40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 17:13

gaucho schreef:
Veel bewondering voor iedereen hier die met alle beperkingen toch veel investeren in zo actief mogelijk blijven.

Ja, echt helemaal mee eens :j
Van auto immuunziektes, tot slijtage tot longcovid, alles met zijn eigen klachten.
Zo zie je maar dat gezondheid geen vanzelfsprekendheid is, ook niet als je zelf zo goed je best doet gezond te blijven.

josewoos schreef:
Maar hoe graag ik ook meer zou willen, ik kijk altijd liever naar de dingen die ik wel kan doen, dan niet doen. Anders maak je je leven alleen maar zwaarder toch?

Ik heb dus niet echt tips, behalve door te zeggen, geniet (en maak gebruik) van de dingen die je wèl kan!

2x Ja!
Echt helemaal waar en misschien juist wel een hele goede tip :j

Ik lees van meerder mensen dat zij de pil (al heel lang) door slikken. Is er een reden waarom jullie dit doen en uberhaupt de pil slikken (buiten enkel als anticonceptie)?
Ik ben er zelf echt al lang geleden mee gestopt.

Ik lees ook de tips van niet koken met zakjes en pakjes. Da's echt een goede natuurlijk, maar ik ben er serieus te lui voor :o Ik eet wel graag veel groente en doe overal lekker verse groente in enzo, maar dan even snel een zakje macaronikruiden erbij vind ik wel ideaal.
Ik kook trouwens wel dagelijks (althans, mijn man en ik 50/50), ik denk dat wij 1x in de week iets lekkers bestellen of afhalen.

Barramundi schreef:
Op zich ben ik tevreden met hoe fit ik ben en bijna tevreden met gewicht.
Grootste uitdaging vind ik om me leuk te blijven kleden met het veranderde model van mn lijf. Heb mn hele leven strakkere / nauwsluitende kleding kunnen dragen en dat vind ik nu minder mooi staan. Maar ja, wat dan?

Dat is iets waar ik nog niet bij stil gestaan had, maar kan het me wel voorstellen als je lijf ineens wat verandert qua vorm.
Ik ben wel slank, maar heb geen strakke buik meer zoals 20 jaar terug. Ik wil soms nog wel iets nauwsluitends aantrekken omdat dat doorgaans prima kan, maar merk dat ik altijd iets meer 'opgeblazen' ben als ik ongesteld ben en dan doe ik het dus weer niet. Ook een nadeel van ongesteld zijn trouwens.

Audesta schreef:
Ja, ik kom me ook (vast) melden. Wordt dit jaar 40 en herken bijzonder veel in josewoos haar post.
Ik ben fit en slanker dan ooit maar heb dusdanige blessures opgelopen dat ik erg op zie tegen de overgang en ouder worden.

Goed punt. Ik in alle eerlijkheid ook wel, vooral tegen ouder worden.

Herkennen anderen dat ook? Het er tegenop zien?

Even een tip qua huidverzorggin (maar dat is altijd wel persoonlijk natuurlijk); ik gebruik de dag- en nachtcreme van L'oreal age perfect en die doet mij erg goed. het grappige was dat toen ik deze ongeveer een week gebruikte, mijn man tegen me zei dat mijn huid er zo goed uit zag. Hij wist niet dat ik iets anders was gaan gebruiken, maar het was dus wel zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Goof op 29-08-25 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:16

De pil is voor mij niet tegen zwangerschap. Ik had er altijd heel veel last van en nu niet meer.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:19

Niet zozeer er tegen op zien om ouder te worden, maar ik word door de mensen om me heen er wel mee geconfronteerd dat gezond en fit ouder worden zeker niet vanzelfsprekend is of vanzelf gaat.

Ik geniet er daardoor denk ik vooral nog bewuster van wat ik kan, en probeer actief te zorgen dat dat ook zo blijft.

En dan niet alleen maar heel hard trainen / druk doen, maar juist ook bewust kiezen en zorgen voor voldoende rust.

