SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:48

@november 108, onze foto's lijken wel erg op elkaar hè met de incisie's en de hechtingen. Je zou haast vergeten dat ze binnenin flink aan het timmeren zijn geweest *\o/* 8)7 hoe is het nu?

Hoe ging dat bij jou Anna79, was dit ook een artroscopische operatie en hoe verliep jouw herstel de eerste tijd? Volgens mij ging dat wel aardig goed toch?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:53

parmezaan schreef:
@november 108, onze foto's lijken wel erg op elkaar hè met de incisie's en de hechtingen. Je zou haast vergeten dat ze binnenin flink aan het timmeren zijn geweest *\o/* 8)7 hoe is het nu?

Hoe ging dat bij jou Anna79, was dit ook een artroscopische operatie en hoe verliep jouw herstel de eerste tijd? Volgens mij ging dat wel aardig goed toch?

Klopt, ik heb ook een artroscopische operatie gehad, ik had alleen geen uitwendige hechtingen. Het herstel ging bij mij echt perfect steeds een beetje beter en heb weinig pijn gehad. Alleen bij mij gooide de frozen shoulder dus roet in het eten. Ik had dat in eerste instantie niet eens door omdat de arm toch in de sling zat maar later merkte ik hoe beperkt ik was, kon heel lang niet eten met rechts, make up op doen e.d. en als ik dan verder ging dan kon was het alsof het scheurde, heel pijnlijk, maar dat is dan dus het kapsel dat vast zit en niet de pees.
Ik mocht qua oefeningen heel weinig, dat is het beleid van de Bergman kliniek. Schouders rollen en optrekken en elleboog buigen en strekken, vuist maken, meer niet, slingeren en roeren mocht ik niet.
Sling 1e week ook om buik vast en inderdaad 6 weken maar wel afbouwend, ik had na de eerste weken zo'n gruwelijke hekel aan dat ding dat ik hem vaak afdeed of heel los.
Ik heb vandaag voor het eerst zelf de ramen gewassen *\o/* dat was nog wel pittig want er zit nog wel iets beperking maar het is gelukt!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:30

Anna79 schreef:
parmezaan schreef:

Klopt, ik heb ook een artroscopische operatie gehad, ik had alleen geen uitwendige hechtingen. Het herstel ging bij mij echt perfect steeds een beetje beter en heb weinig pijn gehad. Alleen bij mij gooide de frozen shoulder dus roet in het eten. Ik had dat in eerste instantie niet eens door omdat de arm toch in de sling zat maar later merkte ik hoe beperkt ik was, kon heel lang niet eten met rechts, make up op doen e.d. en als ik dan verder ging dan kon was het alsof het scheurde, heel pijnlijk, maar dat is dan dus het kapsel dat vast zit en niet de pees.
Ik mocht qua oefeningen heel weinig, dat is het beleid van de Bergman kliniek. Schouders rollen en optrekken en elleboog buigen en strekken, vuist maken, meer niet, slingeren en roeren mocht ik niet.
Sling 1e week ook om buik vast en inderdaad 6 weken maar wel afbouwend, ik had na de eerste weken zo'n gruwelijke hekel aan dat ding dat ik hem vaak afdeed of heel los.
Ik heb vandaag voor het eerst zelf de ramen gewassen *\o/* dat was nog wel pittig want er zit nog wel iets beperking maar het is gelukt!
.

Haha ramen lappen is nog niet echt iets waar ik naartoe werk :):) qua oefeningen mag ik het roeren ook niet wel de andere oefeningen die je noemt.

Oh inderdaad die sling zeg soms heb ik gewoon zo'n zin om die uit het raam te flikkeren maar dat doe ik uiteraard niet want voor een goed doel :)) Wat bijzonder dat je geen hechtingen had waren de incisies zo klein bij jou? Hoe gaat het met paarden verzorgen en paardrijden, na hoeveel tijd kon je daar weer wat in doen?

parmezaan

Re: SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:33

Bij mij zijn net de hechtingen eruit gehaald piece of cake. Weer een stapje verder!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 13:47

@parmezaan herkenbaar hoor die kramp, dat werd bij mij gelukkig relatief snel minder! Ik heb de sling nog om, was eigenlijk ook 6 weken (dus tot vorige week dinsdag). Maar toen had ik zo megaveel pijn dat ik dat niet trok. Nu het deze week beter gaat ben ik hem wel weer aan het afbouwen. Ik mag hem afhouden tot ik last krijg van mijn arm en dan doe ik hem weer om. Maar ik heb hem maar een paar dagen ook snachts omgehad, dat hoefde niet langer van het ziekenhuis. Onze foto's lijken zeker op elkaar!! En fijn dat het bij jou ook meeviel met je hechtingen eruit halen.

Anna en parmezaan, goed om natuurlijk in gedachten te houden dat jullie operatie iets anders was dan de mijne! Jullie hadden allebei wel hetzelfde gescheurd toch? Dus denk dat daar ook veel verschil in oefeningen vandaan zou kunnen komen. En Anna, wat kan je dan blij zijn met de ramen lappen denk ik he :'). Echt een hoogtepunt is dat dan, fijn dat het weer gelukt is!

