Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:52

Tja, zoveel stromingen met zoveel ideeën.... we gaan wel zien wat wel of niet waar is :j

Dan ben ik maar wraakzuchtig :j Ik zou gewoon heel graag zien dat mensen die een spoor van leed en ellende achter zich laten, dat karma eens goed stevig tegen zouden komen zodat ze gestopt worden en niet decennia lang meer en meer slachtoffers kunnen maken -O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:25

Ik hoop uiteindelijk dat je gewoon een keuze krijgt, of je nog eens wil of dat het gewoon klaar is. Niet dat je in een eeuwige cirkel vast zit. :+

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:25

@Pmarena:
Snap ik hoor, en een nobel doel. Maar ik ben ook gewoon woest af en toe!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:55

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet helemaal waar, er is iemand die telekinetische krachten heeft en dat ook gewoon kan laten zien. Zou moeten opzoeken hoe die man heet.

Imandra, als je de bronnen wilt vinden loont het echt om je er gewoon echt in te verdiepen. Verder als het waar was wat jij zegt dan was het geen bekend verhaal geworden hè? ;)

Anyway, je bent vrij om te geloven wat je wilt. :)

Blijkbaar niet goed genoeg want anders had die man nu een miljoen gehad?

Ja sorry maar jij komt met Dorothy aan? Ga er geen hele studie aan besteden, heb wel betere dingen te doen :)). Wie claimt bewijst is meestal de ongeschreven regel haha. En mwah, ze was door haar geloof een opvallende verschijning in een tijd waarin vrouwen sowieso niet vaak in zo’n vakgebied zaten. Dat is genoeg om zo’n verhaal te worden.

Wie zegt dat iedereen rijk wil worden? Dat iedereen aan testen mee wil doen alleen voor mensen die zo skeptisch zijn dat ze toch wel weer een manier verzinnen om zo iemand voor leugenaar uit te maken? ;)

En nee, beetje slap excuus..ik geef een paar linkjes en zeg dat ik dat boek heb gelezen. Ik hoef niks te bewijzen..als je interesse hebt ergens in dan zul je je er goed in moeten verdiepen. Geen zin in, ook goed maar laat het dan gewoon los. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:58

pmarena schreef:
Tja, zoveel stromingen met zoveel ideeën.... we gaan wel zien wat wel of niet waar is :j

Dan ben ik maar wraakzuchtig :j Ik zou gewoon heel graag zien dat mensen die een spoor van leed en ellende achter zich laten, dat karma eens goed stevig tegen zouden komen zodat ze gestopt worden en niet decennia lang meer en meer slachtoffers kunnen maken -O-

Ik denk niet dat het zo werkt eerlijk gezegd, als een ziel lessen zou moeten leren op Aarde dan moeten dat verschillende lessen zijn en dat betekent dat iemand in het ene leven misschien een "slecht" persoon is en in een ander leven een "goed" persoon. Er bestaat geen goed zonder slecht en lessen zijn niet alleen maar te leren als "goed" persoon.

En over goed kunnen we natuurlijk ook nog discussieren, ook een goed persoon kan slechte dingen doen en vica versa..maar dat is een andere discussie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:02

Elisa, James Randi wilde juist wel heel graag aantonen dat die mensen konden doen wat ze beweerden. Die wilde hen juist niet onderuit halen, daarom ook dat hij zo'n groot geldbedrag beschikbaar stelde.

Om even de Derek Ogilvie test te beschrijven: hij beweerde telepathisch met kinderen te kunnen communiceren. Meldde zich aan bij Randi die hem in een kantoortje liet plaatsnemen met een lijstje nummers 1 t/m 10. In een andere kamer zaten 10 kinderen te spelen met allemaal 1 knuffel of ander stuk speelgoed.
Opdracht aan Ogilvie: schrijf op met wat voor speelgoed kind 1 t/m 10 zit te spelen. Moet een eitje zijn voor iemand die kon doen wat hij beweerde te kunnen doen. Maar surprise... hij ging keihard onderuit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:43

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet helemaal waar, er is iemand die telekinetische krachten heeft en dat ook gewoon kan laten zien. Zou moeten opzoeken hoe die man heet.