Ik slik de pil al een aantal jaar niet meer en dat bevalt mij goed.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:25

Ik slik de pil omdat ik graag zelf wil bepalen wanneer het me uit komt. Slik het ding al zo lang dat ik geen idee heb hoe ik me zonder zou voelen. Heb er ook geen bijwerkingen van of zo.

Ik zie ook niet echt op tegen ouder worden. Probeer de dingen te doen die ik leuk vind en die voor mij werken zoals wandelen en sportschool en af en toe een ritje te paard. Maar als ik een keer geen zin heb dan ga ik ook gewoon niet. Soms wat rust is ook fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:26

gaucho schreef:
Niet zozeer er tegen op zien om ouder te worden, maar ik word door de mensen om me heen er wel mee geconfronteerd dat gezond en fit ouder worden zeker niet vanzelfsprekend is of vanzelf gaat.

Ik geniet er daardoor denk ik vooral nog bewuster van wat ik kan, en probeer actief te zorgen dat dat ook zo blijft.

Precies dit. Ik probeer met mijn vriend vaak weekendjes weg te gaan en te genieten.

Ik mag in mijn handjes knijpen als ik dit allemaal lees. Afgezien van veel gekl**t met mijn gebit heb ik nul lichamelijke problemen.

Ik zie op tegen ouder worden in de zin van lichamelijke gebreken of ziektes die de kop op steken bij iedereen om me heen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:50

ik lees graag mee hier...
onlangs 45 geworden, heb al een paar jaar met momenten wel "last" van peri-menopauze probleempjes/ongemakken.
Bvb veel zweten, slechter slapen 's nachts, op redelijk vast tijdstip wakker worden ongeacht of ik op tijd naar bed ga of later dan anders. Wakker om 7u a 7u30.

Ik wandel veel, uitgerekend dmv Strava en ik kom uit op 4 km per dag. Ik doe de meeste wandelingen met onze twee hondjes. Mijn man gaat soms wel eens maar ik ben voornamelijk "de pineut"...
Graag wil ik terug gaan fietsen met mijn racefiets maar dan moet ik eerst wel een ander zadel hebben. laatste keer dat ik 10 km had gefietst kon ik echt een week amper nog zitten omdat het beneden helemaal beurs was :( (gek genoeg had ik daarvoor nooit echt last, toch niet dat het echt blauwe plekken werden)

Fysieke ongemakjes heb ik dus genoeg.
ik slik de pil door voornamelijk omdat ik het haat om ongesteld te worden. Maar ook omdat ik me heb laten wijsmaken (ergens gelezen of laten vertellen) dat het de peri-menopauze probleempjes verminderd...

Er zit 9 kilo aan die er eigenlijk echt wel af zouden moeten ondanks dat mijn BMI wel ok is.
Ik voel het gewoon dat het me belemmert en extra ongemak geeft zoals sneller door mijn enkels gaan, sneller moe ook...
Alleen jammer dat ik te weinig energie voel om effectief wat meer te sporten -O-

Ik heb ook snel last van onstekingen maar geen idee of dat iets te maken heeft met peri-menopauze of menopauze.
Vorig jaar een ontsteking gekregen op mijn linker oogzenuw met als resultaat dat ik sindsdien een blinde vlek heb (oogarts schat percentage van 15% ongeveer permanent zichtsverlies :( )

in het kort, ik kan niet zeggen dat ik blij ben om vrouw te zijn >;)

Maar goed, ik last de tip om te focussen op wat wel gaat en daar wat verder aan te bouwen. Dat gaan we proberen doen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:28

Hier ook een 40+er.

1 die flink baalt van het overgewicht die ik heb (Al is er in de laatste 2 jaar al 15 kilo af). Er moet nog zeker 13 kilo af en ik heb er zo'n moeite mee de laatste 2 a 3 maanden.

Zo ver ik weet nog geen overgangsklachten, maar daar kijk ik ook niet echt naar uit.

