Combinatie moederschap en paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:27

AnnoNiemand schreef:
Hier ook geen paardengekke kinderen. Ik ga bijna altijd alleen naar de pony’s en vind dat prima. Voor de kinderen was ik 7 dagen per week op stal. Dat lukt nu niet meer, mede ook door wisselende diensten van man waardoor ik in de avonden vaak ook thuis moet zijn.

Dus ja, er is weldegelijk veel veranderd. En hoezeer pony’s mijn passie ook zijn, door kinderen is er toch iets veranderd en de druk van de pony’s is me nu soms wat teveel omdat dat er óók nog bij komt.
Voor mij betekent dit dat er na deze pony’s (ik heb al geminderd) géén pony’s meer komen. Ik ga me dan helemaal richten op een hond. Ondanks dat je die moet uitlaten hoef je hier niet helemaal speciaal voor naar stal en dat scheelt al veel. En het mennen wat ik nu doe, vervang ik dan door een bepaalde tak van de hondensport. Zo blijf ik nog steeds trainen met dieren maar het is minder bewerkelijk (en minder duur :D ). Ik verheug me nu stiekem al op het geld dat ik over houd. :D

Ik snap de keus echt hoor. Maar hier zijn juist de honden een groter probleem om van huis te gaan, dan de paarden.
Paarden lopen buiten, kan je daar vrij onbeperkt eten geven en hun behoefte laten doen. Een hond moet toch meerdere keren uit. Ik laat ze iig nooit langer dan 6, hooguit 8 uur alleen. Vorig jaar waren wij samen weg en liep het compleet anders. Zijn ze 12uur alleen geweest. Gelukkig waren ze heel rustig, maar ik vond het echt sneu.
Voor de paarden kan ik ook makkelijker iemand vinden. Honden hechten zich toch meer aan de baas. Mijn ene reu laat ik niet bij een vreemde achter. Mijn man kan ook alleen met hem als ik er niet bij ben. Maar dat zou bij honden ook goed te trainen zijn natuurlijk. Deze had ene rugzakje.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:39

Ik denk dat heel veel staat met hoeveel energie je zelf hebt, hoeveel hulp je in je omgeving hebt, wat voor soort kind je krijgt en wat je partner doet :')

Bij jou TS scheelt het dat je zo vroeg begint en dus ook vroeg klaar bent. Dan zit je kindje op de opvang en heb je wat uren je handen vrij. Maar hoe goed ga je op slaapgebrek? En heeft jouw partner bijv ook nog hobby’s? Als je extra hulp uit je omgeving kunt inschakelen scheelt het ook weer een hoop.

Ik heb bijv zelf weinig energie, ga slecht op slaaptekort, geen flexibele uren qua werk en heb ook een partner met eigen hobby’s. Ohja en geen hulp uit de omgeving. Dan wordt het allemaal erg lastig combineren. Dat is okay voor nu, ze zijn maar kort klein..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 14:42

Ja wat betreft uitgaan met vrienden enzo dat lukt nu wel, in het weekend is dat toch meestal s avonds. En heb ik de paarden overdag al wel gedaan
. Op het moment nog zonder kind natuurlijk, maar vriendlief is thuis in het weekend dus verwacht daar geen issue mee. In noodgeval woont ook mijn mama op 10 minuten en die heeft ook der hele leven paard gereden.

Plus ik heb de buurvrouw haar paarden al meermaals gaan voeren tijdens hun vakanties. Of gebabysit op de kinders. Dus die staat nog wel bij me in het krijt haha

Echt super veel weggaan doen we zowiezo niet, en zoals hier nogal mensen aangaven soms staat thuis alles wat je nodig hebt en die vitamine paard ja die heb ik echt nodig.

Vriendlief heeft een binnen hobby, nl computeren dus die hobby bevindt zich gwn hierzo thuis, handig :)

Maar goed, het is al vaak gezegd we kunnen het niet voorspellen. Zal ik nog eens een topic maken als er een kindje is :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:45

_Nelleke_ schreef:
Tsja maar ook dat, je kinderen erbij betrekken, dat is soms ook niet haalbaar. Mijn dochter wil het gewoon echt niet. Binnen wel, koken, helpen met de was en schoonmaken doet ze met veel plezier, maar buiten helpen bij de paarden is drama. Ze vind alles vies en koud en nat (ja ze heeft goed schoeisel), en hoe meer ik het probeer te stimuleren, hoe groter haar aversie.

