Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:52

Als ik de nootjes op de weegschaal leg, hoeveel is dan een handje noten? 25 gram zeg je? Gewoon ongezouten pinda's? Daar heb ik nog een bijna volle zak van liggen dus ik wil die wel op maken, zonde anders.

Zijn de pakken Vifit iets? Die drinkyogurt? Die vind ik wel lekker en zitten ook eiwitten in?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:12

Bellatrix schreef:
Als ik de nootjes op de weegschaal leg, hoeveel is dan een handje noten? 25 gram zeg je? Gewoon ongezouten pinda's? Daar heb ik nog een bijna volle zak van liggen dus ik wil die wel op maken, zonde anders.

Zijn de pakken Vifit iets? Die drinkyogurt? Die vind ik wel lekker en zitten ook eiwitten in?

Net wat jij een handje vindt :D Op de verpakking wordt vaak gewerkt met 100 gram en 'portie'. Volgens AH is dit idd 25 g. 100 gram is 611 kcal. 25 g is dan 153 kcal.

https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... ongezouten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:22

Wat trouwens nog een tip is, is dat sommige biologische producten ook minder kcal hebben.

Zo zag ik het verschil met een jam van de jumbo en de jam van een biologische variant. Sindsdien neem ik die dus, scheelde echt de helft! Nu neem ik het bijna niet, maar met kids in huis zijn dat soort producten er wel en het viel mij op.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:24

Tipje: kijk ook eens naar de suiker inname. Mijn dochter is gestopt met suiker, scheelt al 10 kilo.
Mij lukt het nog niet….. :(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:27

Prachtig voorbeeld hoe lastig afvallen kan zijn.

Noten zijn zo gezond. omega's, wat eiwitten, afhankelijk van welke noot ook weer antioxidanten en bepaalde mineralen en vitaminen.
Dus ja het hoort in een verantwoord voedingstoffen.

Maar focus je (strict) op afvallen dan zijn noten niet handig. Zo hoog in calorieën.
Zelfde met bijvoorbeeld avocado. Top product maar ook weer zoveel calorieën.

Maar Bellatrix als jij lekker een handje noten wil eten, vooral doen. Gezonde optie.

Dus zo zwart wit is het allemaal niet. Blijkbaar kan het ook dat als jij hetzelfde blijft eten kwa calorieën maar je je bloedsuiker en cortisol kan stabiliseren, je ook afvalt. (Voor wie dat interessant vind: glucose goddess boeken).

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:50

Ik ben naar een dietiste gegaan die ook naar mij en mijn wensen luisterd. Nu heb ik hierdoor wat gevonden, wat natuurlijk wel met vallen en opstaan, wat bij mij werkt.

Vooral meer vezels, eiwitten en vooral ook meer eten. :o

En ik ben ook een zoetekauw, dus dat kan ik nooit 100% laten staan. De dietiste zegt hoeft ook niet, alleen vooral eten met mate en de rest in ieder geval aanhouden wat wij als richtlijn hebben samengesteld.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:33

Misschien is het voor sommigen een idee om eens naar bakje geluk te kijken? Daar zitten ook weekmenu's bij (boek2) en zit je tussen de 1600 en 1800 calorieën per dag. En er zit ook zeker wel wat chocolade of een maes ijsje tussen. Het zijn 6 eetmomenten en je zit er wel vol van :) vooral wel veel groenten enzo erbij.

Afvallen is ook gewoon moeilijk. Maar met die 12 weekmenu's ben je al wel 12 weken verder en kun je recepten (staan er ook in) ook wisselen als je dingen zoals mij niet lust :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:04

EmptyWords schreef:
Oke, ik ga even inspringen hier.

Tips en tops is helemaal goed, maar ik wil hier een gezellige en veilige omgeving. Dat iets werkt voor de 1, hoeft het niet te werken voor een ander. Er zijn meerdere wegen die maar Rome leiden.

