GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:18

Jeetje wat is Mounjaro duur zeg. Veel duurder nog dan Ozempic.
Er zijn ook tabletten zag ik. Maar die werken weer anders dan de injecties.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:21

@ purny
Dit is natuurlijk een aanname. Jij weet niet hoeveel ik te besteden heb. En wat ik ervoor moet laten. Echter weet ik ook dat 90kg + voor iemand van mijn leeftijd, lengte en gezondheid niet goed is. En het zonder ingrijpen ook niet goed komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:26

Hier Victoza gebruikt, in 2023 geloof ik. Toen werd het nog vergoed als je tegelijk GLI volgde.

Opzich goede ervaring mee, maar kreeg ontzettend jeuk op elke prikplek en met 2 keer per dag prikken was dat uiteindelijk ongeveer mijn hele buik, dus na een paar maand weer mee gestopt. Was toen 12 kilo afgevallen, maar kwam na stoppen ook weer aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:43

Suzanne F. schreef:

Laatst sprak ik een geliefde die ook al haar hele leven kampt met overgewicht. Ik gun haar zo deze medicatie, om haar te helpen. Ik heb haar mijn kosten inzichtelijk gemaakt. Ja, het is duur als in "je moet er wat euro's voor uitgeven". Maar als het voor je werkt levert het zoveel op. In levensgeluk maar ook (belangrijk) in gezondheidswinst. Het is niet duurder dan 2 weken vakantie met je partner. Dus ook al leef je van modaal, het is zeker wel haalbaar. Het is maar net waarvoor je kiest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:50

Hier haal ik het er niet uit door chips en snoep minder te kopen. Voorbeeld van iemand hierboven.
Want dat hebben we al niet in huis.

Wat ben jij kwijt Dees als ik vragen mag?
Of heb er overheen gelezen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:04

Ik volg een jaartraject via Overgewicht Nederland. Vond ik een prettig contact en ze kwamen prijsgunstig uit mijn vergelijking.
https://overgewichtnederland.nl/kosten/

Ik gebruik Mounjaro, dat is inderdaad duurder dan Ozempic (net niet 2x zo duur geloof ik). Ik heb hiervoor gekozen omdat Mounjaro een dubbele werking heeft en ik dacht "als ik dan toch een bats geld uitgeef, dan ga ik er ook helemaal voor". Ik wilde eigenlijk de kans dat het voor mij zou werken, zo groot mogelijk hebben. Ik heb geen idee hoe succesvol Ozempic voor mij kan werken, maar ben zeer tevreden over Mounjaro.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:17

Suzanne F. schreef:

Tabletten heb ik ook gebruikt. Werd ik hondsberoerd van.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:33

Ik krijg geen honger vsn mijn. Hoge dosissen prednison. Ik word er zelfs misselijk van en ik eet weinig calorieën.
Toch word ik heel dik van de prednison.
Dus nu begon de internist ook over medicatie.
Maar lees alleen maar ervaringen van mensen die teveel eten.
Er lopen nog wat onderzoeken. Als ik het ga proberen ga ik het zelf betalen.
Ik ga echt niet in een GLI. Ik trek geen medepatienten meer. En als iets werkt ga ik niet een jaar wachten.
Omdat ik rare allergieen heb moet ik toch al veel zelf betalen omdat het niet vergoed wordt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:42

Ik heb wel interesse in tabletten, want prikken durf ik echt niet.
Iemand tips om aan veilige tabletten te komen?
Zag tot nu toe alleen maar spuiten voorbij komen als ik wat invulde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:49

Myfairytale schreef:

Dat naaldje is echt zo klein en dun je kunt hem letterlijk amper zien. Voel je echt helemaal niets van.

Je moet juist een beetje uitkijken met pillen. Die geven een onnodige belasting aan je organen. Denk aan je maag en lever.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:27

Moet je dit de rest van je leven blijven gebruiken dan om niet weer aan te komen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:37

janderegelaa schreef:
Myfairytale schreef:

Dat naaldje is echt zo klein en dun je kunt hem letterlijk amper zien. Voel je echt helemaal niets van.

Je moet juist een beetje uitkijken met pillen. Die geven een onnodige belasting aan je organen. Denk aan je maag en lever.

Helaas is mijn angst voor naalden, hoe klein ook, extreem groot. :o
Daarom tabletten.
Ik ben in het verleden al eens flink afgevallen en als ik nu een kickstart kan krijgen, dan red ik het hopelijk daarna zelf ook wel weer.
Vandaar dat ik toch echt naar pillen kijk. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:47

Ik las net op een website over pillen dus die zijn er wel. Volgens mij was dat de site die Dees gaf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:52

Ik schrik er eigenlijk wel van hoeveel mensen er klakkeloos aan medicatie willen om af te vallen :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:54

Mysimba is als tablet beschikbaar en Rybelsus is de orale vorm van ozempic.
Geeft beide voor zover ik weet geen maagschade, effect op de rest van je lichaam is niet afhankelijk van de toedieningsvorm dus daar hoef je je keus niet vanaf te laten hangen.

