Myositis of toch een verlamming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:26

Ik zou het wel doen. Juist onderzoek kan mogelijk helpen een medicijn te vinden mogelijk. Pijnlijk ja maar wie weet ben hij de sleutel van de oplossing

Ik heb ook vrij vaak meegedaan aan onderzoek juist omdat er van geleerd kan worden

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:28

Ik zou het doen. Biopt van een lymfeklier valt echt heel erg mee, beenmerg is iets vervelender, maar minder vervelend dan de spierbiopt, en die krijg je sowieso al.
Maar ik ben dan ook heel erg van meer kennis is meer kunnen en leren lukt alleen als je iets probeert. Als ik daaraan mee kan werken, doe ik dat graag. En ik ben niet bang voor pijn.....
Maar de keuze is aan jou.

Ezellover25

Re: Myositis of toch een verlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:53

Mijn vader doet ook aan alle onderzoeken mee als hij gevraagd wordt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:04

Ik zou het ook doen. Het zijn vervelende onderzoeken, maar de pijn die ermee gepaard gaat is tijdelijk en de informatie die de artsen en onderzoeken erdoor krijgen kan heel veel waard zijn voor de toekomst. Moet ook wel bekennen dat ik niet zo heel erg bang ben voor medische ingrepen en wat daarbij komt kijken, dus voor mij zou de keuze makkelijk zijn

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:39

Ik zou absoluut meedoen aan zo’n onderzoek!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:40

Ja, ik voel mij eigenlijk ook min of meer wel verplicht ook al is dat het helemaal niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:44

Je verplicht voelen moet je niet doen. Zoals ik zei, de keuze is echt aan jou. Misschien helpt het als je voor jezelf op een rijtje zet waarom je het wel/niet zou willen?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:42

Bellatrix schreef:
Ja, ik voel mij eigenlijk ook min of meer wel verplicht ook al is dat het helemaal niet.

Denk er goed over na. Je hebt het recht om nee te zeggen en zelfs als je al consent hebt gegeven, dan heb je ook het recht om dat weer in te trekken. Het is heel persoonlijk of je wel of niet mee wil doen aan medisch onderzoek.
Ik zou, wat Lalidan zegt, de voor- en nadelen op een rijtje zetten, evenals alle vragen die je hebt op papier zetten. Als het medisch-wetenschappelijk onderzoek betreft, dan zou er ook een onafhankelijk arts moeten zijn aangesteld aan wie vragen kunnen worden gesteld, misschien dat dat helpt om een beslissing te nemen. Als je maar onthoudt dat je geen verkeerde beslissing kan nemen, zolang je er zelf achter staat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:13

Hoewel ik echt het nut van onderzoek inzie, zou ik in dit geval wel vragen wat jij er als individu aan hebt. Krijg jij bijv de uitslagen ook zelf en heb je daar iets aan? Ik vind met name de beenmergpunctie heftig. Ik heb er toch al een paar x bijgestaan en bedacht dat ze dat bij mij onder narcose mogen doen :o. Niet elk onderzoek leidt tot iets ook. Dus als je twijfelt, een ander mag ook eens de wereld redden hè :+. Je hebt al een en ander aan je hoofd. En je bent ook weer een hoop tijd kwijt, daarheen, wachten, onderzoek. Ik vind de tekst ook de boel wel wat bagataliseren. Het onderzoek duurt dan 10 minuten. Maar goed erheen rijden, wachten, omkleden, en weer naar huis, je bent zo een dagdeel verder. En het is wel andere koek dan we nemen nog 4 buisjes extra bloed af of je vult thuis 3x een vragenlijst in -O-

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:29

Vooral doen waar jij je goed bij voelt Marlies, je hebt het recht om nee te zeggen en dat maakt je echt geen slecht persoon. :(:)

Het zijn heftige onderzoeken. Als jou dat ook meer info geeft kan het een mooie win-win zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:14

Volg je gevoel, niet over je grenzen gaan :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 07:21

Het helpt natuurlijk altijd, zo'n onderzoek. Uiteindelijk kan dat natuurlijk leiden tot een betere behandeling.
Maar ik voel mij wel 'gedwongen' om dit te doen. Ik denk ook wel dat ik Myositis hebt, als ik de symptomen zo lees. :\
Waarom zou ik niet meedoen aan een onderzoek naar een ziekte die ik zelf heb?
Ik zie alleen als een berg op tegen dat onderzoek.