Afvallen, dieeten, levenstijl en alle keuzes die daarbij horen zijn altijd een lastig punt en kunnen gevoelig liggen.

Iedereen die mee wilt praten, mee wilt afvallen en mee wilt denken is welkom.
Als je hier komt om keuzes te veroordelen mag je wegblijven.

We moeten allemaal zelf uitvogelen wat voor ons hoofd en ons lijf werkt. Het helpt niet als er dan zwart-wit gekeken gaat worden naar de keuzes die gemaakt zijn.

Ikzelf ben net pas 5 dagen bezig, dus ook ik ben aan het zoeken naar wat werkt voor de lange termijn.

Is dit gericht naar mij? Want ik kom niet om keuzes te veroordelen, ik meld alleen even wat ik signaleer. Namelijk dat mensen geneigd zijn een ongezond eetpatroon in stand te houden, gevoed door meestal een suikerverslaving. En ook verzadigd vet is verslavend. Maar ik vraag me dus af of je mij bedoelt, of je het beestje bij de naam noemen veroordelend vindt. Suiker is verslavend, is wetenschappelijk bewezen. Onverzadigd vet ook, is ook bewezen. Dus ik noem het een vet- en suikerverslaving, en ik noem daarnaast een eetpatroon die gezond is. Momo94 noemt het ook al, meer eten.
Ik zie hier gewoon echt veel mensen die suikerverslaafd zijn en dit in stand houden, en/of cravings hebben door te weinig goed voedsel te nuttigen. Hierdoor maken ze het zichzelf lastig, of ze houden het niet vol, of het is niet effectief op lange termijn, en ik gun ze beter. Een suikerverslaving kun je echt wel in een aantal weken tijd vanaf raken, dus ik hoopte dat ik met deze info iemand, misschien jou ook, even een zetje kan geven om er eens even helemaal vanaf te blijven om te kijken wat het doet. Want elke keer dat je het neemt, voed je de verslaving en blijf je ernaar verlangen. Als je er echt even helemaal mee stopt voor 2 maanden, denk ik dat je verrast zult zijn, echt waar

Nyaleti schreef:
Fijn voor jou Dorine maar dan zit je hier in het verkeerde topic.

Of juist niet. Hier in het topic zitten allemaal mensen die aan het afvallen zijn middels diëten en calorieën tellen, waarvan een groot deel dat doet om toch een bepaalde verslaving aan snelle suikers en verzadigde vetten in stand te kunnen houden. Ik had ook in dit topic kunnen zitten met hetzelfde probleem, als ik andere keuzes had gemaakt. Dus wellicht zet het iemand aan het denken. Wat ik kan, kan een ander ook. Als je geen bende eet, vind je uiteindelijk een balans waarin je je goed voelt, en je geen honger en cravings hebt. Mocht je dan merken dat je alsnog te zwaar blijft en echt nul afvalt, kun je altijd nog rustig een aantal veranderingen stap voor stap doorvoeren, maar wat mensen hier doen is gewoon niet slim. Het komt er vaak in jaren aan, en moet er in maanden weer af, door structureel te weinig te eten. Dat is gewoon niet goed, en als ik degene ben die dat even een keertje moet herhalen, en dan boze gezichten krijg, so be it. Misschien dat iemand er wel wat aan heeft, en dat is het doel bereikt. Zie bovenstaande, mijn intenties zijn goed. Ik was niet van plan om mensen te veroordelen, wel om ze eens een blik van buitenaf te geven. Iemand met een gezond voedingspatroon en een bijbehorende gezonde mindset wb voeding gaat echt niet iemand aanraden mars ijsjes te kopen. Sorry, maar dat is dus gewoon als je het iets meer van buitenaf bekijkt, een heel slecht plan. Binnen de groep wordt het goed opgevat, maar het is gewoon niet slim. Het is heel ongezond, vult niet, en je helpt iemand er niet mee om dit aan te raden.
Het is beter om gezonde vullende voeding te eten, en de suiker/vetverslaving aan te pakken, en vanaf daar verder te kijken. Niet leuk om te horen, wel de waarheid. Wat mensen ermee doen moeten ze zelf weten, ik slaap er geen nacht minder om als je het een stom advies vindt. Toch weet ik zeker dat het een verstandig advies is met goede bedoelingen.
Het is een beetje net als met paardrijden. Ga je voor zagen of ga je voor van achter naar voren rijden. En neem je advies van iemand die bewezen goed presteert in de sport, of van 1 van de vele stalgenoten die in de M vastlopen met als argument dat de jury er geen kijk op heeft of het paard geen talent heeft?
Dit topic voelt voor mij een beetje hetzelfde als een topic waarin iemand vraagt om een scherper bit omdat ie zn paard niet mooi rond krijgt of niet onder controle heeft, en welk bit dan goed is. Die krijgt ook allemaal reacties te horen die niet leuk zijn en ook niet het antwoord op de vraag. Toch is het goedbedoeld en helpend.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:24