Imandra, als je de bronnen wilt vinden loont het echt om je er gewoon echt in te verdiepen. Verder als het waar was wat jij zegt dan was het geen bekend verhaal geworden hè? ;)

Anyway, je bent vrij om te geloven wat je wilt. :)

Blijkbaar niet goed genoeg want anders had die man nu een miljoen gehad?

Ja sorry maar jij komt met Dorothy aan? Ga er geen hele studie aan besteden, heb wel betere dingen te doen :)). Wie claimt bewijst is meestal de ongeschreven regel haha. En mwah, ze was door haar geloof een opvallende verschijning in een tijd waarin vrouwen sowieso niet vaak in zo’n vakgebied zaten. Dat is genoeg om zo’n verhaal te worden.

Ik vond de linkjes van Elisa2 anders best interessant. Als je over de betrokken personen/ gevallen mee wilt praten, zou het natuurlijk wel verstandig zijn om je er ook daadwerkelijk in te verdiepen.

Jij hebt jouw mening al duidelijk gemaakt (helemaal prima) maar deze is dus blijkbaar gebaseerd op fragmenten informatie omdat het onderwerp je eigenlijk niet intesseerd? Persoonlijk ben ik niet zo van het trekken van een conclusie op basis van stukjes informatie, die baseer ik liever op het hele verhaal. :)

Ben ik er 100% van overtuigd dat reïncarnatie mogelijk is (op wat voor manier dan ook), dat niet. Maar ik ben er ook niet van overtuigd dat er helemaal niets aan de hand is en dat al deze gevallen berusten op verzinsels en waanideeën.

Wat ik heel frappant vind, is dat bij de meest betrouwbare gevallen het verhaal wordt verteld over iemand die vaak jong, op onnatuurlijk wijze is overleden. Zeker bij jonge kinderen zijn dit geen fantasie verhalen die je normaal bij een kind zou mogen verwachten.

Dit vind ik ook een interessant artikel, toevallig van iemand die ook skeptisch is, maar in elk geval wel open-minded.
https://www.kd.nl/2011/10/01/vorige-levens-of-toch-een-andere-verklaring/

Dat mensen zich niet massaal aanmelden voor tests om een miljoen te verdienen, vind ik zelf ook niet zo bijzonder. Als iemand iets bijzonders zou kunnen, waarom zou die een ander daarvan moeten of willen overtuigen? Niet iedereen staat graag op de voorgrond en niet voor iedereen is geld dan belangrijk.

pmarena

Re: Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:07

En daarbij kan het ook zijn dat de test-setting het om welke reden dan ook moeilijk maakt voor de vorm van energie die gebruikt wordt.

Kan het zijn dat het niet lukt omdat het stierenpoep is? Jazeker.
Kan het een andere reden hebben? Jazeker.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:17

Ik vind ook, als je je in een discussie mengt en zo sterk wil tegenargumenteren, zorg er dan wel voor dat je weet waarover het gaat Imandra. Dit leest best vermoeiend, je hoeft het niet te geloven he?
Daar gaat dit topic net om. Wie erin gelooft.

Verder op dat voorbeeld van die 10 kinderen met speelgoed: ik denk dat het zo niet werkt.

Mijn eigen ervaring is dat sommige dingen/ beelden willekeurig komen, maar ik kan niet zien wat Trump op dit moment aan het doen is. Andere dingen die ik niet zou kunnen weten, weet ik dan soms weer wel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:19

Mars schreef:
Elisa,James Randi wilde juist wel heel graag aantonen dat die mensen konden doen wat ze beweerden. Die wilde hen juist niet onderuit halen, daarom ook dat hij zo'n groot geldbedrag beschikbaar stelde.

Om even de Derek Ogilvie test te beschrijven: hij beweerde telepathisch met kinderen te kunnen communiceren. Meldde zich aan bij Randi die hem in een kantoortje liet plaatsnemen met een lijstje nummers 1 t/m 10. In een andere kamer zaten 10 kinderen te spelen met allemaal 1 knuffel of ander stuk speelgoed.
Opdracht aan Ogilvie: schrijf op met wat voor speelgoed kind 1 t/m 10 zit te spelen. Moet een eitje zijn voor iemand die kon doen wat hij beweerde te kunnen doen. Maar surprise... hij ging keihard onderuit.

