De oudste zit nu in groep 3 en wij hebben dit schooljaar ook een behoorlijke strijd gehad met school, waaruit vooral bleek hoe weinig (actuele) kennis er is over HB (de juf: "Nou, zolang ze niet zelfstandig en foutloos het hele rekenboek doorwerkt, denk ik niet aan hoogbegaafdheid").
Uiteindelijk op eigen houtje laten testen (KIQT+) en met de uitslag naar de juf: duidelijk (U)HB. Toen kwam er iets meer aandacht voor, maar in een grote, drukke klas met veel kinderen die juist achterblijven, is het helaas echt te weinig. Het resultaat is een enorm gefrustreerd meisje thuis. Lang verhaal kort: na de zomervakantie gaan beide kinderen naar een andere school. Helaas geen voltijd HB-onderwijs, omdat we dat hier in de stad niet hebben, maar naar een reguliere basisschool waar veel meer aandacht is voor hoogbegaafdheid en het ook bovenschools goed geregeld is. Ik hoop dat volgend jaar makkelijker wordt.
Wat mezelf betreft: ik heb totaal niet de behoefte om mezelf te laten testen, dus ik weet het niet officieel, maar sinds ik met de HB-bril naar mezelf kijk, ben ik wat milder geworden. Ik snap nu dat ik collega's wat meer stap voor stap moet meenemen in mijn proces, omdat ik in mijn hoofd van A naar Z ga, maar zij de tussenliggende stappen wel nodig hebben om me te volgen

En wat betreft het niet testen in onze generatie: mijn man (38) is wél getest als kind. Ik (35) niet. En zo ken ik nog wat mannen van onze leeftijd die getest zijn. Mijn theorie is dat meisjes gewoon veel minder vaak getest werden, omdat ze zich doorgaans veel meer aanpassen aan de groep en dus minder opvallen. Daar komt nu gelukkig meer aandacht voor.