Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:31

Ik vermoed dat er in je verhaal dingen missen die je niet open en bloot wil zetten maar die het beeld wel iets completer zouden kunnen maken.

Ik vermoed dat het in het geval van jou schoonmoeder soms een beetje het geef ze 1 vinger dan pakt ze je hele hand principe is?

Ik denk dat jou man hierin eigenlijk de sleutelrol speelt in het paal en perk stellen aan grenzen.
En dan ook duidelijk moeten zijn daarin. En dat als jullie op bezoek zijn en zij gaat tv kijken (dat las ik toch?) Opstaan en naar huis gaan.

Ze is 71 en kan zoals ik het lees nog best veel. Het is een volwassen vrouw die verantwoordelijk is voor haar eigen keuzes. En als zij de keuze maakt om nergens heen te willen hoeft de consequentie niet te zijn dat jullie dat sociale gat dan maar op moeten vullen.

Kijk is ze hulpbehoevend, kan ze de deur niet uit, ja dan is het een ander verhaal.

Tevens wil je niet dat tijd doorbrengen een verplichting is maar een verrijking.

Ik vermoed dat je hier niet open en eerlijk met haar over kan praten. Dus probeer met je man te gaan kijken wat jullie wel willen, niet willen en waar je enigzins water bij de wijn zou kunnen doen omtrent tijd doorbrengen met schoonmoeder. En zorg ervoor dat je zelf die grens dan gaat bewaken.

Zelf gaan wij soms wat vaker heen in 1 week. En soms gaan we ook weken niet. Het ligt er maar net aan.

Bathena

Re: Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:08

Mijn ouders wonen op ongeveer 15 minuten afstand. Mijn moeder past standaard 1 dag in de week op de kinderen van mijn zus en mijn jongere zusje woont weer thuis nu haar relatie uit is. Toen ze nog wel een relatie had, woonde mijn zusje 1u en 20 minuten verderop. Ze zagen haar vaker dan mij. Het moet natuurlijk ook van 2 kanten komen en daarentegen is de afstand tussen hun huis naar mij even ver als van mijn huis naar hun.

Ik woon sinds mijn 17e niet meer thuis en dat bevalt heel goed. Een goede band heb ik nooit met ze gehad, we zijn nou eenmaal te verschillend op sociaal en emotioneel gebied. En dat is verder ook goed. We zien elkaar normaal met feestdagen en verjaardagen. Meer hoeft van mij niet, maar gebeurd soms wel. Dan kost het mij zo veel energie om maar te dealen met de sneren die ze maken dat ik daarna altijd moet bij komen.

Schoonouders heb ik niet dus kan ik ook niks over zeggen. Maar ik zou zeker niet mijn leven laten leiden door mijn ouders of schoonouders. Komt wellicht ook door de band die we niet hebben.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:13

fohadie schreef:
KellyR, ik denk dat jij niet goed leest. ;) Of jij denkt veel tussen de regels door te lezen, en leest dingen die er niet eens staan! Hoe kom je erbij dat we samen op de bank zitten ipv naar schoonmoeder te gaan? Dat we series kijken? Dat we meer tijd hebben omdat we geen kinderen hebben? Allemaal aannames of niet goed gelezen.

Ho ho ho, nu vul jij hier dingen in.
In berichten voor afgaand wordt samen op de bank genoemd, niet specifiek door jou, maar wel door iemand anders die zegt "ik ga liever even langs dan een serie kijken" oid, dat is wat ik hier opnieuw aan haal.
En nee, ik zeg niet dat je meer tijd hebt omdat je geen kinderen hebt. Maar dat het in de regel makkelijker is om te zeggen "joh. Op vrijdag doen we allebei wat anders" want je hebt geen oppas te regelen. Meer niet.

Ik lees hier berichten die vrij geïrriteerd zijn vanuit jouw kant.
En hoe iedereen dit op pakt, is vanuit een eigen beleving.
Ik heb de ervaring met mensen die een wig bouwen tussen partner en ouder/familie, ik heb gezien hoeveel verdriet dat doet. Zelf kom ik uit een familie waar we elkaar wel regelmatig zien en daar ook waarde aan hechten.

Jij leest het vanuit het perspectief dat je een paar x per jaar je familie ziet en schijnbaar met een nare ervaring met de vrouw - die ik verder niet ken, wij allemaal niet. Ik lees voornamelijk jouw irritatie en refereer vanuit mijn ervaringen. Netzoals er anderen zijn die vanuit hun ervaring met een nare schoonmoeder schrijven.