De pijn is gelukkig nog steeds minder dan vorige week *\o/* ook nu ik gister bij de fysio ben geweest. Hebben besloten even wat andere oefeningen te doen, dus we gaan kijken hoe dit uitpakt. Nog steeds mijn eigen basics (schouders rollen, wiegen, roeren) en dan 2 erbij. De eerste is om aan de tafel te gaan zitten met een bal onder mijn onderarm, en die rondrollen. En de andere is met een touw ergens hoog omheen, ene kant links vasthouden ene kant rechts, en dan met mijn linkerarm mijn rechterarm omhoog tillen en weer omlaag laten gaan. Dat klinkt alsof er al veel beweging in zit maar ik haal de 90 graden daarmee ook nog niet :'). Misschien volgende week...

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:17

November108 schreef:
@parmezaan herkenbaar hoor die kramp, dat werd bij mij gelukkig relatief snel minder! Ik heb de sling nog om, was eigenlijk ook 6 weken (dus tot vorige week dinsdag). Maar toen had ik zo megaveel pijn dat ik dat niet trok. Nu het deze week beter gaat ben ik hem wel weer aan het afbouwen. Ik mag hem afhouden tot ik last krijg van mijn arm en dan doe ik hem weer om. Maar ik heb hem maar een paar dagen ook snachts omgehad, dat hoefde niet langer van het ziekenhuis. Onze foto's lijken zeker op elkaar!! En fijn dat het bij jou ook meeviel met je hechtingen eruit halen.

Anna en parmezaan, goed om natuurlijk in gedachten te houden dat jullie operatie iets anders was dan de mijne! Jullie hadden allebei wel hetzelfde gescheurd toch? Dus denk dat daar ook veel verschil in oefeningen vandaan zou kunnen komen. En Anna, wat kan je dan blij zijn met de ramen lappen denk ik he :'). Echt een hoogtepunt is dat dan, fijn dat het weer gelukt is!

De pijn is gelukkig nog steeds minder dan vorige week *\o/* ook nu ik gister bij de fysio ben geweest. Hebben besloten even wat andere oefeningen te doen, dus we gaan kijken hoe dit uitpakt. Nog steeds mijn eigen basics (schouders rollen, wiegen, roeren) en dan 2 erbij. De eerste is om aan de tafel te gaan zitten met een bal onder mijn onderarm, en die rondrollen. En de andere is met een touw ergens hoog omheen, ene kant links vasthouden ene kant rechts, en dan met mijn linkerarm mijn rechterarm omhoog tillen en weer omlaag laten gaan. Dat klinkt alsof er al veel beweging in zit maar ik haal de 90 graden daarmee ook nog niet :'). Misschien volgende week...

Hoi november108, bij mij was inderdaad de supraspinatus pees afgescheurd en het dunne gedeelte van de bicepspees is doorgehaald. Dus toch ook wel een relatie met de bicepspees zoals bij jou. Ik zit nu dagelijks op de hometrainer en doe af en toe een wandelingetje buiten dat vind ik heel fijn. Ik ben gewend om veel te bewegen. Als ik teveel oefeningen heb gedaan of mijn arm teveel heb laten hangen merk ik dat gelijk aan mijn schouder dan krijg ik een zeurende pijn.

Hoe is dat bij jou als je beweegt of oefeningen doet?

De nachten blijven lastig ik kan eigenlijk alleen in slaap komen op de bank als ik me helemaal inbouw met kussen dat lukt in bed niet goed. Voordat ik in slaap val moet ik wel een keer of 10 opstaan omdat mijn arm/schouder zo verkrampt is, ik moet dan even wat oefeningen doen. Vaak ben ik tegen de ochtend zo moe dat ik dan wel verder in bed kan slapen maar echt soepel loopt het allemaal nog niet qua slapen. Ik hoop dat dat de komende dagen wel veranderd.

Inmiddels ben ik als een van de laatste Nederlanders ook lid geworden van Netflix, dat scheelt :D

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 00:34

Mijn schouder kan wel moe worden van oefeningen vooral, en inderdaad een zeurende pijn! Dat is erg herkenbaar. Buiten wandelen doe ik inderdaad ook wel (als het weer meevalt), ook in je hoofd is dat gewoon even lekker. Ik was vooral actief bij de paarden en mis dat ontzettend... Niet alleen rijden maar ook gewoon de klusjes, lekker even hersenloos de stallen doen of hooi klaarleggen en genieten van de rust. Groot gelijk dat je lekker lid bent geworden van Netflix, er staat zoveel leuks op wat je helpt je dagen door te komen :D.

Hier is het weer even allemaal helemaal ruk. Oefeningen gingen prima, weinig napijn na fysio, vanochtend had ik echt weinig pijn. Dus ik dacht dat ik zelf wel ff wat pakketjes voor Vinted in kon pakken (vnl met links hoor) en wat zaken op kon ruimen in huis. Nou eindstand, om half 9 zijn de steken in mijn bicep weer begonnen en om 10 uur kon ik wel janken. Heb pcm en ibu genomen maar weet mezelf gewoon geen houding te geven. Mijn rechterhand was er gewoon van aan het trillen. Even kijken of ik morgen de fysio te pakken krijg, wellicht dat hij tips heeft. En neem dit sowieso mee met de afspraak bij het ziekenhuis volgende week... mijn schouder doet haast geen zeer, maar die bicep |o

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:12

November108 schreef:
Mijn schouder kan wel moe worden van oefeningen vooral, en inderdaad een zeurende pijn! Dat is erg herkenbaar. Buiten wandelen doe ik inderdaad ook wel (als het weer meevalt), ook in je hoofd is dat gewoon even lekker. Ik was vooral actief bij de paarden en mis dat ontzettend... Niet alleen rijden maar ook gewoon de klusjes, lekker even hersenloos de stallen doen of hooi klaarleggen en genieten van de rust. Groot gelijk dat je lekker lid bent geworden van Netflix, er staat zoveel leuks op wat je helpt je dagen door te komen :D.

