Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:20

Jeej, wat enorm fijn MRM :):)

Laure klinkt ook niet per se makkelijk om de juiste opvang te vinden op deze manier...

Hier gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een boerderij-achtige opvang. Is niet per se makkelijker (niet direct om de hoek), maar vind ik toch ook wel belangrijk. Eerst maar eens de volgende echo voordat ik wat kennismakingsgesprekken ga organiseren.

Niet echt motiverend dat jullie nu al wat ervaren met paardrijden... -O- Ik hoop toch nog wel even wat te kunnen rijden, heb een van mijn paarden te koop staan haha.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:23

Dan gaan we idd heel gelijk op MRM. Hopelijk is je 13 weken echo goed!

Hier doen we een echo op 7-8 weken, 12 weken, 20 weken en nadien maandelijks. Wegens vakantieplanning heb ik nu al wel maandelijks eentje gepland staan :D anders vond ze het te lang duren om te wachten tot na mijn vakantie.

@Selente: ooh wauw, een boerderij opvang klinkt geweldig! Wat houdt het net in?

Tölt lijkt me zalig nu! :+ Ik heb toch een zwangerschaprijbroek besteld omdat mijn normale broeken sowieso al wat krap waren, dus daar pas ik nu helemaal niet meer in. Merrie is de laatste weken ook behoorlijk heet, vorig weekend zelfs wat bokken moeten uitzitten }> Ik betwijfel dus of ik nog lang ga kunnen rijden. De gynaecologe zei dat ik het vanzelf wel zou merken als het niet meer gaat. Maar aangezien ik al harde buiken heb gehad en al last heb van mijn bekken geeft ze het tot max 16 weken ;(

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:25

Ohh dat zit best dicht bij elkaar qua echo's. Behalve dat ze hier na 20wk in principe geen echo's meer maken.

Tölt is ook zalig :D ook zonder zwangerschap haha. Die ik rijd is ook nog doodbraaf, dus ik durf nog wel een tijdje als ik geen pijn krijg.
Balen dat jij al eerder moet stoppen :( 16 weken is al bijna...

Boerderij opvang klinkt inderdaad erg leuk!!

Hier vandaag een hele goede en mooie 13 weken echo gehad! <3 qua grootte bijna verdubbeld met de echo van 2wk geleden :wow: maar alles heel mooi kunnen zien! Super leuk ook dat het een langere echo is, konden we lekker lang kijken

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:07

Wat fijn dat alle echo's en NIPT testen goed zijn!

Wij mogen volgende week vrijdag voor onze eerste echo met 8 weken. Deze nooit eerder gehad, maar las dat die meestal vaginaal gaat?

Ik ben trouwens echt heel moe! Ik werk in het onderwijs en mag nu gelukkig met vakantie voor komende 5,5 week. Volgende week ga ik zelf nog wel even naar werk, maar niet meer met kinderen en gedoe.
Trouwens op werk het gaan vertellen is wel een ding. Mijn duo collega is ook zwanger (januari uitgerekend) en we hebben nogal een leegloop van collega's, dus er moet veel worden opgevuld en ik heb nog niet eens verteld dat de hele klas dus geen leerkracht heeft straks. Beide zijn we ook van plan om pas na de zomervakantie terug te komen. Ik ben benieuwd hoe en wat.....

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:13

Wat leuk dat jullie allemaal goeie echo´s en uitslagen hebben gehad!
Lovelys; mijn echo met 7/8 weken was inderdaad vaginaal. :j Maar vond het zeker niet vervelend.
En kan me wel voorstellen dat je leidinggevende vanbinnen wel gaan balen. := Maar goed, dat is uiteindelijk niet jouw probleem. Maar zal wel bezwarend aanvoelen om te vertellen dat je zwanger bent. Uiteindelijk trek je je zoiets wel aan.

Ik rijd al een aantal jaar geen paard meer helaas, maar kan me wel voorstellen dat dat al snel niet lekker meer aanvoelt. Helemaal als je een paard hebt die hoog opgeeft.

Hier nog even wachten tot de 21e voor de volgende echo. :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:28

Niniane thanks voor de uitleg, weet ik wat ik kan verwachten.

Ik rijd nog op de manege. Ik heb de vorige keren tot ongeveer 20 weken gereden en dat ging prima. Maar be ook wel redelijk actief geweest altijd. Nadat ik stopte met rijden ben ik gaan zwangerschapszwemmen. Dat was ook heerlijk en heb ik gedaan tot mijn bevalling (maandag nog gezwommen en woensdag bevallen). Daarnaast ook nog bootcamp voor zwangeren gevolgd tot mijn bevalling wel steeds iets minder heftig natuurlijk en altijd kijkend wat lukte. Hierdoor wel goed op conditie gebleven en na 6 weken weer gaan sporten (paardrijden en bootcamp)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:49

Blijven jullie eigenlijk de gehele zwangerschap foliumzuur slikken?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:52

Nee alleen de eerste 10/12 weken of tot mijn potje op is. Tot die tijd is het bewezen dat het tegen bijv spina bifida (open ruggetje) werkt. Daarna zijn juist weer ook wat nadelen gevonden (grotere kans op obesitas volgens mij).