Volgens dit stukje was James Randi juist onwijs anti-alles wat met paranormale dingen te maken had? En mochten alleen mensen mee doen die beroemd of tenminste in het nieuws bekend waren.

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge

Over het uitbetalen van het geld schijnt hij gezegd te hebben:"betreft de uitdaging heb ik altijd een uitweg, ik heb gelijk!"

Persoonlijk zou ik dit soort tests dan ook wat meer serieus nemen als deze door een meer open minded of elk geval onbevooroordeelde onderzoeker werden afgenomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:26

Even los van wat ik wel of niet geloof Imandra, alle mensen die jij noemt met een "gave" die zich hebben aangemeld voor de beloning van 1 miljoen zijn de bekendere mediums die het als een verdienmodel gebruiken omdat ze het commercieel uitbuiten. Allemaal mensen waar ik persoonlijk niets van geloof.

De paar die ik ooit heb ontmoet kwamen veel geloofwaardiger over en liepen er stuk voor stuk niet mee te koop, laat staan dat ze er geld mee wilden verdienen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:42

journee schreef:
Ik vond de linkjes van Elisa2 anders best interessant. Als je over de betrokken personen/ gevallen mee wilt praten, zou het natuurlijk wel verstandig zijn om je er ook daadwerkelijk in te verdiepen.

Jij hebt jouw mening al duidelijk gemaakt (helemaal prima) maar deze is dus blijkbaar gebaseerd op fragmenten informatie omdat het onderwerp je eigenlijk niet intesseerd? Persoonlijk ben ik niet zo van het trekken van een conclusie op basis van stukjes informatie, die baseer ik liever op het hele verhaal. :)

Ben ik er 100% van overtuigd dat reïncarnatie mogelijk is (op wat voor manier dan ook), dat niet. Maar ik ben er ook niet van overtuigd dat er helemaal niets aan de hand is en dat al deze gevallen berusten op verzinsels en waanideeën.

Wat ik heel frappant vind, is dat bij de meest betrouwbare gevallen het verhaal wordt verteld over iemand die vaak jong, op onnatuurlijk wijze is overleden. Zeker bij jonge kinderen zijn dit geen fantasie verhalen die je normaal bij een kind zou mogen verwachten.

Dit vind ik ook een interessant artikel, toevallig van iemand die ook skeptisch is, maar in elk geval wel open-minded.

Dat mensen zich niet massaal aanmelden voor tests om een miljoen te verdienen, vind ik zelf ook niet zo bijzonder. Als iemand iets bijzonders zou kunnen, waarom zou die een ander daarvan moeten of willen overtuigen? Niet iedereen staat graag op de voorgrond en niet voor iedereen is geld dan belangrijk.

Dat klopt niet. Ik heb haar YT-video wél gekeken en al eens meerdere podcasts over Dorothy Eady geluisterd en er ook deels verder ingedoken. Het onderwerp interesseert me dus zeker wel, ik geloof er alleen niet in (vind de rol van de psyche/hersenen van de mens hieromheen veel interessanter en relevanter) maar ik ga niet ten behoeve van een discussie een compleet boek kopen en lezen. Elisa2 claimt dat ze vele ontdekkingen heeft gedaan die blijkbaar werkelijk fantastisch waren, ik vraag of ze die kan benoemen. De ontdekkingen uit de YT-video zijn mooi, maar niet dusdanig onwaarschijnlijk dat het i.m.o. en bewijs is voor reïncarnatie (want nogmaals, vele archeologen doen dit soort fantastische ontdekkingen maar dan op basis van kennis + kunde + gut feelings). Dan is het niet aan mij om een hele studie te doen om die boven water te krijgen, want n.a.v. een google-poging kom ik er niet aan uit. Dan vind ik het persoonlijk nogal flauw om basically te zeggen 'als je meer wil weten google je maar' terwijl ik niet degene ben geweest die die claim heeft gedaan. Blijkbaar weet Elisa2 er veel vanaf, dan is het toch peanuts om even een lijstje te geven van die ontdekkingen?