Helaas 2x in de ziektewet terecht gekomen en mn energie is laag. Werken gaat wel goed maar ik doe behalve thuiskomen en wat eten helemaal niks op een werkdag. En blij als ik om 21 uur nog wakker ben. Toch durf ik niet te gaan sporten, bang dat ik nog moeier word in plaats van fitter. Wel wandel ik elke lunchpauze met collega's.

Daarnaast ook last van slapeloosheid die in periodes heel erg is en dan weer een periode zo goed als weg. Helpt ook niet echt bij de vermoeidheid zeg maar. Probleem is dat ik daar paar jaar geleden paniekaanvallen van had midden in de nacht. Niet heel gek nadat ik al 3 maanden lang maar max 2 uur per nacht sliep. Helaas zit de angst voor niet slapen diep en dat geeft zorgen en zorgen geven stress en dat geeft ook vermoeidheid. Gelukkig nu wel hulp gevonden die helpt bij die angst.

Ik probeer dus wel op mn eten te letten, al gaat een pizza er ook prima in haha. Maar ik maak mij ook wel eens zorgen om de toekomst. Blijf ik altijd zo moe en snel mn grenzen bereikt? Hoe kan ik dat verantwoord verbeteren zonder weer onderuit te gaan en in de ziektewet te komen. Ppfft en dat terwijl ik in mn hoofd gewoon nog 26 ben :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:36

Ik meld me ook! Al werk ik meer aan mijn mentale fit zijn dan aan het lichamelijke. Ik sport niet en heb een zittend beroep, dus daar zou ik wel iets meer aan mogen doen. Die ene keer in de week fietsen zet ook geen zoden aan de dijk.
Ik vind mentaal op de rit blijven eigenlijk belangrijker. Mijn rust pakken en voor mezelf zorgen. Ik heb lichamelijk geen klachten dus zie er ook niet de noodzaak van in eigenlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 19:59

Suzanne F. schreef:
Ik vind mentaal op de rit blijven eigenlijk belangrijker. Mijn rust pakken en voor mezelf zorgen. Ik heb lichamelijk geen klachten dus zie er ook niet de noodzaak van in eigenlijk.

Ja, superbelangrijk :j
Alleen voorkomt dat niet dat je straks op je 65e wellicht wel fysiek oud bent.
Ik wil juist voorkomen dat ik klachten krijg en straks moe ben na 500 meter lopen en niet op kan staan uit een diepere bank.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:10

Goof schreef:
Ik wil juist voorkomen dat ik klachten krijg en straks moe ben na 500 meter lopen en niet op kan staan uit een diepere bank.

Ja snap ik maar misschien zit ik nog in de ontkenningsfase maar ik geloof niet dat het zo’n vaart zal lopen eigenlijk. Dat zal allemaal nog wel meevallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:17

Herkenbaar, maar toen ellende met hielspoor en een lijf dat stomweg niet toeliet om zo lang te lopen als ik gewend was. Die is inmiddels over, maar het maakt wel duidelijk dat de vrijheid van een lijf dat de basis dingen gewoon doet niet gegarandeerd is. Dus in elk geval blijven bewegen en dus zorgen dat je het blijft kunnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:48

Sinds twee dagen ben ik 44 jaar. In betere conditie dan op mijn dertigste. Ik wandel graag en veel met veel hoogtemeters. Liever stijgen dan dalen. Een mens word namelijk voorzichtiger met de jaren.

Mijn huidverzorging is factor 50 zonnebrand crème en mijn doorlopend abonnement bij de dermatoloog. Er worden regelmatig naardere dingen in mijn huid aangetroffen.

Ik begin een zeikerd te worden en een emotioneel wrak. Menstruatie word onregelmatiger (10 dagen overtijd of 5 dagen te vroeg en alles daartussenin. Ik heb me op mijn 35e al laten steriliseren dus gebruik geen anticonceptie.

