Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:06

Geen vieze luchtjes, en alles prima schoon. Dus elke keer 60 graden is echt niet nodig. Af en toe doe ik het dus wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:34

Mijn beddengoed gaat altijd op de kookwas, ik vind het niet heel hygiënisch om dat op 40 of 60 graden te wassen. Eens of twee maal per weer draait hier de kookwas.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:37

Ja onderlakens, handdoeken en ondergoed gaat hier ook op 60 :j. De rest allemaal 40. 1600 centrifuge en in de droger. Ik die niet aan ophangen :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:33

Oké interessant hoe anderen dingen doen. Vraag ik me af: wij maakt zijn bed s ochtends gelijk op?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:39

Ik niet.
Wij slaan het terug, laten de balkondeur nog een poosje open, kan het bed en de slaapkamer nog een poosje luchten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:42

Mij leken die dekbedden handig. Maar het synthetische is echt helemaal niks. Die met fleece krijg ik al 6 opvliegers als ik er naar kijk.
Ik gebruik voor de eenpersoonsdekbedden hoezen en voor het grote 2 persoonsdekbed een laken en een sprei erover.

Ik sla 's morgens mijn dekbed open om te luchten. Gelijk het bed opmaken vind ik niet fris.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:42

Hoe langer ik hier lees, hoe viezer ik denk dat ik ben... Ik was de dekbedhoezen maar eens per drie weken en dan op 40 graden. Ik was nooit iets warmer dan 40 graden. En mooie kleding op 30 graden.
Toch stink ik niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:44

Bloodymary schreef:
Hoe langer ik hier lees, hoe viezer ik denk dat ik ben... Ik was de dekbedhoezen maar eens per drie weken en dan op 40 graden. Ik was nooit iets warmer dan 40 graden. En mooie kleding op 30 graden.
Toch stink ik niet.

Hier ook. Eens in de zoveel tijd,bij genoeg handdoeken, gaan die een keer op kookwas. En that’s it
En ik sorteer eigenlijk niks uit.. alleen hondenwas gaat apart en handdoeken. Na de hondenwas wel altijd een machine leeg laten draaien.

Ik sla overigens mn bed altijd open sochtends en dan t raam open.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:57

Bij sommige dekbedhoezen wordt ook aangeraden om ze op 40 graden te wassen, dan doe je denk ik ook niet per se iets fout?
Voor mijzelf gaat alles van mijn beddengoed op 60 graden maar dat is ook omdat ik wat gevoelig ben voor huisstofmijt, die gaan als het goed is dood bij hoge temperaturen. Meer slijtage neem ik dan voor lief :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:06

Marije_jiplover schreef:
Ik niet.
Wij slaan het terug, laten de balkondeur nog een poosje open, kan het bed en de slaapkamer nog een poosje luchten.

Zo doen wij het ook. En na een uurtje maak ik het bed netjes op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:12

Hier ook eerst bed luchten en kussens op schudden voor ik het weer netjes op maak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:39

Ik sla mijn bed netjes terug als ik eruit ga zodat het kan luchten. Ik sla hem niet meer dicht. Ligt er gewoon netjes bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 18:19

Luchten doe ik ook. Wist niet dat er mensen zijn die dat niet doen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:26

Ja regelmatig op televisie van die keurige mensen die direct hun bed opmaken. Zo vies vind ik dat :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:36

Hier slaan we het ook terug.
Maar maak het overdag niet op.
Pas als we gaan slapen weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:06

Ik maak het inderdaad overdag verder niet op.
Ik ga meestal als eerste naar bed en sla dan het dekbed voor mijn man ook weer terug dat hij er zo onder kan duiken als hij naar bed gaat.
Mijn bed is alleen opgemaakt op wasdag, maar dat is vaak ook pas een uur of wat voor we weer naar bed gaan :+
Overdag op wasdag als het beddengoedwordt gewassen en hangt te drogen, lucht ik de matrassen. Bij voorkeur op de zijkant, zodat de onderkant ook goed lucht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Mijn dekbed is ook de hele dag teruggeslagen met het raam open. Zo geef je bacteriën geen kans.
Alleen als mijn hulp komt niet, maar dan sla ik het weer terug zodra ze weg is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Ja ik moet dat eigenlijk ook doen. Maar ik slaap onder meerdere lagen en ik wil in de avond gewoon in bed kunnen rollen als ik moe ben. Dus voor ik in de ochtend weg ga sla ik het vaak terug. En anders als ik uit werk kom. :o

Maar in de zomer verschoon ik 2x per week mijn bed want ik vind dat toch wel goor worden anders. :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

Anna79 schreef:
Oké interessant hoe anderen dingen doen. Vraag ik me af: wij maakt zijn bed s ochtends gelijk op?

