Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:24

Duhelo schreef:
Ahja, op een bepaald moment zou ik als kind nog weinig keuze geven hoor. Je kan kiezen uit dit of dat, anders zorgen we voor een gedwongen opname. (Of dat nu op korte termijn wel of niet lukt maakt dan nog niet veel uit, dikke kans dat ze dan plots gewoon wél hulp aanvaarden.)

Dit.
Zowel naar partner als nasr de huisarts toe.
Willen zij, ook de huisarts, een overlijden op hun geweten hebben terwijl die voorkomen had kunnen worden.

kitag1rl

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:31

jeetje, wat een onwijs lastige situatie is dit.. Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 12:42

Onali schreef:
Duhelo schreef:
Ahja, op een bepaald moment zou ik als kind nog weinig keuze geven hoor. Je kan kiezen uit dit of dat, anders zorgen we voor een gedwongen opname. (Of dat nu op korte termijn wel of niet lukt maakt dan nog niet veel uit, dikke kans dat ze dan plots gewoon wél hulp aanvaarden.)

Dit.
Zowel naar partner als nasr de huisarts toe.
Willen zij, ook de huisarts, een overlijden op hun geweten hebben terwijl die voorkomen had kunnen worden.

Exact dit maakt me zo boos. Want dit is precies waar ik bang voor ben, wat ik ook al meer dan een jaar tegen partner zeg, maar hij wuift alles weg en doet het af als totale onzin en noemt ons doemdenkers. We hebben tot nu toe de casemanager de moeilijke gesprekken met hem laten voeren want we zijn bang dat als wij hem nog meer onder druk zetten (en echt, we hebben stevige gesprekken met hem gevoerd), we niet meer welkom zijn.

Overigens gaat de dame van de thuiszorg van vanochtend niet alleen signaleren naar de CM maar ook naar de huisarts. Echt heel fijn hoe iedereen met ons meedenkt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:44

Wij hebben in een soort gelijke situatie gezeten en uit eindelijk heeft de Huisarts een spoed opname aangevraagd voor mijn moeder.

Mijn moeder was wel een stuk verder in haar dementie dan dit verhaal maar mijn vader wou haar ook
niet plaatsen in een verzorging tehuis.

Er is heel wat gebeurt in deze periode maar de beste zet was dat mijn moeder goed verzorgt werd op een plek waar dit kon en dat was niet meer thuis.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:55

Ik heb alleen jouw reacties gelezen Imre maar wat een gedoe en wat een strijd. Ik hoop van harte dat er iets gaat veranderen.

Is de partner zelf ook niet dementerend? Dat hij de situatie niet goed overziet et cetera?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 13:04

Nee partner dementeert niet, maar is een bijzondere man. Bijzonder moeilijk ook. Altijd al geweest.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:17

In je openingspost schreef je het volgende:

"Hij is mantelzorger voor haar. Hij is elk moment van de dag bij haar om haar te helpen met haar dagelijkse dingen, haar overeind te helpen als ze valt - en dat gebeurt vaak - en te zorgen dat ze genoeg eet en drinkt. Ze komen behalve bij de supermarkt nergens meer. Hun sociale leven is zeer zeer beperkt."

Dit komt op mij over als dat je moeder geïsoleerd wordt.
Heb je eraan gedacht om Veilig Thuis in te schakelen?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:23

En toch mag je best eens uitspreken dat als er nu iets gebeurd je hem persoonlijk verantwoordelijk houd.

Ferme taal, niet je kwaadheid laten zien/emotie maar wel dat dingen anders moeten.

Zoals ik al eerder schreef heb ik het idee dat Partner zelf ook alles niet 100% meer heeft en als er thuiszorg komt zien die dat ook en dat wil hij misschien wel niet erkennen of dat mensen het zien?

Wat een vervelende positie zit je in . Eigenlijk een soort gijzeling, want je durft je woede niet eruit te laten omdat je bang bent dat je dan je moeder niet meer kan zien.

Eigenlijk vind ik dat de casemanager een beetje aan het pappen en nathouden is. Beetje zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het lijkt haast een beetje "gijzelneming" op alle vlakken. Want als jullie te ver pushen dan pusht hij alles weg.

Je zegt dat je moeder "te goed" is voor opname, is dat echt zo?
Als ik lees dat hij je moeder bijna bij alles moet helpen.