Hier is het weer even allemaal helemaal ruk. Oefeningen gingen prima, weinig napijn na fysio, vanochtend had ik echt weinig pijn. Dus ik dacht dat ik zelf wel ff wat pakketjes voor Vinted in kon pakken (vnl met links hoor) en wat zaken op kon ruimen in huis. Nou eindstand, om half 9 zijn de steken in mijn bicep weer begonnen en om 10 uur kon ik wel janken. Heb pcm en ibu genomen maar weet mezelf gewoon geen houding te geven. Mijn rechterhand was er gewoon van aan het trillen. Even kijken of ik morgen de fysio te pakken krijg, wellicht dat hij tips heeft. En neem dit sowieso mee met de afspraak bij het ziekenhuis volgende week... mijn schouder doet haast geen zeer, maar die bicep |o

Qua 'helemaal ruk' kan ik je vandaag de hand schudden. Ik heb vannacht weer zóveel pijn gehad aan mijn schouder, het leek gewoon weer op de eerste nachten. Ik had pijn op mijn schouderkop. In mijn operatieverslag stond dat ze de bursa ook schoon hebben gemaakt omdat daar bursitis zat. Ik was echt bang dat die bursitis/slijmbeursontsteking weer terug was. Je weet hoe dat gaat 's nachts als je niet kan slapen en pijn hebt dan kan alles ook heel groot worden.

Vanochtend heb ik gelijk mijn fysio gebeld, en die vertelde dat de eerste tijd na de operatie de pijn echt heel grillig kan zijn dus ook zo hevig weer terug kan komen. Dat stelde me enigszins gerust. Verder kan ik nog wel alle oefeningen. Vandaag ga ik even niet op de hometrainer of wandelen, even rustig aan doet en hopen dat de pijn weer minder wordt.

Ik mis mijn paardjes ook enorm ondanks dat mijn dochter en stalgenootjes heel goed voor ze zorgen. Nadat ik was gevallen maar voor mijn operatie, ging ik vaak met mijn dochter mee en deed ik nog wat kleine klusjes. Vorige week na de operatie ben ik weer geweest maar dan voel ik me echt een buitenstaander: ik kan echt helemaal niks. Behalve een beetje zwaaien van een afstand. Mijn paardjes kijken me ook echt aan van Wat is er aan de hand mogen we überhaupt aan je snuffelen >;) ik merkte dat zij ook onzeker werden van mij het is natuurlijk ook gek in hun ogen heb ik ineens maar één arm :Y)

Dus nu ben ik The Crown op Netflix aan het kijken. Ik ben ook benieuwd hoe het met jou gaat November108 wat voor pijnstilling slik jij op dit moment?

Ook andere meelezers met ervaring met deze aandoening vooral reageren =:)

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:53

Ik heb wat onderzoeken gedaan naar een sling die niet aan mijn nek zou hangen. Geen idee of dit een goede is maar wellicht heeft iemand er wat aan dus ik deel hem https://www.podobrace.nl/shop/product/b ... YYEALw_wcB
Hier nu aan de gang met cortico injecties maar de operatie die ergens gaat gebeuren is verkalking weghalen en de bicepspees doorsnijden om van mijn klachten af te komen. Echter dat doorsnijden ben ik op mijn leeftijd, onder 40, nog niet zo zeker van dus ik neem wat bedenktijd met de injecties.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:52

Pffff dames wat heftig :(:)
Ik hoop niet dat ik jullie een te rooskleurig beeld heb gegeven maar ik had echt weinig pijn in rust na de operatie.
De pijn in de biceps komt mij wel bekend voor maar dat is ook een directe connectie met de pees hè dus komt waarschijnlijk vanuit de schouder . Ik heb af toe nog steeds pijn in de biceps overigens.
Even een ander pijnlijk punt, je krijgt met dit soort blessures makkelijk triggerpoints. Dit kan ook erg uitstralen en steken etc. Met een tennisbal tegen de muur aan en dan over je rug en schouderblad rollen hielp mij wel om het wat los te maken.

Nogmaals veel sterkte dames!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:49

Riviera87 schreef:
Ik heb wat onderzoeken gedaan naar een sling die niet aan mijn nek zou hangen. Geen idee of dit een goede is maar wellicht heeft iemand er wat aan dus ik deel hem https://www.podobrace.nl/shop/product/b ... YYEALw_wcB
Hier nu aan de gang met cortico injecties maar de operatie die ergens gaat gebeuren is verkalking weghalen en de bicepspees doorsnijden om van mijn klachten af te komen. Echter dat doorsnijden ben ik op mijn leeftijd, onder 40, nog niet zo zeker van dus ik neem wat bedenktijd met de injecties.