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:47

Hier eindelijk ook een goede NIPT *\o/*

Ik neem nog wel foliumzuur. Ga binnenkort overstappen naar een multivitamine. Die nam ik in het begin, maar zorgde voor misselijkheid. De Gynaecologe heeft toen aangeraden om enkel foliumzuur te slikken en vanaf week 14 over te stappen naar de multivitamine.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:08

Fijn Laure, een goede NIPT!! **\O/**

Ik heb nog een grote pot foliumzuur met vit. D en DHA (ik eet geen vis), die maak ik nog rustig op. Ga daarna even kijken wat voordeliger is, apart of gewoon deze blijven slikken.

Qua sporten ben ben ik van plan een proefles 'Mom in Balance' te gaan doen, soort bootcamp speciaal voor zwangeren en voor als je net bevallen bent.

@Lovelys, ik vond de vaginale echo ook totaal niet erg. De echokop is vrij smal en totaal geen pijn gehad. Eendebek is veel vervelender vond ik :+
En dat zal je leidinggevende niet zo leuk vinden nee... maar ja, die kans is er nou eenmaal als je vrouwelijke werknemers hebt in vruchtbare leeftijd haha.

Hier begint mijn buikje eindelijk toch echt te groeien! Ook zonder opgeblazen gevoel is er nu een buikje en begin het aan de spijkerbroeken te merken :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:27

Wat fijn Laure! *\o/*

Heb hier de multi zwanger vitamines met foliumzuur staan en verloskundige gaf aan die te blijven slikken, maar zijn best wel wat tegenstrijdige berichtgevingen over. Twijfel dus.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:47

Laure wat fijn!!!!

MRM25: Wat leuk ik zit al een jaar of 3 bij mom in Balance, bevalt mij goed :) Ik doe het met een redelijk vast clubje mensen en je kent elkaar daardoor ook wat beter. Zeker als je zwanger bent super leuk. Nu zit ik nog bij de fitte dames die nog gewoon sporten en zodra ik merk dat het niet meer lukt of ik meer dan 15 weken ben, dan moet ik over naar de zwangere/ back in shape club. Die is wat rustigere en heeft een aagepast programma waarin minder heftige bewegingen zitten.

Top dat je er niets van merkt van de vaginale echo, ik vind dat nog steeds wel een dingetje (ook al heb ik al 2 kinderen).
Mijn leidinggevende kwam net zelf ook met het bericht dat ze deels ander werk gaat doen (voor 2 dagen in de week) hahahahaha. Dus nu vind ik het al minder erg :o

Trouwens echt super leuk: vriendinnetje van mij kwam langs om te vertellen dat ze zwanger was <3 Ik moest zo hard lachen, dat ze het nu ook weet. Ze vond mijn reactie heel grappig, en zei direct: nee, jij ook!?!?! Dus toen toch maar verteld (mijn eigen kinderen vertellen we het vrijdag na de echo).

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:21

Wat fijn om zo een sportgroepje te doen. Ik probeer nu ook een aantal keer per week wat oefeningen te doen thuis aan de hand van filmpjes. Merk toch dat het moeilijk is om de motivatie te vinden soms. Dan lijkt mij zo'n groepje ideaal!

Ik vind die interne echo ook echt meevallen. Mijn 12-weken echo was opnieuw intern, omdat de kleine niet stil wou blijven liggen en het te moeilijk was om via de buik te doen :D

@Lovelys: zo leuk dat je samen met een vriendin zwanger bent!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:48

Oh yes, weer een goede NIPT wat enorm fijn Laure! :):) Boerderij opvang is in principe dus in de natuur waar ze het programma ook focussen op de seizoenen en buiten spelen (vies worden hoort daarbij) al dan niet met dieren! Ik vind dat, zeker met de huidige iPad generatie, wel heel belangrijk.

En een goede echo bij MRM, top! **\O/**

Lovelys ik begrijp dat het dan lastiger is om het nieuws te vertellen... Maar uiteindelijk loopt het zoals het loopt en kan je natuurlijk niet echt met andermans planning rekening houden (voor zover je dat al moet willen). Inmiddels al wat minder lastig met de veranderende situatie met je leidinggevende zie ik haha. En leuk om met je vriendin samen zwanger te zijn!