Dus ja, daar sta je dan met je goede gedrag. Ik vind het soms echt wel eens frustrerend als het een keer goed weer is en de pony’s staan buiten te niksen dat ik binnen met mijn dochter zit te duplo-en. Ben al blij dat ik haar mee krijg om de honden uit te laten.

Maar dit ook hè?!
Zie genoeg moeders die kun kinderen altijd mee slepen terwijl ze dat niet willen…
Het is toch moeders hobby en niet die van het kind?

Mijn dochter is wel gek op pony’s maar mijn zoontje is echt doodsbang!
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hen mee te nemen omdat ik zo nodig naar mijn paard moet….

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:49

Het is heel goed dat mensen goed nadenken hoor vooraf, maar ik denk ook dat je niet alles moet of kan plannen.

Zeker nu met social media zien mensen de wereld van anderen en lijkt alles mooi en geweldig, maar dat is niet altijd realistisch.

Het komt zoals het komt en dan zal je soms moeten accepteren dat dingen niet kunnen. Ik heb bijv voor nu geaccepteerd dat volop rijden even niet mogelijk is. Oudere paarden overleden, oudste nu 26, andere drachtig, eentje te jong en 2 shetjes, dus te klein. Dan is het even zitten en spelen, maar ik ben allang blij dat ze er zijn en geniet inmiddels ook wel zonder het rijden.

Het klinkt alsof je best ene goed vangnet hebt. Wees zuinig op zulke buren.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 15:08

Ja, idd het zal zijn zoals het is.

Maar ik loop er vaak over te denken de laatste tijd omdat ik weet dat ik er niet te lang meer kan wachten. En waar kon ik betere ervaringsdeskundige vinden als hier :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:15

Wat wil je weten/horen

Hier op de top met een baby(nu 2jaar)en twee oudere kinderen (nu 13 en 9) 16 ponys in eigen beheer.
De oudste vond er nooit niks aan dat was de echt passen en meten. De middelste vind het boeren eromheen geweldig en luisterde ook goed. Nu de jongste vind alles leuk en is niet te houden in zijn doen en laten. Het is vooral praktisch indelen en een fijne partner langs je hebben staan

Pittig ja 100% maar ik heb verder geen ander baan anders niet te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:29

Idifix

Re: Combinatie moederschap en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 15:30

Het ideale kind, dat is de stal in en letterlijk niet in het diepe maar het stro gooien hé

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:06

Het was voor mij niet goed te combineren. Ik heb uiteindelijk afscheid genomen van de paarden, maar dat had ook een financiële reden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:28

Plantje15 schreef:
Ik was bloedfanatiek. Heb het opnieuw proberen oppikken achteraf met steun van mijn vriend die de avonden wou oppassen om mij te laten trainen.

Maar het is toch ook zijn kind?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:40

Suzanne F. schreef:
Het was voor mij niet goed te combineren. Ik heb uiteindelijk afscheid genomen van de paarden, maar dat had ook een financiële reden.

Dat vind ik ook meetellen. Leven is gewoon veel duurder geworden, helemaal met 3 jonge kinderen en paard eet een flinke hap uit het budget. Als hij komt te overlijden neem ik wel afscheid van de hobby. Ik kan voor dat bedrag ook mijn kind laten studeren....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:44

Hier een kind van 1.5 en paarden aan huis. Nu nog maar 2, dat scheelt enorm. Ik kan de basisverzorging doen. Voor grote klussen op het erf heb ik hulp nodig (oppas of hulp met de klussen). Dat komt ook omdat we een flinke verbouwing hebben gehad en we nog steeds niet klaar zijn met de afwerking. Dan is het echt kiezen tussen werk, huishouden, kind, paarden en de extra dingetjes (sociaal of dus klussen aan je huis of erf). Ik kom er niet aan toe om de jonkies zadelmak te maken. Erg balen, maar daarvoor mis ik de rust en regelmaat om door te pakken.
Rijden kan wel, op een laag pitje. Ik mag daarvoor een paard lenen, zodat ik kan opstappen en wegrijden zonder gedoe. Ooit hoop ik wel weer een paard aan huis te hebben om te rijden.

