Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:40

Celebi schreef:
*knip*

Verkouden, hoesten en snotterig is ziek. Je kan wel zeggen dat je niet ziek bent, maar je hebt gewoon last van een virus en bent besmettelijk, dus ziek. Dat het voor jou niet meer is dan een stom verkoudheidje maakt niet uit. Voor een ander is datzelfde verkoudheidje een hele zware griep met enorme koorts of een opname in het ziekenhuis.

Er is echt niks blijven hangen inderdaad van de hele corona epidemie.. :=

Even een side note:
Je beseft dat hooikoorts momenteel ook al bezig is en genoeg mensen daardoor chronisch verkouden zijn? :)
Dat was in de corona periode al poedersuiker om je steeds te moeten verdedigen, momenteel moet je nog steeds je pollen allergie kaart voorleggen en zowat aantonen dat je niet ziek bent.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:42

magda_90 schreef:
Celebi schreef:
*knip*

Verkouden, hoesten en snotterig is ziek. Je kan wel zeggen dat je niet ziek bent, maar je hebt gewoon last van een virus en bent besmettelijk, dus ziek. Dat het voor jou niet meer is dan een stom verkoudheidje maakt niet uit. Voor een ander is datzelfde verkoudheidje een hele zware griep met enorme koorts of een opname in het ziekenhuis.

Er is echt niks blijven hangen inderdaad van de hele corona epidemie.. :=

Even een side note:
Je beseft dat hooikoorts momenteel ook al bezig is en genoeg mensen daardoor chronisch verkouden zijn? :)
Dat was in de corona periode al poedersuiker om je steeds te moeten verdedigen, momenteel moet je nog steeds je pollen allergie kaart voorleggen en zowat aantonen dat je niet ziek bent.

Dat valt wel iets mee.
Ik kon toen in de piek van corona bij de tandarts gewoon simpel uitleggen dat ik last van hooikoorts had, en dat was totaal geen probleem.

SansaS

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:44

Maar dat weet je dan toch ook nooit helemaal zeker? Gewoon bij kwetsbare mensen uit de buurt blijven als er tegelijkertijd een flink virus rondgaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:45

Popstra schreef:
Maar wat brengt dat testen je dan?

Dat ik extra uit de buurt blijf van anderen. Ik heb 3 jaar moeten herstellen van corona en dat wens ik niemand toe. Ik weet dat anderen die het maar als verkoudheid zien daar anders over denken. Plus dat ik weet dat ik extra m'n gemak moet houden omdat elke keer als ik corona heb zwaar de klos ben en weken moet herstellen. Bij Corona is bewezen dat over je grenzen heen gaan averechts werkt en ja in het begin was ik ook eigenwijs.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:47

Hier heb ik er wisselende ervaringen mee, de een deed er minder moeilijk om dan de ander. Maar het ging mij er om dat er genoeg “snotneuzen” rondlopen die niet ziek zijn en je daardoor niet kunt verwachten dat iedereen maar thuis of uit de buurt blijft.

De standaard hygiëne regels daargelaten die niet eens ter discussie zouden moeten staan zoals handen wassen, in je elleboog hoesten etc. :=

SansaS schreef:
Maar dat weet je dan toch ook nooit helemaal zeker? Gewoon bij kwetsbare mensen uit de buurt blijven als er tegelijkertijd een flink virus rondgaat.

Er gaat altijd wel in min of meerdere mate een virus rond. Dat weerhoud mij er niet van om met mijn hooikoorts in de trein te gaan (doe ik zelden trouwens met OV reizen).
Als ik ergens op visite ga check ik het wel even van te voren maar ik vermijd het openbare leven niet met mijn hooikoorts.

Wel dus als ik uiteraard meer dan hooikoorts heb maar dat voel je dan ook echt wel dat verschil.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-01-25 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:49

Griep is al besmettelijk voordat je symptomen hebt. Blijf je dan uit de buurt van alle mensen?

Verder is rustig wandelen buiten als je geen koorts hebt juist gezond. Dat lees je overal. Dan ben je niet direct in de buurt van anderen.
Zoals ik al schreef, als ik verkouden ben en naar iemand toe zou gaan, dan overleg ik even. Maar ik blijf echt niet binnen omdat een ander dat liever wel heeft, want ik ben NIET ziek. En je leest dus ook overal dat dat niet hoeft. Handen wassen na toiletbezoek vind ik ook niet meer dan logisch.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:51

SansaS schreef:

Ik testte negatief. Was op mijn hoofd van het paard geklapt en had een kies doormidden gebroken, dus was wel nodig dat ik een tandarts zag. :+

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:54

Kaitlyn schreef:
SansaS schreef:

Ik testte negatief. Was op mijn hoofd van het paard geklapt en had een kies doormidden gebroken, dus was wel nodig dat ik een tandarts zag. :+

Maar een tandarts is geen kwetsbaar persoon toch? En wat nu rond gaat is geen corona.