Misschien is het juist wel om deze situatie te doorbreken goed dat je moeder opgenomen gaat worden.
Zijn er in de buurt geen mooie woonvormen waar ze terecht kan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:29

Ik vind het eigenlijk best wel lüllig dat moeder uit haar vertrouwde omgeving weg zou moeten alleen maar omdat haar partner te trots / eigenwijs / whatever is om wat hulp te aanvaarden....dat moet toch anders kunnen -O-

En voor hem zelf is het toch ook niet fijn zo. Die onrust, enorme afhankelijkheid.
Hij zou imo juist minder afhankelijk zijn als ze wat hulp accepteren en zelf wat meer de regie houden van thuis blijven wonen - met hulp.

In plaats van dat het op een moment als nu heel snel gierend uit de klauw dreigt te escaleren omdat hij teveel alles naar zich toe trekt, hulp wegduwt en niks regelt.... en de problemen dus acuut groot zijn zodra zich een situatie als nu voordoet.

Hij moet er 'gewoon' voor zorgen dat hij minder verantwoordelijkheden heeft. De zorg niet meer alleen op hem neer komt. Dat hij minder zwaar belast wordt. Minder alles naar zich toe trekt. En dat er meer hulp standaard is zodat het geen ramp is als hij wat mankeert.

Hij bewijst NIEMAND een dienst ermee door als een soort martelaar alles op zich te nemen en alle hulp te weigeren en weg te duwen. In tegendeel zelfs... Er moet toch een manier zijn om tot hem door te dringen dat hun tijd samen in dat huis alleen maar korter wordt op de manier zoals hij nu bezig is.... :?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:39

Begrijp me niet verkeerd. Maar moeder moet geholpen/gewezen worden op het eten en drinken. Een eerste levensbehoefte. En als hij het niet doet dan is het de vraag of moeder het dan zelf doet.. als het dan zo is dat Partner hulp weigert en ook niet voor zichzelf kan zorgen. Ja dan zou opname geen verkeerde keuze zijn, krijgt moeder misschien juist wat regie terug ipv dat hij alle regie heeft.

Ik benoemde ook met opzet een woonvorm als in misschien een zorgboerderij of kleinschalig wonen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:41

Ja ik vind de situatie voor moeder ook echt zorgelijk klinken... het klinkt alsof ze zoveel meer plezier uit het leven zou kunnen halen als partner en niet zo overheen zou helicopteren.... het klinkt ook echt als een situatie die snel nog veel schrijnender kan worden.... als ze echt al zo slecht is en er te weinig hulp voor haar achter de hand is.

Hopelijk komt er een doorbraak op de 1 of andere manier.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:43

Soms is een vertrouwde omgeving niet langer voldoende.

Stel dat de partner wat overkomt dat langer duurt dan een paar dagen.
Wat dan?
Thuiszorg komt niet 24 uur p/d in huis.
Moet TS dan 24 uur p/d aanwezig zijn?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:32

Is er geriatrische arts ooit bij je moeder geweest? Die zou ook kunnen helpen. Maar wel erg raar dat zowel CM als huisarts niet meewerken.
Wat ben ik blij dat dit bij ons wel zo is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:32

Petpa schreef:
Soms is een vertrouwde omgeving niet langer voldoende.

Stel dat de partner wat overkomt dat langer duurt dan een paar dagen.
Wat dan?
Thuiszorg komt niet 24 uur p/d in huis.
Moet TS dan 24 uur p/d aanwezig zijn?

Ik kan je nu al vertellen dat TS dat absoluut niet gaat doen. :D Ik woon al sinds mijn 16e niet meer bij mijn moeder, dat wil ik ook graag zo houden.

Petpa schreef:
In je openingspost schreef je het volgende:

"Hij is mantelzorger voor haar. Hij is elk moment van de dag bij haar om haar te helpen met haar dagelijkse dingen, haar overeind te helpen als ze valt - en dat gebeurt vaak - en te zorgen dat ze genoeg eet en drinkt. Ze komen behalve bij de supermarkt nergens meer. Hun sociale leven is zeer zeer beperkt."

Dit komt op mij over als dat je moeder geïsoleerd wordt.
Heb je eraan gedacht om Veilig Thuis in te schakelen?

Er is zeer recent een gesprek geweest met Veilig Thuis, vooral orienterend. Om mijn bericht dat je quote wat te rectificeren, want toen ik dat schreef had ik nog geen met haar doorgebracht zonder dat hij erbij was; ze drinkt en eet nog goed, gelukkig, en dat overeind helpen doen mijn broer en ik niet. Dat kan ze zelf. Partner helpt haar dus eigenlijk te snel. Wat wel vooral een probleem is is het val-gevaar.

Mellow schreef:
En toch mag je best eens uitspreken dat als er nu iets gebeurd je hem persoonlijk verantwoordelijk houd.