Voor ons is de grootste uitdaging het ziek zijn (fijn, al die virussen die we van zoonlief krijgen...). Waar we anders 1 keer per jaar verkouden waren, zijn we nu al een jaar (sinds start opvang) aan het kwakkelen. Echt de meest vreselijke griepvarianten gehad. Soms ook eerst de gewone griep, dan buikgriep, dan extreem hoesten. Ik heb het in mijn hele leven nog niet zo meegemaakt. En als je dan eerst nachten op bent door een ziek kind en vervolgens nachten doorhaalt om je eigen ellende, dan is er niet heel veel meer aan. Ik vind dat veel erger dan die newborn-fase met max 1 uur slaap tussen de borstvoedingen. Met de paarden is het dan ook overleven. Ik ben half getraumatiseerd door de virussen van afgelopen jaar. Hopelijk krijg ik ooit een geweldige weerstand.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:47

Oh lorette, die virussen ook zo herkenbaar…
Het eerste jaar was mijn zoontje zeker twee weken in de maand ziek…
Van koorts 40 graden tot oorontsteking, buikgriep en weer terug naar hoge koorts….
Hij lijkt er nu overheen te groeien maar ik heb elke zondagavond stress van hoe we de volgende morgen wakker worden en als ik wel of niet kan gaan werken.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:53

Nou het is zeker pittig kan ik zeggen, helemaal met een drukke baan er bij, of nouja druk 32 uur.
Ik heb mijn paard op volpension staan dus dat scheelt al de helft, het 'moeten' is er zo een beetje af. En heel eerlijk, ik heb een dochtertje van 12 maanden en in de eerste maanden was het zoooo heerlijk om naar het paard te kunnen in de avonden. De overgang naar mama zijn is al life-changeing maar zonder de steun en ontspanning van mijn paard was het echt pittig geweest. Ik heb ook (net als jij) goed na zitten denken en zelfs geprobeerd te plannen wanneer het krijgen van een kind nou het handigste was, zaken als 'ik wil eerst één punt in het z2 voordat ik zwanger ben' etc etc passeerden bij mij de revue :+. Nou ik kan je zeggen: volg vooral je gevoel, alles is uiteindelijk te fixen. Ik kan niet kiezen tussen carriere, paardensport óf een kindje. Dus ik heb het alle 3. Met een fijne man/partner die flexibel is, een fijne oppas en toch ook wel een toereikend budget voor een volpension verhaal is het heel goed te doen en vind ik die afwisseling heerlijk. Dus ik zou zeggen: go for it! :)) er is niks leuker dan je kleine spruit voorstellen aan je paard <3

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:28

Groot deel van de reacties gelezen.
En ook ik vind het net als een deel hier best pittig. Ik heb een pony met pensioen, op een perfect plekje dus ik voel me daar niet schuldig over.

Hier een dochter van nu bijna 2,5.
Waar ze ‘s nachts met 6 weken doorsliep heeft ze tot de dag van vandaag overdag nooit goed geslapen. Ik had haar als baby niet mee hoeven nemen naar stal. Zodra ik haar in de wagen/bed wou leggen werd ze wakker, ook thuis.

Ik had een verschrikkelijke zwangerschap en zat met 24 weken volledig thuis door mn bekken. Naar de paarden gaan was vanaf toen al nagenoeg geen optie meer.

Ik werk nog 4 dagen (34 uur). Ben 1 doordeweekse dag met haar thuis, ik wil in de weekenden graag dingen samen met haar doen en ondanks dat ik haar best eens meegesleept heb, is ze bang voor paarden, dus ik doe haar daar simpelweg geen plezier mee.

