Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:54

Cayenne schreef:
Mijn tandarts wilde twee keer per jaar preventief zoutstralen, maar ik heb zelf aangegeven dat ik dat niet nodig vind en dat is gewoon helemaal prima.
Zoutstralen kost 100 euro per keer en wordt niet vergoed door de verzekering, dus dat was best een uitgave.

Zoutstralen heeft geen speciale code. Dat valt gewoon onder reiniging. €17,01 per 5 minuten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:26

Bij mijn tandarts wel hoor. Reinigen is gratis (met verzekering) en zoutstralen moet je betalen (ook met verzekering), valt niet onder reinigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:23

Hier wordt het wel gewoon vergoed.

Edit: code C 212 reinigen.

Marije_jiplover

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:56

Hier wordt de zoutstraler, als onderdeel van het gebit reinigen door de MH, gewoon vergoed onder de reinigingscodes.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:32

Lusitana schreef:
Bij mijn tandarts wel hoor. Reinigen is gratis (met verzekering) en zoutstralen moet je betalen (ook met verzekering), valt niet onder reinigen.

Welke code gebruik je tandarts?

@brainless de code C212 bestaat niet. Reinigen is een m code, M03

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:37

Vjestagirl schreef:
Oh ja, dat met die verstandskiezen is een dingetje. De mijne liggen horizontaal in mijn kaak. Ik heb ooit een tandarts gehad die zei "ze liggen er horizontaal in, dús we gaan ze eruit snijden". Toen ik aangaf dat ik dat niet nodig vond werd hij bozig, want ik kon er last van gaan krijgen in de toekomst. Dat ik wilde wachten tot het moment daar kwam en geen zin had in operaties die misschien niet eens nodig waren, vond hij maar raar.

Met de volgende tandarts binnen die praktijk had ik de afspraak gemaakt dat ik zelf wel aan zou geven wanneer ik ze eruit wilde hebben; precies wat ik wilde. Toen zij met zwangerschapsverlof was en ik dus een vervanger kreeg moest ik me weer gaan verantwoorden en werd ik aangekeken alsof ik gek was.

Mijn huidige tandarts is het helemaal met me eens dat er niet gesneden hoeft te worden zolang m'n mond gezond is... maar het is dus blijkbaar maar net wie je treft.

Hier inderdaad hetzelfde, van de tandarts moest ik ze 5 jaar terug laten trekken, uiteraard wel bij de kliniek voor kaakchirurg van haar man, welke kaakchirurg is, nou dacht het mooi niet :'). Als ik last krijg laat ik ze wel trekken

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:54

LiannePuthzy schreef:
Vjestagirl schreef:
Oh ja, dat met die verstandskiezen is een dingetje. De mijne liggen horizontaal in mijn kaak. Ik heb ooit een tandarts gehad die zei "ze liggen er horizontaal in, dús we gaan ze eruit snijden". Toen ik aangaf dat ik dat niet nodig vond werd hij bozig, want ik kon er last van gaan krijgen in de toekomst. Dat ik wilde wachten tot het moment daar kwam en geen zin had in operaties die misschien niet eens nodig waren, vond hij maar raar.

Met de volgende tandarts binnen die praktijk had ik de afspraak gemaakt dat ik zelf wel aan zou geven wanneer ik ze eruit wilde hebben; precies wat ik wilde. Toen zij met zwangerschapsverlof was en ik dus een vervanger kreeg moest ik me weer gaan verantwoorden en werd ik aangekeken alsof ik gek was.

Mijn huidige tandarts is het helemaal met me eens dat er niet gesneden hoeft te worden zolang m'n mond gezond is... maar het is dus blijkbaar maar net wie je treft.

Hier inderdaad hetzelfde, van de tandarts moest ik ze 5 jaar terug laten trekken, uiteraard wel bij de kliniek voor kaakchirurg van haar man, welke kaakchirurg is, nou dacht het mooi niet :'). Als ik last krijg laat ik ze wel trekken

Het kan goed dat je nooit last krijgt van je verstandskiezen. Maar mochten ze opeens wel gaan verdrukken, dan is het trekken op latere leeftijd met meer risico's dan op jongere leeftijd. Vandaar dat ''als het aan tandartsen ligt'' ze ze het liefst preventief trekken.

Maar ieder z'n keus :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:23

Aight schreef:
LiannePuthzy schreef:

Het kan goed dat je nooit last krijgt van je verstandskiezen. Maar mochten ze opeens wel gaan verdrukken, dan is het trekken op latere leeftijd met meer risico's dan op jongere leeftijd. Vandaar dat ''als het aan tandartsen ligt'' ze ze het liefst preventief trekken.

