Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:28

Electra63 schreef:
Ik vraag me vaak af hoe doen die kinderen het later als ze gaan werken?
Worden ze allemaal eigen baas?

Het leven bestaat nu eenmaal uit regels en wetten, aan je aanpassen en soms zelfs, doen wat je gezegd wordt. :D

Je kunt gewoon naar de universiteit of hbo, als je dat zou willen, of inderdaad ondernemer.

Je verwoord het goed, het leven bestaat precies uit die dingen, omdat het dus opgroeit in de maatschappij, of het leven zoals jij het noemt, krijgen ze dat juist mee.

Juist doordat ze níet jarenlang zijn afgericht op klassenlogica, maar op échte situaties, kunnen ze vaak verrassend goed omgaan met regels én met nuance.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:29

Kimmie235 schreef:
Electra63 schreef:

Het leven bestaat nu eenmaal uit regels en wetten, aan je aanpassen en soms zelfs, doen wat je gezegd wordt. :D

Je kunt gewoon naar de universiteit of hbo, als je dat zou willen, of inderdaad ondernemer.

Pas als je 21 bent toch. Of doen ze wel een soort van examen om het niveau te toetsen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:30

Kimmie235 schreef:
Electra63 schreef:

Je verwoord het goed, het leven bestaat precies uit die dingen, omdat het dus opgroeit in de maatschappij, of het leven zoals jij het noemt, krijgen ze dat juist mee.

Juist doordat ze níet jarenlang zijn afgericht op klassenlogica, maar op échte situaties, kunnen ze vaak verrassend goed omgaan met regels én met nuance.

Ondernemer worden zal niet meevallen als je niet goed kan lezen of schrijven. Helaas kan ik hem niet terugvinden, maar een paar jaar terug was er een documentaire met Anita Witsier over laaggeletterdheid. Hieruit bleek wel dat ze zich juist ook in alledaagse situaties niet goed konden redden. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een boodschappenlijstje of het mislopen van een promotie
Laatst bijgewerkt door Kidde op 23-06-25 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:34

Ik denk dat er nu verschillende soorten situaties door elkaar gehaald worden.
De kinderen die aan het schoolse onderwijs onttrokken worden kunnen behoorlijk uiteen lopen hè :=

Ouders die zeggen het geen probleem te vinden als hun kind niet kan lezen / schrijven / rekenen, zijn natuurlijk een hele andere cup of tea dan ouders die school te beperkend vinden en hun kind liever een veel diepere en bredere scholing geven.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-06-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:34

Nee geen examens maar je kan natuurlijk gewoon examenvakken doen als je die zou willen behalen of je bent jonger dan 21. Of naar het mbo, of naar de open universiteit, die hebben geen toelatingseisen, of een kunstacademie, of ondernemer…

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:36

Kidde schreef:
Ondernemer worden zal niet meevallen als je niet goed kan lezen of schrijven

Dat zeer zeker, ik benoem daarom ook steeds dat het belangrijk is in deze maatschappij dat je de basisvaardigheden beheerst, en sowieso meer dan dat, maar dat kan thuis ook

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:36

pmarena schreef:
Ik denk dat er nu verschillende soorten situaties door elkaar gehaald worden.
De kinderen die aan het schoolse onderwijs onttrokken worden kunnen behoorlijk uiteen lopen hè :=

Ouders die zeggen het geen probleem te vinden als hun kind niet kan lezen / schrijven / rekenen, zijn natuurlijk een hele andere cup of tea dan ouders die school te beperkend vinden en hun kind liever een veel diepere en bredere scholing geven.

Jij zegt het beter

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:45

Shadow0 schreef:
Majabeestje schreef:
Een kind heeft recht op onderwijs. Ik vind het vooral schrijnend dat dat bij een deel van de kinderen niet gebeurd. Door een falend onderwijssysteem of ouders die hun kinderen onthouden van onderwijs.
We zien steeds meer verzoeken tot vrijstellingen van onderwijs. Ouders die zich 'soeverein' verklaren.

Het recht op onderwijs bestaat helaas niet echt in Nederland, en is vrijwel niet afdwingbaar.

En ik geloof best dat de soevereinen een enorm probleem en risico zijn (volkomen wappie, geen zinnig gesprek mee te voeren) maar het is wel goed om te beseffen dat de meeste thuiszitters thuis zitten omdat de scholen ze niet willen hebben, of niet willen bieden wat een kind nodig heeft.

En dat gaat meestal echt niet om onredelijke dingen: passend lesmateriaal en sociale veiligheid zijn de hoofdzaken. Leerplicht blijkt dan wel een plicht (met straffen als de kinderen niet naar school gaan) maar geen recht op een veilige, passende plek in het onderwijs.