Dus ja, ik heb mijn conclusie gebaseerd op het hele verhaal wat mij ten ore is gekomen. En bovendien: wát is het hele verhaal? Hoe weten we dat dat klopt en niet een mythe is die een eigen leventje is gaan leiden?

Vooralsnog hebben alle gevallen van reïncarnatie waar ik in ieder geval over heb gehoord, situaties waarbij ze ofwel door de mand vallen ofwel rationeel te verklaren zijn.

Wat ik persoonlijk frappant vindt is dat de meeste van dit soort verhalen over reïncarnatie over vooraanstaande figuren gaat (en ja, een priesteres van bescheiden afkomst die werkte in een tempel in Egypte maar wel seks heeft gehad met Seti I + een kind met hem zou hebben verwerkt, valt daar i.m.o. ook onder), in plaats van de hondderduizenden simpele mensen die er ook bestonden. Maar nee, blijkbaar is 99% van de reïncarnatie voorbehouden aan de speciale, vooraanstaande of welvarende mensen :)). Dat is behoorlijk bijzonder toch?

Ik heb zeker wel een open mindset; ik vraag door en vraag naar meer informatie. Ik ben dus prima te overtuigen. Maar om mij te overtuigen zal je met goede argumenten moeten komen, die heb ik gewoon nog niet voorbij zien komen.

@Beemsterkaas: ik weet prima waar het over gaat. En de topic-titel is de vraag 'wie gelooft hierin' en mijn antwoord is 'nee, zo lang het niet bewezen is' ;). Het is niet "dit is een topic voor alleen mensen die erin geloven". Heb ik erover nagedacht? Zeker! Heb ik diverse ervaringen beluisterd/opgezocht? Zeker! (volgens mij via deze podcast, bijv https://open.spotify.com/show/1Xe0dRpQC ... 1fec5d4d69) Geloof ik erin? Nee.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:51

Oké dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Als buitenstaander (ik ken het verhaal helemaal niet) kwam het op mij over alsof je gewoon wilde discussiëren om te discussiëren.

Maar blijkbaar ben je wel goed op de hoogte en dan is het voor jou wel fijn om met andere mensen de verschillende invalshoeken te benaderen.

En natuurlijk ben je welkom in dit topic - ik gaf alleen aan dat het ietwat vermoeiend was. Maar dat kan ook aan mezelf liggen :Z

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:25

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Dat klopt niet. Ik heb haar YT-video wél gekeken en al eens meerdere podcasts over Dorothy Eady geluisterd en er ook deels verder ingedoken. Het onderwerp interesseert me dus zeker wel, ik geloof er alleen niet in (vind de rol van de psyche/hersenen van de mens hieromheen veel interessanter en relevanter) maar ik ga niet ten behoeve van een discussie een compleet boek kopen en lezen. Elisa2 claimt dat ze vele ontdekkingen heeft gedaan die blijkbaar werkelijk fantastisch waren, ik vraag of ze die kan benoemen. De ontdekkingen uit de YT-video zijn mooi, maar niet dusdanig onwaarschijnlijk dat het i.m.o. en bewijs is voor reïncarnatie (want nogmaals, vele archeologen doen dit soort fantastische ontdekkingen maar dan op basis van kennis + kunde + gut feelings). Dan is het niet aan mij om een hele studie te doen om die boven water te krijgen, want n.a.v. een google-poging kom ik er niet aan uit. Dan vind ik het persoonlijk nogal flauw om basically te zeggen 'als je meer wil weten google je maar' terwijl ik niet degene ben geweest die die claim heeft gedaan. Blijkbaar weet Elisa2 er veel vanaf, dan is het toch peanuts om even een lijstje te geven van die ontdekkingen?

Dus ja, ik heb mijn conclusie gebaseerd op het hele verhaal wat mij ten ore is gekomen. En bovendien: wát is het hele verhaal? Hoe weten we dat dat klopt en niet een mythe is die een eigen leventje is gaan leiden?

Vooralsnog hebben alle gevallen van reïncarnatie waar ik in ieder geval over heb gehoord, situaties waarbij ze ofwel door de mand vallen ofwel rationeel te verklaren zijn.

