Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 19:14

996981 schreef:
Wat ontzettend poedersuiker Olejon! Kijk nog even goed naar het verlof. Je partner heeft namelijk recht op zorgverlof. Zeker nu hij al onbetaald heeft gekregen kan het bedrijf zich niet meer verschuilen onder zwaarwegend bedrijfsbelang om dat niet te verlenen.

Beterschap! En luister vooral naar je behandeld artsen en je gevoel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Dank je wel voor de informatie :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 19:16

Cowgirl schreef:
Ik denk dat een TENS heel onhandig is in gebruik met je korset.
Ik heb er op dit moment eentje op proef (ook voor mijn rug) maar moet er niet aan denken hier ook nog een korset overheen te hebben.

Is een toilet verhoger niks voor je?

Daar gaan we ook naar kijken :j

Mars

Re: Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:17

Ai wat naar zeg, heel veel sterkte en beterschap!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 16:07

De foto was goed, wervel was een klein beetje gezakt maar niet zorgen lijk. Dus positief nieuws.

Over 4 weken weer een foto.
Ik zei tegen de dokter, wat is de bedoeling dan?
Betreft het korset. Dan moet hij nog 6 weken om. Dus nog 10 weken totaal met het korset. :')

Toen ik opstond uit de stoel, dat deed ik met beleid. Toen vond ze dat ik wel heel voorzichtig was. :')

Heb gevraagd of ik wat meer mag wandelen. Volgens haar was dat alleen maar goed.

Ik wil wel een beetje in beweging blijven

1ste foto is van 22 April

Afbeelding

En de 2de van vandaag

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door OleJon op 06-05-25 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:10

Beterschap Olejon. Wat een pech.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:35

Ik durfde dat niet te zeggen, maar mijn moeder wandelde ook idd wel wat. Wel rustig aan, maar net als jij toch iets doen. Toch wel goed nieuws vandaag gelukkig!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:43

Fijn dat je wat bewegingsruimte krijgt en niet de hele dag binnen hoeft te zitten +:)+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:05

Toch weer een klein stapje vooruit :). Succes met het herstel!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:42

Nou dan vliegt het gekke plan van aftellen tot 6 weken en 1 dag al gelijk de deur uit :wave:

Veel goede moed en draagkracht gewenst om het die totale 10 weken vol te houden, al zal met beleid rustig over de dag verspreid wat wandelingetjes mogen maken, al veel deugd doen denk ik!

Zet 'm op!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 19:53

Bedankt allemaal.
Ja 10 weken poeh,nog een lange tijd.
Maar met mooi weer in het verschiet is het toch anders. Dan ik het in de winter zou hebben.

Ben smorgens op mijn best.
Dan zit het korset mooi.
Maar naarmate de dag gaat hij steeds wat strakker zitten.
Logisch, want smorgens ben je nuchter. En savonds heb ik toch wat een opgezette buik. En dan gaat hij automatisch strakker zitten.
Waardoor hij wat tegen spieren in de onderrug aan duwt in combinatie van een andere houding.
Die spieren oppeneren zich nogal wat. En als je zit. Gaat hij nog strakker zitten. En kruipt hij wat omhoog. Waardoor hij dan wat tegen het sleutelbeen drukt. :j
Waardoor ik savonds vroeg op bed ga. Zodat hij af kan.
Heb nog gevraagd hoe strak hij eigenlijk moet zitten. Maar daar geven ze allemaal wat hetzelfde antwoord op.
Strak genoeg zodat hij ondersteunt.
Maar wel dat hij comfortabel zit.
Daar kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee. Wil niet dat hij te ruim zit en de wervel alsnog verschuift.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:20

Positief bericht.
Ik moest zoveel mogelijk afwisselen met liggen, staan en lopen.
Wel binnen je kunnen.
Met tussendoor liggen mocht het corset af en was wel een verademing.
Het verschil tussen ochtend en avond herken ik wel.
Ik had het corset met klittenband sluitingen en kon de e daardoor wel makkelijker afstellen zodat hij net goed aansloot.
Bij mij was die wel korter zo te horen, zat nl tot onder mijn borsten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 11:34

kiki1976 schreef:
Positief bericht.
Wel binnen je kunnen.
Ik had het corset met klittenband sluitingen en kon de e daardoor wel makkelijker afstellen zodat hij net goed aansloot.

Ja klopt, dat is inderdaad een verademing dat hij dan even af kan.

Afbeelding

Die aluminium rand zit net boven de borsten.
Zit wel van die zachte voering op. Maar aan het eind van de dag. Voel je hem toch wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:37

Ah het martelwerktuig. Deze heb ik de eerste maanden ook moeten dragen en daarna een gipskorset om uiteindelijk een mega sexy huidskleurig op maat gemaakt korset met klittenband sluiting te krijgen. <<)

Dat alu korset zit in de loop van de dag steeds oncomfortabeler.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 13:25

Tazzey schreef:
Ah het martelwerktuig. Deze heb ik de eerste maanden ook moeten dragen en daarna een gipskorset om uiteindelijk een mega sexy huidskleurig op maat gemaakt korset met klittenband sluiting te krijgen. <<)

Dat alu korset zit in de loop van de dag steeds oncomfortabeler.