Ferme taal, niet je kwaadheid laten zien/emotie maar wel dat dingen anders moeten.

Zoals ik al eerder schreef heb ik het idee dat Partner zelf ook alles niet 100% meer heeft en als er thuiszorg komt zien die dat ook en dat wil hij misschien wel niet erkennen of dat mensen het zien?

Wat een vervelende positie zit je in . Eigenlijk een soort gijzeling, want je durft je woede niet eruit te laten omdat je bang bent dat je dan je moeder niet meer kan zien.

Eigenlijk vind ik dat de casemanager een beetje aan het pappen en nathouden is. Beetje zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het lijkt haast een beetje "gijzelneming" op alle vlakken. Want als jullie te ver pushen dan pusht hij alles weg.

Je zegt dat je moeder "te goed" is voor opname, is dat echt zo?
Als ik lees dat hij je moeder bijna bij alles moet helpen.

Misschien is het juist wel om deze situatie te doorbreken goed dat je moeder opgenomen gaat worden.
Zijn er in de buurt geen mooie woonvormen waar ze terecht kan?

Ik vind ook dat de CM te voorzichtig is. Partner is vooral ontzettend bang om de regie kwijt te raken en als gevolg daarvan houdt hij alles af. Onze insteek is ook niet om haar uit huis te halen, maar om het hen thuis makkelijker en vooral veiliger te maken. Maar ook daar wil hij tot nu toe dus niet aan meewerken.

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat als hij morgen terug is uit het ziekenhuis, hopelijk heeft hij er eens goed over nagedacht.

pmarena schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel lüllig dat moeder uit haar vertrouwde omgeving weg zou moeten alleen maar omdat haar partner te trots / eigenwijs / whatever is om wat hulp te aanvaarden....dat moet toch anders kunnen -O-

En voor hem zelf is het toch ook niet fijn zo. Die onrust, enorme afhankelijkheid.
Hij zou imo juist minder afhankelijk zijn als ze wat hulp accepteren en zelf wat meer de regie houden van thuis blijven wonen - met hulp.

In plaats van dat het op een moment als nu heel snel gierend uit de klauw dreigt te escaleren omdat hij teveel alles naar zich toe trekt, hulp wegduwt en niks regelt.... en de problemen dus acuut groot zijn zodra zich een situatie als nu voordoet.

Hij moet er 'gewoon' voor zorgen dat hij minder verantwoordelijkheden heeft. De zorg niet meer alleen op hem neer komt. Dat hij minder zwaar belast wordt. Minder alles naar zich toe trekt. En dat er meer hulp standaard is zodat het geen ramp is als hij wat mankeert.

Hij bewijst NIEMAND een dienst ermee door als een soort martelaar alles op zich te nemen en alle hulp te weigeren en weg te duwen. In tegendeel zelfs... Er moet toch een manier zijn om tot hem door te dringen dat hun tijd samen in dat huis alleen maar korter wordt op de manier zoals hij nu bezig is.... :?

Ja, dat is ook exact mijn frustratie. En je eerste punt is ook waar het om draait. Het zou voor haar echt heel sneu zijn als zij weg moet omdat hij te eigenwijs is.

pmarena schreef:
Ja ik vind de situatie voor moeder ook echt zorgelijk klinken... het klinkt alsof ze zoveel meer plezier uit het leven zou kunnen halen als partner en niet zo overheen zou helicopteren.... het klinkt ook echt als een situatie die snel nog veel schrijnender kan worden.... als ze echt al zo slecht is en er te weinig hulp voor haar achter de hand is.

Hopelijk komt er een doorbraak op de 1 of andere manier.

Ook hier weer met je eens. :j Mijn moeder zou het echt goed doen in een omgeving waar ze wat meer gestimuleerd en geprikkeld wordt en wat meer sociale contacten heeft.

Hulp staat aan alle kanten klaar om ingezet te worden, zodra partner daarmee akkoord is.

Iemand vroeg nog naar contact met de buren geloof ik, dat is er wel een beetje.

Bonnelover schreef:
Is er geriatrische arts ooit bij je moeder geweest? Die zou ook kunnen helpen

Niet recent, ik zal dat bij de huisarts neerleggen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:46

Is de partner ook niet bang om er financieel er op achteruit te gaan?

Dit was bij mijn vader dus wel zo bleek naderhand.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 17:05

Nee dat denk ik niet, partner zit er financieel comfortabel bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:41

Kan de partner niet ivm gevaar voor zichzelf (gunt immers zichzelf geen kans om te genezen na die operatie) opgenomen worden in een revalidatiecentrum ipv weer naar huis geknikkerd worden met de boodschap als je omvalt kom je maar terug?