Wat ik persoonlijk frappant vindt is dat de meeste van dit soort verhalen over reïncarnatie over vooraanstaande figuren gaat (en ja, een priesteres van bescheiden afkomst die werkte in een tempel in Egypte maar wel seks heeft gehad met Seti I + een kind met hem zou hebben verwerkt, valt daar i.m.o. ook onder), in plaats van de hondderduizenden simpele mensen die er ook bestonden. Maar nee, blijkbaar is 99% van de reïncarnatie voorbehouden aan de speciale, vooraanstaande of welvarende mensen :)). Dat is behoorlijk bijzonder toch?

Ik heb zeker wel een open mindset; ik vraag door en vraag naar meer informatie. Ik ben dus prima te overtuigen. Maar om mij te overtuigen zal je met goede argumenten moeten komen, die heb ik gewoon nog niet voorbij zien komen.

@Beemsterkaas: ik weet prima waar het over gaat. En de topic-titel is de vraag 'wie gelooft hierin' en mijn antwoord is 'nee, zo lang het niet bewezen is' ;). Het is niet "dit is een topic voor alleen mensen die erin geloven". Heb ik erover nagedacht? Zeker! Heb ik diverse ervaringen beluisterd/opgezocht? Zeker! (volgens mij via deze podcast, bijv https://open.spotify.com/show/1Xe0dRpQC ... 1fec5d4d69) Geloof ik erin? Nee.

Misschien heb je het zelf niet door, maar je spreek jezelf hier nogal tegen. :)

Je gelooft/ je twijfelt/ je gelooft niet. Meer smaken zijn er mijns inziens niet. Jij beweert dat je open minded bent, maar je zegt 2 keer dat je er niet in gelooft.

Ik kan je dit vertellen, als je er bij voorbaat niet in gelooft, gaat geen enkel 'bewijs' verschil maken. Je zal altijd zoeken naar een alternatieve verklaring of de integriteit van mensen in twijfel trekken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het 'bewijs' dat jou wel zou kunnen overtuigen?

Eerder vertelde je dat je geen tijd had om een heel boek te lezen, nu wilde je het boek niet kopen. Volgens mij gaf iemand anders al aan een boek bij de bibliotheek te lenen. Dat is natuurlijk ook een optie. Als je ergens echt in geïnteresseerd bent, dan maakt iemand normaal gesproken tijd.

Natuurlijk kan je een ander om uitleg vragen en altijd positief als mensen doorvragen over een onderwerp. Maar gezien jouw skepsis over het onderwerp kan ik me ook voorstellen dat iemand met een andere visie geen zin heeft om hierover verder te vertellen, omdat het voor die persoon meer voelt als zijn of haar standpunt te moeten verdedigen.

Jouw conclusie dat vooral beroemde mensen gereincarneerd zouden worden is in mijn optiek overigens onjuist.
Volgens mij zijn de onbekende mensen gewoon niet zo interessant om in het nieuws te brengen en lijkt het daarom alleen zo dat reïncarnatie vooral bekendheden betreft. Zeker bij kinderen zul je hier weinig over horen, ook raakt het grootste deel van de kinderen (gelukkig) hun herinneringen aan het verleden kwijt bij het ouder worden. Daar valt voor een onderzoeker ook maar weinig winst mee te behalen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:35

Open minded = 'open staan voor'. Dat doe ik, ik sta open voor argumenten van anderen om me te laten overtuigen. Maar mijn voorlopige conclusie is dat ik er niet in geloof omdat ik nog geen overtuigend bewijs heb gezien. Als je met goed bewijs komt, kan je me overtuigen. Dat valt voor mij ook onder de noemer 'open minded'.

En ja, bewijs heeft in mijn ogen een hoge lat. Dus het mag niet te kunnen verklaren zijn door andere fenomenen, zoals ik in mijn discussie hier al opgooi.

Ik werk fulltime en heb wel andere zaken aan mijn hoofd. Ik interesseer me wel voor dit onderwerp maar ik ga geen heel boek kopen en lezen wat puur over één enkele case gaat waar ik bij voorbaat, op de informatie die ik al heb gelezen/gehoord/ontvangen, al zo mijn twijfels over heb. Het is niet overtuigend genoeg om mijn privétijd in te steken. Je kan toch niet serieus verwachten dat ik een heel boek ga kopen en lezen puur voor de discussie hier?

