Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MabuPets

Re: Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:47

Ik eet en drink ook vaker in de auto. Brood gaat mee in een open bakje en koffie of thee in een reisbeker. Zolang je goed oplet wanneer je een hap/slok kunt nemen zie ik er het probleem niet van in.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:02

Emmaa2 schreef:
Ik eet en drink ook gewoon tijdens het rijden. Ik rij een automaat en heb vooral op de snelweg vaak gewoon een vrije hand waarmee ik even een beker kan pakken, of een broodje vast kan houden. Met een beetje creativiteit kan ik overigens ook prima een flesje opendraaien of een verpakking openscheuren zonder mijn handen van het stuur te halen. Ik kan me eerlijk gezegd echt niet voorstellen dat er mensen zijn die nooit een slokje water drinken tijdens het rijden :o

Pak je het flesje of de verpakking dan met je mond van de bijrijderstoel? Of hoe moet ik me dat voorstellen als je je handen niet van het stuur haalt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:30

Het schijnt dat de meeste mensen 5 vingers per hand hebben, en dan nog dat deel in het midden waar ze aan vast zitten ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:20

Supervixen schreef:
Pak je het flesje of de verpakking dan met je mond van de bijrijderstoel? Of hoe moet ik me dat voorstellen als je je handen niet van het stuur haalt?

Kun jij niet met 1 hand je stuur vasthouden? Jij hoeft ook nooit je verwarming te regelen of de radio harder of zachter of op een andere zender te zetten?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:37

Ibbel schreef:
Supervixen schreef:

Kun jij niet met 1 hand je stuur vasthouden? Jij hoeft ook nooit je verwarming te regelen of de radio harder of zachter of op een andere zender te zetten?

Vergeet vooral het schakelen niet hahahahahha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:40

Dat kan je nog omzeilen met een automaat :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:40

Ibbel schreef:
Supervixen schreef:

Dat is toch niet wat SV zegt? Ze reageert op een ander die zegt de handen niet/nooit van het stuur te halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:42

Je hebt gelijk, ik las niet goed. Maar dan is de vraag alsnog voor degene die de handen nooit van het stuur haalt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:45

Ik zie tegenwoordig ook vrouwen hun make-up doen achter het stuur. >;)
Maar iets eten of drinken lijkt me vrij weinig problemen geven. Mijn auto blijft tussen de lijnen en houdt zelf afstand dus hoef ik niet eens mijn handen aan het stuur te hebben. Ik heb er wel altijd 1 aan, maar hoef weinig verder te doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:47

Of het kan, ontbijten in de auto. Ja absoluut! Maar de vraag is of het veilig is en dat zal heel erg aan de situatie liggen.

Je hebt van die mensen die een schaaltje muesli meenemen als ontbijt en dan dus in de auto aan het scheppen zijn. Dat is minder veilig dan als je een breaker zakje met draaidop aan je mond hangt natuurlijk. Ook heb je mensen die suiker of cafeïne nodig hebben om op gang te komen. Zulke mensen zou ik toch adviseren om even thuis wat te eten of drinken, zodat je wel wakker in de auto stapt.

En nogmaals, een boterham eten in de auto kan prima is mijn ervaring. Hete thee in een theekopje vind ik persoonlijk minder handig, maar er zijn ook mensen die dat doen. Ik denk dat je het vooral zelf moet inschatten en ook veilig moet maken. Je bestuurt wel een apparaat van 1000 kilo met 80 km per uur (of harder/zwaarder) waarbij je ook anderen tegenkomt. Dus gewoon even gezond verstand gebruiken :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:54

Doubtless schreef:
Ladyson schreef:
Bokt s hierin altijd bijna roomser dan de paus. De halve wereld ontbijt in de auto. En als we het over risico's hebben, een gesprek voeren is denk ik een groter risico.

Nou inderdaad. We zullen het maar niet hebben over een volledig Mac menu wegwerken tijdens het rijden :+

En als dan je toenmalige zwager daarbij bijna het leven laat ga je daar toch ook weer anders over denken.
Door de onoplettende chauffeur die niet even bij de parkeerplaats zijn eten op at en vol op mijn zwager zijn motor knalde.

Dat heeft dan weer weinig te maken met roomser dan de paus maar met zien wat de gevolgen van eten achter het stuur kunnen zijn.
En zoals ik al zei, ik heb ook wel een broodje achter het stuur gegeten, maar een hele maaltijd gewoon op het werk of thuis.