Fijn dat ik dat niet als enige ervaar :D
Dacht al dat het aan mij lag :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:43

OleJon schreef:
kiki1976 schreef:
Positief bericht.
Wel binnen je kunnen.

Ja klopt, dat is inderdaad een verademing dat hij dan even af kan.

[ Afbeelding ]

Die aluminium rand zit net boven de borsten.
Zit wel van die zachte voering op. Maar aan het eind van de dag. Voel je hem toch wel.

Die van jouw is echt wel heel anders en ziet er echt niet comfortabel uit.
Maar met een breuk ed hebben ze natuurlijk niet de mogelijkheid om een gipscorset te maken. Logisch natuurlijk.

Bij mij hadden ze het corset al gemaakt, paar dagen voor de geplande operaties.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:16

Wat de ts heeft ziet eruit als een Hewing brace.
Toen ik ruim 25 jaar geleden mijn onderste borstwervel brak bij een slechte landing kreeg ik die ook. Ik was er blij mee, want bij mijn stage in een verpleeghuis had ik gezien wat voor ellende een gipscorset was.
Ik mocht destijds weinig toen ik de brace omhad. Wat lopen en als ik een fiets met goed geveerd zadel had een stukje fietsen. Maar opstappen ging al lastig. Zitten deed ik bij voorkeur op een stoel want op de bank zitten met die brace was onmogelijk voor mij.
Herinner mij dat degene die de brace heeft aangemeten de stips langs mijn licham wat heeft aangepast zodat de brace bij mijn taille wat smaller was (beter mijn lichaam volgde). Daardoor schoof de brace niet steeds omhoog.
Eerste tijd heb ik flinke pijnstillers gekregen en moste plat slapen. Lukte met de pijnstillers prima, daarmee kon ik overal slapen denk ik. Zeg nog steeds dat ik zelden zo goed heb geslapen als toen met die pijnstillers.
Na 6 weken brace begon de verdere revalidatie met fysiotherapie en mensendieck.
Tegenwoordig heb ik geen lijn meer, maar mijn rug is mijn zwakke plek en de welving is door de wigvormige wervel anders. Hollere lende en vlakker bij borstkas/ribben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:36

Mijn moeder kreeg wel meteen gipscorset. Maar die heeft wel eerst 1 of 2 weken in het ziekenhuis gelegen waarbij ze alleen maar plat mocht. Was ook onderste of 1 van de onderste wervels en grote kans dat het mis zou gaan met zenuwen. Apart hoe dat wisselt dan. Niet dat gipscorset echt fijner is, helemaal niet richting de zomer. Het is dat het moest en dat ze er beetje steun aan had maar zelf bh kon niet aan eronder :') en heeft nog wel 1 of 2 keer een nieuwe gekregen omdat door het stil liggen en weinig doen lijf veranderde en corset dus niet meer paste.

Maar lijkt me toch niet de bedoeling dat die zo omhoog gaat? Even opletten en anders contact opnemen hoor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:42

Wat een ellende, TS! Zo'n brace/korset lijkt me behoorlijk beperkend. Veel sterkte met je herstel.

Ik heb alleen ervaring met een compressiefractuur en afgebroken doornuitsteeksels. Er valt eigenlijk niets meer te doen aan zo'n compressiefractuur. Het is meestal stabiel, dus ik hoefde geen poespas aan mijn lijf. De scoliose is blijvend. Ik heb heel lang gedacht dat ik nooit meer comfortabel zou kunnen zitten of liggen. Ook heb ik een heel fijn paard verkocht dat ik niet meer uit kon zitten. Maar zelfs ná een heel jaar zat er nog best wat verbetering in (de artsen hadden 1 jaar aangehouden en ze gaven aan dat ik echt niet nog eens verkeerd mocht vallen). Na 2 jaar was ik merkte ik nog steeds vooruitgang. Ook leer je je lichaam steeds beter kennen en weet je wat kan/niet kan. Dus mocht het herstel je tegenvallen, houd hoop! Mijn rug blijft een zwakke plek en nu met mijn zwangerschap merk ik dat extra. Bij rugpijn lig ik het liefst als een plank, maar nu kan ik niet meer op mijn rug liggen. Toch ben ik blij dat ik er zo oké uit ben gekomen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:18