Citaat:
3. Wat is de achtergrond van het onderzoek?
Myositis is een zeldzame auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem zich onbedoeld richt op de
spieren. Dit leidt tot ontsteking en pijn in de spieren in combinatie met (ernstige) spierzwakte, wat
dagelijkse activiteiten (lopen, opstaan uit een stoel) en kwaliteit van leven sterk beïnvloedt.
De huidige
behandeling geeft regelmatig onvoldoende verbetering en heeft soms ook de nodige bijwerkingen,
waardoor er vaak meer ziekenhuisbezoeken nodig zijn en er ook werkverzuim is. Daarom is er
duidelijk behoefte aan betere, patiëntgerichte behandeling. Hiervoor is meer inzicht in de
onderliggende verstoringen van het immuunsysteem bij myositis nodig. De lymfeklieren en het
beenmerg zijn belangrijke onderdelen van het afweersysteem. In deze studie willen wij lymfeklieren en
beenmerg van myositis patiënten bestuderen om de cellen en processen te bestuderen die leiden tot
verstoringen in het afweersysteem. Naast het weefsel uit een lymfeklier en beenmerg willen wij bloed
en een gedeelte van het spierbiopt dat is afgenomen in het kader van normale zorg onderzoeken. Wij
hopen hierdoor meer inzicht te krijgen in het ziekteproces en de verstoringen in het immuunsysteem
bij myositis. Deze informatie kan uiteindelijk helpen om een betere inschatting van de prognose te
geven, het effect van de behandeling beter te voorspellen, en kan uiteindelijk ook leiden tot de
ontwikkeling van nieuwe of betere medicijnen voor patiënten met myositis.

Citaat:
Bezoek 1/tijdens opname: - - -
Neurologisch onderzoek/reumatologisch lichamelijk onderzoek. Dit is onderdeel van reguliere zorg
die alle patiënten met myositis krijgen. De onderzoeker meet o.a. de spierkracht van verschillende
spiergroepen. Indien dit minder dan 1 week geleden van het bezoek gedaan is, dan zullen wij deze
gegevens overnemen van het elektronische patiëntendossier.
U vult vragenlijsten in. De vragen gaan over kwaliteit van leven, ondervonden beperkingen en
bijkomende klachten.
Lymfeklierbiopt
Met behulp van een echo zal met een holle naald weefsel (5 tot 6 biopten van 1 cm bij 2 mm) uit een
lymfeklier in de lies worden afgenomen. Dit zal onder plaatselijke verdoving gebeuren. Hiervoor wordt
een sneetje gemaakt in de huid van 0.5 cm.
Dit kan bij genezing een klein litteken geven. Na afloop
krijgt u een pleister in de lies. Dit onderzoek gebeurt eenmalig. -
Beenmergbiopt
Het beenmerg is te vinden in de holten van de botten. Om hiervan weefsel te verkrijgen zal op de poli
met behulp van een dunne naald via de huid van het bekken door het bot worden geprikt. Dit gebeurt
onder lokale verdoving en in een liggende houding op de zij. . Nadat de verdoving voldoende is
ingewerkt, wordt de holle naald ingebracht en kan een beetje beenmerg (10 ml) worden opgezogen
waarbij ook een klein pijpje bot wordt verwijderd (±1,5 cm) . Op het moment dat de naald in het bot
wordt gestoken, kunt u een beetje geduw voelen. Het moment van het opzuigen geeft een aparte
korte pijnsensatie. Deze kan uitstralen tot de tenen.. Er kan indien nodig altijd extra verdoving worden
toegediend. Het onderzoek duurt ongeveer tien minuten.
Na de ingreep krijgt u een pleister op de
insteekplaats van de naald. U wordt verzocht om nog vijf minuten op uw rug te blijven liggen. U drukt
3
NL - 85907.018.24 - versie 4 d.d. 02-12-2024
Proefpersoneninformatie - immunotypering lymfeklieren, beenmerg, spier en bloed in myositis
daarmee zelf de plek af. De verpleegkundige of arts controleert of er geen nabloeding is. U kunt de
pleister thuis verwijderen. Na het onderzoek kunt u weer normaal autorijden, douchen en werken. U
kunt mogelijk last houden van een beurs gevoel op de punctieplaats. Hier mag u zo nodig
paracetamol voor innemen. Dit moet na een aantal dagen wel overgaan. Bij aanhoudende klachten
dient u contact op te nemen met uw onderzoeksarts. Bij uitzondering kan er niet in het bekken geprikt
worden, dan kan het beenmerg uit het borstbeen worden gehaald. De handeling wordt uitgevoerd
door een ervaren hematoloog of een door hematoloog getrainde arts die ervaring heeft met het
zorgvuldig uitvoeren van beenmergbiopten. In totaal duurt het onderzoek ongeveer een kwartier, het
verkrijgen van het weefsel zelf duurt slechts enkele seconden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:06

