Is liefde altijd zo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Is liefde altijd zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:36

Beweren of steeds terugvallen op die eerste roze wolk vind ik behoorlijk hetzelfde.

Onze relatie is vast niet perfect, maar ik zou voor geen goud met iemand anders willen ruilen.

Zelfs kinderen krijgen zou geen negatief effect mogen hebben. Het is vaak de basis waarin dingen niet goed zitten en dan lijkt alles wat er speelt en gebeurt een probleem. Maar als de relatie of band sterk genoeg is, kan je daar doorgaans samen prima uit komen.

Je hoeft ook niet alles kapot te analyseren. Daar gaat sowieso al veel mis.

Als vb; Wegens vervelende omstandigheden moeten we een beetje kijken hoe we het gaan doen met de feestdagen. Onze zoon moet bijv werken en heeft een andere dag gepland om samen te zijn. Wij vinden dat prima en hangen niet zo aan een datum, maar voor andere mensen is het wel een probleem. Wij staan dan even samen te praten en vragen ons echt af waar mensen zich zo druk om maken. Je kan ook dankbaar zijn dat iemand moeite doet om tijd vrij te maken in een druk schema rond die dagen en genieten van het samen zijn. Het alles op een weegschaal leggen kan ook echt veel druk geven in levens.

Dat is overigens ook een probleem wat je vaak ziet en hoort. Mensen hebben het zgn te druk, maar kunnen ook niet met druk omgaan. Druk die mensen vooral elkaar opleggen. Iedereen trekt maar aan elkaar, families en schoonfamilies wijzen naar elkaar en niemand snapt hoeveel effect dat ook heeft op relaties, die normaal vrij stabiel zijn. Wij laten dat gewoon niet (meer) gebeuren.

Ik zal ook nooit naar onze schoondochter wijzen als er iets is en bespreek met haar ook alles heel open. Direct zijn, is soms wennen, maar weten waar je aan toe bent en open zijn, geeft ook veel terug. Ik zie dat echt te vaak ontbreken en dat moet je ook ergens leren en meekrijgen.

Als relaties beginnen met uiterlijk, lijstjes etc, is het deels toneel wat mensen spelen en kan het ook langer duren voor mensen elkaar ECHT leren kennen.

En een sleur is helemaal niet altijd zo negatief. Ook daarmee maken mensen elkaar gek. teveel van alles plaatsen en laten zien alsof het leven altijd leuk en een feest is, is niet realistisch.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:38

Relaties beginnen toch altijd op uiterlijk? Zonder fysieke aantrekkingskracht ben je nergens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:19

Ok. Ik weet niet goed wat ik hier nog mee moet. Lets agree to disagree, ookal ben ik het in de basis helemaal niet met jou oneens, jij bent het blijkbaar oneens met mij. En dat is prima.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:30

superpony schreef:
Beweren of steeds terugvallen op die eerste roze wolk vind ik behoorlijk hetzelfde.

Onze relatie is vast niet perfect, maar ik zou voor geen goud met iemand anders willen ruilen.

Zelfs kinderen krijgen zou geen negatief effect mogen hebben.
Het is vaak de basis waarin dingen niet goed zitten en dan lijkt alles wat er speelt en gebeurt een probleem. Maar als de relatie of band sterk genoeg is, kan je daar doorgaans samen prima uit komen.

Je hoeft ook niet alles kapot te analyseren. Daar gaat sowieso al veel mis.

Als vb; Wegens vervelende omstandigheden moeten we een beetje kijken hoe we het gaan doen met de feestdagen. Onze zoon moet bijv werken en heeft een andere dag gepland om samen te zijn. Wij vinden dat prima en hangen niet zo aan een datum, maar voor andere mensen is het wel een probleem. Wij staan dan even samen te praten en vragen ons echt af waar mensen zich zo druk om maken. Je kan ook dankbaar zijn dat iemand moeite doet om tijd vrij te maken in een druk schema rond die dagen en genieten van het samen zijn. Het alles op een weegschaal leggen kan ook echt veel druk geven in levens.

Dat is overigens ook een probleem wat je vaak ziet en hoort. Mensen hebben het zgn te druk, maar kunnen ook niet met druk omgaan. Druk die mensen vooral elkaar opleggen. Iedereen trekt maar aan elkaar, families en schoonfamilies wijzen naar elkaar en niemand snapt hoeveel effect dat ook heeft op relaties, die normaal vrij stabiel zijn. Wij laten dat gewoon niet (meer) gebeuren.

