(winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:39

Popstra schreef:
Wat ik zie is gewoon een hork van een vent die en schop onder zn hol nodig heeft en dat de TS beter verdiend!

Ik waardeer dat je zo voor TS wil vechten maar zolang je TS en haar man niet kent kán je niet zo oordelen. En ongeacht mag je toon wel wat beter.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:46

Popstra schreef:
Wat ik zie is gewoon een hork van een vent die en schop onder zn hol nodig heeft en dat de TS beter verdiend!

Kan het even wat vriendelijker ja ? Een depressie, of dat nu “gewoon maar” een winterdepressie is of een andere stevige depressie, krijg je echt niet opgelost door iemand een schop onder z’n hol te geven hoor.

En dan vraagt een mens zich af waarom mensen met een depressie daar zo moeilijk over praten…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:02

Ergens snap ik de reactie van Popstra wel. De man van TS wil van alles niks en TS struggled daar mee. Als deze man zich bij de huisarts meldt kan er wat aan gedaan worden. Voor beiden is dat beter. Dat hij dat niet wil is wel “schop onder zn kont waardig” wat mij betreft. Hij kiest niet voor z’n psychische gesteldheid, maar hij heeft wel een keuze hoe er mee (leren ) om te gaan. Zeker omdat hij dus ook langdurige goede periodes heeft waarin hij helder kan denken en reflecteren. Er op dat moment niks mee doen is een keuze.

Ik hoop dat je met de tips uit PB’s vooruit kunt ts. Wat een rotsituatie zit je in.

BigOne

Re: (winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:15

Helemaal mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:20

Even vanuit mijn eigen ervaring, maar dan met mijn moeder (hele afhankelijke relatie, ik was verantwoordelijk voor haar geluk cru gezegd). Ik kan haar niet veranderen, dus ben ik in therapie gegaan hoe ik de regie weer over mijn leven terug kon krijgen. En dat heeft mij zoveel inzichten gegeven en minder stress! Ik heb er zelfs profijt aan mbt mijn man als hij weer in zn bui is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:48

jokari schreef:
Popstra schreef:

Kan het even wat vriendelijker ja ? Een depressie, of dat nu “gewoon maar” een winterdepressie is of een andere stevige depressie, krijg je echt niet opgelost door iemand een schop onder z’n hol te geven hoor.

En dan vraagt een mens zich af waarom mensen met een depressie daar zo moeilijk over praten…

Houd er wel rekening mee dat 'winterdepressie' een diagnose is die op dit ogenblik enkel door de TS gesteld is. En dat kan dus ook een stuk zelfbescherming zijn. Negatief gedrag op een winterdepressie gooien geeft een verklaring voor dat gedrag die minder confronterend is dan bv. karakter.

De persoon in kwestie is naar geen enkele dokter geweest met deze problematiek en naar de oorzaak van het gedrag is dus in principe gissen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:57

Gini schreef:
jokari schreef:
*knip*

Houd er wel rekening mee dat 'winterdepressie' een diagnose is die op dit ogenblik enkel door de TS gesteld is. En dat kan dus ook een stuk zelfbescherming zijn. Negatief gedrag op een winterdepressie gooien geeft een verklaring voor dat gedrag die minder confronterend is dan bv. karakter.

De persoon in kwestie is naar geen enkele dokter geweest met deze problematiek en naar de oorzaak van het gedrag is dus in principe gissen.

Dit topic is origineel geopend voor tips van een partner met een depressie. En ja het gedrag is een kwestie van gissen. Maar één optie is zeker winterdepressie, met de beperkte informatie die we krijgen. De depressie kan ook de reden zijn dat hij niet naar de dokter gaat/durft. Depressie is niks rationeels, je brein verteld je continue dingen die niet helpend zijn.
Dus ik snap je ergens wel, het kan van alles zijn ben ik zeker met je eens. Maar jokari's punt blijft wel staan.

