebben we niet...
Toeslagen heb ik nog nooit in mijn leven voor wat dan ook gehad (op de hypotheekrenteaftrek na, die niet veel is vanwege hele lage rente) dus zolang wij onze eigen broek kunnen ophouden gaat dat niemand iets aan hoe wij dat doen ;)
(Ik heb ook vele jaren lang 7 dagen in de week gewerkt).

Iemand die meer uren kán werken, maar dat niet doet omdat hij/zij dan minder toeslagen krijgt, tja, daar vind ik wel iets van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:52

BeFunny schreef:
Is de fijnere werk/privè balans niet de gegronde reden?

Vind ik ook hoor.
Heb altijd fulltime gewerkt, vaak met veel overwerk of stages naast vaste banen. Dus altijd wel ruim over de 40uur.
Laatste baan was 36u het maximale, toen werkte ik jaren lang 4x 9 uur.
Maar sinds anderhalf jaar niet meer.
Waarom? Omdat het kan :')
Ik heb ook geen kinderen oid en naast mijn paard geen hobby's die giga veel tijd in nemen. Maar omdat mijn man bijna non stop werkt (en hij dit ook echt leuk vind, eigen bedrijf).
Is het prima zo, zo kan ik juist meer zaken thuis regelen, het huishouden, administratie etc. Naast die minder uren die ik werk.
Ben inmiddels boven de 40, veel van mijn familieleden zijn tussen de 40 en 60 overleden, zoals veel tantes en mijn vader. Dus probeer nu al iets meer te genieten mocht ik dezelfde eindtijd blijken te hebben :')

Als het financieel mogelijk is... Waarom niet?
Heeft er imo ook niks mee te maken of je je werk wel of niet leuk vind. Ik vind werken heel erg leuk, maar hoe ouder in wordt hoe belangrijker mijn privé ook voor mij wordt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:56

Ik zou niet stoppen met werken als ik het geld niet nodig had. Maar denk wel maar 16 uur werken. Ik vind mijn werk nog leuk, maar ben echt wel klaar met al die stomme regels en bezuinigingen die mijn werk straks onmogelijk maken :) (zorg sector)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:57

gomir schreef:
In mijn branche is fulltime nog 45 uur en dat is exclusief de avond/nacht en weekenddiensten (en in de praktijk ook zonder de overige taken).
Ik zou wel parttime kunnen gaan werken, maar de hoeveelheid werk blijft hetzelfde dus dat betekent dan meer werk in mijn vrije tijd :+ dan word ik er toch liever voor betaald.

Medisch of zorg toch?

Eigenlijk niet echt een gezonde situatie.

Lijkt me risico op burnout nogal vergroten, of valt dat mee in jouw werkveld?

Overigens snap ik volledig 100% dat als je de uren toch maakt, je ze betaald wil hebben ook :j

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:01

Het leven is kort genoeg, dus als jij minder kan en wil werken om te genieten van het leven is dat een gegronde reden. Jouw vrije tijd is niet minder waard dan dat van iemand met zorgtaken.

Wij hebben geen kinderen en die gaan er ook niet komen. Wel 3 honden en 3 paarden, volgend jaar ook nog een paar varkentjes en kippen.

Ik werk 36 uur per week en mijn vriend 32 uur, beide in 4 dagen waardoor we allebei lang weekend hebben. Heerlijk. Ik zie ons in de toekomst ook nog wel 4 tot 8 uur minder werken, maar voor nu hebben we het geld nog nodig ivm bruiloft en verbouwing. Maar als dat klaar is, dan zullen we zeker weer even gaan zitten om te kijken hoe we comfortabel financieel leven en minder uur in loondienst kunnen werken.

Alleen maar omdat we ontzettend samen genieten van het leven thuis en onze beesten (die overigens ook alle dagen uren zorg/aandacht vragen, wordt alleen niet evenveel op waarde geschat als kinderen/mantelzorg).