Daarentegen luister ik wel vaak podcasts in de auto over dit soort bijzondere zaken. Dus ja, interesse is er wel, maar de tijd om in die interesse te stoppen heeft wel zo zijn limieten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:04

IMANDRA schreef:
Open minded = 'open staan voor'. Dat doe ik, ik sta open voor argumenten van anderen om me te laten overtuigen. Maar mijn voorlopige conclusie is dat ik er niet in geloof omdat ik nog geen overtuigend bewijs heb gezien. Als je met goed bewijs komt, kan je me overtuigen. Dat valt voor mij ook onder de noemer 'open minded'.

En ja, bewijs heeft in mijn ogen een hoge lat. Dus het mag niet te kunnen verklaren zijn door andere fenomenen, zoals ik in mijn discussie hier al opgooi.

Ik werk fulltime en heb wel andere zaken aan mijn hoofd. Ik interesseer me wel voor dit onderwerp maar ik ga geen heel boek kopen en lezen wat puur over één enkele case gaat waar ik bij voorbaat, op de informatie die ik al heb gelezen/gehoord/ontvangen, al zo mijn twijfels over heb. Het is niet overtuigend genoeg om mijn privétijd in te steken. Je kan toch niet serieus verwachten dat ik een heel boek ga kopen en lezen puur voor de discussie hier?

Daarentegen luister ik wel vaak podcasts in de auto over dit soort bijzondere zaken. Dus ja, interesse is er wel, maar de tijd om in die interesse te stoppen heeft wel zo zijn limieten.

Open minded is niet alleen 'open staan voor' , maar ook zonder vooroordelen. Dat lijkt me heel lastig als jij je oordeel al geveld hebt. :)

En ik denkt dat je 'onweerlegbaar bewijs' bedoeld, als het over argumenten van een ander hebt?
Oprecht uit interesse, wat zou voor jou nu echt bewijs zijn, dat er iets als reïncarnatie bestaat?

Ik bekijk de dingen van de andere kant: als niet per defenitie bewezen kan worden dat het niet bestaat, sta ik open voor het tegendeel. Sommige zaken die als reïncarnatie worden aangehaald, daar heb ik ook zeker mijn twijfels over. Vooral als mensen pas na een hypnose of iets dergelijks op het idee komen, maar er al wel lange tijd mee bezig zijn. De verhalen die al als kind naar voren komen of het verhaal van DuoPenotti vind ik dan weer wel geloofwaardig overkomen.

Dat mensen soms de details niet helemaal goed hebben vind ik dan weer minder boeiend. Zelf vind ik het ook wel eens lastig om een plek of persoon gelijk te herkennen als ik deze lange tijd niet heb gezien en dan is dat alleen in mijn eigen leven. :+ Soms kunnen dingen gewoon erg veranderen of worden dingen door een ander op een andere manier opgepakt of begrepen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:21

Onweerlegbaar ja, dus iets wat niet door andere oorzaken zo kan zijn. Dus echt specifieke kennis die door geen enkele andere manier verkregen had kunnen worden. Vaak zijn de claims bij reïncarnatie nu wat vager, dus dat valt voor mij niet onder die noemer nee. Of dat het bijvoorbeeld wetenschappelijk kan worden aangetoond of zo, maar vraag me niet hoe ik dat specifiek voor me zie haha.

Hypnose en herinneringen vind ik altijd tricky. Herinneringen zijn namelijk heel makkelijk te manipuleren, ook als je je er niet bewust van bent. Elke keer dat je je iets herinnert, 'sla' je het weer opnieuw op met de wijzigingen die je dan hebt gedaan. Iets als hypnose en dan je 'vroegere zelf' ophalen is zó gevoelig voor de context om je heen. En niet alleen de directe context -wat je therapeut zegt of in welke kamer je zit- maar ook wat je die dag allemaal bewust dan wel onbewust hebt gezien of meegemaakt. Misschien heb je onbewust een bepaald schilderij gezien dat van invloed is geweest. Of langs een locatie gereden die je er onbewust aan deed denken. Veel te foutgevoelig, dus dat iemand zich wat herinnert is voor mij geen reden om te geloven dat reïncarnatie bestaat. Zelfs in het rechtssysteem kunnen herinneringen soms nog fout blijken, en dan doe je echt actief je best om het zo goed mogelijk te herinneren!