Sorry als ik bot of pushend over kom maar het raakt mij persoonlijk nogal. Als het zo simpel was als alleen een schop onder je kont was dit topic er nooit geweest. Jokari kan zo gelijk hebben, dat hij er niet over durft te praten bij een dokter. Dat hij al lang weet dat er iets mis zit maar hij uit angst of schaamte of een soort "mij gaat dit niet overkomen" vast loopt. Of dat hij zichzelf kwalijk neemt omdat het niet lukt om zichzelf die schop onder zijn kont te geven. Die eerste stap maken... het is voor sommige mensen zo'n drempel dat ze hun leven eindigen voor ze eraan beginnen.

Al met al is het gewoon niet rationeel denken om niet naar de dokter te gaan en dat kan tal van redenen hebben die wij niet zullen weten zolang hij niet praat of inziet dat er een probleem is.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 08:16

Daar heb je een punt LaraxXXemma. Ik vind wel dat je van hem mag verwachten dat hij in ieder geval reflecteert, zijn gedrag naat TS is niet bepaald ok. Op een ander moment had hij daarover kunnen nadenken en bij haar op terug kunnen komen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:11

laraxXxemma schreef:
Sorry als ik bot of pushend over kom maar het raakt mij persoonlijk nogal.

Idem. En nee, ik vind het totaal niet ok hoe de partner van TS zich gedraagt. Maar wij hebben gewoonweg veel te weinig info, horen ook die partner zelf niet, dus dan oordelen dat ie maar gewoon een hork van een vent is die een schop onder zijn hol moet krijgen… Dat komt imo over als zeer weinig empathisch.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:15

LaraxXXemma, ik snap dat het je raakt hoor. Ik kan er ook slecht tegen als mensen een depressie wegwuiven als "even je schouders eronder en door"

Het is misschien moeilijk voor te stellen voor mensen die er nooit last van hebben gehad, maar het is alsof een stem in je hoofd je continu vertelt dat het allemaal geen zin heeft. Dat je niet goed genoeg ben en er nooit verbetering in komt. En uiteindelijk kan het zelfs zo ver gaan dat die stem je vertelt dat het beter is als je er niet meer bent. Dat geen arts op je gezeur zit te wachten.

Wil niet zeggen dat het voor TS fijn is zo. Want depressie is voor niemand leuk, ook niet voor naasten.
En ja, er kan alleen wat veranderen als partner erkent dat hij hulp nodig heeft en zn gedrag naar TS niet oke is.
Maar dat wil niet zeggen dat het voor partner makkelijk is om dat besef te krijgen, wat iemand ook tegen hem zegt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:18

Ik snap niet zo goed waarom hier gevallen wordt over de spreekwoordelijke "schop onder de kont". Dat hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn, naar mijn idee. Soms moet je mensen gewoon onder de arm nemen en meeslepen naar een hulp (in dit geval de huisarts) of op je strepen gaan staan om iemand iets aan het verstand te peuteren. Juist om erger te voorkomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:31

Dieuwke_ schreef:
Ik snap niet zo goed waarom hier gevallen wordt over de spreekwoordelijke "schop onder de kont". Dat hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn, naar mijn idee. Soms moet je mensen gewoon onder de arm nemen en meeslepen naar een hulp (in dit geval de huisarts) of op je strepen gaan staan om iemand iets aan het verstand te peuteren. Juist om erger te voorkomen.