Ik denk niet dat het onmogelijk is maar wel dat je dit niet vooraf kan “plannen” hoe het zal lopen.
Er is heus wel tijd maar ik ben hang dan liever gewoon even lekker op de bank bv.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:20

Het ligt inderdaad helemaal aan hoe de paarden gehouden worden, of je hulp hebt, of en hoeveel je werkt en hoe je kind en bovendien hoe je partner erin staat.

Toen ik beviel twee jaar geleden heb ik hulp erbij gezocht; ik had 1,5 paard op volpension staan, maar de paarden moesten wel elke dag gedaan worden. Mijn man had flexibele diensten, waaronder ook avonden en nachten en ikzelf werk 4,5 dagen in de week, dus alles volledig zelf blijven doen was simpelweg niet mogelijk. Daarnaast kreeg ik ook last van het schuldgevoel dat ik hier eerder las: het gevoel dat ik én te weinig tijd aan m'n paard(en) besteedde, maar ook te weinig tijd aan mijn kind en mijn partner. Gevalletje te veel ballen in de lucht willen houden en dan voelen alsof je op alle gebieden te weinig doet.

Er is op een natuurlijke manier meer lucht gekomen in de situatie, toen mijn ene paard eerst een nieuwe blessure kreeg waardoor hij met pensioen moest (en vervolgens als pensionada een ongeluk kreeg waardoor ik afscheid moest nemen) en mijn man een andere baan kreeg en daardoor geen nachtdiensten meer hoefde te draaien. Een hele flexibele bijrijder hielp erg bij de avonddiensten die overbleven. Inmiddels is mijn halve paard mee met de medeeigenaar en staat daar aan huis. Aangezien ik nu zwanger ben, geeft dat voor nu wel veel rust. Straks als alles weer in wat rustiger vaarwater is, hoop ik wat vaker en meer te kunnen doen, ook al staat m'n paard dan aan de andere kant van het land. Maar het bijna elke dag moeten en weinig tijd hebben met mijn gezin maakte het voor mij hiervoor wel pittig.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:53

Onze dochter is gisteren 3 geworden en ik heb drie paarden aan huis staan. Merrie met veulen en een nog onbeleerde bijna 5 jarige wat later een kinderpony moet worden. Toen ik eenmaal een beetje geleerd had om mijn doelen bij te stellen werd het gemakkelijker en kan ik nu zeggen dat ik het goed kan combineren.

Dat houdt ik dat ik niet veel rijdt, maar welke elke dag zelf uitmest, voer, verzorg. Ik maak me niet te druk om modderige paarden, niet aangeveegd stalpad en trainingen (training? Wat is een training?) ze hebben altijd genoeg voer en een schone stal, een warme deken op en ik hou hun gezondheid goed in de gaten. Heb ik tijd en zin dan poets ik of ga ik rijden. Heb ik dat niet voel ik me niet schuldig want ze staan zo enorm goed hier. Maar dat laatste heb ik echt moeten leren.

Mijn man helpt me als ik echt niet kan, maar zet wel altijd nieuwe hooibalen neer en gooit de mestbult op met de shovel (die shovel hebben we ook echt gekocht om het ons op dit gebied gemakkelijker te maken).

Mijn dochter vind het erg leuk om te helpen dus in het weekend doen we de stallen samen. Dit jaar wil ik de 5 jarige beleren en ga ik wel proberen om daar 2/3 x in de week mee aan de slag te gaan. Verder is mijn insteek alleen: we zien het wel.

Ik moet wel van geluk spreken dat ons meisje heel gemakkelijk is, goed slaapt en gewoon gemakkelijk mee doet in wat ik ook verzin, dat scheelt enorm. Dat er geen tweede komt scheelt nog meer :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:51

Ik denk dat het hele virussen verhaal ook wel een dingetje van kind in opvang is. Al die kleine snotterige viezerikjes bij elkaar is natuurlijk ideaal voor het doorgeven van elk virus als een lopend vuurtje :=

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:03

SusanH schreef:
https://www.instagram.com/reel/DEjeADYo ... 5kMHk0d2Nh ik heb even heel hard moeten lachen :'). Wel het hele filmpje uitkijken. Als je baby dit met 5 maanden kan is er niks aan de hand :))