Bij mij was de supraspinatuspees afgescheurd en die is opnieuw vastgezet. Verder heb ik een tenotomie gehad van de bicepspees dat houdt in dat het dunne gedeelte van de bicepspees wordt doorgesneden. Dat geeft maximaal 5% krachtverlies in je hand maar volgens de orthopedisch chirurg kunnen andere spieren dat opvangen. Ik zou me dus heel goed laten voorlichten wat het voor jou betekent wanneer je wordt geopereerd aan je biceps pees; wat er precies wordt gedaan en wat de verbetering zou zijn.

Vanuit het ziekenhuis kreeg ik een hele goede sling mee. Ik heb nog geen last gehad van mijn nek. Ik heb de sling bekeken die jij via de link hebt gestuurd maar ik zie dat je daar in je middel echt gefixeerd wordt, dat zou ik absoluut niet fijn vinden. Je wil de sling ook snel af kunnen doen als je oefeningen wil doen met je arm. Als je elleboog naar je middel wordt getrokken kan dat veel kramp geven in je schouder, althans dat is bij mij zo.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:11

Anna79 schreef:
Ik hoop niet dat ik jullie een te rooskleurig beeld heb gegeven maar ik had echt weinig pijn in rust na de operatie.
De pijn in de biceps komt mij wel bekend voor maar dat is ook een directe connectie met de pees hè dus komt waarschijnlijk vanuit de schouder . Ik heb af toe nog steeds pijn in de biceps overigens.
Even een ander pijnlijk punt, je krijgt met dit soort blessures makkelijk triggerpoints. Dit kan ook erg uitstralen en steken etc. Met een tennisbal tegen de muur aan en dan over je rug en schouderblad rollen hielp mij wel om het wat los te maken.

Hoi Anna, we hebben natuurlijk allemaal verschillende aandoeningen en verschillende revalidaties. Bij jou is de kalk uit de supraspinatus pees gehaald en daarna weer gehecht, naar ik begrijp zonder gebruik van botankers. Het zou kunnen zijn dat je daardoor een kortere revalidatie hebt gehad met minder pijn. Maar de pijn is sowieso voor iedereen verschillend denk ik. Misschien is de tennisbal massage in de toekomst wat voor mij maar nu nog even niet :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:09

parmezaan schreef:
Anna79 schreef:

Hoi Anna, we hebben natuurlijk allemaal verschillende aandoeningen en verschillende revalidaties. Bij jou is de kalk uit de supraspinatus pees gehaald en daarna weer gehecht, naar ik begrijp zonder gebruik van botankers. Het zou kunnen zijn dat je daardoor een kortere revalidatie hebt gehad met minder pijn. Maar de pijn is sowieso voor iedereen verschillend denk ik. Misschien is de tennisbal massage in de toekomst wat voor mij maar nu nog even niet :D

Ja dat is goed mogelijk, er zijn inderdaad geen botankers gebruikt omdat de pees nog grotendeels vastzat. Wel is de pees opengemaakt om de kalk te verwijderen en weer gehecht. Verder de zwaar ontstoken slijmbeurs verwijderd en is er meer ruimte gemaakt door bot weg te frezen onder het schouderdak en er is ook iets doorgehaald, ik denk ook een deel van die bicepspees maar dan moet ik het operatieverslag opsnorren. Er is dus wel vrij veel gedaan maar ik heb geen idee hoe dat in verhouding staat tot jullie operaties en natuurlijk is het bij iedereen anders. Dit werd een gedeeltelijke neerplastiek genoemd overigens.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:53

Hoe is het nu met jou November108

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:50

Even inhakend op hierboven, mij is ook de optie uitgelegd dat de bicepspees wordt doorgehaald en ipv vastgezet met botankers, vastgezet aan de bicep. Dat is echt een hele andere operatie met een hele flinke revalidatie gaf zowel mijn orthopeed als mijn fysio aan. En in mijn geval ook niet nodig (gelukkig) maar dit kwam ter sprake toen we gewoon alle opties aan het doorspreken waren. En even met een slag om de arm dit hoor, het is een tijdje geleden en ik ben geen medisch specialist dus pin me niet op deze uitleg vast!

Oef Anna79, allereerst gewoon super fijn voor jou dat jouw revalidatie in dat opzicht goed is gegaan, maar wat een lijst ook wat ze bij jou hebben gedaan als je het zo allemaal bij elkaar neer zet!

Parmezaan wat balen dat jij ook zoveel pijn weer hebt gehad. Ik heb het idee dat vooral de pijn aan het begin wel echt van de botankers komt, maar dat is echt een aanname. Ik had het idee dat ik ze zo aan zou kunnen wijzen want ik had echt zo'n gekke pijn toen. Dat is gelukkig over, dus hopelijk voor jou ook snel! Je gevoel bij de paarden is zo herkenbaar. Ben echt blij met wat iedereen voor mij doet, maar ik zou het zo graag zelf willen kunnen. Heb alleen echt niet de illusie dat ik snel weer een stal uit kan mesten, of met een paard aan mijn rechterhand kan gaan lopen. Dus dat blijft lastig! Ben je inmiddels al klaar met The Crown? :D