En reed toen een 25-30.000 per jaar. Omdat iemand ook aangaf dat de mensen die zeggen dat niet te doen vast weinig rijden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:33

GabberGill schreef:
Wat ik daar naar van vind is dat de saus nu in zakjes zit. Voordat ik ga rijden stal ik alles netjes uit. Patat in de bekerhouder burgerbakje open op de stoel en saus in de lege kant van het burgerbakje

Ja dat was met bakjes makkelijker! Maar goed, dit lukt ook wel :+ enige wat ik echt skip zijn rijk belegde broodjes. Het lukt me niet om die met 1 hand te eten zonder te knoeien.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:09

Doubtless schreef:
GabberGill schreef:
Wat ik daar naar van vind is dat de saus nu in zakjes zit. Voordat ik ga rijden stal ik alles netjes uit. Patat in de bekerhouder burgerbakje open op de stoel en saus in de lege kant van het burgerbakje

Ja dat was met bakjes makkelijker! Maar goed, dit lukt ook wel :+ enige wat ik echt skip zijn rijk belegde broodjes. Het lukt me niet om die met 1 hand te eten zonder te knoeien.

Dan ligt de inhoud in je schoot.

Ik heb heel vaak dat ik in een lastige situatie mijn blikje tussen mijn benen zet. Is trouwens niet aan te raden. Ik kom te vaak ergens op bestemming dat ik eruit zie alsof ik in mijn broek plaste.

Ook rookte ik in de auto. Hier heb ik 2 maal echt meegemaakt dat het brandende as mijn kraag in vloog en een sigaret door de wind tussen mijn benen belande. Ik kan je vertellen, ik laat mezelf liever verbranden en creëer eerst een veilige situatie dan dat ik andere door mijn stommiteit in gevaar breng. Is niet fijn, maar een brandplekje overleef ik wel en een autocrash neem ik andere in mee. Die keuze maak ik dus ook op zo'n moment en bijt even op mijn tanden

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:15

Captain schreef:
Ik zie tegenwoordig ook vrouwen hun make-up doen achter het stuur. >;)
Maar iets eten of drinken lijkt me vrij weinig problemen geven. Mijn auto blijft tussen de lijnen en houdt zelf afstand dus hoef ik niet eens mijn handen aan het stuur te hebben. Ik heb er wel altijd 1 aan, maar hoef weinig verder te doen.

Ik weet niet of dit tegenwoordig is, ik zie dat al heel lang regelmatig gebeuren. Wel met name bij een stoplicht waarbij ik toeter omdat ze niet doorhebben dat het groen is :P dan zit de make up vervolgens denk ik ook niet meer zo goed

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:55

GabberGill schreef:
Ook rookte ik in de auto. Hier heb ik 2 maal echt meegemaakt dat het brandende as mijn kraag in vloog en een sigaret door de wind tussen mijn benen belande.

Ik leerde met rijles nog dat ik dan mezelf diep in de stoel moest drukken, om het vuurtje te doven :7 15 jaar geleden…

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:06

Ik eet wel eens in de auto maar dat is dan met iemand naast mij die mij dingen aan geeft open en die ik dingen weer terug kan geven om te sluiten enz. Verder hooguit een snoepje maar verder eet ik niet. Ik vind het gewoon gevaarlijk en er gebeuren meer dan genoeg auto ongelukken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door beter op te letten en niet afgeleid te zijn. Ik heb zelf zo'n ongeluk gehad, achter mij had haast en remde niet/te laat waardoor hij met 120 achterop mij klapte terwijl ik stil stond. Hij gaf eerlijk toe niet te hebben opgelet. Wat heeft het hem opgeleverd? Hij was nu zeker te laat op zijn werk, zijn auto was total loss em hij heeft mijn leven verwoest. Dus raad ik het mensen aan om zichzelf onnodig af te leiden? Nee absoluut niet!

Beter breng je gewoon wat structuur in jouw ochtenden. Om je nu in te stellen op ontbijten in de auto, betekend dat je nog langer blijft liggen en dus je moet gaan haasten dadelijk in de auto en dan tegelijk eten? Dat is gewoon zwaar onverantwoord! Dus nee ga niet ontbijten in je auto maar neem je verantwoordelijkheid en sta gewoon op.....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:00

Doubtless schreef:
GabberGill schreef:
Ook rookte ik in de auto. Hier heb ik 2 maal echt meegemaakt dat het brandende as mijn kraag in vloog en een sigaret door de wind tussen mijn benen belande.