Verder iedereen die roept dat het hun ook verschrikkelijk lijkt om elke week langs te komen - dat is exact ook het cultuur verschil wat ik benoemde. Hier leven we allemaal ons eigen leven terwijl we daar in het zuiden heel raar op aan gekeken worden, niet alleen in het zuiden van Europa, maar denk ook aan Azië, Zuid Amerika, Afrika etc. En ik zal het nog maar een keer zeggen, ieder zijn eigen ding. Voor mij voelt het soms alleen alsof wij hier heel kil zijn gemaakt in deze samenleving - dat is geen vast staand feit, maar een gevoel.

Jammer dat je het zo voelt alsof je je dag moet beschrijven om het goed te praten, dat is nergens voor nodig. Tijd is altijd ergens te vinden als er een wil is, maar die wil is er niet, dus geen tijd. Nogmaals, prima, jullie/jouw keuze.

Ik laat het hier verder bij, dit is mijn perspectief en ik hoopte verder wat tools te kunnen geven om te gebruiken/proberen. Maar het voelt alsof je dat niet wilt horen, ook helemaal prima. Wat er nu gebeurt lijkt alleen niet te werken, dus wellicht is het handig om een professional met jullie mee te laten denken zodat de last minder wordt of al dan niet kan verdwijnen.

En dan heb ik het hier over een familie zonder trauma.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:09

Ik woon in zuid Holland, net buiten de randstad, 44 jaar oud en ik zie mijn ouders dagelijks, meestal meerdere keren per dag. Net als mijn broer, schoonzus en hun 2 kinderen. We wonen namelijk in 3 huizen op een rijtje := Dat is niet altijd zo geweest, maar verder dan 10-15 minuten hebben we nooit uit bij elkaar vandaan gewoond.
We werken ook nog eens allemaal samen, mijn broer en vader hebben/hadden samen een bedrijf, intussen is mijn vader geen vennoot meer maar werkt er nog vrijwel fulltime en ik doe de administratie/boekhouding voor dat bedrijf. Mijn moeder en ik hebben ook samen een bedrijf.
Die bedrijven zitten ook nog eens vlak naast elkaar, het is op een rijtje bedrijf van mijn moeder en mij, huis ouders, huis broer en gezin, mijn huis, bedrijf vader en broer. Mijn ouders zijn 70 en 72 maar werken allebei nog. Vrijwillig :+ Ook de kinderen van mijn broer komen er dagelijks over de vloer en hebben er zelfs eigen slaapkamers etc. Als we klaar zijn met werken wordt er bijvoorbeeld ook vrijwel dagelijks nog wel een biertje/wijntje bij mijn ouders aan de keukentafel gedronken en gekletst.

Toen ik mijn huidige vriend de hele situatie uitlegde is hij bijna weggelopen :') Maar het werkt hier, en dat komt denk ik doordat we nooit bij elkaar ‘op bezoek’ gaan, iedereen gaat zijn eigen gang en er is heel weinig verplichting. Zeker niet tegenover elkaar op de bank zitten en geforceerde gezelligheid zeg maar. En goed weten hoe je ook ieder zijn/haar ruimte moet :') gunnen.
Mijn ex-schoonouders konden er niet zo goed mee omgaan dat ik (en mijn ex) mijn ouders zo vaak zag, dus die vonden dat we ook veel bij hun langs moesten komen of zij bij ons. Maar dan was er dus ook wel de verwachting dat we even gezellig gingen doen, zitten met een theetje en een koekje enzo. Alles waar mijn familie allergisch voor is :+
En misschien hartstikke hypocriet, maar mijn eigen moeder loopt 9 van de 10 keer gewoon zo mijn huis in als ze ziet dat het kan (ramen open, deur niet op slot gedraaid etc), roept wat ze komt doen (ik pak even dat-en-dat!) of vraagt iets, en ik kan eigenlijk gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben. Schoonouders vonden dat ze ook zo naar binnen moesten kunnen, maar die installeerden zich dan vervolgens op de bank of het terras en verwachtten dat ik ‘gezellig’ ging doen. Ik kreeg daar nogal jeuk van :')

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:46

fohadie schreef:
KellyR, ik denk dat jij niet goed leest. ;) Of jij denkt veel tussen de regels door te lezen, en leest dingen die er niet eens staan! Hoe kom je erbij dat we samen op de bank zitten ipv naar schoonmoeder te gaan? Dat we series kijken? Dat we meer tijd hebben omdat we geen kinderen hebben? Allemaal aannames of niet goed gelezen.

Bigone en Verootjoo lezen wel goed, waarvoor dank. Schoonmoeder zit niet in een isolement, ze claimt en manipuleerd. Ze heeft het donders goed in de gaten. Waarom er door mijn hoofd geschoten is waarom ze het misschien een beetje expres heeft gedaan? Omdat ze steeds bij iedereen zielig deed dat ze haar zoon nooit meer zag (wat gewoon niet waar is) en ze de dag erna zomaar ineens viel, terwijl ze nooit op krukjes kruipt en dat ook niet hoeft te doen, want dat doet haar hulp. Nu moet zoon wel elke dag komen, waren haar eigen woorden. Maar het schoot door mijn hoofd he, ik zeg niet dat het echt zo is.