Dit :j

In plaats daarvan wordt TS hier geadviseerd zelf aan te gaan modderen met supplementen, vitaminen en lampen. Kan helpend zijn. Absoluut. Maar volgens mij is het nuttiger om eerst te weten wat er nu daadwerkelijk met de man aan de hand is... TS kan tot in den treuren op haar tenen om hem heen blijven dansen, maar de man van TS heeft ook een verantwoordelijkheid naar haar toe.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:47

Ik zou het ook vanuit jouw eigen standpunt bekijken. Kijk wat je zelf nodig hebt in jouw relatie en stel hier duidelijke grenzen in. Dit lijkt mij echt geen leefbare situatie. Jammer dat hij problemen heeft, maar als ze niet eens bespreekbaar zijn is dat geen houdbare situatie. Kies gewoon jezelf als hij geen rekening houdt met de grenzen die jij stelt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:48

Sterkte TS,
Ik lees veel tips over vitamine D en vit D3.
Wellicht kun je dat ook nog een beetje sturen door voeding.
Het zijn vitamines die in zuivel, echte boter en andere dierlijke producten zitten.
Als je vlees braadt, gebruik dan boter om in te braden.
Ik heb niet de indruk dat je man nu open staat om supplementen gaan slikken.
Of je moet het oplossen is zijn koffie oid en dan maar hopen dat hij het niet proeft.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:02

tienus63 schreef:
Sterkte TS,
Ik lees veel tips over vitamine D en vit D3.
Wellicht kun je dat ook nog een beetje sturen door voeding.
Het zijn vitamines die in zuivel, echte boter en andere dierlijke producten zitten.
Als je vlees braadt, gebruik dan boter om in te braden.
Ik heb niet de indruk dat je man nu open staat om supplementen gaan slikken.
Of je moet het oplossen is zijn koffie oid en dan maar hopen dat hij het niet proeft.

Vitamine D zit niet in zuivel, een klein beetje in boter, maar het zit zelfs meer (toegevoegd) in margarine. Het zit vooral in vette vis en bepaald orgaanvlees. Maar dat is niet een hoeveelheid vitamine D die een winterdepressie gaat oplossen (of überhaupt een tekort tegengaat).
Iemand onvrijwillig supplementen bijvoeren gaat echt ver, dat zegt al hoeveel er mis gaat als je dat aandraagt als oplossing.

Wat ik al eerder zei, het is zonde, want in 80% van de gevallen is winterdepressie goed op te lossen met een aantal aanpassingen in de leefstijl en met behulp van supplementen en licht. Maar dat is echt aan de partner zelf. Enige wat TS kan doen is gedrag naar haar gericht niet accepteren, grenzen stellen en voor zichzelf zorgen. Proberen het gesprek aan te gaan en hier ook stevig in aangeven wat het gedrag van partner met haar doet, als hij daar niets mee doet of niet op kan reflecteren, is het aan TS om te concluderen wat ze daarmee gaat doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:24

Suliko schreef:
Maar dat is echt aan de partner zelf. Enige wat TS kan doen is gedrag naar haar gericht niet accepteren, grenzen stellen en voor zichzelf zorgen. Proberen het gesprek aan te gaan en hier ook stevig in aangeven wat het gedrag van partner met haar doet, als hij daar niets mee doet of niet op kan reflecteren, is het aan TS om te concluderen wat ze daarmee gaat doen.

En hierin heb je echt de kern te pakken denk ik.

Wij zijn er allemaal niet bij, maar zoals het nu op papier staat vindt partner het allemaal wel oke zo en ziet hij het probleem niet. Dat is prima voor hem. En als hij in de zomer wel zijn geweldig-lieve-ik is: dat is fijn.

Het is aan TS hoe zij met zijn gedrag om wil gaan en wat zij accepteert.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:38

