Vader heeft hersentumoren en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 10:44

Ik ben bijna 33 dus heel goed geschat van je.

Ik gebruik de situatie helemaal niet om thuis te blijven. Ik ben juist blij overdag weg te zijn. Maar ik kan niet tegen snachts alleen zijn.
Maar puur omdat ik niet op mijzelf wil wonen.

Niet helemaal alleen en ook niet met een vriendin (ik heb zelfs geen vrienden die zelf ook alleen zijn, allemaal zitten ze in een relatie).
En m'n beide zussen wonen uit huis met hun vriend/man.

MarlindeRooz

Re: Vader heeft hersentumoren en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:48

Maar er komt sowieso een moment dat je alleen moet gaan wonen. Je ouders hebben geen eeuwig leven. Dat je meerdere paarden hebt / wil hebben dat kan. Maar grote kans dat dit niet haalbaar gaat zijn als je alleen woont.

Zelf zou ik nu niet uit huis gaan als ik jou was. Maar zoveel mogelijk financieel bijdragen thuis. Als je op jezelf woont ben je al snel 1000 euro per maand kwijt. Dat kan je ook bijdragen aan je ouders. Zodat zij een fijne tijd hebben nog. Met zo min mogelijk stress.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 11:00

Wat dat betreft als m'n ouders sterven is er al iets geregeld met de notaris als ik nog thuis woon.

M'n paarden zijn eigenlijk geen hele grote kost. Ze staan op een weide van 1HA en hoef nog altijd geen hooi bik te voeren, zoveel gras hebben ze nog.
Niet op pensionstal, dat is duurder en niet wat ik m'n paarden wil bieden (niet genoeg tijd buiten).
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-07-25 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:00

Die notaris haalt jouw angst weg om alleen te zijn?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:01

Joh, laat je niet aanpraten dat je nu uit huis moet gaan of iets dergelijks. Jullie zitten in een hartstikke spannende tijd op dit moment en dan is het beter 'alle hens aan dek' dan 'goh, ik moet snel snel het huis uit want dat is beter voor iedereen'.

Jij en je zus maken keuzes door thuis te blijven wonen die andere mensen wellicht niet zouden maken. Maar zij hebben niet jouw leven (met de bijbehorende problematiek en huisdieren).

Wat ik wel verstandig vind, is wat geopperd word om eens goed te kijken naar de financiële situatie van jullie gezin en of er inderdaad nog subsidies/overig zijn waar jullie recht op hebben. Zo kan er een duidelijk beeld komen van wat alles allemaal kost en of er dingen misschien uit verhouding zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:24

Uit huis gaan is niet nodig nu. Maar ik zou wel investeren in psychologische bijstand. Zowel als het om die angsten gaat als met de hele situatie nu, als voor het groeien om op je eigen benen te staan. Want die dag zal inderdaad ooit komen. Ik ga niets openbaar zetten wat privé is (je weet wat ik bedoel), maar je hebt echt een langetermijnplan nodig zodat je mentaal ook meer rust en stabiliteit hebt voor jezelf. Er gaat later niemand zijn die verantwoordelijk is voor jouw situatie, behalve jijzelf. Dan wil je niet de lasten van anderen uit het verleden meesleuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:25

Iris82 schreef:
Joh, laat je niet aanpraten dat je nu uit huis moet gaan of iets dergelijks. Jullie zitten in een hartstikke spannende tijd op dit moment en dan is het beter 'alle hens aan dek' dan 'goh, ik moet snel snel het huis uit want dat is beter voor iedereen'.

Jij en je zus maken keuzes door thuis te blijven wonen die andere mensen wellicht niet zouden maken. Maar zij hebben niet jouw leven (met de bijbehorende problematiek en huisdieren).

Wat ik wel verstandig vind, is wat geopperd word om eens goed te kijken naar de financiële situatie van jullie gezin en of er inderdaad nog subsidies/overig zijn waar jullie recht op hebben. Zo kan er een duidelijk beeld komen van wat alles allemaal kost en of er dingen misschien uit verhouding zijn.

Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten.

Belangrijke zaken moet je niet beslissen/veranderen op momenten waarin je in emotie zit.
Behalve als het echt niet anders kan.

Edit,
Ook met tieneke eens.
Hulp zoeken voor deze situatie, maar ook het niet alleen durven zijn is altijd goed om te doen.