Dan gaat er ergens iets mis met mijn 6,5 maand oude baby. :')

Bij mij lukt het aardig trouwens. Maar mijn paard is 18 en vind het prima om een week 'stil' te staan. En ze staat bij mijn ouders, dus overleg altijd even met hun als ik langs kom met kind om te rijden. En verder heb ik met mijn vriend afgesproken dat donderdagavond sws mijn me-time avond is bij mijn paard. En hij gaat altijd vrijdagavond padellen met zijn vrienden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:04

Hmm ja als je het bekijkt op de manier die hier beschreven wordt combineer ik paarden ook met kinderen. We hebben twee pony’s aan huis die verzorgd worden. Dat tel ik op de een of andere manier niet echt mee.

Het trainen van een sport paard op een pensionstal vond ik niet meer te combineren. Dat vergt toch wat anders van mij mentaal en qua tijd dan de basiszorg voor twee pony’s.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:05

Benzz schreef:
Plantje15 schreef:
Ik was bloedfanatiek. Heb het opnieuw proberen oppikken achteraf met steun van mijn vriend die de avonden wou oppassen om mij te laten trainen.

Maar echt ik vind dat zo'n rare uitspraak een vader doet niet aan oppassen een moeder past toch ook niet op. Hier legt papa kids op bed en is dan gewoon papa en geen oppas!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:54

996981 schreef:
Het trainen van een sport paard op een pensionstal vond ik niet meer te combineren. Dat vergt toch wat anders van mij mentaal en qua tijd dan de basiszorg voor twee pony’s.

Dit kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb wel een hele tijd 5x keer per week gereden, maar het paard stond hier thuis. De eerste tijd stond hij op een externe pensionstal en dat vond ik veel lastiger, waarna ik hem gelukkig thuis mocht zetten van de eigenaresse :) .

Ik had vandaag wel een geluksmomentje (die mogen er ook zijn :D ). De kindjes hadden een vriendje te spelen en waren heerlijk in het zonnetje aan het skelteren/trampolinespringen etc. en ik heb ondertussen op mijn gemakje de paarden gemest. En dan is het zo fijn dat ik zowel de paarden als de kindjes deze plek kan bieden <3

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:11

StalNollie schreef:
Benzz schreef:

Maar echt ik vind dat zo'n rare uitspraak een vader doet niet aan oppassen een moeder past toch ook niet op. Hier legt papa kids op bed en is dan gewoon papa en geen oppas!!

Haha, ik snap wat jullie bedoelen, slechte woordkeuze. We proberen echt onze me-time en kind-time 50/50 te verdelen om het draagbaar te houden, maar als ik het trainen en wedstrijd rijden en zorg voor paard aan huis terug opnam kwam dit toch neer op dat hij een stukje meer dan mij voor de zorg opdraaide…

Het is toch niet evident als ouder van een heel jong kind om enkele avonden per week er alleen voor te staan (ik moest met de trailer naar training) en dan vaak nog eens in het weekend ook door wedstrijden.

Maak jullie dus maar niet zo druk dames, ik pas evenveel op als papa :-D

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:17

Citaat:

Haha, ik snap wat jullie bedoelen, slechte woordkeuze. We proberen echt onze me-time en kind-time 50/50 te verdelen om het draagbaar te houden, maar als ik het trainen en wedstrijd rijden en zorg voor paard aan huis terug opnam kwam dit toch neer op dat hij een stukje meer dan mij voor de zorg opdraaide…

Het is toch niet evident als ouder van een heel jong kind om enkele avonden per week er alleen voor te staan (ik moest met de trailer naar training) en dan vaak nog eens in het weekend ook door wedstrijden.

Maak jullie dus maar niet zo druk dames, ik pas evenveel op als papa :-D

Ja dit dus. Paarden zijn nu eenmaal enorm tijdrovend. Ik men, dus dat kost ook meer tijd dan alleen een zadel en een hoofdstel erop en opstappen maar. Ik vind dus ook niet dat ik in de weekenden lange ritten kan gaan maken aka de halve dag weg zijn. Zonder kinderen deed ik dat wel.