Niemand hier verkondigd gekke diëten of gekke dingen.
Iedereen weet hoe je aan komt en veel mensen weten ook wat het "perfecte plaatje" is voor een gezonde leefstijl en voedingspatroon. (Oke, verdeelde meningen vaak, de ene zweert bv bij vegan, de ander bij carnivoor. Maar je snapt m'n punt).

Maar jij streeft meteen naar perfectie, dat is gewoon niet realistisch. Als dat wel zo was, was niet de helft van de bevolking te dik en stonden er alleen maar rijen bij de groenteboer.

Heel knap dat jij het kan, oprecht fijn voor je. Maar het is niet realistisch voor de meeste mensen. En dat is ook prima.
Een frietje of een Mars ijsje is niet gezond. Maar het pas wél in een gezond voedingspatroon.
Er is helemaal niks mis met een frietje in het weekend of een bakje lekkers als je op de bank hangt. Als dit een dagelijkse gewoonte is, is het tijd voor verandering maar zo af en toe is dat helemaal prima. De 80/20 regel.
En misschien denk jij daar anders over. Again, de visies van een gezond eetpatroon verschillen.
Je kunt (hier) mensen wel aanraden ineens alleen maar onbewerkt te gaan eten maar dan ga je net zo goed crash diëten. Die switch is vaak gewoon te groot. Kleine stapjes maakt het duurzaam en zorgen voor een correcte leefstijl verandering.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:35

Nyaleti schreef:
Niemand hier verkondigd gekke diëten of gekke dingen.
Iedereen weet hoe je aan komt en veel mensen weten ook wat het "perfecte plaatje" is voor een gezonde leefstijl en voedingspatroon. (Oke, verdeelde meningen vaak, de ene zweert bv bij vegan, de ander bij carnivoor. Maar je snapt m'n punt).

Maar jij streeft meteen naar perfectie, dat is gewoon niet realistisch. Als dat wel zo was, was niet de helft van de bevolking te dik en stonden er alleen maar rijen bij de groenteboer.

Heel knap dat jij het kan, oprecht fijn voor je. Maar het is niet realistisch voor de meeste mensen. En dat is ook prima.
Een frietje of een Mars ijsje is niet gezond. Maar het pas wél in een gezond voedingspatroon.
Er is helemaal niks mis met een frietje in het weekend of een bakje lekkers als je op de bank hangt. Als dit een dagelijkse gewoonte is, is het tijd voor verandering maar zo af en toe is dat helemaal prima. De 80/20 regel.
En misschien denk jij daar anders over. Again, de visies van een gezond eetpatroon verschillen.
Je kunt (hier) mensen wel aanraden ineens alleen maar onbewerkt te gaan eten maar dan ga je net zo goed crash diëten. Die switch is vaak gewoon te groot. Kleine stapjes maakt het duurzaam en zorgen voor een correcte leefstijl verandering.