Ik maak mijn bed op als ik het verschoon. Verder nooit. Openleggen zodat het kan luchten en het is wel mooi haha :P
Niemand ziet het toch verder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Pareltjes schreef:
Niet echt handiger. Om je laken goed op zn plek te houden had je wel zware wollen dekens nodig. Je vouwde het bovenste deel van het laken om de wollen deken omdat je anders heel de nacht gekriebel in je neus had. En de lakens bleven moeizaam op hun plaats. Je moest dan echt iedere dag je bed helemaal opnieuw opmaken. Tenzij je het heel strak aan alle kanten in stopte. Dat had ook wel weer wat, je sliep rustiger omdat liggen woelen je dan haast onmogelijk werd gemaakt. Verzwaringsdekens had je zeker niet nodig, die wollen dekens waren op zich al loodzwaar. De lakens waren ook veel dikker dan nu.

De wollen dekens hadden zo hun onderhoud nodig, uitkloppen, luchten en zorgen dat de mot er niet in kwam.
Huisdieren op bed was een echte no-go. Die haren kreeg je never nooit meer uit die dekens.

Toen de dekbedden uit Duitsland kwamen overwaaien waren we de hemel te rijk. Nooit meer lakens en dekens!

Ooh ik had ooit echt een heerlijke nacht gehad op een schapenboerderij in Zwitserland (couchsurfing, haha). Was in de schuur, en dus een laken en heel veel hele zware wollen dekens, je kon bijna niet bewegen en het reguleerde de temperatuur echt heel goed. Super fijn!

Ik heb nu wel sinds kort Zelesta op mijn bed, ik merk gewoon dat ik mijn bed nu veel vaker verschoon en daar niet meer tegenop zie. Ik heb twee dekbedden, waarvan eentje heel lekker is maar de andere helaas totaal niet, die voelt veel te synthetisch (Beautybed). Maar dat kon ik van het plaatje ook niet ruiken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Ook ik heb een grote hekel aan de hoes om mijn dekbed te doen, dus ik kijk al een tijdje rond voor een wasbaar dekbed.
Ik loop alleen tegen het probleem aan dat er niet echt duidelijk bij staat hoe warm die zijn. Je kan op de websites niet kiezen voor warmte klasse of iets dergelijks. Het probleem bij mij is namelijk dat ik het ontzettend snel warm heb bij het slapen. Daardoor slaap ik nu het hele jaar rond met een dun zomer dekbed.

Wat raden jullie dan aan qua materiaal?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:17

Ashley5 schreef:
Ook ik heb een grote hekel aan de hoes om mijn dekbed te doen, dus ik kijk al een tijdje rond voor een wasbaar dekbed.
Ik loop alleen tegen het probleem aan dat er niet echt duidelijk bij staat hoe warm die zijn. Je kan op de websites niet kiezen voor warmte klasse of iets dergelijks. Het probleem bij mij is namelijk dat ik het ontzettend snel warm heb bij het slapen. Daardoor slaap ik nu het hele jaar rond met een dun zomer dekbed.

Wat raden jullie dan aan qua materiaal?

Er staat bij de mijne een warmteklasse en geschikt voor het hele jaar. Maar in de winter is het echt te dun hoor. Dus misschien is dat bij jou dan weer genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Als je het snel te warm hebt zou ik echt nevernooit synthetisch gaan. Sowieso niet eigenlijk maargoed dat ben ik :=

In de zomer gewoon een dun dekbed van katoen of een ander natuurlijk materiaal.
Met katoensatijn dekbedovertrek en hoeslaken.

En in de winter doe je er een katoenflanel dekbedovertrek omheen, katoenflanel hoeslaken.
Eventueel nog een katoenflanel onderlaken onder je dekbedvertrek, waarmee je zo lekker tochtgaatjes dicht kan trekken. En een lekkere dikke wollen deken er overheen :j

Dan lig je heerlijk warm en knus zonder oververhit te raken of zweterig te worden want het hele zaakje ademt gewoon +:)+