Praten met vrienden over de situatie nu is fijn.
Maar ook dat kan ze afstoten als dat teveel word.
Ze zijn vrienden. Geen hulpverlening.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 11:44

Ik denk erover na om met een psycholoog te praten.
Maar ik vind face to face praten met mensen die ik niet ken heel eng, ik heb gewoon geen vertrouwen meer in mensen, ben in het (recente) verleden enorm gekwetst geweest ook op gebied van vertrouwen .

Ik heb eigenlijk nog best jonge ouders. M'n vader is 58 en m'n moeder 53.
Ik hoop dus wel dat ik niet binnen 5 jaar ze allebei moet afgeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:58

Art_Ificious schreef:
Ik denk erover na om met een psycholoog te praten.
Maar ik vind face to face praten met mensen die ik niet ken heel eng, ik heb gewoon geen vertrouwen meer in mensen, ben in het (recente) verleden enorm gekwetst geweest ook op gebied van vertrouwen .

Ik heb eigenlijk nog best jonge ouders. M'n vader is 58 en m'n moeder 53.
Ik hoop dus wel dat ik niet binnen 5 jaar ze allebei moet afgeven.

Hoop ik ook niet voor je, hoop dat ze nog heel lang bij je zjin.

Weet niet of het huurhuis is, maar in NL wordt je huurhuis uitgezet na ovetljden v je ouders, dus je in geval
inschrjiven voor woningen om jaren op te sparen( geen idee hie dat in Be werkt) zodat je niet achteraan op de wachtlijst staat....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 12:06

Nee ouders hebben een koophuis :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:21

Art_Ificious schreef:
Nee ouders hebben een koophuis :)

Ah dat scheelt, maar houd rekening met dat er 3 kinderen zjin en de belasting.
Moet je je zussen uitkopen kost geld, belasting over erfenis is ook smak geld.Dus ook geen woongarantie als je dat geld neit hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:14

Ik vind dat jullie wel erg ver gaan in deze hoor!
Vader is er nog. Moeder nog jong.
Laat ts aandacht op haar geliefde naaste in dit geval doodzieke vader leggen dmv steun en toeverlaat te zijn ipv te bedenken wat voor haar het beste is in de toekomst!!
Dat had ze 10 jaar terug al moeten bedenken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:49

Popstra schreef:
Ik vind dat jullie wel erg ver gaan in deze hoor!
Vader is er nog. Moeder nog jong.
Laat ts aandacht op haar geliefde naaste in dit geval doodzieke vader leggen dmv steun en toeverlaat te zijn ipv te bedenken wat voor haar het beste is in de toekomst!!
Dat had ze 10 jaar terug al moeten bedenken.

Helemaal mee eens! Eerst maar eens je vader bijstaan in alles wat er nu op hem afkomt. Daar zullen jullie in eerste instantie echt wel even genoeg aan hebben.

Vraag ook wat er nu allemaal gaat gebeuren ipv dat je steeds iets opvangt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:01

Vader is ziek.
Er is een echtgenote en er zijn 3 dochters.
De zorg voor vader kan dus door 4-en gedeeld worden.
Waardoor er ook ruimte voor TS komt; zodat ze zich ook op haar toekomst kan concentreren.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:08

Petpa schreef:
Vader is ziek.
Waardoor er ook ruimte voor TS komt; zodat ze zich ook op haar toekomst kan concentreren.

Vind je dit zelf niet een beetje bemoeizuchtig klinken?
Denk niet dat TS behoefte heeft aan dit soort advies.

Heel veel sterkte TS, weet uit ervaring hoe loodzwaar het is om een zo zieke naaste te hebben. Vooral de onzekerheid vreet aan je.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:14

thequeensmum schreef:

Ik geef uitsluitend mijn mening en daar is een openbaar forum voor bedoeld.
Waarom zou TS zich 100% op de gezondheid van vader moeten richten?
Er zijn meerdere mantelzorgers waardoor ze zich ook op haarzelf kan richten.
In haar berichten in dit topic is bepaalde problematiek te lezen die niet vanzelf zal verdwijnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:28

Omdat de tijd die ze nog met haar vader heeft beperkt is, ik ben zelf dit jaar mijn vader verloren aan longkanker.