Hier gaat het voorzichtig toch opeens echt de goede kant op! Na die enorme stekende pijn heb ik weer even dagje rust genomen, veel de sling om gehad, en toen het weg was voelde ik me eigenlijk snel weer prima. Ik merk dat de mobiliteit in mijn schouder nu echt vooruit aan het gaan is! Daar ben ik mega blij mee. De fysio was ook tevreden en ik mocht voor het eerst een oefening doen met elastiek dus een klein beetje soort van kracht!! Voelde me helemaal de hulk :+. Ik moet donderdag voor controle naar het ziekenhuis, de fysio gaf aan dat ik daar door mag geven dat ik gewoon goed op schema lig voor 8 weken post-op, maar dat ik wel die terugslag van week of 3 geleden nog aan moet kaarten. Ik heb verder de sling niet meer om, alleen wel als ik ga wandelen of echt wat ga doen. Als die steek in mijn bicep begint MOET ik hem namelijk echt ontlasten anders wordt het weer zo erg als vorige week en daar heb ik echt geen zin in haha.

Oh en, een ander hoogtepunt. Ik had gister een concert gepland staan, en we konden gelukkig zitten. Maar ik heb voor het eerst weer voor elkaar gekregen om een skinny jeans aan te doen en de knoop goed dicht te doen _O-. Hoe blij je kan zijn dat je op je 28e toch normaal aan kunt kleden weer he :'). Strakke kleding over mijn schouder voelt wel ontzettend onprettig, maar misschien dat dat ook komt door het litteken nog. Ik had gister dus ook weer eens een normale bh aan ipv modelletje sportbh, en het bandje irriteerde me zo zwaar dat ik hem in 10 sec gelijk aangepast heb naar het meest losse. Maar ook blousjes die wat nauwer aansluiten over mijn schouder word ik echt helemaal kriegelig van.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:27

Hier nog steedsaan het mee lezen al komt de kijkoperatie dichterbij ( nog 5 weken).. lees mee in jullie ervaringen

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:51

November108 schreef:
Even inhakend op hierboven, mij is ook de optie uitgelegd dat de bicepspees wordt doorgehaald en ipv vastgezet met botankers, vastgezet aan de bicep. Dat is echt een hele andere operatie met een hele flinke revalidatie gaf zowel mijn orthopeed als mijn fysio aan. En in mijn geval ook niet nodig (gelukkig) maar dit kwam ter sprake toen we gewoon alle opties aan het doorspreken waren. En even met een slag om de arm dit hoor, het is een tijdje geleden en ik ben geen medisch specialist dus pin me niet op deze uitleg vast!

Oef Anna79, allereerst gewoon super fijn voor jou dat jouw revalidatie in dat opzicht goed is gegaan, maar wat een lijst ook wat ze bij jou hebben gedaan als je het zo allemaal bij elkaar neer zet!

Parmezaan wat balen dat jij ook zoveel pijn weer hebt gehad. Ik heb het idee dat vooral de pijn aan het begin wel echt van de botankers komt, maar dat is echt een aanname. Ik had het idee dat ik ze zo aan zou kunnen wijzen want ik had echt zo'n gekke pijn toen. Dat is gelukkig over, dus hopelijk voor jou ook snel! Je gevoel bij de paarden is zo herkenbaar. Ben echt blij met wat iedereen voor mij doet, maar ik zou het zo graag zelf willen kunnen. Heb alleen echt niet de illusie dat ik snel weer een stal uit kan mesten, of met een paard aan mijn rechterhand kan gaan lopen. Dus dat blijft lastig! Ben je inmiddels al klaar met The Crown? :D

Hier gaat het voorzichtig toch opeens echt de goede kant op! Na die enorme stekende pijn heb ik weer even dagje rust genomen, veel de sling om gehad, en toen het weg was voelde ik me eigenlijk snel weer prima. Ik merk dat de mobiliteit in mijn schouder nu echt vooruit aan het gaan is! Daar ben ik mega blij mee. De fysio was ook tevreden en ik mocht voor het eerst een oefening doen met elastiek dus een klein beetje soort van kracht!! Voelde me helemaal de hulk :+. Ik moet donderdag voor controle naar het ziekenhuis, de fysio gaf aan dat ik daar door mag geven dat ik gewoon goed op schema lig voor 8 weken post-op, maar dat ik wel die terugslag van week of 3 geleden nog aan moet kaarten. Ik heb verder de sling niet meer om, alleen wel als ik ga wandelen of echt wat ga doen. Als die steek in mijn bicep begint MOET ik hem namelijk echt ontlasten anders wordt het weer zo erg als vorige week en daar heb ik echt geen zin in haha.

Oh en, een ander hoogtepunt. Ik had gister een concert gepland staan, en we konden gelukkig zitten. Maar ik heb voor het eerst weer voor elkaar gekregen om een skinny jeans aan te doen en de knoop goed dicht te doen _O-. Hoe blij je kan zijn dat je op je 28e toch normaal aan kunt kleden weer he :'). Strakke kleding over mijn schouder voelt wel ontzettend onprettig, maar misschien dat dat ook komt door het litteken nog. Ik had gister dus ook weer eens een normale bh aan ipv modelletje sportbh, en het bandje irriteerde me zo zwaar dat ik hem in 10 sec gelijk aangepast heb naar het meest losse. Maar ook blousjes die wat nauwer aansluiten over mijn schouder word ik echt helemaal kriegelig van.

