Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:07

Petpa schreef:
Jazeker lees ik!
Je schrijft dat de praktijk tussen 12 en 3 niet telefonisch bereikbaar is.
Dat zijn ze wel door de "1" in te drukken igv spoed.

Nee, je zegt dat mijn moeder wel kan bellen naar de uroloog maar niet op 1 kan drukken. Dat zit toch anders zoals je kunt lezen. Ik en mijn moeder hoefde niet op 1 te drukken want ik had al contact gehad.

En ze zijn voor spoed bereikbaar. Niet voor overleg, aanvragen, uitslagen. Dat is iets anders. Niet alleen eruit pikken wat je goed uitkomt ;) Helaas betekend spoed voor de en toch iets anders als voor de ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:10

Mijn medicatie doe ik via de app, dat werkt heel makkelijk.
Ook niet acute vragen en herhaal afspraken kunnen via de app.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:10

Melvern schreef:
Petpa schreef:
Jazeker lees ik!
Je schrijft dat de praktijk tussen 12 en 3 niet telefonisch bereikbaar is.
Dat zijn ze wel door de "1" in te drukken igv spoed.

Nee, je zegt dat mijn moeder wel kan bellen naar de uroloog maar niet op 1 kan drukken. Dat zit toch anders zoals je kunt lezen. Ik en mijn moeder hoefde niet op 1 te drukken want ik had al contact gehad.

En ze zijn voor spoed bereikbaar. Niet voor overleg, aanvragen, uitslagen. Dat is iets anders. Niet alleen eruit pikken wat je goed uitkomt ;) Helaas betekend spoed voor de en toch iets anders als voor de ander.

Dat zal dan wel lang geleden zijn omdat je mamma belde.

Tegenwoordig is alle zorg vastgelegd in protocollen waardoor spoed voor iedere zorgverlener duidelijk is.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:15

ook als je een afspraak hebt later op de middag en je klachten nemen toe/zijn niet vol te houden mag je gewoon op de spoedlijn bellen hoor, dan gaan ze herbeoordelen en je evt eerder laten komen.
Maar via de uroloog mag ook (die had ik denk ik als eerste gebeld maar dat telt niet want ik werk in de zorg en weet de weg)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:19

Petpa schreef:
Dat zal dan wel lang geleden zijn omdat je mamma belde.

Tegenwoordig is alle zorg vastgelegd in protocollen waardoor spoed voor iedere zorgverlener duidelijk is.

mijn Mama belde idd voor me, ben heel blij dat mijn mama dat voor mij wilde doen aangezien ik dat op dat moment niet kon, en nee is niet lang geleden. Maar als je een goede band hebt met mensen, dan willen zie je helpen en dat is heel fijn. Misschien ken je het niet om te vergaan van de pijn en hulp te krijgen van iemand.

En doordat alles zo goed is vastgelegd sterven er mensen door verkeerde zorg, lopen mensen met problemen, veel langer dan zou moeten. Lees het topic eens goed door.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:24

Polly schreef:
ook als je een afspraak hebt later op de middag en je klachten nemen toe/zijn niet vol te houden mag je gewoon op de spoedlijn bellen hoor, dan gaan ze herbeoordelen en je evt eerder laten komen.
Maar via de uroloog mag ook (die had ik denk ik als eerste gebeld maar dat telt niet want ik werk in de zorg en weet de weg)

Aan de telefoon is aangegeven dat ik het echt niet volhield, ze hadden alleen geen andere mogelijkheid toen als later op de dag. De uroloog was heel begripvol en nam het heel serieus. Dat was heel fijn op dat moment. Dezelfde avond ben ik geopereerd met spoed en de huisarts gaf later wel aan dat ze het naar vonden hoe het gelopen was.