Nee ik streef juist niet naar perfectie, ik snap niet hoe je dat eruit haalt. Hoewel de perfectie eigenlijk ergens gewoon vanzelf komt als je de balans vindt. En die vind je niet als je je niet bewust bent van het effect van suiker en transvetten. Daarom moedig ik mensen aan om eens 2 maanden helemaal daarmee te stoppen. Dat is een overzichtelijke periode, waarin je een grote reset kunt doen. Je kunt de smaken van de natuur weer even goed ontdekken, bezoek eens wat toko's, koop eens cassave, zoete aardappel, taher knollen of bakbananen. Kook eens Afrikaans, of Arabisch, probeer 3 verschillende soorten avocado's uit, en ontdek welk echt voedsel je lekker vindt. Wees niet bang voor gezonde vetten en meervoudige koolhydraten, want dit spul voedt je. Neem de tijd om te eten, kauw goed, stop even na een portie, en als je daarna nog trekt houdt, eet je gewoon nog wat. Ook als dat na een uur is, en na 2 uur weer. Je lichaam is niet dom. Het is maar een idee.. en het zijn maar 2 maanden.. maar daarna ben je dus wel van je suikerverslaving af, en je bent op een gezonde manier met eten bezig. En dan is het aan jou wat je daar vervolgens mee doet.

Ik vind wel dat mensen gekke diëten en gekke dingen verkondigen. Minder ontbijten om dan patat en een hamburger te kunnen eten, kom op zeg. Beter heel flink en lekker ontbijten zodat je geen trek meer hebt in die patat en die hamburger!
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-10-25 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:39

Ts heeft gevraagd om er verder niet over in discussie te gaan. Laten we dat respecteren.

Ik blijf wel mee reageren, wil er nog een paar kilo vanaf.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:43

Dat klinkt als een vreselijke 2 maanden, dus ik pas.

Ik ben het eens met Nyaleti. Het mezelf niet opdringen van een streng dieet, maar gewoon met mate, met een app als motivatie, zorgde dat ik vanzelf ook minder vaak zin kreeg in zoete en vette dingen. En zelfs na het stoppen van deze methode heeft dat doorgezet.

Ik ben nog steeds wat te zwaar en zou best weer wat eraf willen. Maar ik ben jarenlang te dun geweest omdat ik niet durfde te eten, dus ik vind het lekker dikke prima op deze manier.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:47

Niobe schreef:

Ik ben het eens met Nyaleti. Het mezelf niet opdringen van een streng dieet, maar gewoon met mate, met een app als motivatie, zorgde dat ik vanzelf ook minder vaak zin kreeg in zoete en vette dingen. En zelfs na het stoppen van deze methode heeft dat doorgezet.

Ik ben nog steeds wat te zwaar en zou best weer wat eraf willen. Maar ik ben jarenlang te dun geweest omdat ik niet durfde te eten, dus ik vind het lekker dikke prima op deze manier.

Wat is er precies vreselijk aan? Ik snap dit oprecht niet. Niemand heeft gezegd dat dingen die niet patat, hamburgers en chocola zijn, automatisch vies zijn? Je kunt toch heerlijke gerechten eten, goed gekruid, lekkere smaken.. hoe kan dat vreselijk zijn? En hoezo is het een streng dieet, je kunt zoveel eten als je wilt. Ik vind een app veel strenger, de hele dag tellen en passen en meten en ermee bezig zijn.

Dagahra schreef:
Ts heeft gevraagd om er verder niet over in discussie te gaan. Laten we dat respecteren.

Zie de openingspost, TS gaat voor de tig miljoenste keer de strijd aan zegt ze zelf. Blijkbaar werkten de vorige tig miljoen keren dus niet. Misschien is het tijd eens iets anders te proberen. Ik kom slechts met een idee die nog niemand geopperd heeft, zo erg kan dat toch niet zijn

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:56

Nee, ik snap wel dat je dat niet begrijpt, jou gaat dat makkelijk af.