Er wordt niet gestraft als kinderen niet naar school kunnen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:47

Kidde schreef:
_Mar3 schreef:
Dat je je kind niet leert lezen is wel triest... Aan de andere kant: als ze echt in Hongarije wonen is het wel minder nodig dat je geletterd bent om mee te kunnen komen met de maatschappij. Wij hebben het er dus als maatschappij ook naar gemaakt dat er een bepaald niveau verwacht wordt van burgers. Vroegaahh had je zat laaggeletterden die gewoon rond konden komen.

Is dit een serieuze reactie :') Ben je wel eens in Hongarije geweest?

Nee, jij?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:52

Kimmie235 schreef:
Electra63 schreef:

Nee hoor, dat is niet zo. Mijn zoon wilde naar een bepaalde Uni, dat kon niet want zijn cijfers waren niet hoog genoeg. Je zult echt bepaalde basis vaardigheden moeten hebben. Sommige universiteiten willen niet lager dan een bepaald cijfer bij je vooropleiding zien. Studeren zonder VWO diploma is erg, erg moeilijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:54

Kidde schreef:
_Mar3 schreef:
Dat je je kind niet leert lezen is wel triest... Aan de andere kant: als ze echt in Hongarije wonen is het wel minder nodig dat je geletterd bent om mee te kunnen komen met de maatschappij. Wij hebben het er dus als maatschappij ook naar gemaakt dat er een bepaald niveau verwacht wordt van burgers. Vroegaahh had je zat laaggeletterden die gewoon rond konden komen.

Is dit een serieuze reactie :') Ben je wel eens in Hongarije geweest?

Hongarije heeft vergelijkbaar % analfabeten als Nederland dus ja.

In Nederland is het stuk makkelijker zou ik zeggen, gezien het sociale vangnet krijg je nog tenminste een leefbare uitkering, als analfabeet in Hongarije maak je vooral kans om richting West Europa te vertrekken en slachtoffer van uitbuiting te worden.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:58

rien10 schreef:
Nee hoor, dat is niet zo. Mijn zoon wilde naar een bepaalde Uni, dat kon niet want zijn cijfers waren niet hoog genoeg. Je zult echt bepaalde basis vaardigheden moeten hebben. Sommige universiteiten willen niet lager dan een bepaald cijfer bij je vooropleiding zien. Studeren zonder VWO diploma is erg, erg moeilijk.

De open universiteit, daar moet je alleen 18 jaar of ouder zijn, verder geen eisen, dat is anders dan de gewone universiteit. En voor de gewone universiteit heb je inderdaad de 21 + test die kijkt of je bepaalde vaardigheden beheerst. Mijn familie heeft dit laatste gedaan na het thuisonderwijs.

Wellicht voor jouw zoon de open universiteit een optie?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:01

rien10 schreef:
Kimmie235 schreef:

Ja en alsof kinderen die wel naar school gaan niet in de maatschappij opgroeien en geen échte situaties meemaken :o?

IMO is school veel malen meer uitdagend op het sociale vlak dan "gewoon opgroeien in de maatschappij". En je hebt veel juist aan de negatieve ervaringen of i.i.g. ervaringen buiten je comfort zone, conflicten oplossen en voor jezelf opkomen tussen mensen die niet per se jouw belang op de eerste plaats hebben staan. Ook omgaan met mensen die totaal ander wereldbeeld hebben (terwijl men in hun reguliere sociale kring toch veel eerder neigt naar enkel gelijkgestemden). Dat is heel wat anders dan het onwijs gezellig hebben als gezin :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:02

21+ ook voor uni? Ik dacht alleen HBO?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:02

Kimmie235 schreef:
rien10 schreef:

De open universiteit, daar moet je alleen 18 jaar of ouder zijn, verder geen eisen, dat is anders dan de gewone universiteit. En voor de gewone universiteit heb je inderdaad de 21 + test die kijkt of je bepaalde vaardigheden beheerst. Mijn familie heeft dit laatste gedaan na het thuisonderwijs.

Wellicht voor jouw zoon de open universiteit een optie?

Mijn zoon is allang klaar met zijn studie. En de professor waar hij destijds bij wilde studeren zit niet op de OU.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:04

Majabeestje schreef:
Er wordt niet gestraft als kinderen niet naar school kunnen.