Ik wist inderdaad niet dat ik in zo'n moment ook de uroloog direct kon bellen. Nu ik dat weet zal ik dat ook doen. Het ging daar direct in een stroomversnelling.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 13-05-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:25

fijn dat jullie het zo hebben kunnen oplossen.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:29

MyWishMax schreef:
Petpa schreef:

De triage beperkt zich niet tot leeftijd.

Nee, maar kleine kinderen zijn wel kwetsbaar en met bijvoorbeeld koorts mag je met kleine kinderen wel sneller komen. Gewoon, omdat het gevaarlijker kan zijn. Dus in die zin nemen ze leeftijd wel mee.

Maar het andere bericht dat je snel afgewimpeld wordt als je jong bent kan ik me echt niet in vinden. Zulke verhalen hoor je bij alle leeftijden en helaas kunnen er altijd fouten gemaakt worden. Dat ligt niet aan leeftijd oid.

Heb t ook verkeerd gezegd. Ik bedoel wat jij dus precies zegt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:31

Ik vind het echt heel erg vreemd dat je vindt dat je meteen om 8u gezien had moeten worden alleen maar omdat je bang bent dat 'het' om kan slaan (en dus niet omdat de boel verergerd is - sterker nog, het is verbeterd - ).

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:33

Renee1991 schreef:
mvdende schreef:
Geen koorts (gisteren avond even 37,7 dus verhoging) en op dit moment voel ik me niet ziek.

Dus geen spoed.

Ik krijg altijd ontzettend kromme tenen van dit soort topics. Hoe denken jullie dat het komt dat het zo druk is en er strenger wordt bepaald of je wel of niet mag komen?
Loop voor de gein eens een dag mee en je piept wel anders. Ik vind sommige reacties in dit topic echt walgelijk.

Helemaal mee eens.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:43

Je belt om 8.00 uur en je mag om 10.10 uur al komen. Ik mag blij wezen als ik dan al ben teruggebeld.

Met de hap heb ik alleen maar goede ervaringen. Maar meestal slaan we de hap over en komen we binnen via de spoed ( maar dat is een ander verhaal)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:47

Polly schreef:
Popstra schreef:

Een blaas ontsteking....serieus?

Ja hoor er zijn heel veel mensen die bellen voor een blaasontsteking en daar kan je ook gewoon serieus ziek van zijn, het kan ook vrij vlot opkruipen naar een nierbekken ontsteking of erger
Dat is dus prima om voor te bellen (als je je ziek voelt) je word dan gezien door een assistente.

Maar dan heb je al een tijdje last bij het plassen en troebele urine voor je je ziek voelt. Dan kun je toch gewoon je eigen huisarts of de assistent smorgens voor een kuurtje bellen!?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:50

dat hoeft niet hoor, veel mensen hebben al langer last maar de laatste keren dat ik zelf een blaasontsteking kreeg ging ik in een tijdsbestek van 2-3u van geen klachten naar koorts, ziek voelen en bloed plassen.
Ik vond het in het begin toen ik in de zorg werkte ook heel bijzonder dat ze mensen adviseerden om langer te wachten (of dat mensen eerst een week aankeken) maar heb inmiddels geleerd dat mijn referentiekader niet 'het' referentiekader is. Ik heb er zelf weleens (voor ik in zorg werkte) in de nacht voor gebeld, zo ontzettend beroerd word ik ervan.

Maar heel vaak kan het zeker via de eigen huisarts. het is ook niet standaard dat iedereen met urinewegklachten mag komen, ook dan (en dus altijd, maar dat probeer ik al even uit te leggen) word gekeken naar de mate van ziek zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:56

Electra63 schreef:
Sommigen hebben geen idee hoe druk het bij een huisarts of de HAP is.
Hoe moeilijk het is om de roosters rond te krijgen.

Klopt, en dat de toekomst er ook niet al te best uit gaat zien.

De gehandicaptenzorg is een goed voorbeeld als we het hebben wat voor zooitje het momenteel is. En dat gaat straks iedereen heel hard raken want ook de ziekenhuizen en huisartsen gaan nog meer ernstige tekorten krijgen.