Ik vind een heleboel dingen lekker, maar ik ga echt niet compleet stoppen met de "troep", dat werkt voor mij gewoon niet.
Kun je niet gewoon begrijpen dat iedereen anders is en het anders aan wil pakken?
Je suggesties zijn prima, maar snap dan ook dat niet iedereen daar trek in heeft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:16

Niobe schreef:
Nee, ik snap wel dat je dat niet begrijpt, jou gaat dat makkelijk af.

Ik vind een heleboel dingen lekker, maar ik ga echt niet compleet stoppen met de "troep", dat werkt voor mij gewoon niet.
Kun je niet gewoon begrijpen dat iedereen anders is en het anders aan wil pakken?
Je suggesties zijn prima, maar snap dan ook dat niet iedereen daar trek in heeft.

Ik snap wel dat mensen daar geen trek in hebben, maar als je iets wilt, moet je daar soms iets voor doen of laten. En zeker wb de mensen die eindeloos aan het strijden zijn, dan denk ik.. wat je nu doet, werkt in ieder geval niet.
Als jij de balans gevonden hebt, en het werkt voor je, ben ik blij voor je. Dan is het misschien alleen nog een kwestie van tijd tot je helemaal tevreden bent en blijft.
Daarentegen werkt het ook voor veel mensen niet om steeds de strijd te voeren en half hun slechte eetpatroon in stand te houden, en half bezig te zijn met afvallen. Dan heb je soms het slechtste van alles, namelijk én teveel calorieën binnenkrijgen door eetbuien, én tekort voedingsstoffen binnenkrijgen door het te proberen te compenseren door gezonde voeding zoals het ontbijt te laten staan, én honger daardoor.
Overigens heb ik nooit gezegd dat je voor eeuwig moet stoppen met troep. Het ging maar om 2 maanden

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:33

Dorine92 schreef:
Niobe schreef:

Wat is er precies vreselijk aan? Ik snap dit oprecht niet. Niemand heeft gezegd dat dingen die niet patat, hamburgers en chocola zijn, automatisch vies zijn? Je kunt toch heerlijke gerechten eten, goed gekruid, lekkere smaken.. hoe kan dat vreselijk zijn? En hoezo is het een streng dieet, je kunt zoveel eten als je wilt. Ik vind een app veel strenger, de hele dag tellen en passen en meten en ermee bezig zijn.

Dagahra schreef:

Zie de openingspost, TS gaat voor de tig miljoenste keer de strijd aan zegt ze zelf. Blijkbaar werkten de vorige tig miljoen keren dus niet. Misschien is het tijd eens iets anders te proberen. Ik kom slechts met een idee die nog niemand geopperd heeft, zo erg kan dat toch niet zijn

Het is nu wel duidelijk dat jij wél de discipline hebt, hartstikke knap.
Jij snapt ons niet, wij snappen jou niet, kan gebeuren maar we moeten elkaar niks gaan opdringen (en zo kom je op het moment wel over).

Eten is een enorme emotionele comfort voor veel mensen, vooral voor mij.
Soms vind ik gewoon troost in een zak chips of een hamburger. Als je dit daarna weer compenseert met je week calorieën of dag calorieën, is dat helemaal prima.

Je gaat er niet dood van, je gaat er niet minder snel van afvallen.
En als je een mindere dag hebt en je hebt wel een keer teveel calorieën binnengesnoven, is dit ook oke.
Niks is zo erg als jezelf straffen omdat je een uitglijder hebt gemaakt. Terugkijken en zeggen, dat was lekker en nu weer terug naar mijn gezonde levenstijl is zóveel makkelijker en mentaal gezonder.

Het zou fijn zijn als we elkaar ook in die waarde kunnen laten. Dat jij het vol kan houden zonder ook maar enigzins te zondigen, is hartstikke knap.
Dat andere mensen hier kunnen afvallen met hier en daar zondigen, is ook hartstikke knap.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:37

Het topic is ineens snel gegaan zeg! Heb het meeste proberen bijlezen.