Ik lees heel veel "schop onder de kont" en meeslepen naar een arts. Daar moet die man maar net voor open staan, ik heb het gedaan met mijn toenmalig partner. Meegesleept naar mijn POH, waar ik liep vanwege depressie. Meegesleept omdat ik het helemaal zat was dat er geen verbetering of überhaupt zichtbare pogingen tot verbetering waren. Het hielp mijn depressie niet en ik had mijn inziens al alles geprobeerd om de ander te helpen (van vragen wat ik kan doen, tot maar gewoon dingen doen die mijn inziens helpend leken etc.) en ik ging er aan onderdoor dat ik wel heel graag van mijn depressie af wilde en de ander geen actie wilde ondernemen. Ik regelde alles, ook alles van de ander en ik kon gewoon niet meer. Het werd mij ook niet in dank afgenomen.
Wij zijn dus ook niet meer samen. We hebben nog wel vriendschappelijk contact, maar verder heb ik mijn handen er vanaf getrokken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat jullie uit elkaar moeten, dat wij nog contact hebben geeft denk ik wel aan dat ik ook niet zomaar iemand helemaal kan laten vallen die geen vangnet heeft. Maar ik wil hiermee wel aangeven dat het niet erg is om voor je eigen geluk te kiezen, ben ik blij alleen te zijn, nee natuurlijk niet, maar die grenzen stellen en afstand nemen heeft mij wel geholpen om beter voor mijzelf te kunnen zorgen. Ik ben er ook nog niet, maar dat heeft in ieder geval niet meer zo veel met mijn ex te maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:39

Schaduwbokt schreef:
Tja wat ik wil voor mezelf, en vooral voor hem, is dat die leuke man die 9 maanden mijn maatje is, er in de winter er ook is.

's Zomers wandelen we, bezoeken we veel leuke dingen, hapje eten her en der, weekendjes uit, zwemmen, genieten we echt van het leven.

Maar in de winter heeft hij daar geen zin in.

Secricible, erg goed dat je hulp hebt gezocht en jouw reacties toen en die van je man herken ik dus!

Kan jij hem in de zomer wel tegenspreken of is dat dan ook een probleem?

Hoe functioneert hij op zijn werk in de winter, wordt er er daar niet ook op zijn gedrag aangesproken?
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-01-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:43

Dat de man van ts de depressie met een trap onder zijn hol niet op kan lossen is waar.
Maar je als een hork gedragen, tenminste zo erg als wat hier geschreven word, vind ik niets met een depressie te maken hebben.
En daar sluit ik me bij Popstra aan dat hij zich wat dat betreft als een hork gedraagt.

Maar als ts dat blijft pikken waarom zou hij dat veranderen?
Wedden dat hij het bij andere niet doet?
Nee vind dat gedrag niet oke. En daar mag zeker een grens getrokken worden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:46

_Christina schreef:
Ik lees heel veel "schop onder de kont" en meeslepen naar een arts. -knip-

Maar ook de waarschuwing die eraan vooraf gaat als je besluit daadwerkelijk je handen er vanaf te trekken kan functioneren als een schop onder de kont. Ik neem tenminste aan dat je wel (meerdere malen) gewaarschuwd hebt voordat je hebt besloten je partner te verlaten?

Hoe je het ook went of keert, TS zal zelf moeten beslissen hoever ze hierin wil gaan. Als de vent in kwestie niet naar de huisarts wil en het probleem niet ziet, dan zal zij degene moeten zijn die zegt: "tot hier en niet verder. Of je zoekt hulp of ik ga bij je weg, want dit is voor mij niet langer leefbaar". Dat is grenzen stellen en schop onder de kont geven, want anders zijn er consequenties. En stiekem supplementen in iemand zijn/haar eten doen vind ik echt not done.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:48

TS ik wil je in elk geval veel sterkte wensen!

Zou je zijn familie in vertrouwen kunnen nemen en dat zij je kunnen helpen met de gesprekken met hem?

Hier geen ervaring met winter depressie maar wel met een relatie waarin depressie voorkomt. Ik ging mezelf heel erg terugtrekken en reageerde niet meer en leefde mijn eigen leven. Dat was de enige mogelijkheid voor mij om het te kunnen dragen. Ik wil dat nooit meer!

