Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
109 (30%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
51 (14%)
Het hangt van het gezelschap af.
197 (55%)

Totaal aantal stemmen: 357

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

Ik ben voor je eigen eten en drinken betalen. Je kunt nooit in iemands portemonnee kijken.

Ik zou gewoon het bedrag, van wat ik zelf heb gebruikt, overmaken naar de rekening van de gene die het hele bedrag heeft betaald.

Het maakt voor mij wel uit met wie je gaat eten…
Ik bedoel, familie/ vrienden of werk gerelateerd is voor mij bepalend.

Wijziging Laatste alinea toegevoegd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Wij splitten altijd. Ik vind het zo'n gedoe met uitrekenen. En de ene keer neemt iedereen wat goedkoops en de andere keer wat duurders. Dus overall gezien lopen de bedragen niet gek ver uit elkaar. En mijn vrienden zijn ook geen profiteurs die er misbruik van maken, dus dan heb ik er geen moeite mee als ik wat meer betaal.

Als ik wel het gevoel zou hebben dat er een profiteur bij zou zitten dan zou ik wellicht wel apart willen betalen. Of als er iemand bij zou zitten die allemaal dure wijnen of cocktails zou drinken dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar voor een paar euro ga ik niet moeilijk doen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

capopjekop schreef:
Als ik wel het gevoel zou hebben dat er een profiteur bij zou zitten dan zou ik wellicht wel apart willen betalen. Of als er iemand bij zou zitten die allemaal dure wijnen of cocktails zou drinken dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar voor een paar euro ga ik niet moeilijk doen

Inderdaad. Maar in mijn vriendengroep heb ik niet zulke mensen zitten. Maar in andere settings kan dat zeker een factor zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

Qimm schreef:
capopjekop schreef:

Inderdaad. Maar in mijn vriendengroep heb ik niet zulke mensen zitten. Maar in andere settings kan dat zeker een factor zijn.

Ik vraag me dan zo sterk af, wat die andere settings zijn :) ?

Hannanasjuh schreef:
Ik klink nu waarschijnlijk heel onsociaal maar ik wil het eigenlijk altijd wel splitten of soms volledig voor mijzelf nemen als ik dat kan betalen. Ik ga namelijk gewoon niet uit eten met mensen die ik het niet zou gunnen :+
Als ik zou twijfelen of ik wel dat 10tje meer zou willen betalen, zie ik eigenlijk geen reden om met die personen uit eten te gaan.

Ik ben waarschijnlijk ook heel onsociaal, maar ik ga niet eens uit eten met mensen die ik
het niet gun :+

Wij splitten altijd, ik ga ook echt alleen uit eten met mensen die elkaar
dat gunnen. Ja de ene keer drinkt iemand de hele avond alcohol en de andere neemt een dessert ... So be it.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Citaat:
Wij splitten altijd, ik ga ook echt alleen uit eten met mensen die elkaar
dat gunnen. Ja de ene keer drinkt iemand de hele avond alcohol en de andere neemt een dessert ... So be it.

Precies dit!

xChanelx

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Zo door het topic heen denk ik vooral te lezen dat het voor velen niet uitmaakt als het op een paar euro teveel uitkomt of de ene keer de een wat meer en de andere keer de ander.

Wat ik teruglees waar het vaak wringt, is als je óf te maken hebt met een budget en dus bewust minder of goedkopere gerechten en drankjes kiest óf als er een verschil van tientallen euro's zit tussen je eigen bedrag en dat van een ander, bijv. door alcohol of meer gerechten.

Ik split eigenlijk altijd, met 2-4 personen en vergelijkbare gerechten/drankjes. In groter gezelschap kan ik me er wel eens aan storen dat sommigen bijv. luxe en veel eten en drinken terwijl de rest simpeler/minder neemt. Zo'n soort ongeschreven regel die iedereen dan lijkt aan te voelen behalve die ene persoon :o. Maar dat laat ik dan vaak toch maar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

BloemBloem schreef:
Qimm schreef:

Ik vraag me dan zo sterk af, wat die andere settings zijn :) ?