Verder, je mag best weten hoe een week uit het leven van mijn man eruit ziet: ma: werken tot hlf 6, 18:00 eten eventueel daarna naar schoonmoeder, zij eet om 17:00u en ligt om 21u al te slapen.

Di: werken, ik kom pas hlf 7 thuis, dan heeft mijn man gekookt, eten, wedstrijd, 23:00u thuis en naar bed

Wo: werken tot half 6, eten, sport, naar bed

Do: zie dinsdag, maar dan wedstrijd.

Vrij: huishouden, boodschappen, wat met vrienden ondernemen, eventueel nog wat werken maar dat kan thuis. Lunchen bij schoonmoeder Ect. Schoonmoeder kan niet vaak op vrijdag.

Za: uitslapen, wat leuks met mij doen, vaak een concert oid wat we al maanden hebben staan en waarvoor we een stuk moeten reizen. Schoonmoeder doet boodschappen met haar ene zus en heeft het die dag druk met ??

Zondag: andere zus komt op bezoek, soms komen wij ook of we doen een dagje rustig aan.

Schoonmoeder eet elke dag om 17oou, dan werkt mijn man nog en er kan niet van afgeweken worden. Ook gaat ze elke dag om 21u naar bed. Meestal slaapt ze al op de bank als wij langs komen of ze zit een serie te kijken die ze niet afzet als wij er zijn.

Tuurlijk, het zijn de keuzes die je maakt. Als je echt wilt kan je altijd tijd maken,. Maar met iemand die andere mensen zo claimt, is de zin om je eigen leven dan maar 'on hold' te zetten een stuk kleiner bij ons.

Ook het revalidatie centrum heeft schoonmoeder inmiddels leren kennen. Helaas hebben ze haar verteld dat ze geen uitzondering is en net zoals anderen wordt behandeld.en dat ze dingen ook wat vriendelijker mag vragen. (Schoonmoeder wilt graag als een koningin behandeld worden en beveelt haar onderdanen graag.)

Zo herkenbaar, mijn moeder gedroeg zich vergelijkbaar. Ze woonde in hetzelfde dorp en vond dat wij/een van ons iedere dag wel even langs kon komen. Als een van ons dan daar was, was de tv belangrijker dan wij. Bovendien had ik werk waardoor ik regelmatig doordeweeks niet thuis kwam, in het weekend had ik dan wel andere dingen te doen. Zo vaak gezegd dat het niet haalbaar was om vaker te komen, helemaal toen ik in een burnout belandde. Uiteindelijk heeft het er voor gezorgd dat ik het contact helemaal verbroken heb, dat gaf veel rust.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:51

Supertje schreef:
mijn eigen moeder loopt 9 van de 10 keer gewoon zo mijn huis in als ze ziet dat het kan (ramen open, deur niet op slot gedraaid etc), roept wat ze komt doen (ik pak even dat-en-dat!) of vraagt iets, en ik kan eigenlijk gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben.

Afschuwelijk.
Mijn ex zijn moeder deed dat ook, dan kwam ze op zaterdagochtend als we nog in bed lagen binnen om de was te doen ofzo.
Ik heb het uitgemaakt, doei :evaw:

TS, wat een lastige situatie, vooral omdat je haar dus ook niet leuk vindt.
Wat vindt je man van de situatie en hoe ziet hij zijn moeder?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:44

Ik woon in zuid holland. Zie mijn ouders 1x per 2 maanden ongeveer, zij wonen op een half uurtje afstand met de auto. Bel mijn moeder wel bijna dagelijks doordeweeks, in het weekend ben ik daar te druk voor.
Schoonmoeder is alleen, woont aan het einde van de straat wandel soms 2x op een dag bij haar binnen soms 1x per dag en soms een dag niet maar wel heel regelmatig. Vriendlief ziet haar denk ik 1x per 2 a 3 weken.
Goede band met mijn schoonmoeder ga ook regelmatig samen met haar een dagje weg wat ik met mijn eigen ouders echt niet doe omdat daar ruzie van komt. Vriendlief gaat trouwens ook liever niet mee naar mijn ouders, maar doet dat omwille van mij 1 of 2x per jaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:49

Ik snap niet zo goed het argument dat je voor je ouders moet zorgen omdat zij vroeger voor jou hebben gezorgd. Logisch toch dat ze dat deden, zij wilden immers kinderen? (Tenzij je van voor de tijd van de voorbehoedsmiddelen bent.)