Ik vind zulke experimenten bijvoorbeeld echt fascinerend!

Daarmee zeg ik niet dat mensen als DP ons voor de gek houden, integendeel. Ik geloof echt dat zij dat zo mee hebben gemaakt, dat zij dat zo ervaren hebben. Je onbewuste verwerking is echt ontzettend sterk qua hoeveel invloed het op je heeft. Combineer dat met hoe je hersenen je dingen kunnen laten verzinnen/laten zien... En omdat het echt vanuit hun komt, voelt het ook geloofwaardig –niet gek, want ze geloven er zelf ook in. Maar is het daadwerkelijk reïncarnatie / een herinnering van een eerder leven? Ik waag het te betwijfelen ;).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:31

Als iemand een logische verklaring heeft voor het feit dat toen ik in Ipswich liep met mijn moeder die naar de wc moest en haar kon vertellen dat er uit zicht een pand was dat ik kon beschrijven waar ze naar de wc kon als ze een trapje af zou gaan aan het einde, terwijl ik daar nog nooit geweest was (en ik ook niet weet waarom ik dat wist), dan wil ik dat best aannemen, maar voorlopig heb ik daar geen verklaring voor, anders dan dat ik er in een vorig leven geweest moet zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:37

Ik vind van die kinderverhalen toch wel machtig interessant. Van dat piepjonge ventje dat heel onschuldig steeds vliegtuigen zat te tekenen en veel te veel details wist over Iwo Jima, waar hij met zijn vliegtuig neergestort zou zijn. Precies de namen wist van de jongens waar hij mee diende. Bij het bezoeken van zo'n vliegtuig meteen een soort inspectie ging doen en alles wist te zitten.

Of ander kind met een verleden in Schotland dacht ik, dat 'ie precies dingen wist over zijn ouderlijk huis en zijn inmiddels oude zus uit vorig leven, veel te veel details.

Of weer ander kind dat veel wist te vertellen over het hele Twin Towers aanslag gebeuren, waarbij die om het leven zou zijn gekomen. Tot exact zijn naam in het vorige leven aan toe en naam van ouders enzo.

Dat komt toch wel echt bizar over dat die kinderen er ook zo makkelijk over praten, zo van mijn naam is eigenlijk dit. Mijn echte moeder of vorige moeder heette zus of zo. Of dat ze inderdaad een vreemde taal begrijpen of zelfs spreken, zonder dat ouders enig idee hebben omdat kind dat echt niet geleerd kan hebben volgens hun.

Het probleem is natuurlijk dat je als kijker nooit de details weet. Of dat kind echt niet op 1 of andere manier aan die informatie kan zijn gekomen. Of het niet een toneelstukje is voor de camera. Je weet dat nooit 100% zeker. Maar erg fair is het imo niet om te stellen dat het DUS wel nep zal zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:54

Oké, dan geef ik één voorbeeld van de verschillende ervaringen die ik heb gehad.

Wij deden met een vertrouwd medium Kruis&Bord (ook wel Ouija) en dat was nog in de tijd dat er geen Internet bestond - hoewel dat in deze kwestie ook niets uitgemaakt had, want ik wilde iets weten over een familielid die al ver voor mijn geboorte overleden was. Het kwam op dat moment out of the blue op om die vraag te stellen, namelijk wat voor een tattoo één van de opa's van mijn vader had (dus ook deze open vraag zonder suggesties, want ik ben en blijf gezond sceptisch rondom bepaalde zaken). De reden voor de vraag was dat ik ooit opgevangen had dat hij in die tijd een niet standaard tattoo had. In die tijd hadden de meeste mannen een anker, een hartje, de naam van hun moeder, etc. of helemaal niets. Wij kregen toen heel specifiek door: een roze clown. Dus ik heb achteraf bij mijn ouders gevraagd hoe of wat en het bleek inderdaad een roze 'pierôt' te zijn geweest.