Dan gaat het zeer normaal worden dat je maanden moet wachten. Ergens zou ik het goed vinden als het gebeurd omdat ze dan hopelijk eens wakker worden daar in Den Haag. Er gaat echt een mega probleem ontstaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:01

Vraag me af hoe het zo ver heeft kunnen komen dat in dit land de zorg zo achteruit gaat....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:05

Meen je dat serieus Popstra?

Ik zit niet in de zorg, maar als ik hoor dat "men" het normaal vindt om zorgverleners uit te schelden of te bedreigen, dat ze maar 24/7 klaar moeten staan totdat "wij" vinden dat we hun aandacht moeten (!) krijgen. Dat er veel ondergewaardeerd worden, ze niet die zorg kunnen bieden die ze graag zouden willen kunnen bieden. Het zware werk in de zorg.

Het zou mijn ding niet zien (ben niet zo zorgzaam )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:07

ik denk door bezuinigingen, bezuinigingen en oh ja de bezuinigingen hebben er ook mee te maken, lang leve Rutte en de marktwerking in de zorg (oh oeps, zei ik dat?)

En verder zien we vooral sinds Covid en enorme achteruitgang in zelfredzaamheid, mensen bellen echt voor elk poepje wat anders ruikt dan anders de HAP/AMBU/SEH, ongekend. In alle afdelingen van de spoedzorg zien we deze zorgwekkende ontwikkeling.

Vroegah als je kind koorts/vlekjes/keelpijn/oorpijn had belde je je moeder/oma/tante/iemand anders voor advies en nu moet er meteen gebeld worden, wat we vaak horen "we betalen toch zorgpremie dus het moet nu gezien/opgelost worden". Mensen hebben geen tijd meer om ziek te zijn, moet allemaal a la minute opgelost worden, afwachten is geen optie.

Laatst nog iemand, komt op de HAP binnen via 112 (deze mensen hebben dus 112 gebeld!!), kindje al week niet fit, beetje verkouden, beetje verhoging. Zijn nu op bezoek bij kennissen en blijven daar slapen. Kindje beetje hangerig, moeder blijkt buikgriep te hebben (leuke visite -O- ) en moeder DENKT dat kindje ook buikpijn heeft en huilt onophoudelijk --> 112 gebeld (?). Kindje goed aanspreekbaar, goede ademhaling, goede kleur, alert --> geen reden voor ambu (die rijden dan al he!!, 2 man sterk uit bed gepiept zodra je 112 belt, in de auto en rijden. Worden er weer afgehaald en mogen weer naar bed).
Worden doorverbonden met de HAP, helemaal uitgevraagd door collega, geen alarmsymptomen maar moeder gaat niet akkoord met advies. Wil een dokter spreken. Telefonisch consult gepland, blijft erg dwingend dat het heel ernstig is en kind MOET beoordeeld worden. Zou onophoudelijk huilen (door collega en dokter niet gehoord), nog steeds geen alarmsymptomen. Maar goed, vooruit ongeruste ouders is ook een alarmsymptoom want die kennen het kind het beste en uren onophoudelijk huilen is ook niet normaal.
Ouders komen binnen, kind loopt LACHEND (!) mee, niet ziek, geen koorts, gaat lekker zitten spelen in de behandelkamer. Geen alarmsymptomen en alsnog advies. Zegt ene ouder tegen de andere: "zie je nou, we betalen niet voor niks premie, voor dat geld moet er gewoon beoordeeld worden als wij vinden dat dat nodig is" :roll:
Hoe zou het toch komen dat de zorgpremie zo hoog is? Want er word wel even €200 gedeclareerd voor een spoedcunsult (overdag bij de huisarts kost het iets van €30 ofzo)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:09

Maar dat is natuurlijk niet de reden waarom we zo lang moeten wachten, popstra. Eerder het gevolg, mensen worden ontevreden door de wachtlijsten. Wat het overigens niet goed praat.