In sommige opzichten waar: als een kind werkelijk wordt weggestuurd van een school, dan wordt er over het algemeen niet gestraft. Als een kind niet komt omdat kind/ouders de situatie onveilig of slecht passend vinden maar de school deelt die mening niet, dan kunnen er wel straffen volgen (en ook Veilig Thuis-meldingen.) Ook als de onwil duidelijk bij de school ligt, niet bij de ouders/kind. De rechten van kinderen zijn hier gewoon niet goed in vertegenwoordigd.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:10

Fly_high schreef:
Ja en alsof kinderen die wel naar school gaan niet in de maatschappij opgroeien en geen échte situaties meemaken :o?

IMO is school veel malen meer uitdagend op het sociale vlak dan "gewoon opgroeien in de maatschappij". En je hebt veel juist aan de negatieve ervaringen of i.i.g. ervaringen buiten je comfort zone, conflicten oplossen en voor jezelf opkomen tussen mensen die niet per se jouw belang op de eerste plaats hebben staan. Ook omgaan met mensen die totaal ander wereldbeeld hebben (terwijl men in hun reguliere sociale kring toch veel eerder neigt naar enkel gelijkgestemden). Dat is heel wat anders dan het onwijs gezellig hebben als gezin :o

En alsof ik ergens gezegd heb dat schoolkinderen geen echte ervaringen meemaken…

Mijn punt was niet: school = slecht, thuisonderwijs = perfect. Mijn punt is: je hoeft niet naar school om op te groeien in de maatschappij.

Thuisonderwezen kinderen maken óók conflicten mee, verschillen van mening, groepsdynamiek, frustraties, en mensen die niet per se het beste met ze voor hebben. Alleen niet per se in een klaslokaal. En dat andere wereldbeeld, dat hebben mijn kinderen natuurlijk al ondervonden, ze groeien op in twee culturen.

Dat het anders is, betekent niet dat het minder waardevol is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:12

En ik heb het over iets anders.
Onderwijs versus geen onderwijs. Dat is een no-go. Dat is kindermishandeling en moet bestraft worden.
(En ik ben geen fan van thuisonderwijs, maar dat wil niet zeggen dat het nuttig of wenselijk kan zijn. Wat ik vind is niet perse waar, dat is een mening.)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:14

Kimmie235 schreef:
Thuisonderwezen kinderen maken óók conflicten mee, verschillen van mening, groepsdynamiek, frustraties, en mensen die niet per se het beste met ze voor hebben. Alleen niet per se in een klaslokaal. En dat andere wereldbeeld, dat hebben mijn kinderen natuurlijk al ondervonden, ze groeien op in twee culturen.

Dat hoop je dan bij thuisonderwezen kinderen, maar er is geen controle en er zijn geen kwaliteitseisen, waar dat bij scholen wel het geval is. Ik ken gevallen van thuisonderwezen kinderen waarbij de reden van het thuisonderwijs niet het belang van de kinderen is, met alle gevolgen van dien.

maralyn

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:22

Gestemd op. Zonder onderwijs leert het kind niet.

In welke vorm dan ook...
Ik vraag mij af, kan moeder wel lezen en schrijven?
En, hoe ziet zij het over tien a vijftien jaar?!

Ik heb geen kinderen... Maar hier schrik ik wel van.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:28

veerledec schreef:
Kimmie235 schreef:

Dat hoop je dan bij thuisonderwezen kinderen, maar er is geen controle en er zijn geen kwaliteitseisen, waar dat bij scholen wel het geval is. Ik ken gevallen van thuisonderwezen kinderen waarbij de reden van het thuisonderwijs niet het belang van de kinderen is, met alle gevolgen van dien.

Daar ben je helaas niet de enige in en daarbij is het praktisch niet toetsbaar hoe het thuisonderwijs er in de praktijk bij de gezinnen uit ziet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:34

Maar ondernemer worden als je niet kunt lezen gaat ook niet, hoe wil je een overeenkomst afsluiten? Je facturen maken? Goed kunnen inkopen? Iets vergelijken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:38

Niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:40

Hier nog het filmpje van het meisje, je wordt er echt verdrietig van |(

https://www.instagram.com/reel/DLM0jOSI ... plYnBma252

Ze geeft soms bij haar ouders aan dat ze zin heeft om te leren, maar dat gaat niet altijd want dan zijn ze al andere 'leuke dingen' aan het doen. Ik hoop echt dat er ingegrepen wordt, maar dat zal lastig zijn nu ze niet in Nederland wonen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:50

Ik zal wel ouderwets zijn, maar een kind hoort gewoon op school.
Zeker om de interactie met anderen.
Leren dat je niet altijd alleen maar leuke dingen kunt doen, maar er ook verplichtingen zijn. Dat je met leuke en vervelende mensen in aanraking komt. Dat je mensen ontmoet, die heel anders in het leven staan.

Gewoon, zoals het echte leven.... in het klein.