De studies zijn allemaal met chronisch gebruik gedaan, wij zien veel mensen wel weer aankomen in gewicht als ze stoppen met de medicatie. Daar waarschuwen wij ook voor bij de keus voor medicatie ipv chirurgie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:59

Kan het niet zo zijn dat als je het lang gebruikt hebt je hersens ook de omschakeling hebben gedaan naar minder behoefte om te eten? Dus je gewoonte veranderd is!?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 15:00

Ik vergelijk het denk ik een beetje met nicotine pleisters gebruiken als je wilt stoppen met roken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:25

Suzanne F. schreef:
Ik las net op een website over pillen dus die zijn er wel. Volgens mij was dat de site die Dees gaf.

Dank je wel!

gomir schreef:
Mysimba is als tablet beschikbaar en Rybelsus is de orale vorm van ozempic.
Geeft beide voor zover ik weet geen maagschade, effect op de rest van je lichaam is niet afhankelijk van de toedieningsvorm dus daar hoef je je keus niet vanaf te laten hangen.

De studies zijn allemaal met chronisch gebruik gedaan, wij zien veel mensen wel weer aankomen in gewicht als ze stoppen met de medicatie. Daar waarschuwen wij ook voor bij de keus voor medicatie ipv chirurgie.

Dank je wel. Weet je ook hoe ik hier veilig aan kan komen?

Zou heel fijn zijn om als kickstarter te kunnen gebruiken om het daarna zelf vol te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:28

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:38

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:17

Popstra schreef:
Kan het niet zo zijn dat als je het lang gebruikt hebt je hersens ook de omschakeling hebben gedaan naar minder behoefte om te eten? Dus je gewoonte veranderd is!?

Wat ik er van begrepen heb kun je na een periode van stabilisatie proberen af te bouwen. Dat zou je dan ook weer op dezelfde rustige manier moeten doen als opbouwen. Echter is mij wel verteld dat er ook een mogelijkheid bestaat dat je op een onderhouds dosering moet blijven om niet meer aan te komen.
De arts die mij begeleid is hier vanaf het begin heel duidelijk over geweest.
Voorlopig ben ik nog lang niet op dit punt. Ik val niet zo snel af en dat vind ik helemaal prima.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:30

Yenni schreef:
Hallo dames. Na vandaag een gesprek met de huisarts kom ik ook in aanmerking voor medicatie.
Sinds mijn 12de loop ik bij dietistes en heb werkelijk alle dieten geprobeerd.
Ik heb maandag een vervolg gesprek en hopelijk mag ik snel starten met het GLI traject en medicatie. Ik wil tijdens het GLI traject al beginnen met medicatie door deze zelf te betalen.
Diabetes en hart en vaat ziekte liggen onwijs op de loer met mijn gewicht en bmi.
Hoe is jullie ervaring tot nu toe?

Dat is mij met klem afgeraden. Omdat... Als je tijdens het GLI traject goed afvalt door de prikjes, maken ze daar geen onderscheid in en word dit gezien als "Afvallen door het GLI traject en heb je de prikjes dus niet nodig" En worden deze NIET vergoed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:28

Jennyj01 schreef:
Popstra schreef:

Wat ik er van begrepen heb kun je na een periode van stabilisatie proberen af te bouwen. Dat zou je dan ook weer op dezelfde rustige manier moeten doen als opbouwen. Echter is mij wel verteld dat er ook een mogelijkheid bestaat dat je op een onderhouds dosering moet blijven om niet meer aan te komen.
De arts die mij begeleid is hier vanaf het begin heel duidelijk over geweest.
Voorlopig ben ik nog lang niet op dit punt. Ik val niet zo snel af en dat vind ik helemaal prima.

Zou toch geweldig zijn als die stabilisatie door blijft zetten door dit middel. Ik heb het zelf niet nodig, heb ondergewicht maar vind het interessant omdat het nu zo booming is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:18

santie schreef:
Yenni schreef:
Hallo dames. Na vandaag een gesprek met de huisarts kom ik ook in aanmerking voor medicatie.
Sinds mijn 12de loop ik bij dietistes en heb werkelijk alle dieten geprobeerd.
Ik heb maandag een vervolg gesprek en hopelijk mag ik snel starten met het GLI traject en medicatie. Ik wil tijdens het GLI traject al beginnen met medicatie door deze zelf te betalen.
Diabetes en hart en vaat ziekte liggen onwijs op de loer met mijn gewicht en bmi.
Hoe is jullie ervaring tot nu toe?

Dat is mij met klem afgeraden. Omdat... Als je tijdens het GLI traject goed afvalt door de prikjes, maken ze daar geen onderscheid in en word dit gezien als "Afvallen door het GLI traject en heb je de prikjes dus niet nodig" En worden deze NIET vergoed.

Hoogste gewicht en BMI blijft staan voor de vergoeding te ontvangen is mij verteld door de huisarts. Ook als je bijv iets afvalt door alleen het GLI traject

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:31

Vandaag het gesprek met de huisarts gehad. Ik krijg de medicatie en het gli traject niet voorgeschreven. Hun kiezen er als praktijk voor het niet te doen wegens de grote storm loop erop.
Nu een verwijzing voor de internist. Hopelijk wilt die wel medicatie voorschrijven.
Ik ben zo klaar met in mn hoofd alleen maar bezig zijn met eten, dieet, mijzelf uithongeren. Ik wil het niet meer....