We geven ieder jaar meer uit aan zorg, maar de zorgkosten rijzen de pan uit. Door bevolkingsgroei, zorg die duurder wordt (we kunnen steeds meer maar dat heeft wel een prijs), vergrijzing, mensen worden steeds minder gezond en hebben daardoor meer ongezonde levensjaren.
Ik heb geen idee hoe we dat op moeten lossen, als de vergrijzing achter de rug is gaat dat al schelen, maar nog steeds.
Bezuinigingen is dan ook relatief, de zorguitgaven stijgen alleen maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:11

Popstra, ook de mentaliteit van mensen is dik achteruit gegaan, nogal veel mensen vinden dat iedereen maar in de houding moet springen wanneer ze iets willen. Juist omdat er mensen zijn die voor elk wissewasje de hap bellen kan ik me goed voorstellen dat soms zwaardere problemen gemist worden.
En ja, er zijn ook triagisten waarbij bijna dood pas een probleem is maar de meesten doen hun werk prima.
Dochter belde zondagochtend, 20 wachtenden voor u, maar zij kon wel gelijk komen met de kleine. Gelukkig goed afgelopen en nu aan de beterende hand.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:11

TS hoe was het bij de huisarts?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:13

Renee1991 schreef:
mvdende schreef:
Geen koorts (gisteren avond even 37,7 dus verhoging) en op dit moment voel ik me niet ziek.

Dus geen spoed.

Ik krijg altijd ontzettend kromme tenen van dit soort topics. Hoe denken jullie dat het komt dat het zo druk is en er strenger wordt bepaald of je wel of niet mag komen?
Loop voor de gein eens een dag mee en je piept wel anders. Ik vind sommige reacties in dit topic echt walgelijk.

_/-\o_

Als iemand die wel degelijk de HAP nodig heeft vanwege werk is het zwaar k.u.t. als mensen voor zaken bellen die wel kunnen wachten.
Dankzij jullie hang ik in de wacht, dankzij jullie lijden mijn cliënten langer, dankzij jullie moet ik wachten totdat de arts kan komen schouwen en de familie niet verder kan.

Dankjulliewel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 11:15

Huisarts vond het er goed uit zien, zag er nu ook een stuk beter uit dan gisteren avond. Toen was het echt dik en paarsig.

Voorlopig dus niets aan de hand gelukkig, maar 't was wel ff schrikken gisteren avond.

Nu hopen dat het voorspoedig gaat genezen verder.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:16

fijn dat het uiteindelijk toch mee lijkt te vallen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:18

Onali schreef:
Als iemand die wel degelijk de HAP nodig heeft vanwege werk is het zwaar k.u.t. als mensen voor zaken bellen die wel kunnen wachten.
Dankzij jullie hang ik in de wacht, dankzij jullie lijden mijn cliënten langer, dankzij jullie moet ik wachten totdat de arts kan komen schouwen en de familie niet verder kan.

Dankjulliewel.

Heb jij geen spoednummer dan?

Ik als beveiliger moest mensen aan de telefoon door zetten aan de telefoon.
Dus gewoon naar de poli of afdeling, geen triage. Dan verbonden we ze door met hap lijn :P
Maar bijvoorbeeld een huisarts die op dat moment een cardioloog nodig had kon ik doorzetten naar het spoednummer of in de nacht naar de arts assistent.
Dus die kwam niet in de wacht samen met 100 andere mensen.

Uiteraard geen idee wat jou functie is maar kan me voorstellen dat jullie ook een ander nummer moegen bellen dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:19

@onali (en soortgelijke berichten) Tja en de andere kant is dat ik 2 kinderen alleen moet opvoeden door de strenge bepaling bij de HAP. Mag je ook best een dag op mee lopen hoor :j
Ik ben dus nu zo'n vrouw die doordramt als de HAP het geen spoed vindt.