Ik zal ook nooit naar onze schoondochter wijzen als er iets is en bespreek met haar ook alles heel open. Direct zijn, is soms wennen, maar weten waar je aan toe bent en open zijn, geeft ook veel terug. Ik zie dat echt te vaak ontbreken en dat moet je ook ergens leren en meekrijgen.

Als relaties beginnen met uiterlijk, lijstjes etc, is het deels toneel wat mensen spelen en kan het ook langer duren voor mensen elkaar ECHT leren kennen.

En een sleur is helemaal niet altijd zo negatief. Ook daarmee maken mensen elkaar gek. teveel van alles plaatsen en laten zien alsof het leven altijd leuk en een feest is, is niet realistisch.

:') sorry maar alles en ook zeker kinderen hebben invloed op je relatie degene die zeggen van niet steken ergens hun kop in het zand.

Je leven veranderd jij verander je partner veranderd. En dat doet iedereen naarmate die ouder word zeker met grote veranderingen zoals kinderen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:31

Benzz schreef:
Relaties beginnen toch altijd op uiterlijk? Zonder fysieke aantrekkingskracht ben je nergens.

Ooh dan ging er hier toch wat mis....

Mijn man totaal niet mijn type waar ik toen op viel en hij liep achter mijn aan ik niet achter hem.

Dat is toen na 1 date veranderd

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 00:07

Haha ik ben ook niet perse op mijn man gevallen door zijn uiterlijk, maar ik voelde me gewoon meteen heel goed bij hem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 04:06

Benzz schreef:

Nee, niet voor iedereen. Maar je kan ook fysieke aantrekkingskracht krijgen omdat je iemand leuk gaat vinden. Kan wel snel gaan of heel erg gelijk op gaan.
Ik ben ook echt geen fan van een zanger of acteur bijv. Ik moet iemand een beetje leren kennen.

StalNollie schreef:
:') sorry maar alles en ook zeker kinderen hebben invloed op je relatie degene die zeggen van niet steken ergens hun kop in het zand.

Je leven veranderd jij verander je partner veranderd. En dat doet iedereen naarmate die ouder word zeker met grote veranderingen zoals kinderen.

Dat hoeft niet negatief te zijn. En dan steek ik mn kop maar in het zand, maar die van ons loopt al 27jr vrolijk rond en wij zijn heel gek met hem.
En nee, hij kwam niet zo makkelijk, dus genoeg meegemaakt om een kind te mogen krijgen.
Je kan ook niet zien of het anders was geweest als je bijv geen kinderen had gekregen. Maar ik zie het iig als iets positiefs.

De grootste verandering vind ik ( dus mening) als je kind op eigen benen gaat staan. Dan ben je opeens met z'n 2en en dat vond ik echt meer wennen dan toen we met een baby thuis kwamen.
Maar dan nog steeds hoort dat bij het leven en hoeft dat niet als negatief beschreven te worden.

Ja, we veranderen, mensen veranderen. Maar dat is dus precies het ding. Er werd gezegd dat als je jong bent nog door allerlei fases gaat en een relatie dan niet altijd verstandig is, of althans om dan op die roze wolk, geen belangrijke beslissingen te nemen zoals trouwen en kinderen.

Maar mensen veranderen hun hele leven en alles vormt je. Als je gaat wachten tot je klaar bent voor ene relatie, kan je lang wachten. Je komt iemand tegen of niet. Als je iemand tegenkomt en het voelt niet goed, moet je vooral geen relatie aan gaan. Je kan daar gewoon niet vast een leeftijd en of levensfase aan plakken.

Mensen zijn gaan scheiden omdat het kon. Daarvoor kon het gewoon moeilijker en was de taboe groter. Hoe meer het normaal werd, hoe meer mensen de stap durfde te zetten. De reden voor scheidingen zal net als mensen door generaties heen ook veranderen, net als hoe mensen elkaar ontmoeten.
We moeten maar afwachten hoeveel Tinder huwelijken er over 50jr nog zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:03

Dus het (proberen om) kinderen krijgen en hebben (en uit laten vliegen) heeft een effect. Nergens heeft wie dan ook gezegd dat dat effect negatief was, dat heb je er zelf van gemaakt.
En juist praten over die veranderingen en wat dat met je doet lijkt me een uiterst volwassen en zinnige manier en dat is niet "alles over analyseren", dat is communiceren. En hoe en wanneer je dat doet werkt voor iedereen weer een beetje anders. Met ik denk dat het belangrijk is zulke dingen te kunnen bespreken.