Ik hou van m'n ouders, maar sta daar echt niet iedere week meerdere keren op de stoep en om moederdag/vaderdag geven we ook niet zo veel.
Maar als er echt iets is, dan hoeven ze maar een kik te geven en gooi ik bij wijze van spreken alles aan de kant om ze te helpen. Maar dat doe ik om de mensen die ze zijn, niet omdat ze vroeger voor me gezorgd hebben en ik het dus min of meer verplicht ben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:53

Het is niet alleen dat zij hebben gekozen voor kinderen, jij moet zelf ook maar kunnen en willen natuurlijk. :)

Mijn moeder weet dat ik haar niet ga verzorgen etc.
Een paar dagen bij ziekte oid is prima.
De huisdieren opvangen voor langere tijd ook.
Maar ik woon te ver weg (zit van deur tot deur op ruim 2,5 uur enkele reis) om daar wekelijks of vaker heen te gaan, mijn eigen gezondheid is niet heel geweldig en dan heb ik voor het gemak mijn mentale welzijn nog niet meegerekend.
Gelukkig zijn er meer kinderen, woont iig 1 dichterbij en regelen zij het onderling maar wanneer het zo ver komt.
Dan wil ik met alle liefde 1x per maand een midweek of weekend inspringen, maar das ook echt de max voor mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:18

Ik werk onregelmatig, we hebben 2 paarden en mijn ouders kiezen ervoor in het camping seizoen op meer dan een uur rijden van onze woonplaats op een camping te gaan staan. Ik zie ze dus weinig. Mijn schoonouders daar gaat mijn man wekelijks heen, ik kan niet altijd mee ( werk, of moe van werk ). Ik probeer 1 keer per maand wel mee te gaan. Mijn ouders hoop ik vanaf oktober wel weer vaker te zien. Maar ik vind het altijd erg lastig plannen.

Wbt ts, ik had zo ' n oma. Die belde dan op zondag op om te zeggen dat er nog niemand op visite was geweest. Ik denk dat het goed is om te beseffen dat zij waarschijnlijk niet gaat veranderen. Het is dus zoeken naar een manier waarop jullie er op een goede manier mee om kunnen gaan zodat je wel het contact houdt maar het ook doenbaar is voor jullie.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:31

Ik ben 43, oosten des lands.. zie mijn ouders wekelijks vaak wel meerdere keren. Vaak voor bakje koffie of omdat ik ze ergens mee moet helpen / heen moet brengen. Mijn schoonouders zie ik maandelijks ongeveer

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:53

Sinds de geboorte van miranda proberen mijn schoonouders vaker langs te komen.
Vorige week zondag waren we bij hun op bezoek en komend weekend komen ze hier.

Daarvoor hebben we ze 20 juli gezien. Ivm mijn verjaardag.
En daarna zijn ze met de camper op vakantie gegaan.
Waarschijnlijk zien we ze de volgende x pas weer in oktober of november....
Mijn vader kwam sowieso wel eens langs waaien...
Of wanneer we zijn hulp nodig waren _O-
Of wanneer hij even rust wou van mijn moeder.

Mijn moeder mag gelukkig zelf niet autorijden en haar zien we zo min mogelijk :Y)
Het stukje met opzet vallen zou bij haar ook kunnen gebeuren.....

Schoonouders wonen op iets meer dan een uurtje rijden.
Mijn ouders op een half uurtje.

In het voorjaar toen mijn schoonmoeder jarig was, wou mijn vriend daar zaterdagochtend heen en zondag avond terug na huis.
Dat was mij eigenlijk veel te lang maar nouja, laten we eens gek doen.....
Uiteindelijk gaan we dat niet weer doen. Maar dan voornamelijk omdat hun logeerbed extreem slecht voor mijn rug is en ik dan een week echt niks kan.
Ik heb in det voorjaar 3 dagen op bed gelegen en beste pijnstillers gekregen omdat ik niks kon.

Nu komen mijn schoonouders komend weekeinde dus hier heen omdat de zoon van mijn vriend ook weer eens langskomt.
Aan de ene kant denk ik joh gezellig...aan de andere kant denk ik, mijn hemel... dit gaat druk worden....
Ik vind het soms moeilijk om ze te "vermaken" zeg maar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

Mijn ouders komen eigenlijk nooit bij ons. Alleen met onze verjaardagen. Terwijl ze in dezelfde woonplaats wonen als ons. Sowieso zijn ze niet zo van het zelf op visite gaan. Maar dan wel klagen dat kerst etc altijd bij hun gevierd wordt. Maar ja, zij hebben ook het grootste huis van ons allemaal. En we zijn met veel, 4 kinderen, waarvan 3 met aanhang en een gezin.