Hier blijf ik wel gewoon foliumzuur slikken. Ik heb de supplementen van Mompwdr en ik ben daar echt heel erg enthousiast over. Zij passen per trimester de samenstelling aan zodat het het beste aansluit bij je behoefte op dat moment. Hier ben ik voor de zwangerschap al mee begonnen. 1ste zwangerschap binnen 3 weken zwanger en nu 2e zwangerschap was ik ook dezelfde cyclus zwanger (terwijl ik beide keren daarvoor 3 maanden geen cyclus had).

Hier gisteren ook een goede echo. Voor nu 2 dagen verder gezet en 9 weken. Interne echo en heb daar echt geen problemen mee. Zij zien niks anders en het is hun dagelijkse werk. Verder vind ik het verre van ongemakkelijk, maar ik was de echo gewend toen ik een halve liter bloed in m'n buikholte had. :=
Qua sporten doe ik dit nog samen met een vriendin (naast het paardrijden). Zij heeft mij het afgelopen half jaar sowieso met sporten en voeding begeleidt. Wilde nogal wat kilo's kwijt, dus we gaan op een aangepast schema wat aansluit bij zwangerschap verder.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:51

Ik kom hier stiekem om de hoek kijken.
Voordeel van een korte cyclus dan maar, je weet eerder of het raak is haha.

Maar jeempie, wat komt er een hoop op je af in ene. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Ik was zo een figuur die altijd heel hard riep dat ik geen kinderen wilde. Twijfelde al een tijdje en rustig begonnen met proberen. Met problemen in de cyclus wat ogenschijnlijk lijkt op endometriose verwachtte ik dat het toch wel lastig zou worden. Dat viel uiteindelijk heel erg mee. Maar nu voel ik me super onvoorbereid. Uiteraard is er een kans dat het niet blijft zitten, maar de kans is groter dat het wel blijft zitten, dus werk aan de winkel :')

Voor de eerste keer, hebben jullie een lijstje gemaakt? Is er een handige tool waar in je linkjes kan plakken zodat je later kan beslissen welke je nu echt wilt zoals kinderwagen oid?

Zijn er nog meer dingen die ik nu direct moet regelen?
Ik heb een afspraak gemaakt bij de verloskundige, echo praktijk, foliumzuur gehaald.

Verder heb ik nu vooral veel last van mn baarmoeder. Ik voel me al een week ongesteld met krampen die in vlagen komen en gaan pfff.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:40

Proficiat Kelly!! *\o/*

Het is veel he :D voor mij is het ook de eerste keer. Ik ben momenteel nog niet te veel lijstjes aan het maken, maar ik wou wel dat ik al eerder getart was met KDV. Dus ik zou die zeker aan je lijstje toevoegen. Een plek vinden is hier echt drama en blijkbaar was ik al 'laat' op 12 weken.

Ik zou voor die tool eens kijken naar pinterest. In chrome kan je de extensie pinnen en kan je van op iedere webshop een foto toevoegen aan je board. Vanuit je board heb je dan de foto's en kan je zo meteen doorklikken naar de url. Ik gebruik dit al langer als wishlist voor kerst en mijn verjaardag en deel die link zo ook met familie en vrienden.

Het is helemaal normaal dat je last hebt van je baarmoeder, daar hoef je je niet te veel zorgen over maken nu. :knuffel: Tenzij het echt heel hevige krampen zijn met bloedverlies (dan zeker laten nakijken!). ik heb de eerste maanden ook vaak last gehad van het gevoel dat ik ongesteld werd. Je baarmoeder is al volop aan het veranderen. Ook in week 7 heb ik een lichte bloeding gehad met bruinige afscheiding. Ik heb al van meerdere mensen dit gehoord in die periode. Zolang het niet veel, rood, helder bloed is en het geen pijn doet, is dat meestal onschuldig.

Zet hier gerust je vragen neer die je de komende weken hebt. Voor mij hielp het toch heel hard dat ik las dat anderen hetzelfde meemaakten :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:38

Ik kom me hier ook heel voorzichtig melden.
Dit is mijn 3de zwangerschap, 2de kindje.
Onze dochter is nu 2,5.

In maart helaas een miskraam gehad, na 2 goede echo’s was er met 11 weken geen hartslag meer.
Dus deze keer wel extra spannend nu met 9+2.

Ik zal voornamelijk een meelezer zijn en niet heel actief mee posten denk ik. :o maar ik ga mijn best doen!

In mijn eerste zwangerschap heb ik de cursus BAEB (bevallen als een baas) gedaan en heb hier onwijs veel aan gehad, een cursus die zich ook richt op cijfers en waar alle scenario’s besproken worden. Dus wat mij betreft echt een aanrader als je voorbereid je bevalling in wilt gaan ipv alles maar over je heen wilt laten komen. Ook haar Insta account geeft al heel veel inzichten.