Net met pensioen en fitte sportieve man, de tijd die je nog samen kan besteden als het einde inzicht is is alles waard

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 14:33

Laten we het op 2 kinderen houden.
Die 3de dochter zien we niet en heeft ruzie gesteukt tussen familie waardoor we ook een deel van onze familie niet meer zien. (die geloven haar en haar mooie leugens)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:39

thequeensmum schreef:
Petpa schreef:
Vader is ziek.

Heel veel sterkte TS, weet uit ervaring hoe loodzwaar het is om een zo zieke naaste te hebben. Vooral de onzekerheid vreet aan je.

Je wegcijferen laat je ook in een gat vallen later en nu betekent het geen energie om ondersteuning vol te houden. Ruimte maken in je leven voor een familiecrisis is iets anders dan dat tot enige activiteit maken. TS zal zeker aan haar eigen mentale gezondheid en weerbaarheid moeten werken al is het maar om vader ook stukje vertrouwen te geven dat ook deze dochter op eigen benen kan staan als/wanneer dat nodig wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:37

Petpa schreef:
thequeensmum schreef:

In haar berichten in dit topic is bepaalde problematiek te lezen die niet vanzelf zal verdwijnen.

Dat schrijft niemand. Er wordt geadviseerd dat TS eerst even de tijd neemt voor haar vader die net deze diagnose heeft gekregen. Dat moet je als gezin even verwerken. Steun elkaar daarin en kijk daarna wat er allemaal nodig is, gaat veranderen of verder moet in de toekomst. Met andere woorden, neem de tijd.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:10

Wat heftig om dit mee te moeten maken. Op basis van je eerste berichten dacht ik zelf dat je net aan volwassenen was, je bent toch al in de 30. Dan is realistisch om op zo'n punt ook bij jezelf stil te gaan staan. Dat je meebetaalt aan de kosten(woonlasten) als ook boodschappen en huishoudelijke klussen, is niet meer dan logisch in jouw situatie. Ook zul je geconfronteerd gaan worden hoe het is om 'alleen' te zijn want daar komt je moeder voor te staan, en daarmee verandert ook de structuur die in jullie gezin is. Verder ook een relatie werkt pas goed als je alleen kunt zijn. Dus in die zin kun je maar beter goed voorbereid zijn op wat komen gaat. Het lijkt me goed als je dit soort zaken net als de ingewikkelde familie omstandigheden nu kunt bespreken met iemand waar je je gesteund bij voelt. En ook op een rij zet wat er gebeurt als je beide ouders er niet meer zijn, wat gebeurt er met het huis, erf jij die alleen? Zaken om ook die helder te zien krijgen nu je vader nog redelijk goed bij geest is misschien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:40

Petpa schreef:
thequeensmum schreef:

Ik vind dit van weinig emphatie showen.
Er is een naaste doodziek. Die korte tijd die je dan nog hebt is zo verschrikkelijk waardevol!! Dan ga je niet je op de toekomst richten maar leef je in het nu.

Later wens je dat je meer tijd nog samen had.

Je moet dat zelf ervaren hebben om te weten wat echt belangrijk is.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:53

Art_Ificious schreef:
Die 3de dochter zien we niet en heeft ruzie gesteukt tussen familie waardoor we ook een deel van onze familie niet meer zien. (die geloven haar en haar mooie leugens)

Wettelijk gezien blijft de 3de dochter erfgenaam. Dus een notaris zal niet zeggen je krijgt niks.
Dan moet het in het testament vastgelegd zijn dat ze onterfd is/wordt en dan nog blijft ze recht houden op een bepaald deel van de erfenis

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:50

Evelyne79 schreef:
Art_Ificious schreef:

Wettelijk gezien blijft de 3de dochter erfgenaam. Dus een notaris zal niet zeggen je krijgt niks.
Dan moet het in het testament vastgelegd zijn dat ze onterfd is/wordt en dan nog blijft ze recht houden op een bepaald deel van de erfenis

Weet niet hoe dat in België zit, maar in NL alleen het kindsdeel en ook pas na overlijden beide ouders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:21

Nee in Nederland heet dat de legitieme portie en dat is de helft van het oorspronkelijke kindsdeel wat je zou krijgen wanneer je niet onterft bent. Maar goed… we lopen nu wel heel ver op de zaken vooruit. Ik hoop toch echt dat TS zich niet al druk maakt om dit soort zaken. De schok van een zieke vader lijkt me wel even genoeg om mee te dealen.