Dus ik lees braaf mee om te kijken of er lichtjes opgaan m.b.t mijn ergernissen aan mezelf

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:46

Ik slik de pil al lang door omdat ik heel veel klachten had tijdens de menstruatie.
Maand 1 ontzettend hoofdpijn, maand 2 ontzettend buikpijn, maand 3 ontzettend rugpijn en maand 4 alles tegelijk waardoor ik niks kon. Nu heb ik 1 keer in de zoveel tijd 1 van deze dingen. Dus dikke winst.
Ik ben een keer een jaar gestopt met de pil maar dat was geen succes. De klachten kwamen weer terug en ik kreeg overal puisten enzo.
Ik heb ook begrepen dat zo vaak ongesteld worden echt niet nodig is en alleen maar het risico vergroot op baarmoederhalskanker. Dit omdat vrouwen vroeger hun vruchtbare periode grotendeels zwanger waren en dus ook steeds minimaal 9 maanden niet ongesteld werden. Nu krijgen vrouwen veel minder of zelfs geen kinderen dus is het niet nodig.
Maar goed, de pil is ook troep maar ik ga er goed op. Veel alternatieve mogelijkheden besproken maar dit bleef voor mij toch de beste optie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:48

Hier hetzelfde Surelee. Ik voel me ook beter met pil dan zonder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:54

Ik slik de pil al sinds mijn 15e. Bevalt goed. Ik kan hem alleen nooit doorslikken want ik heb een drie fasenpil omdat ik heel slecht tegen de hormonen kan. Bij de gewone pil ga ik overgeven.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:28

Ik denk dat ik er op me 40ste fitter uit zie en ben dan de meeste 20 jarige.

Maar ik denk ook dat er een groot verschil is tussen wat de een onder krachttraining verstaat en wat de ander er onder verstaat.
Ik zie veel 40ers 50ers en 60ers kracht oefeningen doen, maar dat mag je in mijn ogen geen training noemen, je kracht gebruiken is natuurlijk altijd goed. Ze bewegen en dat is altijd gezond.

Maar in mijn ogen is kracht training echt het trainen dus vergroten van je kracht dat is echt iets zo zwaar mogelijk doen. Dus zo zwaar als je kan en het geleidelijk verhogen zodat je dus echt steeds sterker wordt. Als je daar in echt je grenzen opzoekt en dus blijft klimmen qua herhalingen en gewicht dan ga je echt resultaat zien in je lichaam. En dan ga je ook ECHT meer verbranden!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:40

Hier geen 40+ maar wel het lijf van en 40+ Helaas :=

Ben bijna 33 en zwaar in de overgang, last van gewrichten etc. Bij mij een soort extraatje door alle chemokuren die ik gehad heb en nog krijg.

Ben helaas in dit afgelopen jaar een kilo of 8 aan gekomen door al die medicatie en waar ik eerder dat er zo afkreeg is dat nu stuk moeilijker. De beperkte energie werkt natuurlijk ook niet mee.

Ik doe 3x per week krachttraining en cardio en rij nog 2 a 3 keer per week paard. Tot vorig jaar liep ik ook hard maar dat lukt me nu helaas niet meer omdat mijn voeten dan kapot gaan en ik bijna niet meer kan lopen.

Dus ondanks ik jonger ben dan jullie lees ik toch graag mee naar tips en trics :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:52

Goof schreef:
Ik lees van meerder mensen dat zij de pil (al heel lang) door slikken. Is er een reden waarom jullie dit doen en uberhaupt de pil slikken (buiten enkel als anticonceptie)?
Ik ben er zelf echt al lang geleden mee gestopt.
Door slikken heb ik zelden tot nooit gedaan. Heb dan toch vaak een doorbraak en daarna is het ritme er altijd een poosje uit dus dan word ik ineens verrast.
Reden voor pil is idd anticonceptie en het feit dat mijn menstruatie als tiener heel heftig was. Aan de pil en het is prima te doen. Jaren geleden de implanon gehad maar toen vloeide ik non stop een piepklein beetje. Daar werd ik zo gestoord van dat ik die er na een jaar weer uit heb laten halen. Terug naar de pil en dat werkt prima.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:06

Toevallig deze week nog met een arts gesproken over hoe belangrijk bewegen en sporten op deze leeftijd is.
Ik kan fysiek niet veel meer maar alle beweging en krachttraining is zo belangrijk voor behoud van botdichtheid en spierkracht. Juist ook in de overgang.
Ik heb nu nog geen osteoporose maar moet wel erg oppassen daarvoor dus doe er veel voor om dat te voorkomen.