Inderdaad Anna79, super tof dat bij jou de revalidatie zo voorspoedig verliep!

Qua bicepspees doorsnijden heb je, wat ik weet, een tenodese, die heb ik gehad, en een tenolyse. Dit zijn verschillende operaties met hele andere gevolgen, maar de totale revalidatie kan bij beide operaties meerdere maanden duren. Bij mij is dit naast het vastzetten met botankers van de supraspinatuspees gedaan. Riviera 87 zou ik aanraden om dit vooraf zo duidelijk mogelijk met haar orthopedisch chirurg te bespreken. Hij of zij kan daar enorm veel toelichting op geven.

Haha ja dat is een ding hè bh's dragen en vooral zelf aandoen :n Ik heb nu ook alleen maar sportbh's aan die vlak bij mijn nek sluiten, omdat ik de bandjes op mijn schouder lastig verdraag. De eerste week voelde ik de botankers ook echt hele scherpe pijn. Daarnaast voelde ik dat mijn pees enorm op spanning stond. Dat is nu gelukkig weg, maar het slapen vind ik nog steeds heel lastig en ik bouw me nog steeds helemaal in met kussens. Qua sling lukt het alleen om op mijn rug te slapen. Nog 3 weken en dan mag hij af *\%/*

Hier ook een fervent 'joggingbroek en t-shirt maat tent' rondloper. Vandaag had ik even een paardrijlegging aan gewoon voor het paardenvrouw gevoel /3 , maar dat is veel lastiger aan en uittrekken op de wc. Lijkt me wel heerlijk om straks gewoon weer een spijkerbroek aan te kunnen.

Super fijn dat je goed op schema ligt met je opbouw, en dat het ook echt wel wat beter gaat. Ik zit nu inmiddels op 3 weken na de operatie, mijn fysio zei dat ik teveel doe. Wanneer ik mijn sling continu om heb krijg ik 's nachts echter veel meer kramp, ik heb het echt nodig om vaak oefeningen te doen of mijn arm te laten hangen, dat gaat veel beter. Fysio zei ook dat het vooral belangrijk is om een evenwicht te vinden; dus schouder rust geven maar ook gedoseerd onderhands bewegen en oefeningen doen zodat je schouder niet stijf wordt.

Ik ben nu in het voorlaatste seizoen van The Crown :o was je concert leuk gaaf dat je daar naartoe bent geweest =:)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:19

snorkel1986 schreef:
Hier nog steedsaan het mee lezen al komt de kijkoperatie dichterbij ( nog 5 weken).. lees mee in jullie ervaringen

Jouw operatie komt ook al dichtbij zeg! Heb je wat aan onze verhalen qua voorbereiding op je operatie? Het is natuurlijk voor iedereen anders, dat zeker.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:53

Ja in elk geval weet ik nu dat je de eerste tijd zo ongeveer zwaar gehandicapt bent _O- ik ik op jacht moet na in elkgeval een trainings broek moet kopen

Draag eigenlijk alleen spijkerbroeken O:)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:14

snorkel1986 schreef:
Ja in elk geval weet ik nu dat je de eerste tijd zo ongeveer zwaar gehandicapt bent _O- ik ik op jacht moet na in elkgeval een trainings broek moet kopen

Ik fifty/fifty paardrijbroeken en spijkerbroeken, dus dat is inderdaad even een verandering :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:43

parmezaan schreef:
snorkel1986 schreef:

Ik fifty/fifty paardrijbroeken en spijkerbroeken, dus dat is inderdaad even een verandering :D

En stil zitten/ niks doen gaat mij ook niet super af ( word dan strond vervelend/ kortaf...)dus dat is ook een onderneming.. maar goed we zullen wel zien hoe het gaat lopen. :')

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:12

@parmezaan aankrijgen lukt inmiddels wel, uit is een ander proces :'). Wel balen dat je zoveel last hebt van de kramp, maar wel herkenbaar helaas. Zou wel goed naar je fysio luisteren, als je in de eerste 6 weken te veel doet is dat niet best voor je pees en het herstel! Haha, dan heb je toch opeens veel tijd voor series he.

@snorkel, spannend, voor jou komt het nu ook steeds dichterbij. Ik zou zeker zorgen dat je voldoende ruime joggingbroeken in huis hebt, want een broek aantrekken is echt geen doen. Natuurlijk weet ik niet precies hoe het gaat zijn met de operatie die jij hebt, maar ik heb dus deze week voor het eerst na 2 maanden het voor elkaar gekregen om een beetje pijnloos een jeans aan te krijgen en hier had ik bij de 3e x naar het toilet al weer moeite mee :'). Stil zitten en niks doen gaat bijna niemand goed af, mentaal is het best een uitdaging, dus bedenk van tevoren dingen die je zou kunnen doen. Zoek series en films uit, boeken, spelletjes op je telefoon... De eerste 3 weken had ik er overigens 0 moeite mee want de pijn hield me wel stil haha.