Ik vind vooral variatie heel moeilijk. Autisme hebben, vasthouden aan comfortfood en safe foods maakt dat mijn rantsoen nogal eentonig is. Ik wil dit echt veranderen hoor, maar het is moeilijk.
Zoals vandaag: vroeg wakker. Besloten om een mandarijn te kopen want dat lust ik wel.. bleek het een vieze smaak te hebben, net zoals mijn drankje. Zulke momenten verpesten het dan weer. Daar heb ik de afgelopen tijd wel vaker last van dat dingen me niet meer smaken (gelukkig ook “ongezonde” dingen :) )

Vooral tussendoortjes wil ik vaker in varieren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 19:39

Dorine, ik heb aangegeven dat tips prima zijn, maar dat ik niet houd van het opdringen. Je mag het oneens zijn met ieder zijn of haar aanpak, maar je hebt je zegje gedaan.

Nu is het aan ons of we dit willen doen of niet. Jouw aanpak past niet bij mij. Het feit dat ik voor de zoveelste keer wat wil doen met mijngewicht, betekent niet dat ik steeds dezelfde aanpak probeer.

En ja, ik weet prima dat een hamburger en een klein bakje frietjes niet gezond is en misschien niet handig in de eerste week. Maar ik heb ook niet iedere week vakantie en ga ook niet iedere week naar de dierentuin. Toevallig deze week 2x. 1e dag heb ik netjes een kleine kipwrap genomen, de 2e.dag heb ik ervoor gekozen om wat anders te eten.

Eten is gewoon wat het is... eten. Het is niet goed, het is niet slecht. Er is voeding dat goed is voor je lijf en er is voeding dat goed is voor je ziel. Daar moet je een balans in zoeken. En de afgelopen tijd is die balans zoek geweest. Dus ik ben gewoon aan het puzzelen. Een puzzel is niet binnen een week gelegd.

Dat gezegd hebbende, heb ik vandaag een prima dag gehad.
Vanochtend had ik trek, dus wat meer ontbeten. Dit gecompenseerd met de lunch. Avondeten lekker veel groenten en verder een normaal bord eten.

Net nog even een stuk gewandeld met de honden.
Zo nog even wat aan de was doen en de kleine meid naar bed brengen. Dan mag ik lekker op de bank met een serie en een grote fles drinken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:45

EmptyWords schreef:
.

Eten is gewoon wat het is... eten. Het is niet goed, het is niet slecht. Er is voeding dat goed is voor je lijf en er is voeding dat goed is voor je ziel. Daar moet je een balans in zoeken.

Niet mee eens.
Er is wel degelijk (helaas erg veel) slecht eten dat vulling is voor je lijf in plaats van voeding.
Met de gezonde dingen voed je jezelf, met de slechte vul je jezelf. Daar zit wel degelijk een verschil in.

Anyway, de balans is belangrijk ja.
Succes allemaal!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 19:51

Oh, dat absoluut. Maar eten is nog steeds gewoon eten. Het voedt je lijf niet, maar misschien wel je ziel. En soms, soms moet je je ziel voeden. Meestal niet. Balans balans balans.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:08

TS wat zijn vooral jouw valkuilen? Omdat je het al zo vaak hebt geprobeerd zeg je. Is dat op emotioneel vlak, gebrek aan tijd / zin om nieuwe recepten op te zoeken , door de bomen het bos niet meer zien?

Je partner moet misschien fodmap gaan doen. Heb je al bekeken hoe streng dat is de eerste weken? Als jij ook degen bent die de boodschappen doet en / of kookt heb je daar al wel je handen vol aan denk ik. De eerste weken is ook zonder gluten en zuivel geloof ik. Bepaalde zoetstoffen en toevoegingen niet, maar 1/4 van een paprika en 35gram sla, zulke dingen allemaal. Echt heel lastig koken!
Ik vermoed dat als jij met hem mee doet, je echt al wel kan afvallen. En ook nieuwe recepten en producten gaat ontdekken!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:28

Ik meld mij ook.
Ik wil vooral graag beter in mijn wel zitten en weer blij worden als ik in de spiegel kijk!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 20:31

Welkom mri!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:49

SayaJones schreef:
Het is nu wel duidelijk dat jij wél de discipline hebt, hartstikke knap.
Jij snapt ons niet, wij snappen jou niet, kan gebeuren maar we moeten elkaar niks gaan opdringen (en zo kom je op het moment wel over).

