Misschien toch inzetten op uithuisplaatsing ? Het klinkt hard maar voor jou veiligheid is het wel belangrijk,
Sterkte,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
oji schreef:Hmmm, iedereen roept huisarts. Maar als hij jou bedreigt, dreigt met het huis in de fik te steken zou ik zeggen, aangifte doen bij de politie, iedere keer weer dat hij jou bedreigt.
Als jij maar vaak genoeg aangifte doet, krijgt hij misschien een straatverbod, en dan staat hij nergens met zijn vruchtgebruik. Het is simpel zat crimineel gedrag om mensen te bedreigen, behandel het dan ook als crimineel gedrag.
verootjoo schreef:oji schreef:Hmmm, iedereen roept huisarts. Maar als hij jou bedreigt, dreigt met het huis in de fik te steken zou ik zeggen, aangifte doen bij de politie, iedere keer weer dat hij jou bedreigt.
Als jij maar vaak genoeg aangifte doet, krijgt hij misschien een straatverbod, en dan staat hij nergens met zijn vruchtgebruik. Het is simpel zat crimineel gedrag om mensen te bedreigen, behandel het dan ook als crimineel gedrag.
Ik weet niet of je in België of Nederland woont, maar in NL schiet je echt helemaal niks op met de politie.
Maar met de HA, casemanager en mobiel geriatrisch team heb je iemand die een gevaar voor zichzelf en zn omgeving is veel sneller op een RM uit huis gezet dan met de politie. Oók als er nergens plek is, er worden nl altijd spoedplekken en RM plekken vrijgehouden in de omgeving.
Maar in België bestaat dit blijkbaar allemaal niet. Dan zou ik als eerste naar de HA gaan en vragen wat je moet doen om hem uit huis te krijgen.
Met hem blijven wonen zo kan iig echt niet.
Laureas schreef:Mijn vader kan eigenlijk gewoon niet zelfstandig wonen. Hij kan, bij wijze van spreken, nog geen ei bakken. Als ik thuiskom van het werk, mag ik eerst het hele huis kuisen omdat hij constant met vuile schoenen binnen en buiten loopt. En ja… ik zal de ergste dingen maar niet benoemen, maar op zijn leeftijd gebeuren er ook wel eens 'accidentjes'.
Zou het fijn zijn als hij omringd was door mensen die hij wél waardeert? Zeker. Maar hij is op alles en iedereen negatief ingesteld. Hij kan ook niet om met onze nieuwe technologie. Een simpel telefoontje plegen , digitale tv correct bedienen of iets betalen met een creditkaart in de winkel? Vergeet het.
Waarom ik dan blijf? Omdat ik voor mijn dieren wil zorgen hier, voor mijn huis… en ja, zelfs voor hem. Ondanks alles.
Roodvos schreef:Laureas schreef:Mijn vader kan eigenlijk gewoon niet zelfstandig wonen. Hij kan, bij wijze van spreken, nog geen ei bakken. Als ik thuiskom van het werk, mag ik eerst het hele huis kuisen omdat hij constant met vuile schoenen binnen en buiten loopt. En ja… ik zal de ergste dingen maar niet benoemen, maar op zijn leeftijd gebeuren er ook wel eens 'accidentjes'.
Zou het fijn zijn als hij omringd was door mensen die hij wél waardeert? Zeker. Maar hij is op alles en iedereen negatief ingesteld. Hij kan ook niet om met onze nieuwe technologie. Een simpel telefoontje plegen , digitale tv correct bedienen of iets betalen met een creditkaart in de winkel? Vergeet het.
Waarom ik dan blijf? Omdat ik voor mijn dieren wil zorgen hier, voor mijn huis… en ja, zelfs voor hem. Ondanks alles.
Hmmm, wat je hier schrijft heeft niet (alleen) met zijn leeftijd te maken hoor. Mijn vader is 2 jaar jonger dan die van jou. Mijn moeder is nu (bijna) 5 jaar geleden overleden. Mijn vader is hartpatiënt en heeft COPD. Hij woont nog zelfstandig in een vrijstaande woning met grote tuin. Hij heeft 2x in de week hulp in de huishouding want dat lukt niet meer.
Maar er gebeurt niets van het alles dat jij hierboven omschrijft. Mijn vader probeert het huis zo schoon en netjes mogelijk te houden door te wisselen van schoenen naar sandalen. Doet de was, hangt het op, vouwt het op, stopt het in de kast. Plant zijn maaltijden, doet de boodschappen, kookt, ruimt de vaatwasser in en uit. En hij betaalt in de winkel met zijn smartphone.
Dus ik vraag mij af in hoeverre de bovenstaande zaken bij jouw vader een gevolg is van zijn leeftijd of dat het ook een manier is om jou te kleineren. Zeker als het gaat om "accidentjes" zoals je dat zo netjes omschrijft.
(En ik krijg spontaan medelijden met jouw moeder, ik vermoed zomaar dat hij nu bij jou doet wat hij eerst bij haar deed.)
Verder ben ik ook team "politie bellen". Dat hij zich zo gedraagt is gewoon niet, nooit, ok. Dat staat los van leeftijd, onderlinge relatie of locatie. En dan is hij of dementerend of gewoon een klöötzak. In beide gevallen is er hulp nodig.
Tot slot, m.b.t. jouw fysieke gesteldheid. Als ik kijk naar de leeftijd van je vader doe ik even een gok naar jouw leeftijd. Kan de overgang er nog mee te maken hebben? Dan verandert er veel in je lichaam en dat verloopt niet bij elke vrouw even soepeltjes. De hormonale veranderingen in je lichaam kunnen ook tot gevolg hebben dat je een vermoeid en lamlendig gevoel hebt.
Hoe dan ook: sterkte met de situatie.
Petpa schreef:Laureas schreef:Mijn vader gedraagt zich anders bij mensen die hij niet zo goed kent, zoals de buren, de thuisverpleging en de dokter.
Bij de buitenwereld voert hij een toneelstukje op.
Hierdoor weet niemand hoe jij (met hem) moet leven.
Ik vind dit heel verdrietig!