Ik zou echt niet willen wachten op mn pensioen om te genieten. Als je het allemaal kan doen, zou ik je echt aanraden om minder te werken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:34

F_T schreef:
gomir schreef:

Medisch of zorg toch?

Eigenlijk niet echt een gezonde situatie.

Lijkt me risico op burnout nogal vergroten, of valt dat mee in jouw werkveld?

Overigens snap ik volledig 100% dat als je de uren toch maakt, je ze betaald wil hebben ook :j

Medisch idd.

Ongeveer 25% valt onderweg minimaal 1x uit. En ik ken legio voorbeelden van mensen die het vak verlaten.

Bij de volgende Cao onderhandelingen zal het wel weer een issue worden. Officieel moet nu de maximale 52 uur per week ivm dienst bovenop reguliere werktijd er geloof ik al af, maar daar merk ik in de roosters nog niets van.

Ik werk nu al 15 tot 20 uur per week onbetaald thuis, ik ga dus echt niet minder werken om meer vrijwilligerswerk te doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:35

Ik heb dat ook altijd raar gevonden. Nu heb ik wel een bedrijfje naast en vond ik het lange tijd nog raar. Maar gewoon doen als jij daar blij van wordt!

Ik werk sinds kort niet meer op woensdag, ik vind het nu fijn dat anderen aan het werk zijn en ik die dag gewoon niet wordt 'lastig gevallen' er niks van me verwacht wordt. Legitiem me time.

Ik heb nu de rust om dingen te plannen, ook iets als er iets kapot is in huis....zit je niet met het gedoe van tijdsblokken terwijl je niet kan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:59

Als je bedenkt dat 1 op de 5 werknemers een keer klachten ervaart van overspannenheid of zelfs een burn-out krijgt is het kiezen voor een goede balans in het leven wat mij betreft de beste reden die je kunt bedenken om iets minder uren te draaien.

Liever nu alvast beter in je vel dan dat je nog 5 of 10 jaar door buffelt en misschien een keer uitvalt. 32 uur is nog steeds hartstikke netjes natuurlijk.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:04

Tijd voor jezelf om op te laden, te relaxen, leuke dingen te doen, te ontspannen, zelfzorg.

Genoeg legitieme redenen om een dag minder te werken. Al heb je helemaal geen reden nodig wat mij betreft.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:14

Ik werk 32 uur/week, fulltime zou in mijn geval 36u/week zijn (4x9). Toen ik van functie wisselde is er door meerdere collega's gevraagd of ik i.p.v. 32u 36u zou willen gaan werken, maar met mijn reistijd zou ik niet 9 uur per dag willen werken. Als ik dichterbij zou werken weet ik ook niet of ik wel 9 uur/dag zou willen werken. Ik merk aan mezelf dat na een uur of 6 mijn focus eigenlijk al op is, dus ik weet niet of ik echt productiever word door 9u/dag te gaan werken, wat voor mij reden genoeg is om 4x8 te blijven werken.

gomir schreef:

Logisch, dat willen we allemaal. Vind de werkuren van de internist-oncologen op mijn werk ook altijd heel heftig. Veel van hen zijn wel een dag per week vrij, maar het komt met regelmaat voor dat ze op hun vrije dag nog antwoorden op mails, of 's avonds nog mails versturen, ook als ze geen dienst hebben. Vind het pittig voor een baan waar zoveel verantwoordelijkheid bij komt kijken en ik vrees dat het door de vergrijzing en uitval alleen maar erger wordt voor mensen die wel in het vak blijven. Het is een prachtig vak, ik had ook graag geneeskunde gestudeerd, maar ik benijd je niet Gomir :(

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:22

Ik werk al 26 jaar ongeveer 4 dagen. Ik vind het heerlijk.

Na een zware burnout dacht ik... dikke doei.

Mijn man werkt 4,5 dag maar dan 4 dagen 9 uur en is op woensdag vrij.

We vinden het heerlijk om die quality time voor onszelf te hebben en nee geen kinderen of andere verplichtingen maar ik wordt ook ouder dus ik vind het wel goed.