Ik vind het erg om te lezen dat jij zo veel over je heen krijgt en dat moet niet zo zijn :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:59

laraxXxemma schreef:
Gini schreef:

Dit topic is origineel geopend voor tips van een partner met een depressie. En ja het gedrag is een kwestie van gissen. Maar één optie is zeker winterdepressie, met de beperkte informatie die we krijgen. De depressie kan ook de reden zijn dat hij niet naar de dokter gaat/durft. Depressie is niks rationeels, je brein verteld je continue dingen die niet helpend zijn.
Dus ik snap je ergens wel, het kan van alles zijn ben ik zeker met je eens. Maar jokari's punt blijft wel staan.

Sorry als ik bot of pushend over kom maar het raakt mij persoonlijk nogal. Als het zo simpel was als alleen een schop onder je kont was dit topic er nooit geweest. Jokari kan zo gelijk hebben, dat hij er niet over durft te praten bij een dokter. Dat hij al lang weet dat er iets mis zit maar hij uit angst of schaamte of een soort "mij gaat dit niet overkomen" vast loopt. Of dat hij zichzelf kwalijk neemt omdat het niet lukt om zichzelf die schop onder zijn kont te geven. Die eerste stap maken... het is voor sommige mensen zo'n drempel dat ze hun leven eindigen voor ze eraan beginnen.

Al met al is het gewoon niet rationeel denken om niet naar de dokter te gaan en dat kan tal van redenen hebben die wij niet zullen weten zolang hij niet praat of inziet dat er een probleem is.

Maar omdat we niet 100% zeker weten wat de reden van het gedrag is, vind ik het ook niet eerlijk om in dit topic over bepaalde adviezen te vallen.

Feit is dat we niet weten wat er aan de hand is. TS noemt winterdepressie en zelfs Asperger. Dat kan, maar het kan ook een copingmechanisme van TS zelf zijn. Als je negatief gedrag aan een diagnose kan koppelen kan je er gemakkelijker mee omgaan. "Er is een reden waarom de liefde van mijn leven altijd zo naar doet tegen mij en die reden ligt buiten onze eigen macht."

Met andere woorden: het kan dat de man in kwestie struggelt met negatieve gedachten, maar het kan ook iets anders zijn. Adviezen die gericht zijn op dat 'iets anders' horen ook gewoon in dit topic thuis.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:16

MarjanB schreef:
TS ik wil je in elk geval veel sterkte wensen!

Zou je zijn familie in vertrouwen kunnen nemen en dat zij je kunnen helpen met de gesprekken met hem?

Hier geen ervaring met winter depressie maar wel met een relatie waarin depressie voorkomt. Ik ging mezelf heel erg terugtrekken en reageerde niet meer en leefde mijn eigen leven. Dat was de enige mogelijkheid voor mij om het te kunnen dragen. Ik wil dat nooit meer!

Ik vind het erg om te lezen dat jij zo veel over je heen krijgt en dat moet niet zo zijn :(:)

Helemaal eens met deze post.
TS, heb je een familielid of vriendin die jou kan steunen hierin? En ga naar de huisarts/POH. Hulp vragen is juist sterk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:12

Dieuwke_ schreef:

Ik vind jouw uitleg echt iets anders dan 'schop onder de kont'. Dat laatste insinueert namelijk 'stel je niet zo aan'.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:23

Hutcherson schreef:
Ik vind jouw uitleg echt iets anders dan 'schop onder de kont'. Dat laatste insinueert namelijk 'stel je niet zo aan'.

Dat mag je vinden. In de kringen waar ik mij begeef betekend "schop onder de kont" 9 van de 10 keer niet "stel je niet zo aan". Beetje afhankelijk van je referentiekader dus. Daarom schreef ik mijn oogpunt er ook bij, want in mijn optiek hoeft het dus niet altijd negatief te zijn. Als mensen een schop onder de kont gelijk trekken met aanstellerij, dan snap ik wel dat het een negatieve lading krijgt en zou ik het ook niet op prijs stellen als mensen dat roepen.

Maargoed, hierbij genoeg over een spreekwoordelijk gezegde. Uiteindelijk is het aan TS om te bedenken wat ze wil, waar ze grenzen trekt en wat de consequenties zijn.