Ik zou jullie niet op visite willen hebben maar ik word doodziek van een simpele verkoudheid.

In ziekenhuizen is het nog steeds dat je een mondkapje op moet als je hoest/niest etc. Daar wemelt het van de kwetsbare mensen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:54

Die discussie win je toch nooit van mensen die niks mankeren of er niet hard door waren getroffen. Ik ben blij dat de mensen om mij heen wel iets om mij geven en waar mogelijk is we geen onnodig risico lopen. Je kan niet alles uitsluiten maar alles maar laten gebeuren en opzoeken is het andere uiterste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:00

Ach, we hebben niet voor niets de allerhoogste oversterfte in Europa . Waar andere landen na de coronapandemie weer naar normale cijfers gingen is het in Nederland veel hoger gebleven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:07

BigOne schreef:
Ach, we hebben niet voor niets de allerhoogste oversterfte in Europa . Waar andere landen na de coronapandemie weer naar normale cijfers gingen is het in Nederland veel hoger gebleven.

We zijn ook het dichtstbevolkte land.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:22

Natuurlijk is niezen door hooikoorts of een allergie iets heel anders. Dat is niet besmettelijk en zelf voel je het verschil ook echt wel met een door een virus veroorzaakte ziekte. Ik stel mijn omgeving altijd gerust als ik ineens begin te niezen door iets waar ik allergisch voor ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:25

Maar ook bij een allergische niesbui ga ik niet in het rond zitten spetteren maar in elleboog of zakdoek! Dat is toch wel het minste aan goede manieren...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 11:57

germie schreef:
BigOne schreef:

We zijn ook het dichtstbevolkte land.

Dus? is dat een excuus voor de oversterfte? of juist een reden om de maatregelen extra te bewaken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:02

Even er vanuit gaande dat je geen aso bent die proestend overal heel dendert.
is een druk bevolkt land natuurlijk wel meer risico in het verspreiden omdat je al kunt overdragen voordat je ziekte verschijnselen hebt.
Daar is natuurlijk nooit echt wat aan te doen.

Buiten gelaten dat er mensen ziek zijn en best thuis kunnen blijven en dan vinden dat ze dat niet hoeven want een ander heeft maar pech.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:12

germie schreef:
Griep is al besmettelijk voordat je symptomen hebt. Blijf je dan uit de buurt van alle mensen?

Verder is rustig wandelen buiten als je geen koorts hebt juist gezond. Dat lees je overal. Dan ben je niet direct in de buurt van anderen.
Zoals ik al schreef, als ik verkouden ben en naar iemand toe zou gaan, dan overleg ik even. Maar ik blijf echt niet binnen omdat een ander dat liever wel heeft, want ik ben NIET ziek. En je leest dus ook overal dat dat niet hoeft. Handen wassen na toiletbezoek vind ik ook niet meer dan logisch.

Maar ziek/snotterig buiten wandelen is toch iets heel anders dan niet noodzakelijke binnen dingen op drukke plekken doen???

Ik loop snotterig ook in het bos, maar bezoek mijn bejaarde ouders en zus met een tweeling van 5 weken even niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:13

Bo_Y schreef:
germie schreef:

Maar ziek/snotterig buiten wandelen is toch iets heel anders dan niet noodzakelijke binnen dingen op drukke plekken doen???

Ik loop snotterig ook in het bos, maar bezoek mijn bejaarde ouders en zus met een tweeling van 5 weken even niet.

Ik bezoek die ook niet zomer, ga in overleg. Dus dan is er geen verschil in opvatting.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:33

Met kerst had je geen overleg.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:58

DuoPenotti schreef:
Met kerst had je geen overleg.....

Wie zegt dat? Ik heb niet gezegd dat ik niet overlegd heb. Dat is dus een conclusie die je trekt op basis van? Ja, waar van? Het staat er niet. En ik was NIET ziek. Waar ik naartoe geweest ben wist dat ik een dag er voor koorts had en niet fit was. Dus ik was gewoon welkom. Ook waar ik op 2e kerstdag gegeten heb wisten er van (want ik had het dinsdags gemeld, dat als ik ziek zou zijn ik niet zou komen).
En niemand is daarna ziek geworden. Kortom, niet ziek, niemand aangepoot, en wel overlegd. Gewoon wat een normaal mens doet, niets raars aan. En nu weet je hoe het gegaan is, in overleg dus. En dat terwijl ik niet ziek was, maar gewoon net niet 100%, maar wel weer aan de beterende hand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:01

anjali schreef:
Maar ook bij een allergische niesbui ga ik niet in het rond zitten spetteren maar in elleboog of zakdoek! Dat is toch wel het minste aan goede manieren...

Ik denk dat 9 van de 10 mensen die ik zie hoesten of niezen, niet eens die moeite nemen....