BrankaZ schreef:
Wat de ts heeft ziet eruit als een Hewing brace.
Toen ik ruim 25 jaar geleden mijn onderste borstwervel brak bij een slechte landing kreeg ik die ook. Ik was er blij mee, want bij mijn stage in een verpleeghuis had ik gezien wat voor ellende een gipscorset was.
Ik mocht destijds weinig toen ik de brace omhad. Wat lopen en als ik een fiets met goed geveerd zadel had een stukje fietsen. Maar opstappen ging al lastig. Zitten deed ik bij voorkeur op een stoel want op de bank zitten met die brace was onmogelijk voor mij.
Herinner mij dat degene die de brace heeft aangemeten de stips langs mijn licham wat heeft aangepast zodat de brace bij mijn taille wat smaller was (beter mijn lichaam volgde). Daardoor schoof de brace niet steeds omhoog.
Eerste tijd heb ik flinke pijnstillers gekregen en moste plat slapen. Lukte met de pijnstillers prima, daarmee kon ik overal slapen denk ik. Zeg nog steeds dat ik zelden zo goed heb geslapen als toen met die pijnstillers.
Na 6 weken brace begon de verdere revalidatie met fysiotherapie en mensendieck.
Tegenwoordig heb ik geen lijn meer, maar mijn rug is mijn zwakke plek en de welving is door de wigvormige wervel anders. Hollere lende en vlakker bij borstkas/ribben.

Heb het even op gezocht. Daar lijkt hij inderdaad veel op.
Kan me voorstellen dat het een zwakke plek blijft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:22

MyWishMax schreef:
Mijn moeder kreeg wel meteen gipscorset. Maar die heeft wel eerst 1 of 2 weken in het ziekenhuis gelegen waarbij ze alleen maar plat mocht. Was ook onderste of 1 van de onderste wervels en grote kans dat het mis zou gaan met zenuwen. Apart hoe dat wisselt dan. Niet dat gipscorset echt fijner is, helemaal niet richting de zomer. Het is dat het moest en dat ze er beetje steun aan had maar zelf bh kon niet aan eronder :') en heeft nog wel 1 of 2 keer een nieuwe gekregen omdat door het stil liggen en weinig doen lijf veranderde en corset dus niet meer paste.

Maar lijkt me toch niet de bedoeling dat die zo omhoog gaat? Even opletten en anders contact opnemen hoor.

Het lichaam veranderd snel, zelfs in zo'n korte tijd. Je bouwt sneller af, dan op.

Ik ga er inderdaad wel naar vragen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:25

_Lorette_ schreef:
Wat een ellende, TS! Zo'n brace/korset lijkt me behoorlijk beperkend. Veel sterkte met je herstel.

Ik heb alleen ervaring met een compressiefractuur en afgebroken doornuitsteeksels. Er valt eigenlijk niets meer te doen aan zo'n compressiefractuur. Het is meestal stabiel, dus ik hoefde geen poespas aan mijn lijf. De scoliose is blijvend. Ik heb heel lang gedacht dat ik nooit meer comfortabel zou kunnen zitten of liggen. Ook heb ik een heel fijn paard verkocht dat ik niet meer uit kon zitten. Maar zelfs ná een heel jaar zat er nog best wat verbetering in (de artsen hadden 1 jaar aangehouden en ze gaven aan dat ik echt niet nog eens verkeerd mocht vallen). Na 2 jaar was ik merkte ik nog steeds vooruitgang. Ook leer je je lichaam steeds beter kennen en weet je wat kan/niet kan. Dus mocht het herstel je tegenvallen, houd hoop! Mijn rug blijft een zwakke plek en nu met mijn zwangerschap merk ik dat extra. Bij rugpijn lig ik het liefst als een plank, maar nu kan ik niet meer op mijn rug liggen. Toch ben ik blij dat ik er zo oké uit ben gekomen.

Wat jammer dat jij je paard erom moest verkopen :(

Een zwangerschap is ook een belasting voor je rug.

En zo te horen heb je inderdaad mazzel gehad.
Durf je nog wel te rijden?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:29

Ik kan sindsdien het ongeval wel goed slapen. En ben ook gauw moe.
Slaap nu nog beter dan voor het ongeval. :')

Kan niet van de medicatie komen. Want krijg eigenlijk bijna niks.
3 dagen niks gehad. En anders is het alleen maar paracetamol of een Ibrofen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:53

Sterkte TS, dat is een flinke tijd dat de brace om moet.
Hopelijk doet het wandelen je veel goed.

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden T12 verbrijzeld en dat moest helaas wel met een operatie gerepareerd worden.
Wandelen heeft mij heel veel goed gedaan, zowel voor de rug als mentaal want af en toe voelde het wel uitzichtloos…
Bij mij was er helaas teveel schade om te herstellen, hoop dat het herstel bij jou wel heel voorspoedig gaat!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:03

Ik heb vorig jaar maart L1 en L2 gebroken, wat ribben gebroken en flinke spierschade. Gelukkig stabiele breuken.
Het is nu meer dan een jaar geleden en ik merk dat ik nog steeds herstel. Ik heb steeds minder pijn en kan ook weer meer.

Ik durfde niet meer te rijden, maar ik zit er nu toch weer op. Soms echt met paniek, maar daar wordt aan gewerkt. Ik heb niet een super braaf paard, maar ik wil hem nog niet verkopen. Ik hoop dat de angst wat minder wordt.

Heel veel succes met je herstel!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:08

Als ik dit topic lees herinner ik mij wel weer de opmerking van de orthopeed: ik kom relatief weinig blessures door paardrijden tegen, maar wat ik zie is wel ernstig.

Wat ik hier lees klopt dat wel.