Moet ik er nog wel bij zeggen dat wij alleen K&B deden als dit medium aangaf dat het kon, dat haar eigen gids op dat moment aanwezig was, anders sloegen we het over. Wij hebben gelukkig nooit problemen daarmee gehad, maar zullen absoluut niet zelf met zoiets aanklooien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:57

pmarena schreef:
Ik vind van die kinderverhalen toch wel machtig interessant. Van dat piepjonge ventje dat heel onschuldig steeds vliegtuigen zat te tekenen en veel te veel details wist over Iwo Jima, waar hij met zijn vliegtuig neergestort zou zijn. Precies de namen wist van de jongens waar hij mee diende. Bij het bezoeken van zo'n vliegtuig meteen een soort inspectie ging doen en alles wist te zitten.

Of ander kind met een verleden in Schotland dacht ik, dat 'ie precies dingen wist over zijn ouderlijk huis en zijn inmiddels oude zus uit vorig leven, veel te veel details.

Of weer ander kind dat veel wist te vertellen over het hele Twin Towers aanslag gebeuren, waarbij die om het leven zou zijn gekomen. Tot exact zijn naam in het vorige leven aan toe en naam van ouders enzo.

Dat komt toch wel echt bizar over dat die kinderen er ook zo makkelijk over praten, zo van mijn naam is eigenlijk dit. Mijn echte moeder of vorige moeder heette zus of zo. Of dat ze inderdaad een vreemde taal begrijpen of zelfs spreken, zonder dat ouders enig idee hebben omdat kind dat echt niet geleerd kan hebben volgens hun.

Het probleem is natuurlijk dat je als kijker nooit de details weet. Of dat kind echt niet op 1 of andere manier aan die informatie kan zijn gekomen. Of het niet een toneelstukje is voor de camera. Je weet dat nooit 100% zeker. Maar erg fair is het imo niet om te stellen dat het DUS wel nep zal zijn.

Vooral kinderen staan er tot een bepaalde leeftijd nog voor open. Het ene kind blijft ervoor open staan, het ander sluit het af (al dan niet op aandringen van de ouders, omdat ze voor 'gek' verklaard worden). Dat is mij verteld, althans.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:06

Ouija bord zou ik zelf nooit doen. Wij hebben vroeger iemand in onze winkel gehad die dit had gedaan en nooit meer aanspreekbaar is geweest. Het waren een vader, moeder en een dochter en de dochter leek geestelijk gehandicapt maar was eigenlijk apathisch. Je kon er niet mee communiceren, ze staarde alleen voor zich uit. De ouders vertelden dat het een normale gezonde meid was maar dat ze zo was geworden na ‘glaasje draaien’. Ik heb ze nooit meer gezien dus zou niet weten of dat ooit weer goedgekomen is maar ik waag me er niet aan in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:10

Imandra, ik denk dat iedereen op zoek is naar het bewijs wat jij zoekt. Maar heel veel van dat soort materie is niet tastbaar en daarom gaat dat bewijs er nu in ieder geval nog niet komen.

Ik zelf heb niet de behoefte om jou te overtuigen en ook niet om het hele boek hier neer te pennen. Ik was alleen 1 moment benieuwd naar jouw denkwijze maar daar heb ik inmiddels ruim voldoende antwoord op gekregen. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:16

Je hoeft niet het hele boek hierneer te pennen, ik was gewoon benieuwd naar welke ontdekkingen ze gedaan zou hebben buiten die tuin om. Maar prima ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:28

Ik herinner me nu een kind, doodsbang voor de kapper.
En als het dan maar vrij lang bleef met enkel een puntje er af ging het nog wel, maar kort en bijvoorbeeld het scheerapparaat in de nek was paniek, echt blinde paniek.

En nu zal men zeggen, dat hebben meer kindjes, klopt.
Maar niet meer als ze 6 zijn. Althans de kapster had dit ook nooit eerder meegemaakt.

later kreeg hij wat op school over WO2 en de concentratiekampen.
En gaf stellig aan, daar zijn ze kaalgeschoren, daar ben ik bang van.

Waar, niet waar?
geen verdere details. Maar bijzonder is het ook wel