De pil (prikpil) gebruik ik niet voor anticonceptie maar omdat ik daardoor veel minder klachten heb van de menstruatie. Had vroeger o.a. bloedarmoede daardoor en nu voel ik me veel beter.
Durf er ook nog niet mee te stoppen en volgens de HA is dat ook nog niet nodig.
Gebruik wel de prikpil omdat mijn lichaam gewone pillen niet opneemt.
Neem daarom ook geen supplementen voor de overgang.
Alle andere medicatie die ik gebruik is al genoeg ellende om in een opneembare vorm te krijgen.

Voor de mensen die de (prik)pil gebruiken om menstruatie klachten te verminderen, wanneer zouden jullie durven te stoppen?
Als je echt meer dan een jaar niet meer ongesteld bent geweest? Of al eerder of wacht je tot een bepaalde leeftijd als je de pil doorslikt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 15:16

Ik ben vandaag begonnen aan de podcast afvallen in de overgang van Shirley Verduin (na de tip van Faringo).
Ik heb nog niet alles geluisterd, maar er zitten wel interessante dingen tussen.
Voor wie tijd heeft en het interessant vindt zou ik aflevering 6 aanraden, die behandelt wat macronutrienten (koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol) voor je lijf doen, maar ook wat er gebeurt in de overgang (je verliest ieder jaar vanaf deze leeftijd al flink aan spierkracht en je kan dit tegengaan door vooral veel eiwitten te eten en echt nu al krachttraining te gaan doen). Ik vond het wel interessant om te horen, ook hoe je behoeftes aan koolhydraten, vetten, eiwitten verschuiven naarmate je ouder wordt en waarom je op deze leeftijd niet of moeilijker afvalt (daar heb je spieren en eiwitten voor nodig).
Aanrader wel.
Mocht je de podcast willen gaan luisteren kan je aflevering 1 overslaan, daarin introduceert ze alleen zichzelf, ik vond die aflevering niets toevoegen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:26

Leuk dat je 'm bent gaan luisteren goof!
Komt ook nog bij dat mensen die willen afvallen vaak juist te weinig eten. Dat vond ik ook wel een eye opener.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 15:28

Faringo schreef:
Leuk dat je 'm bent gaan luisteren goof!
Komt ook nog bij dat mensen die willen afvallen vaak juist te weinig eten. Dat vond ik ook wel een eye opener.

Ja, of heel erg gezond, maar wel veel te veel van de gezonde producten waardoor de calorieinname nog steeds te hoog is.
Maar goed, ik heb pas t/m aflevering 7 geluisterd, weet niet wat er verder nog behandelt wordt.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:44

Echt van alles, van boeiend tot minder boeiend.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:02

Qua kleding: ik merk dat ik 40+ meer schijt aan alles heb, en ook aan wat dan 'juiste' kleding is. Voor wie zn plezier kleed ik me? Toch vooral voor die van mezelf. Comfort en fijne kleur is wat mijn voornaamste motivaties zijn. Zo 'vrouwelijk' mogelijk heb ik echt maling aan. Heus wel passend bij de gelegenheid, maar verder... dat waar IK blij van wordt.

Herkennen jullie dat ook? Na een leven lang vooral rekening te houden met anderen, op grote en kleine schaal, en dus veel pleasen en fawnen (=meebewegen om geen weerstand te krijgen) - nu denken: f£ck dat. Dan maar iemand die me minder aardig vindt. Niet disrespectvol, wel duidelijker en meer grenzen, en minder pogingen om maar leuk gevonden te willen worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:10

Ik heb mijn hele leven al maling aan de mening van anderen :o (behalve dan van de mensen waar ik echt om geef). Ik doe waarvan ik denk dat het prettig en goed is, niet dat wat anderen willen. Op deze leeftijd is het wel nog makkelijker, dat geef ik toe :j