Ik leerde met rijles nog dat ik dan mezelf diep in de stoel moest drukken, om het vuurtje te doven :7 15 jaar geleden…

Goede tip hahahahhaha

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:16

Ik ontbijt thuis meestal, maar eet/drink wel onderweg.
Ik rij met automaat en vaak al met 1 hand aan het stuur. Wat eten of drinken gaat dan makkelijk, maar dan ligt het wel alvast binnen handbereik. Ook moet ik het simpel uit mijn vuistje kunnen eten.
Mocht dat niet het geval zijn, dan parkeer ik mijn auto even ergens om wat te eten :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:39

Ik moet ook bijna een uur rijden en zit om 6 uur in de auto.
Ontbijten doe ik op het werk, maar ik kan echt niet zonder koffie de dag beginnen. Dus ik heb wel altijd een drinkbeker koffie bij me. Ik heb een automaat, rijbaancorrectie en ook nog adaptive cruise control. Die zet ik aan en dan hoef ik zelf zowat niets meer te doen behalve 1 hand aan het stuur houden en met de ander koffie drinken :+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:18

Ik eet gerust tot aan een big tasty (niet als ontbijt hoor) in de auto. Zolang je niet naar je eten of drinken hoeft te zoeken blijft het veilig. Autorijden is anticiperen, als je op je voorganger knalt terwijl je een hapje neemt, had je al niet genoeg afstand bewaard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:23

Nessie schreef:
Ik eet gerust tot aan een big tasty (niet als ontbijt hoor) in de auto. Zolang je niet naar je eten of drinken hoeft te zoeken blijft het veilig. Autorijden is anticiperen, als je op je voorganger knalt terwijl je een hapje neemt, had je al niet genoeg afstand bewaard.

Precies deze.

Anticiperen kan de ene beter dan de ander.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:14

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik eet wel eens in de auto maar dat is dan met iemand naast mij die mij dingen aan geeft open en die ik dingen weer terug kan geven om te sluiten enz. Verder hooguit een snoepje maar verder eet ik niet. Ik vind het gewoon gevaarlijk en er gebeuren meer dan genoeg auto ongelukken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door beter op te letten en niet afgeleid te zijn. Ik heb zelf zo'n ongeluk gehad, achter mij had haast en remde niet/te laat waardoor hij met 120 achterop mij klapte terwijl ik stil stond. Hij gaf eerlijk toe niet te hebben opgelet. Wat heeft het hem opgeleverd? Hij was nu zeker te laat op zijn werk, zijn auto was total loss em hij heeft mijn leven verwoest. Dus raad ik het mensen aan om zichzelf onnodig af te leiden? Nee absoluut niet!

Beter breng je gewoon wat structuur in jouw ochtenden. Om je nu in te stellen op ontbijten in de auto, betekend dat je nog langer blijft liggen en dus je moet gaan haasten dadelijk in de auto en dan tegelijk eten? Dat is gewoon zwaar onverantwoord! Dus nee ga niet ontbijten in je auto maar neem je verantwoordelijkheid en sta gewoon op.....

Jij kan het beter verwoorden dan ik, maar dit had mijn post kunnen zijn.

Ongeacht wat je doet, laat jezelf niet afleiden in het verkeer. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:07

Drinken in de auto doe ik trouwens heel bewust niet. Eten, geen probleem, maar drinken?

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar tenzij je door een rietje drinkt, kan ik me niet voorstellen dat je kunt drinken zonder óf je hoofd uiteindelijk achterover te moeten buigen voor de laatste slok(ken) óf de kop voor je ogen te moeten kantelen voor die laatste slokken.
Dus wat mij betreft is het niet zozeer de temperatuur, maar hoe drínk je in hemelsnaam in een auto uit een kop/mok/beker zonder je ogen van de weg te halen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:13

@Ibbel: hoe kijk je over je schouder zonder je ogen van de weg te halen?

Ik vind het nogal overspannen overkomen, als ik eerlijk ben.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:31

Ibbel schreef:
Drinken in de auto doe ik trouwens heel bewust niet. Eten, geen probleem, maar drinken?

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar tenzij je door een rietje drinkt, kan ik me niet voorstellen dat je kunt drinken zonder óf je hoofd uiteindelijk achterover te moeten buigen voor de laatste slok(ken) óf de kop voor je ogen te moeten kantelen voor die laatste slokken.
Dus wat mij betreft is het niet zozeer de temperatuur, maar hoe drínk je in hemelsnaam in een auto uit een kop/mok/beker zonder je ogen van de weg te halen?

Water altijd met een rietje, in een anti lek thermosbeker :))
En koffie.. ik sta altijd in de file dus als we stilstaan de laatste slok. Inderdaad niet al tijdend, net als wat ik met eten aan gaf, als ik mn ogen dicht moet doen (bij grote broodjes bijv, ik kan niet mn mond wijd open doen en dan mn ogen open houden) dan eet / drink ik liever niet.