Dan ben je dapperder dan ik :knuffel:
Wel heel goed dat je het doet hoor! Maar ik zou in dezelfde omstandigheden bedankt hebben. Just so you know, dat je je echt niet schuldig hoeft te voelen als je ervan af ziet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 08:08

Mijn baas zegt net dat ik gewoon ja kan zeggen want je kan het op elk moment stoppen. Dus als het toch niet goed voelt kan ik stoppen.

Ik vind het heel lastig...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:19

Je moet uiteindelijk doen waar jij je goed bij voelt. Zulke onderzoeken zijn natuurlijk mega interessant om de ziekte beter in kaart te brengen, maar je wordt er niet op aangekeken als je het niet wil doen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:30

Bellatrix schreef:
Mijn baas zegt net dat ik gewoon ja kan zeggen want je kan het op elk moment stoppen. Dus als het toch niet goed voelt kan ik stoppen.

Tuurlijk kun je stoppen! Je doet het vrijwillig, het is geen contract wat je tekent en nu moet het :D. Alleen stel je doet 1 onderzoek en de volgende niet, dan heb je kans dat ze al je weefsel niet mee kunnen nemen in het onderzoek en dan heb je mogelijk 1 vervelend onderzoek voor nop gedaan. Verschilt ook een beetje per onderzoek, maar soms kom je bijv zonder beenmerg of zonder lymfeklierstukje niet verder. Het spierbiopt moet sowieso al natuurlijk, dus nu ja daar zou ik me dan wel overheen kunnen zetten. Lymfeklierbiopt valt zover ik weet ook mee. Ik zie in het ziekenhuis natuurlijk meerdere onderzoeken. Ik vind dit onderzoek behoorlijk belastend voor degenen die meedoen. Er zijn ook onderzoeken waarbij er alleen wat buisjes bloed afgenomen worden en klaar. Of een x een extra MRI of CT bijv.
Ik denk ook dat als het spierbiopt een andere uitslag geeft dan myositis, de rest dan mogelijk niet hoeft? Maar dat kun je aan de onderzoeksarts vragen. En misschien dat hij je ook extra informatie kan geven over het onderzoek. Hoever het staat, wat er al onderzocht is, hoeveel mensen er mee moeten doen etc. Dat kan helpen in je besluit eventueel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 09:33

Als het geen Myositis is, hoeft het onderzoek natuurlijk niet.
Arts belt mij maandag, dan kan ik ook nog vragen stellen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:40

Super en succes met je besluit :D. En met de rest ook, wat een rotsituatie zo :knuffel:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 09:40

Dank je wel. Ik denk dat ik het wel doe maar ik heb nog een paar dagen...

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:47

Bellatrix schreef:

Ik weet niet precies hoe het zit met je werk/contract?

Ik zou toch beetje voorzichtig zijn met wat je verteld aan je baas.
Kan namelijk ook afrechts werken. Baas kijkt toch uiteindelijk naar eigen belang op werkvloer

Anders zou je afspraak kunnen maken met de Bedrijfsarts.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 09:54

Ik kan eigenlijk alles wel vertellen hoor, hij zegt zelf dat ik het moet doen. :+ Het is een dagdeel, dat kan ik gewoon vrij nemen. Dat kan met mijn functie vrij makkelijk.

Ik werk nog via het UZB, in september krijg ik mijn vast contract.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:12

Nou ja, dat is dus waar ze je voor waarschuwen: als je baas nu weet dat je ziek bent en naar verwachting steeds meer gezondheidsproblemen kan krijgen, kan je vaste contract weekend op de tocht komen te staan. Dat zou toch jammer zijn..... Het zou anders zijn als je je vaste contract al had, maar die heb je nog niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:13

Dat geloof ik niet. Ik ken mijn baas wel een beetje. En mijn werk kan ik prima uitvoeren met mijn ziektes. Ik zit op kantoor. Ik loop af en toe eens, verder zit ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:14

Tja.... Zelf weten. Je zit de eerste niet zijn die toch van een koude kermis thuis komt....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:15

Ik zal eraan denken. :j