Lijstje had ik wel in de eerst zwangerschap, verschillende websites langs gegaan en daar zelf een lijst van gemaakt wat mij nodig leek. Nu uiteraard het grootste deel nog in huis.

Ik hoop op een betere zwangerschap dan bij mijn dochter. Toen zat ik vanaf 24 week volledig thuis met bekken klachten waar helaas de fysio ook weinig meer mee kon.
Al begint het nu ook nog niet denderend, hele dagen misselijk, enorm vermoeid, vaak duizelig en hoofdpijn.
Ik heb altijd gezegd: ik wil best nog eens bevallen maar niet zwanger zijn. :+
Mijn bevalling was een “makkie” in tegenstelling tot de zware zwangerschap, de kleine meid was er in 6 uurtjes, thuis in bad.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:28

Ik had dit topic nog niet gezien, maar was wel opzoek! :D

Ik ben nu 11 weken zwanger van ons 2e kindje. Net ook al een goede uitslag gehad van de NIPT test dus dat is super fijn! *\o/*
De uitgerekende datum is nu vastgesteld op 5 februari. Voor m’n gevoel duurt dat inderdaad nog heeeeel lang.

Voor alle nieuwe moeders een tip om alvast kraamzorg aan te vragen, want die schijnen ontzettend druk te zijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:56

Gefeliciteerd voor iedereen die zich heeft mogen melden! *\o/* Leuk! :D

Tot nu toe vind ik zwangerenportaal wel handig. :j Maar bezig met lijstjes voor alles wat we in huis moeten halen ben ik nog niet. Wil eerst een goeie NIPT afwachten.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:27

Selente wat handig zon vriendin!

Gefeliciteerd KellyR!
WIj hebben bij de eerste een lijst gemaakt met wat echt moet en daarna in wat winkels rondgelopen. Wij hebben uiteindelijk best veel tweedehands gekocht, ook nog wat dingen gekregen of voor een vriendenprijsje. We hebben nu eigenlijk niets nodig, behalve wat kleine dingen.
Wat je nu echt moet regelen: verloskundige, kdv en kraamzorg. Ja die laatste zijn echt mega druk.

Maaaarije Hele voorzichtige gefeliciteerd!
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren ook super makkelijk. Beide alle tijd van alles kunnen doen en sporten (tot 41 weken). Bevalling was beide thuis en binnen 5 uur. Wel twee hele verschillende ervaringen.
Bevalcursus bij de eerste gedaan: samen bevallen, waar je partner ook goede en duidelijke uitleg krijgt, want de meeste mannen willen gewoon het ook goed doen.

Dispar_Vulgo gefeliciteerd!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

lovelys schreef:
Selente wat handig zon vriendin!

Gefeliciteerd KellyR!
WIj hebben bij de eerste een lijst gemaakt met wat echt moet en daarna in wat winkels rondgelopen. Wij hebben uiteindelijk best veel tweedehands gekocht, ook nog wat dingen gekregen of voor een vriendenprijsje. We hebben nu eigenlijk niets nodig, behalve wat kleine dingen.
Wat je nu echt moet regelen: verloskundige, kdv en kraamzorg. Ja die laatste zijn echt mega druk.

Maaaarije Hele voorzichtige gefeliciteerd!
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren ook super makkelijk. Beide alle tijd van alles kunnen doen en sporten (tot 41 weken). Bevalling was beide thuis en binnen 5 uur. Wel twee hele verschillende ervaringen.
Bevalcursus bij de eerste gedaan: samen bevallen, waar je partner ook goede en duidelijke uitleg krijgt, want de meeste mannen willen gewoon het ook goed doen.

Dispar_Vulgo gefeliciteerd!

Die cursus samen bevallen hebben wij de eerste keer ook gedaan. Wat vonden jullie ervan?
Voor ons was het iets te zweverig, maar dat kan ook liggen aan wie de cursus geeft natuurlijk :+

Voor alle 2e moeders, gaan jullie nu weer een cursus volgen?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Nee wij vonden het niet zweverig. Veel praktische tips en info.
Ik heb het boekje erbij gepakt en nog ff wat gelezen. Ook het boek positief bevallen gelezen, het handboek voor borstvoeding en nog een ander boek die ik alweer ben vergeten
Maar eenmaal aan het bevallen was ik vooral bezig dat mijn man een beetje op tijd begon met het bevalbad op te zetten (dat was de vorige keer niet gelukt). Daarna was ik alleen maar bezig met de weeën opvangen en mijzelf afleiden.