We hebben ook wat sociale groepen waar we in zitten. Dat zijn leuke mensen, maar niet echt inner circle vrienden waar we veel mee omgaan. Laatst bijvoorbeeld een tourrit gedaan met aansluitend wat eten ergens. (Waren met ruim 30 man) Daar hebben we wel per persoon afgerekend. Maar laatst lunchen met een bevriend stel. Gewoon 50/50 gedaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

Wij splitten altijd gewoon, ik kan me echt niet druk maken dat de een een drankje meer heeft als ik of een duurder gerecht. Daar ben ik niet eens mee bezig tijdens het eten en kan me ook niet eens herinneren wat mijn eigen gerecht kost. Laat staan dat ik kan bijhouden wat een ander eet.. Vind het nogal Nederlands om het allemaal achter de komma te willen uitvogelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Mars schreef:
Wij splitten altijd gewoon, ik kan me echt niet druk maken dat de een een drankje meer heeft als ik of een duurder gerecht. Daar ben ik niet eens mee bezig tijdens het eten en kan me ook niet eens herinneren wat mijn eigen gerecht kost. Laat staan dat ik kan bijhouden wat een ander eet.. Vind het nogal Nederlands om het allemaal achter de komma te willen uitvogelen.

_/-\o_ _/-\o_

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:46

Bij mij hangt het van het gezelschap af. Met vrienden doe ik nooit moeilijk, met collega’s heb ik liever dat een ieder betaalt wat ie gegeten/gedronken heeft.

Niet dat ik persé gierig ben, maar meer omdat sommige collega’s in het verleden dusdanig losgingen, dat er soms 30 euro verschil zat in wat ik had gegeten/gedronken en wat zij hadden genuttigd.
Zo drink ik bijvoorbeeld geen alcohol en een aantal mensen gingen lekker aan de Irish coffee (want, carpoolen) nou dat tikte behoorlijk aan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Hangt er vanaf.
Meestal betaalt 1 de rekening en de rest betaalt diegene hun deel terug.

Zijn vriendinnen waar ik de ene keer en zij de andere keer betalen ( zonder bij te houden wie wanneer betaalt ).

Kan me wel voorstellen dat mensen liever hun eigen consumpties betalen , vooral als je het wat bescheidener moet houden qua budget en daardoor wel af en toe mee kan.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18

Ik pas me altijd aan aan de anderen. Als ik met gezelschap ben die het minder breed heeft of die minder gangen eet, dan vraag ik ze altijd gewoon waar ze zich prettig bij voelen.

Het maakt mij eigenlijk weinig uit, dus daarom vind ik het ook geen enkel probleem om me aan anderen aan te passen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

Mars schreef:

Ik snap je punt, maar als je bijvoorbeeld vegetariër bent en niet drinkt, dan ben je letterlijk altijd voor een ander aan het betalen, en fors ook.
Het gaat dus bij sommige mensen niet om 1 keer, maar altijd. Dat je dan elke keer 20 euro meer aan het betalen bent voor een ander. Dat is niet leuk, zeker niet als de anderen in de groep het wel zien, maar er niks van zeggen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14 min geleden

Hangt ervan af wat iedereen bestelt. Bij lunch met z'n tweeën of avondeten met z'n tweeën is het meestal geen probleem als iedereen ongeveer hetzelfde heeft. Maar in een groep wil ik altijd splitten, want ik drink geen alcohol en heb genoeg aan een hoofdgerecht. Ik geniet er ook niet echt van, dus ik kies vaak ook prijsbewust.

Laatst was ik met een grote groep en er was gecommuniceerd dat we bij de pizzeria een 'goede deal' hadden gekregen. Ik dacht: nou misschien 15 per persoon, 1 pizza en een drankje. Dat ben ik meestal kwijt.
Was het 45 euro :)) Ik heb lang moeten aandringen om niet mee te hoeven doen. De rest van de griep vond het een prima deal maar die zaten de hele avond aan de wijn :))