Maar ieder z'n keus :j

Maar iedere operatie is meer risicovol op latere leeftijd. Niemand laat preventief zijn blindedarm eruit halen, of z'n amandelen eruit snijden. Waarom zou ik dat dan wel met mijn tanden doen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:59

Lithya schreef:
Lusitana schreef:

Welke code gebruik je tandarts?

Ik woon in Portugal. A6.01.02.01 is tandsteenverwijderen en in mijn geval gratis
A6.01.02.05 is zoutstralen en kost in mijn geval 10 euro.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:01

Lusitana schreef:
Ik woon in Portugal. A6.01.02.01 is tandsteenverwijderen en in mijn geval gratis

Wat een heerlijk land is het toch! <3 ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:07

Ja, als ik zo de tandarts - en mondhygiëniste kosten van mijn zus hoor, ben ik wel blij dat het hier niet zo is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:09

Lusitana schreef:
Ja, als ik zo de tandarts - en mondhygiëniste kosten van mijn zus hoor, ben ik wel blij dat het hier niet zo is.

Kan me voorstellen! Het is hier gewoon niet leuk meer wat kosten betreft. :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:45

Lusitana schreef:

Dat HD ik niet gelezen, excuus.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:10

@Vjestagirl: Ik vind dat jij gelijk hebt. Bij mij is op jonge leeftijd door de tandarts die ik toen had 1 verstandskies getrokken. Ik had er geen last van maar volgens hem zou er anders een vulling inmoeten. Hij overlegde daarover niet met mij (ik had liever laten vullen) maar ik was toen nog helemaal niet "mondig" t.o.v. artsen.Hij moest enorm wrikken om die kies eruit te krijgen en ik had er daarna best last van. De andere 3 verstandskiezen heb ik nu nog ,ik ben nu 71 jaar en een heleboel tandartsen verder. Het vervelende is dat je in die stoel in een afhankelijke positie zit en met je mond open ook weinig kunt zeggen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:25

Ik heb nog nooit gehoord van preventief je verstandskies laten trekken eigenlijk. Ik vind het kul. Ja als er een gat in zit, als hij verkeerd staat of je gebit in de verdrukking brengt. Allemaal goede argumenten. Maar preventief omdat het op latere leeftijd meer risico geeft..... :n
En een kunstgebit dan.... kunnen we preventief wel het hele zwikkie eruit jassen in het vervolg toch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:42

Ik heb ook al mijn verstandskiezen nog. De tandarts zegt dat er niks mee hoeft te gebeuren zo lang ze zich gedragen. En zo zie ik het ook :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:45

Hier gaan ze er ook niet uit zolang ik er geen last van heb. Wordt niks preventief weggehaald.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:53

Diddykong schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van preventief je verstandskies laten trekken eigenlijk. Ik vind het kul. Ja als er een gat in zit, als hij verkeerd staat of je gebit in de verdrukking brengt. Allemaal goede argumenten. Maar preventief omdat het op latere leeftijd meer risico geeft..... :n
En een kunstgebit dan.... kunnen we preventief wel het hele zwikkie eruit jassen in het vervolg toch.

Preventief verwijderen wordt wel aangeraden bij topvoetballers. Laatst nog een heel onderzoek over gelezen tussen de correlatie tussen (verborgen) ontsteking rondom verstandskies en blessures

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:20

Diddykong schreef:

Ook in een verstandskies kun je een gaatje laten vullen hoor. Ken er die dat gedaan hebben omdat ze niet wilden trekken. Hier wordt er ook niet getrokken als ik er geen last van heb.
Bij mij hebben de verstandskiezen de tanden wel iets scheef gedrukt, maar je gaat niet preventief iets uit een gezond gebit laten trekken om de boel mooier te krijgen. Dit werd 30 jaar geleden veel gedaan en dan kreeg men een beugel. Denk dat er van die generatie velen zonder die kiezen rondlopen.