Gister had ik een drukke dag. Als eerste naar het ziekenhuis geweest en daar met de orthopeed foto's doorgesproken die tijdens mijn operatie zijn gemaakt! Dat wist ik helemaal niet, maar meeega interessant. Ik kan ze online niet inzien, maar mochten jullie het nou ook willen zien kan ik altijd even vragen of ik ze kan ontvangen _O-. Hij heeft mijn schouderbotten laten zien (die zagen er goed uit) en vervolgens ging ie naar de pees toe. Was toch gek om te zien hoe erg de boel afgescheurd is! Mijn pees was echt 'hanging on by a thread', en misschien heel stom om dit te zeggen, maar het was ook wederom weer fijn om te zien. Mensen hebben me best vaak een aansteller gevonden want ik was immers maar gewoon van de trap gevallen. En nu dacht ik, zie je wel, het was echt kapot! Al wist ik dat eigenlijk na de mri en operatie ook al :'). De pees hoort verder een beetje wittig te zijn van kleur, maar die was ook nog op plekken vuurrood. Dat houdt in dat de pees ook ontstoken was. De arts had al eerder uitgelegd dat dit een reactie vanuit je lichaam is op het feit dat je pees daar niet meer werkt zoals het moet. Deze ontsteking gaat over met rust, maar dat duurt maanden. Die geeft dus bij mij nog extra stijfheid. Een beweging die typisch is voor deze pees is je arm langs je lichaam en je onderarm in 90 graden vooruit en dan met je bovenarm tegen je lichaam aan, je onderarm naar buiten bewegen. Die beweging kan ik bijvoorbeeld nog helemaal niet. Verder leek hem alles normaal en mag ik doorgaan met de fysio zoals ik nu bezig ben. Over 3 a 4 maanden mag ik weer langs om te kijken hoe het dan gaat, maar daar krijg ik nog een oproep voor.

Nieuwe mijlpaal: gister heb ik weer voor het eerst zelf auto gereden :D! In de middag moest ik ergens heen en mijn chauffeur a.k.a. mijn man moest naar zijn werk. Dus ik dacht: ik ga het gewoon doen haha! Ik stuur eigenlijk altijd al met alleen links, dus dat was het probleem niet zo. Schakelen was een uitdaging maar gelukt haha. Het voelde wel heerlijk om zelf gewoon weer even in mijn eentje ergens heen te gaan! Daarna was mijn vader ook nog onverwachts thuis (hij is internationaal chauffeur dus dat is niet zo vaak) en zijn we nog samen uit eten geweest. Toen was mijn arm al helemaal gaar en moest ik nog naar huis rijden :'). Eenmaal thuis gelijk naar bed gegaan want had echt wel weer pijn en vandaag ook weer een erg zeurende schouder met spierpijn, dus gewoon net te veel gedaan. Vandaag maar even dagje rustig aan dus weer. Heb sinds eergisteren mijn sling niet meer om gehad dus dat is ook even wennen en zwaar. Zometeen gaan we naar stal toe, mijn man rijdt gelukkig weer, en dan doe ik hem wel even om zodat ik niet weer te veel ga doen.

Al met al dus een goede update! En de dag was eigenlijk iets te zwaar nog, maar wel de eerste dag na mijn operatie dat ik me weer even echt mezelf voelde. Dus ondanks iets meer pijn nu, heeft het me toch goed gedaan :D

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:00

November108 schreef:
@parmezaan aankrijgen lukt inmiddels wel, uit is een ander proces :'). Wel balen dat je zoveel last hebt van de kramp, maar wel herkenbaar helaas. Zou wel goed naar je fysio luisteren, als je in de eerste 6 weken te veel doet is dat niet best voor je pees en het herstel! Haha, dan heb je toch opeens veel tijd voor series he.

@snorkel, spannend, voor jou komt het nu ook steeds dichterbij. Ik zou zeker zorgen dat je voldoende ruime joggingbroeken in huis hebt, want een broek aantrekken is echt geen doen. Natuurlijk weet ik niet precies hoe het gaat zijn met de operatie die jij hebt, maar ik heb dus deze week voor het eerst na 2 maanden het voor elkaar gekregen om een beetje pijnloos een jeans aan te krijgen en hier had ik bij de 3e x naar het toilet al weer moeite mee :'). Stil zitten en niks doen gaat bijna niemand goed af, mentaal is het best een uitdaging, dus bedenk van tevoren dingen die je zou kunnen doen. Zoek series en films uit, boeken, spelletjes op je telefoon... De eerste 3 weken had ik er overigens 0 moeite mee want de pijn hield me wel stil haha.

Gister had ik een drukke dag. Als eerste naar het ziekenhuis geweest en daar met de orthopeed foto's doorgesproken die tijdens mijn operatie zijn gemaakt! Dat wist ik helemaal niet, maar meeega interessant. Ik kan ze online niet inzien, maar mochten jullie het nou ook willen zien kan ik altijd even vragen of ik ze kan ontvangen _O-.