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:35

Weet partner ook dat wanneer je moeder om welke reden dan ook naar een spoedplek moet het heel goed zo kan zijn dat ze ergens ver weg van hem komt te wonen. En hij haar wellicht niet of nauwelijks meer kan zien omdat ze te ver weg woont.
Toen mijn schoonvader dementeerde en in eerste instantie niet naar een zorginstelling wilde zei zijn CM als je met spoed ergens geplaatst moet gaan worden omdat het niet meer gaat thuis kan je misschien wel in het noorden van het land terecht komen als daar plek is. Hij woonde in Zeeland en had een vriendin ( zijn mantelzorger) die in het midden van het land woonde waar hij graag bij in de buurt wilde zijn. Hij heeft toen eieren voor zijn geld gekozen en zich bij een zorginstelling in het midden van het land laten inschrijven en is daar ook gaan wonen tot hij kwam te overlijden. Hij heeft zo nog een poosje dichthij zijn vriendin kunnen wonen.

Soms werkt de hard way door iemand met de neus op de feiten te drukken het beste. Maar de eigenwijsheid/ eigen gereidheid van senioren kan soms ook heel star zijn en je tot wanhoop drijven.
Laatst bijgewerkt door Vicome op 10-10-25 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:39

In principe heeft elke zorginstelling 1 of 2 crisisplaatsen maar in de praktijk zijn die vaak bezet.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:43

BigOne schreef:
In principe heeft elke zorginstelling 1 of 2 crisisplaatsen maar in de praktijk zijn die vaak bezet.

Klopt en dan moet je maar afwachten waar wel plek is en als dat niet in de buurt is kan het zijn dat het stuk verder weg is waar wel plek is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 21:07

Vicome schreef:
Weet partner ook dat wanneer je moeder om welke reden dan ook naar een spoedplek moet het heel goed zo kan zijn dat ze ergens ver weg van hem komt te wonen. En hij haar wellicht niet of nauwelijks meer kan zien omdat ze te ver weg woont.
Toen mijn schoonvader dementeerde en in eerste instantie niet naar een zorginstelling wilde zei zijn CM als je met spoed ergens geplaatst moet gaan worden omdat het niet meer gaat thuis kan je misschien wel in het noorden van het land terecht komen als daar plek is. Hij woonde in Zeeland en had een vriendin ( zijn mantelzorger) die in het midden van het land woonde waar hij graag bij in de buurt wilde zijn. Hij heeft toen eieren voor zijn geld gekozen en zich bij een zorginstelling in het midden van het land laten inschrijven en is daar ook gaan wonen tot hij kwam te overlijden. Hij heeft zo nog een poosje dichthij zijn vriendin kunnen wonen.

Soms werkt de hard way door iemand met de neus op de feiten te drukken het beste. Maar de eigenwijsheid/ eigen gereidheid van senioren kan soms ook heel star en je tot wanhoop drijven.

Ja dat weet hij, ook al heel lang. Het heeft lang geduurd voor we daar wat mee hebben bereikt, maar de casemanager heeft uiteindelijk afgedwongen dat ze drie voorkeursinstellingen in de regio hebben aangegeven en bij een daarvan staat mijn moeder op de wachtlijst voor het geval het nodig is.

Partner zegt overigens letterlijk dat hij zijn kop liever in het zand steekt dan te dealen met de feiten. -O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 23:42

Herkend je moeder nog wel haar woonomgeving?Mijn moeder woonde nog thuis bij mijn vader, maar ze wist niet meer dat dat haar huis was.Dat maakte de stap naar het verpleegtehuis iets makkelijker voor ons.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:32

Mijn moeder heeft ook op 2 plekken gezeten kriskras door Nederland voordat de definitief in haar woonplaats geplaatst kon worden.

Het was voor ons en haar echt een hectische tijd maar ze kreeg wel de zorg die ze nodig had.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:33

We hebben het met mijn oom gehad met dementie. Alles wat we aanraden of advies gaven werd geweigerd.

Uiteindelijk anders gaan praten van waarom probeer je het niet. En zo kwam eerst CM in beeld.

Bij ons heeft het meer dan een jaar geduurd. Maar zorg en hulp in de huishouding bleven geweigerd worden.

Uiteindelijk onder de mom van waarom probeer je niet een proefperiode verzorghuis. Niet verteld dat hij niet meer terug naar huis mocht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:36

En toch zou ik op een een of andere manier meer de focus leggen om de partner te helpen, want daar zit de crux. Is er geen familie van hem waarmee je samen kunt werken?