Eten is een enorme emotionele comfort voor veel mensen, vooral voor mij.
Soms vind ik gewoon troost in een zak chips of een hamburger. Als je dit daarna weer compenseert met je week calorieën of dag calorieën, is dat helemaal prima.

Je gaat er niet dood van, je gaat er niet minder snel van afvallen.
En als je een mindere dag hebt en je hebt wel een keer teveel calorieën binnengesnoven, is dit ook oke.
Niks is zo erg als jezelf straffen omdat je een uitglijder hebt gemaakt. Terugkijken en zeggen, dat was lekker en nu weer terug naar mijn gezonde levenstijl is zóveel makkelijker en mentaal gezonder.

Het zou fijn zijn als we elkaar ook in die waarde kunnen laten. Dat jij het vol kan houden zonder ook maar enigzins te zondigen, is hartstikke knap.
Dat andere mensen hier kunnen afvallen met hier en daar zondigen, is ook hartstikke knap.

Allemaal aannames. Waar lees jij dat ik anderen niet in hun waarde laat? En waar lees jij dat ik nooit "zondig". Wat is zondigen trouwens? Ik eet gewoon. Altijd lekker. Soms teveel, soms te weinig, maar dan wel zonder honger. Te weinig is alleen als ik gewoon geen honger heb.
Ik ben alleen wel van mening dat eten is om te voeden. Zodra je overgaat op dingen die niet voeden, en de dingen die wel voeden, laat staan om dit te compenseren qua calorieën, dan ben je wat mij betreft ongezond en zeer onverstandig bezig. En dat is wat ik aankaart hier. En als oplossing zeg ik, stop even helemaal met de troep die je natuurlijke systeem in de war schopt, kijk even aan waar je lichaam dan om vraagt, en ga vanaf daar verder. Als jij of de ts dat niet wil, helemaal prima toch, helemaal zelf weten, het is maar een goedbedoelde tip he, ik heb geen aandelen in gezond eten ofzo.. En de rest heb je er zelf bij verzonnen en ik slaap er geen nacht minder om als jij of de TS of wie dan ook een andere weg kiest, of die nou beter of slechter is, het zal me verder aan mijn derrière roesten. En als iemand er wel wat aan heeft, dan is dat fijn

Eten voor je ziel geloof ik niet zo in, ik denk niet dat het helpend is, maargoed, daar mag iedereen van denken wat ie wil

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:10

Ik lees vooral even mee, wil wel een paar kilo's kwijt, maar vooral mijn vetpercentage naar beneden krijgen. Lees veel mensen die kwark niet lekker vinden, ik gebruik sinds kort ESN flavor powder en kijk nu zelfs uit naar mijn bakje kwark. Heb verschillende proefverpakkingen gekocht waar je een aantal porties mee kan maken.

Bij mij was het vooral de ongezonde avond snacks vervangen door iets minder ongezonds. Zo eet ik nu ipv een zak chips nu een bakje appel/aardbeien & witte chocolade soja bites.

Ben vanaf januari dit jaar bezig en in het begin was ik alleen bezig met calorieën tekort, maar na een maand merkte ik dat ik me echt slecht ging voelen. Nu let ik er veel meer op dat ik aan (bijna) al mijn macro's kom en voel me veel beter.

Verder eet ik nu in de middag warm, zodat ik in de avond met een soepje zo klaar ben. In de avond heb ik nooit zin om te koken dus was het vaak iets makkelijks (en vaak ongezond)