Al met al dus een goede update! En de dag was eigenlijk iets te zwaar nog, maar wel de eerste dag na mijn operatie dat ik me weer even echt mezelf voelde. Dus ondanks iets meer pijn nu, heeft het me toch goed gedaan :D

@november108 wat een leuke update en fijn dat je weer auto hebt gereden, heb je het idee dat je klachten nog zijn verergerd hierdoor? Gaaf dat je met de chirurg de foto's hebt besproken, daar ben ik best benieuwd naar mocht jou dit helpen om ze op te vragen _O-

Gisteren ben ik lang op stal geweest, ook omdat we met ons paardje even langs de dierenarts moesten, daarna heb ik nog flink wat rondgelopen op stal en uiteindelijk met een wollen paardendeken om me heen in de binnenbak naar mijn dochter gekeken die er aan het rijden was. 'S avonds en 's nachts moest ik dat wel wat bezuren want ik had duidelijk teveel gedaan. Vandaag was een vriendin me op komen halen en ben ik een kleine 2 uur op stal geweest dat gaat veel beter :j

Hoe ben jij de eerste 6 weken doorgekomen ook qua sling en hoe heb je kunnen voorkomen dat je teveel deed? Heb je dat nog met je fysio besproken? Je noemt ook als je de eerste 6 weken teveel doet dat dat gevolgen kan hebben voor je pees, ben jij daar bekend mee? Ik probeer nu echt zoveel als mogelijk mijn sling om te houden maar soms schiet hij juist door de sling in een kramp dus afwisseling is wel echt aan de orde.

@snorkel1986 inderdaad de eerste weken ben je vooral bezig met om te gaan met de pijn. Nu is de pijn gelukkig wat minder geworden en ik kijk nu veel Netflix. Ik zit normaal nooit voor de tv, ben eigenlijk altijd of aan het werk of bij de paarden of op een andere manier bezig, dus dat vind ik nu wel heel lastig. Ik heb het idee dat ik vervet waar je bij staat. Maar goed nog even doorbijten... :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:17

Hoe gaat het met jullie?
Ik heb helaas een terugval :(
Vorige week wat meer honden getrimd en op een gegeven moment kon ik mijn arm niet meer recht vooruit houden omdat deze ongecontroleerd trilde. Verder sindsdien ook veel pijn in de biceps. Ik baal als een stekker...
Misschien valt het allemaal mee en is het wat oververmoeidheid en triggerpoints. Als het na het weekend niet opknapt ga ik de fysio maar weer eens bellen.
Ik wil jullie liever alleen maar positieve dingen vertellen maar het gaat nu even niet zo lekker en dan is dit de beste plek om van je af te praten aangezien jullie het kunnen begrijpen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 12:09

Ik heb het ziekenhuis gevraagd voor de foto's, maar die konden alleen op een dvd'tje komen dus ik heb het even overgeslagen, dat vond ik te veel moeite voor ze :'). Maar online zijn wel wat afbeeldingen te vinden als je er naar zoekt hoe het er ongeveer uit ziet van binnen!

@Anna79, wat vervelend om dat te horen zeg. Groot gelijk dat je gewoon even van je af praat, dat is hier inderdaad hartstikke welkom hoor. Voor jou heel rot weer dit. Misschien toch te snel opgebouwd? Voelt het voor jou zo? Of kwam de pijn 'uit het niets' zo opzetten?

@parmezaan, hoe gaat het inmiddels met jou?
Ik zie dat ik niet al je vragen hebt beantwoord vorige keer, maar de aanhechting kan gewoon echt verpest worden als je te veel doet. Dat is iets wat je niet moet willen, hier hebben zowel mijn chirurg als mijn fysio voor gewaarschuwd. Met mijn operatie mag ik pas vanaf week 12 ook mijn bicep weer actief gaan trainen, dat heeft ook een soortgelijke reden. Je sling kan prima af als je op de bank zit bijvoorbeeld, als je je arm ondersteunt met kussens. Dus zeker niet de hele dag allemaal dingen willen doen en rondlopen, maar ook rust nemen daarin!

En verder hoe het met mij gaat. Af en aan. Ik ben nu de afgelopen 2 weken 2x per week fysio geweest en ik zie er met vlagen echt tegenop. We zijn bezig met stretchen binnen bepaalde pijngrenzen maar alsnog doet het gewoon veel pijn en trek ik het de ene keer wat meer met een lach dan een andere keer. Ook proberen we natuurlijk steeds meer en andere dingen qua oefeningen, waardoor ik vorige week na de 2e behandeling weer 2 dagen kramp in mijn bicep heb gehad. Daar word ik echt bloedchagrijnig van, want die pijn is zo constant en ik krijg het niet weg tenzij ik op bed ga liggen met mijn kussenfort. En er is een nieuwe stagiaire die ik behoorlijk irritant vind maar ik wil niet klagen bij de fysio :+ ze stelt gewoon vragen op een hele denigrerende manier, toen de fysio mij alleen al voorstelde met mijn verhaal erbij begon ze al 'je hoeft daar helemaal niet voor geopereerd te worden'. Ja uh nee ik doe dit voor de lol??? Maar goed ik merk dat ik een beetje in klaagmodus zit deze week :').

Zijn natuurlijk ook positieve dingen: aankleden gaat steeds makkelijker, ik kan goed mijn eigen haar weer wassen, mezelf makkelijker verzorgen, autorijden gaat steeds beter, met lopen etc. heb ik minder snel pijn, de pijn in rust is bijna helemaal weg. Maar ik kan dus nu naar mijn paarden rijden, maar als ik daar ben kan ik echt nog niks nuttigs :') dus dat brengt een beetje de klaagmodus mee waar ik nu in zit. Maar zijn dus echt wel positieve vorderingen al!