En er zijn mensen die beweren dat je na het trekken van een kies in de bovenkaak 4 weken niet zou moeten duiken omdat je een kans hebt op lucht in de holtes en een risico op infecties. Nou, dat is dan een advies wat ik zeker niet nodig acht bij mij als het ooit moet gebeuren. 4 uur niet duiken is eerder aan de orde dan. Oppervlaktewater is schoon, en 10% van een jaar niet in het water liggen, dat is me overkomen met die hondenbeet, nooit meer. Je krijgt verloren tijd niet terug. Dan neem ik dat minimale risicootje wel. Gewoon na het duiken of zwemmen even spoelen met chloorhexidine en het is ook weer ontsmet.
En ken ook al duikers die dus niet gewacht hebben en die hebben ook niets gehad.
Als ze er ooit uit moeten, dan doen ze maar alle 4 tegelijk. En ik weet dat het kan, ook al willen ze het vaak niet, maar het is gewoon de poot stijf houden. Ken diverse mensen die het zo hebben laten doen.

bij sommigen is het echt een horror, dagen aan de zware pijnstillers en anderen hebben nergens last van. Ik wil dan echt heel veel pijnstillers in huis hebben van allerlei soorten voor het geval dat. Niet alleen paracetamol, want dat doet bij mij niet echt wat. Maar ook 100mg diclofenac bijvoorbeeld.

Mijn vriend zit nu aan de antibiotica voor de 2e week omdat hij een wortelpuntbehandeling heeft gehad omdat een tandarts dus een wortelkanaalbehandeling niet goed heeft uitgevoerd. En die duikt op dit moment niet. Dus heeft gewoon pech gehad. Ineens na 5 dagen werd de wang extreem dik.

Eigenlijk is de tandarts wel horror als je het allemaal zo bekijkt.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-04-25 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:28

Hier al verstandskiesloos sinds mn 16e. Had ook dwarsliggers.
Kon beter voor mn 18e want toen was het nog gratis :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:36

Lithya schreef:
Diddykong schreef:

Preventief verwijderen wordt wel aangeraden bij topvoetballers. Laatst nog een heel onderzoek over gelezen tussen de correlatie tussen (verborgen) ontsteking rondom verstandskies en blessures

https://sportenbewegingsarts.nl/blog/ge ... -blessures

Het blijkt dus onzin te zijn, maar was rond 2010 inderdaad 'hot'.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:01

germie schreef:
Lithya schreef:

https://sportenbewegingsarts.nl/blog/ge ... -blessures

Het blijkt dus onzin te zijn, maar was rond 2010 inderdaad 'hot'.

Dit was een recent onderzoek. Het is inderdaad in het verleden ook hot geweest. Persoonlijk vond ik de conclusies die die fysio trok vergezocht, maar dit was er wel een bij een grote club.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:11

Persoonlijk bent ik ook niet van het preventief snijden. Dat doe je alleen als het echt nodig. Wel in de gaten houden als er verhoogd risico is, maar je zet je been toch ook niet preventief in het gips omdat je gaat skiën?

De tandarts is inderdaad erg gemoderniseerd, soms fijn, maar soms ook overbodig. Veel tandartsen willen graag foto's maken, polijsten en halfjaarlijkse controle, ook als het niet echt nodig is. Als dit als advies wordt gebracht prima, maar niet blijven pushen als de patiënt/ klant al nee heeft gezegd. Nee is gewoon nee. Zeker in elke situatie waar je binnen iemands persoonlijke ruimte komt.

Dat een tandarts het vervelend vind als iedereen niet standaard elk half jaar komt voor controle begrijp ik niet gezien het feit dat ze het zo druk hebben. Dan gebruik je toch juist liever die tijd voor mensen die het wel echt nodig hebben?

Als kind gingen wij ook elk half jaar naar de tandarts dat was toendertijd ook wel echt nodig, toen er nog geen fluoride in de tandpasta zat. Gaatjes werden ook gelijk gevuld zonder verdoving, geen enkel probleem. Was binnen 5 minuten gepiept. Maar tegenwoordig moet men al verschillende afspraken maken, dat is toch juist heel tijdrovend? Ook moet je dan onnodig 2x consult betalen. Wil je het anders, dan moet je dat inderdaad vooraf al heel goed kenbaar maken.

Overigens heb je tegenwoordig ook remineraliserende tandpasta, die zelfs beginnende gaatjes hersteld. Met een sterk gebit en goed poetsen en flossen is zo vaak op controle gewoon niet nodig. Als je al 10 jaar geen gaatjes hebt bijvoorbeeld. Dan kun je vaak zelf best inschatten of die controle echt nodig is. Daar hoeft dan toch niet zo'n issue van gemaakt te worden?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:30

Hier een aantal jaar geleden vier verstandskiezen onder narcose eruit laten halen, had er wel last van.
Qua herstel mocht ik geloven aan de hele rimram: antibiotica en diclofenac moeten nemen omdat heel de boel ontstoken was. Koorts, pijn, net alsof ik een bal in elke wang had zitten... Mijn mondhoeken hadden ze moeten openmaken omdat ze er niet bij konden, dus had oplosbare draadjes, net the joker :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:34

Dat zijn dus de horrorverhalen Tieneke.