Ik heb gekeken om nog een dag minder te werken maar dat kost me te veel dus 4 dagen vind ik prima.
Misschien over 4 jaar kijken of ik eerder met pensioen kan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:33

Cer schreef:
Zo, als ik een dag minder ga werken kost dat me 400€… en dan kan ik nu al geen paard betalen :')
(Of ik heb t helemaal verkeerd ingevuld, dat kan ook)

Als t financieel uit kan, zeker minder gaan werken! Mij kost t teveel, anders had ik t zeker ook gedaan :j

Hier zou het me ook zo'n €400-€450 kosten om van 40 naar 32 te gaan. In theorie zou ik dat financieel kunnen hebben, maar nu kan ik lekker sparen en ongegeneerd uitgeven :D Dus ik blijf voorlopig op die 40u.

In de praktijk maakt het voor mijn vakgebied niet zoveel uit. Die 40u haal ik niet vaak, ons werk is veel meer op resultaatbasis en niet op uurbasis. Ik werk 80% vanuit huis dus kan sowieso al veel combineren.

Maar als ik 32u zou kunnen werken met behoud van salaris, dan doe ik het alsnog hoor!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:41

Ik ben er ook zo'n €400,- op achteruit gegaan, echter is de extra tijd voor mijzelf onbetaalbaar.

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:42

€400 vind ik heel veel geld. Ik zou er €175 op achteruit gaan omdat het maar over 4.5 uur per week gaat.

Ik ga er in januari even over praten met mijn financieel adviseur. Kijken wat zij zegt en dan doen we wat berekeningen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:42

Ik zou er 500 op achteruitgaan als ik van 36u naar 32u ga. :oo

Laat maar. _O-
Voor die 175 zou ik het wel doen ja!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:54

Houden jullie er rekening mee dat het niet delen door 5 en dan keer 4 is, wat je minder gaat verdienen? De verhouding bruto/netto is anders bij fulltime, dan bij parttime.

Ik ben van 36 naar 32 gegaan, scheelde netto maar 100 euro......

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:55

MarliesV schreef:
Houden jullie er rekening mee dat het niet delen door 5 en dan keer 4 is, wat je minder gaat verdienen? De verhouding bruto/netto is anders bij fulltime, dan bij parttime.

Ligt eraan wat je verdient, bij mij komt dat toch wel heel aardig in de richting en ik denk een goed uitgangspunt om jezelf niet rijk te rekenen.

Hoe lager je salaris.....dan scheelt het minder maar als je een hoog salaris hebt gaat het best hard. En een dag minder werken is 8 uur per dag, dus 1/5 vaak van je salaris eraf. Ook met je vakantiegeld/13de maand etc.

Edit: HR/PZ kan een proefberekening maken.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-11-25 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:56

MarliesV schreef:

Ik heb een salarissimulatie ingevuld van onze organisatie, dus die houdt overal rekening mee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:59

Ik werk sinds mijn 23e standaard 40u, ik heb naast mijn paard nog een andere redelijk dure hobby (berg/klimsport en we wonen in Nederland := ) dus het is wel prima zo. Minder werken kost mij ook paar honderd per maand, met het oog op mijn hobby's vind ik die ene vrije dag het totaal niet waard :o Als ik dan geen dagje uit kan betalen en thuis moet zitten elke vrije dag, kan ik net zo goed wat gaan typen voor mijn werk zeg maar :P

Ik heb er verder geen mening over als mensen er bewust voor kiezen om hun verlies te nemen en 28/30/32u te werken, ieder zijn prioriteiten toch :)

Pas zodra men weinig werkt maar wel financiele hulp van allerlei instanties verwacht wordt het een wat gevoeliger onderwerp :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:10

Jullie kunnen het ook anders bekijken: minder werken zal uiteindelijk meer arbeidsplaatsen opleveren toch? Dus het is een sociale reden :D
5 mensen die 80% werken, die zorgen dan voor 1 voltijdse extra baan (ik weet dat het niet zo 1 op 1 werkt, maar aan het einde van de rit natuurlijk wel).