En inderdaad heb ik gezegd dat ik vind dat het nemen van grote beslissingen terwijl je nog op je verliefde roze wolk drijft, en je daardoor dus minder realistisch naar je situatie kunt kijken, en groter risico op verkeerde (of verkeerd uitpakkende) beslissingen veroorzaakt. Ik denk dat het beter is om grotere beslissingen te nemen vanuit een stabielere basis.
Ik zeg niet dat het altijd mis gaat als je het doet op basis van pure verliefdheid.
Ik zeg niet dat het altijd goed gaat als je er beter over na hebt gedacht.
Ik zeg niet dat er maar 1 juiste manier is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:13

Uiterlijk is zeker niet de start. Als ik kijk naar mijn vriend is hij zeker niet waar ik op zou vallen of aantrekkelijk vindt. Hoe beter ik hem leerde kennen hoe knapper en aantrekkelijker hij is geworden. Dit heb ik vaker meegemaakt in eerdere relaties.

Voor mij is uiterlijk dan ook geen reden om iemand af te kappen in het daten. Wat wel een dealbreaker van de start is, is onverzorgdheid of echt een lichaamsgeur waar ik meteen op afknap. Dat hoeft dan niet zweet of zo te zijn maar soms ruiken mensen gewoon heel aanwezig en ik laat me daar wel door leiden. Mijn vriend vind ik bijvoorbeeld nooit stinken ookal ruikt hij soms naar zweet en heeft hij ook gewoon een ochtendadem zoals iedereen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:30

Schuur_ schreef:
Uiterlijk is zeker niet de start. Als ik kijk naar mijn vriend is hij zeker niet waar ik op zou vallen of aantrekkelijk vindt. Hoe beter ik hem leerde kennen hoe knapper en aantrekkelijker hij is geworden. Dit heb ik vaker meegemaakt in eerdere relaties.

Voor mij is uiterlijk dan ook geen reden om iemand af te kappen in het daten. Wat wel een dealbreaker van de start is, is onverzorgdheid of echt een lichaamsgeur waar ik meteen op afknap. Dat hoeft dan niet zweet of zo te zijn maar soms ruiken mensen gewoon heel aanwezig en ik laat me daar wel door leiden. Mijn vriend vind ik bijvoorbeeld nooit stinken ookal ruikt hij soms naar zweet en heeft hij ook gewoon een ochtendadem zoals iedereen.

Ik vind geur ook ontzettend belangrijk. Veel belangrijker dan een "knap" uiterlijk .Soms vind ik iemand er knap uitzien maar zodra die zijn mond opendoet ,(nee niet vanwege slechte adem maar vanwege de woorden die er dan uitkomen) is de aantrekkingskracht weg voor mij. Iemand moet wel een goed karakter hebben. Trouwens, een fraai uiterlijk wordt meestal in de loop der jaren wat minder terwijl het karakter blijft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:12

Fysiek vind ik meer dan uiterlijk, maar juist het deel wat we minder bewust ervaren is zo belangrijk in mijn ogen: lichaamsgeur/feromonen.

Mijn vriend en ik waren beide echt niet op zoek naar iemand, ook in situatie elkaar leren kennen dat je niet bepaald open staat. Maar vanaf moment 1 zo’n aantrekkingskracht geweest, dat we er beide niet om heen kunnen. Het heeft mij vooral geleerd dat je moet doen wat goed voelt, want in theorie doen we alles te snel, maar het werkt en voelt nog steeds geweldig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 03:07

Dropveter101 schreef:
Kleine aanvulling op wat ik eerder schreef: ik denk dat dit ook afhankelijk is van hoe je hechtingsstijl is en hoe je daar dan vervolgens weer mee om gaat.

Als je heel onveilig gehecht bent zal het altijd harder werken zijn dan als je veilig gehecht bent, ook als je ondersteuning krijgt (of hebt gehad) van een therapeut. Het voorbeeld wat je noemt Earth, dat appen vanzelf gaat en je altijd met liefde tijd voor elkaar vrij maakt is op papier heel mooi, maar voor mensen met een verleden van onveilige hechting soms echt knokken. Daar kan je op tegen therapeuten maar echt helemaal weg gaat dat vaak niet.

Hiermee zeg ik niet dat hechtingsproblemen een vrijbrief zijn voor toxisch gedrag, absoluut niet, maar het is wel een voorbeeld dat het (in ieder geval voor 1 kant) niet altijd vanzelf hoeft te gaan en ook in het begin hard werken kan zijn.

Klopt. Alleen al het bewustzijn van wie welke hechtingsstijl heeft helpt al enorm mee. Maar betekent niet dat het daarmee opgelost is. En soms werkt het ook gewoon niet. Als eentje gaat trekken en eentje duwen houdt het op een gegeven moment ook op