Slechte slapers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:23

Domiinooo_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb trouwens wel een officieel slaaponderzoek gedaan bij Sein. Met plakkers op m’n hoofd etc. Dus dat ik een slaapprobleem heb is toen wel vastgesteld. Ik heb te weinig diepe slaap per nacht. Dit samen met m’n nachtmerries vormen het probleem. :)

Geven ze dan ook oorzaken / oplossingen voor hoe je een betere / diepere slaap kan hebben?

Ja, ik moet korter slapen zodat m’n lijf efficiënter leert slapen. :)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:25

Freya6 schreef:
Bij mij helpt vit D in hoge doseringen heel goed.

Hoeveel vitamine d neem je dan?

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:03

MarlindeRooz schreef:

Ha, dat klinkt als iets dat ik ook zou moeten doen :+ Zeggen ze dan ook hoeveel korter tov van de uren die je nu slaapt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:11

Domiinooo_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ha, dat klinkt als iets dat ik ook zou moeten doen :+ Zeggen ze dan ook hoeveel korter tov van de uren die je nu slaapt?

Eigenlijk mag ik maximaal 8 uur in bed liggen. :=

Maar dat lukt slecht. :o

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:48

MarlindeRooz schreef:
Eigenlijk mag ik maximaal 8 uur in bed liggen. :=

Maar dat lukt slecht. :o

Oh no :(:) dat kan ik ook niet :+

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:57

Hier ook een slechte slaper.
Ik slaap goed in, ben vaak doodmoe aan het einde van de dag.
Maar rond 00:40 ben ik wakker en zegt mijn lijf en hoofd 'hoppa, we kunnen weer!!'.
Ik lig dan zo'n 2 u wakker, draaien, toch maar die telefoon erbij, stomme filmpjes kijken, hersenloos spelletje, tot ik begin te geeuwen, dan val ik weer in slaap.
Is vaak na 2 of 3 u pas.
Ik heb het al jaren en ben eraan 'gewend' maar uitgerust ben ik nooit.

Sinds een half jaar heb ik een partner, die heeft er erg aan moeten wennen :')

Fijn om zoveel mensen te lezen, die hetzelfde hebben!

*Edit: oh en mijn partner is het tegenovergestelde. Die kan om 20 u naar bed, uitslapen, of in bed liggen tot 10 u en tussen de middag ook nog slapen/ rusten :oo
Snap niet hoe hij dat doet hoor, haha

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:15

Sunshinedaan schreef:
Maar rond 00:40 ben ik wakker en zegt mijn lijf en hoofd 'hoppa, we kunnen weer!!'.
Ik lig dan zo'n 2 u wakker, draaien, toch maar die telefoon erbij, stomme filmpjes kijken, hersenloos spelletje, tot ik begin te geeuwen, dan val ik weer in slaap.
Is vaak na 2 of 3 u pas.

Het past niet in onze tijd en het is tegenwoordig niet normaal, maar in de middeleeuwen was dit dus precies hoe mensen sliepen. Men had een eerste en een tweede slaap, tussendoor waren ze een aantal uren wakker en dan werd er ook van alles gedaan. Het had te maken met een gebrek aan kunstlicht in die tijd.

https://www.bbc.com/future/article/20220107-the-lost-medieval-habit-of-biphasic-sleep

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:59

Domiinooo_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wat ik heb geleerd eerst 2 weken bijhouden hoeveel je daadwerkelijk slaapt. En dan de gemiddelde tijd nemen dat je echt slaapt en
die tijd mag je in bed liggen. Wel vlgs mij minimaal 6 uur. Dan ook echt iedere dag zelfde bedtijd en zelfde tijd eruit. En heb je in die tijd effectieve slaap mag je tijd in bed iets gaat uitbreiden

Jasmijn159

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:23

Ik kan slaaptherapie erg aanraden. Zowel voor nachtmerries/nachtangsten als voor doorslapen of weer inslapen na wakker worden. Ik was er na 5 sessies vanaf. Kempenhaege in Sterksel.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:49

black_kelpie schreef:
Sunshinedaan schreef:
Is vaak na 2 of 3 u pas.

Het past niet in onze tijd en het is tegenwoordig niet normaal, maar in de middeleeuwen was dit dus precies hoe mensen sliepen. Men had een eerste en een tweede slaap, tussendoor waren ze een aantal uren wakker en dan werd er ook van alles gedaan. Het had te maken met een gebrek aan kunstlicht in die tijd.

https://www.bbc.com/future/article/20220107-the-lost-medieval-habit-of-biphasic-sleep

Heel interessant, dank je!
Klinkt ineens logisch "ohhh komt gewoon door vroegâhh" :')

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 03:53

Dat van die in 2x slapen geldt voor mij wel : Ik werk vaste nachtdiensten en doe het het beste op slapen van 08:00-12:00u en dan ‘s avonds weer van 19:00-22:00u in mijn nachtdienstenreeks

Als ik vrij ben om 23:30u naar bed, ben meestal tussen 03:00 en 04:00u wakker en dan slapen tot 08:00.

Ik doe het ook heel slecht op in een ruk 8 uur slapen, dan voel ik me net alsof ik overreden ben door een vrachtwagen.

De laatste maanden helaas veel slaapproblemen, vooral omdat ik, zodra mijn hoofd het kussen raakt, ga nadenken over niet meer wakker worden en doodgaan :o het zal er wel mee te maken hebben dat er veel mensen in kennissenkring overlijden op relatief jonge leeftijd op dit moment, maar handig is anders.

Podcasts etc helpt voor mij niet, ik ga dan heel intens luisteren wat er gezegd wordt. Moet de white noise eens gaan proberen, die heb ik nu te leen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:47

White noise of instrumentale slaapliedjes op Spotify werken bij mij erg goed!

Ik moet toegeven dat ik de laatste weken vrij goed slaap. Hoewel mijn lichaam 7 uur in bed liggen nog altijd meer dan genoeg vindt, lukt het me beter om vroeg te gaan slapen. Ik word nog wel regelmatig 1 f 2 keer in de nacht even wakker, maar ik sta met een uitgeruster gevoel op +:)+ .

Wat heb ik nou veranderd? Eigenlijk vrij weinig, standaard om 22.00 naar boven, mijn magnesium neem ik nu in de avond en ik heb Clipper "slaapthee" gekocht die ik standaard om 21.30 een kopje drink. Voor mijn gevoel word ik vooral van die thee echt slaperig :Y) .

Ik wacht nu vooral op de volgende periode van slecht slapen. :')

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:16

Hier ook een slechte slaper. Ik probeer rond 22u30 in bed te liggen, val onmiddelijk in slaap want ben dan doodmoe, maar om 4u wakker. Dan lig ik te draaien en keren, en meestal ga ik er rond 6u uit want ik word er gewoon zenuwachtig van tegen dan. Totaal niet uitgerust