Dat idiote "in je hand niezen / hoesten" dat zie je wel af en toe.
Dan spuit het niet rond maar gaan ze vervolgens wel overal aanzitten -O-

Germie: als jij je niet ziek voelt maar wèl iets onder de leden hebt dat heel prima besmettelijk kan zijn, en daarbij hoest / niest / snottert dan zien mensen je dus als iets iemand die waarschijnlijk anderen in nabijheid aan zit te steken. Dus dan ben je ziek / besmettelijk maar (zelf!) zonder ernstige klachten. Hoe erg de klachten worden bij degenen die je aansteekt weet je niet -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:41

pmarena schreef:
anjali schreef:

Ik denk dat 9 van de 10 mensen die ik zie hoesten of niezen, niet eens die moeite nemen....

Dat idiote "in je hand niezen / hoesten" dat zie je wel af en toe.
Dan spuit het niet rond maar gaan ze vervolgens wel overal aanzitten -O-

Germie: als jij je niet ziek voelt maar wèl iets onder de leden hebt dat heel prima besmettelijk kan zijn, en daarbij hoest / niest / snottert dan zien mensen je dus als iets iemand die waarschijnlijk anderen in nabijheid aan zit te steken. Dus dan ben je ziek / besmettelijk maar (zelf!) zonder ernstige klachten. Hoe erg de klachten worden bij degenen die je aansteekt weet je niet -O-

Nogmaals, lees reacties van anderen hier boven. Je spreekt mij aan, maar ook anderren blijven niet thuis met een verkoudheidje, want ze zijn niet ziek. Ik ga in overleg als ik ergens moet zijn, dat zeg ik ook. Zeggen ze nee, prima. Dus ik doe niets raars of verkeerds en niet anders dan anderen.
Ik doe precies wat men verwacht, netjes overleggen. Maar mijn baas gaat niet blij zijn als ik me ziek ga melden met een verkoudheid hoor, als iedereen dat doet ligt het land stil. Thuiswerken op een kantoordag is dan geen probleem overigens, en dat doe ik dan ook.

Als je iets onder de leden hebt, dan ben je vaak besmettelijk, maar je weet niet dat je het gaat krijgen. Je bent vaak al besmettelijk voordat je je minder voelt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:47

Dat in de rondte snotterende mensen en kinderen die vrolijk alles volspetteren in een supermarkt of waar ook. %) en ik had pas zelfs een arts die in zijn hand nieste en hoestte terwijl ik tegenover hem zat. :oo Ik heb daar wat van gezegd en hij ging ietwat rood zijn handen wassen en deed een mondkapje op. Dat had hij beter eerder kunnen bedenken lijkt me. 8)7 Niet iedereen heeft de beste weerstand. Of kan zelfs sterven door de laksheid van een ander. Ik moet nu naast mezelf extra opletten voor meer mensen die nu extra kwetsbaar zijn en helemaal geen weerstand meer hebben en een veel groter risico lopen te overlijden door een "simpel" virus

Ik geef ook geen handen meer, een boks kunnen ze krijgen of een welgemeende knik. Soms reageren mensen daar bot op en wordt ik uitgemaakt voor onbeleefd. Zelfs na de uitleg waarom krijg ik toch best regelmatig lompe reacties. Maar ik ben aanmerkelijk minder vaak ziek sinds ik dat doe. Vooral in nederland trouwens hoor ik er meer gepruttel over dan over de grens daar zie ik ook meer mondkapjes of terraria voor cassieres.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:51

als je positief test op corona, dan vind ik dat je voor de zekerheid een aantal dagen je niet onder andere mensen moet begeven. Dat iemand het gewoon een griepje vindt doet niets af aan het gevaar voor anderen. Je zult maar bij me op visite komen, niets zeggen en ik ga een paar dagen later naar m'n vader van 81 jaar. Gewoon aso. Maar goed, ik heb ook meegemaakt dat m'n schoonvader overleed door Covid en dat in het dorp waar ik werk er niet genoeg lijkkisten waren

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:25

Nouja dat. Mijn vriend doet nu sinds zaterdag mijn paard en de boodschappen. Ik kom alleen het huis uit om even te wandelen voor wat frisse lucht. Vandaag en morgen alleen teams meetings, woensdag een klantenbezoek. Als mijn klachten dan niet weg zijn moet mijn collega het toch even alleen doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:29

Zonnetje81 schreef:
Popstra schreef:
Maar wat brengt dat testen je dan?

Dat ik extra uit de buurt blijf van anderen. Ik heb 3 jaar moeten herstellen van corona en dat wens ik niemand toe. Ik weet dat anderen die het maar als verkoudheid zien daar anders over denken. Plus dat ik weet dat ik extra m'n gemak moet houden omdat elke keer als ik corona heb zwaar de klos ben en weken moet herstellen. Bij Corona is bewezen dat over je grenzen heen gaan averechts werkt en ja in het begin was ik ook eigenwijs.

Maar dat uit de buurt van anderen blijven moet je toch ook als je verkouden bent of de griep hebt!?
Als je bij griep over je grens gaat is ook niet best.