In beelden denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij in beelden denken?

Ja, haarscherp, het is net een film.
282 (74%)
Ja, maar blurry, of af en toe
68 (17%)
Nope, ik weet niet waar je het over hebt
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 378

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:31

Sherivey schreef:
Zou het nou ook zo zijn dat mensen die levendig beelddenken, gevoeliger zijn voor trauma's?
Omdat ze een gebeurtenis nog goed voor zich kunnen zien (en mogelijk voelen, ruiken, proeven)?

Voor mij zou het wel weer opgaan. Misschien niet per se een trauma, meer een nare gebeurtenis of filmpje. Maar mijn partner (wel beelddenker) en ik (geen beelddenker) en nog wat omstanders hadden een ongeval gezien. Bij hem herhaalde het allemaal steeds in zijn hoofd en hij had er echt last van en ook wakker door gelegen. Ik had de gebeurtenis wel opgeslagen, maar niet alle details die hij gezien en opgemerkt had. Ik zag het dus ook niet zo voor en dat maakte het verwerken makkelijker.

Idem voor filmpjes uit topic "bijzonder luguber". Ik zie ze wel en kan echt niet overal tegen, maar ik lig er ook niet wakker van omdat ik ze bijvoorbeeld in de nacht voor me zie.

Dus misschien is het voor gebeurtenissen of videos die niet traumatisch zijn, maar wel naar, in je voordeel om geen beelddenker te zijn. En weer in je nadeel als je bijvoorbeeld terugdenkt aan mooie herinneringen :-)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:54

Shenavallie schreef:
Tieneke schreef:
En nog bij uitbreiding...kan je stemmen "oproepen" in je hoofd? Net zoals je bijvoorbeeld een herinnering in beeld oproept, dat je een herinnering aan wat iemand zei "kan horen"? Dat je de klank soort van kan onthouden? Moeilijk te omschrijven wat ik bedoel :+

Blijkbaar kunnen heel wat mensen dat niet, maar betekent dat verder niets en ondervindt men er ook geen nadeel aan. Was laatst een onderwerp op de Vlaamse Radio1. (Het gaat dan niet over stemmen horen als gevolg van een psychische aandoening...)

Zeker, ik kan nog zo iemands stem voor mij halen alsof ze naast me staan, ook al zijn ze al jaren overleden. :j Of is dat niet wat je bedoelt? Ik heb het ook als ik iemand hoor praten die een vergelijkbare stem als die overleden persoon heeft.

Dat is een goed voorbeeld, inderdaad :-)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:05

Ik denk ik alle zintuigen en kan me alles vrij gedetailleerd voorstellen en herinneren. Ik denk vooral in een hele duidelijke 'innerlijke stem' die in mijn hoofd hetzelfde klinkt als mijn eigen stem. Het is een beetje alsof ik de hele tijd tegen mezelf praat, maar dan in mijn hoofd (ik praat nooit hoorbaar tegen mezelf haha). Die innerlijke stem leest ook alle tekst voor die ik lees. Ik lees dus niet heel snel - net zo snel als praten - maar wel heel precies en zie alle fouten vrijwel meteen (mijn hoofd leest dat dan fout voor). Andere stemmen kan ik ook 'horen'. Dat is vooral als ik me een conversatie tussen verschillende personen voorstel.
Dat wordt dan aangevuld met beeld, overige geluiden, smaak, etc. Als je aan me vraagt om me een appel voor te stellen, zie ik die appel niet alleen, maar kan ik me helemaal indenken hoe het is om hem op te eten, inclusief hoe het voelt en klinkt om er op te kauwen :+
Als ik zin heb in bepaald eten, eet ik het in mijn hoofd al op. En dan is het een teleurstelling als het niet net zo lekker is als in mijn gedachten (gebeurt vaak, want zo goed kan ik niet koken).
Ik ben ook zo iemand die na twee tonen kan raden welk lied het is, mits ik het eerder gehoord heb. En ik hoor het dus ook meteen als het nét anders is.
Ik kan ook gezichten bedenken. Ze zeggen dat dat dan gezichten zijn die je eerder hebt gezien. Dat vind ik moeilijk te geloven. Inmiddels heb ik echt honderden, waarschijnlijk nog wel meer, gezichten 'bedacht'. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik die allemaal ooit eerder gezien heb.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:23

Lalidan schreef:
fransje23 schreef:
Die tekst is dan in het Nederlands?
Lees je het dan in gedachten, zie je het woord?
Hoe zou je dan gedacht hebben voor je kon lezen?

Het is duidelijk dat ik het mij lastig kan voorstellen :D

Mijn gedachten zijn in het Nederlands maar toen ik een tijd voornamelijk Engels sprak ging ik jn het Engels denken. Boodschappenlijstje in mijn hoofd ging van brood naar bread etc
Was een grappige constatering destijds, had daar nooit bij stilgestaan.

Ah, misschien is tekst niet de juiste term, maar vooral taal. En die taal is meestal de taal die ik op dat moment het meeste gebruik, dus dat kan ook prima engels zijn, bijvoorbeeld, of Duits (heel grappig, want zo goed is mijn duits ook niet). Op het moment van typen denkt mijn hoofd dus 'gewoon zoals mijn hoofd dus nu denkt'. Letterlijk. niet echt alsof je het hardop zegt (want denken gaat véle malen sneller dan praten), maar wel dat idee.

Ik kan in talen denken die ik niet spreek. Ik kan me een heel gesprek indenken (echt 'horen' in mijn hoofd) in welke taal dan ook en dan met mijn eigen innerlijke stem als vertalende voiceover eroverheen, vergelijkbaar met wat je weleens op tv ziet. Heel apart.

germie

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 05:07

Ik hoef nog geen 2 uur in Duitsland, Frankrijk, een Engels sprekend of Spaans sprekend land te zijn, of ik ga al in die taal denken. Bij Duits en Engels is het soms direct zodra ik zeg maar de grens over kom. Bij Spaans duurt het wat langer omdat ik deze taal minder goed spreek.
Duits en Engels spreek ik vloeiend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:40

Interessant om te lezen.. en wat zijn er veel beelddenkers ! :j

Rekenen jullie ook in beelden? Ik doe dat echt letterlijk, en ik kan dus ook echt niet goed rekenen omdat ik niet conceptueel kan denken, bijv rekenen met getallen boven de 1000 wordt heel ingewikkeld want het zijn teveel appels om voor te stellen :')
"gewoon" met tafels rekenen kan ik ook niet, ik kan geen rijtjes onthouden dus waarbij bijna iedereen bij 7x5 vanzelf iets roept , moet ik het plaatje erbij halen, of zeven rijen van vijf 1 voor 1 bij elkaar optellen, heel ingewikkeld.

Verder is het lezen van dit topic een hele opgave omdat alle voorbeelden die gegeven worden, door mn hoofd vliegen :') De paarse krokodil is ook een hel, want hoe vaker die voorbij komt, hoe drukker hij wordt in mn hoofd.. :+

Er is denk wel een verschil tussen 'je iets actief voorstellen' en 'als iemand het over een inrichting heeft vliegt er een hele meubelzaak door mn hoofd en dat hoeft niet perse maar het is wat het is' :')

Wel las ik laatst een enorm goede tip bij het onthouden van routebeschrijvingen.. meestal ben ik nl na twee zinnen de draad kwijt (Vooral als mensen heel monotoon praten) en moet ik t opschrijven. Maar toen las ik de tip 'stel je de route voor in je hoofd'.. en toen wist ik m twee weken later nog door het plaatje op te halen. Nu weet ik m niet meer want mn geheugen is echt niet optimaal.. ik wijt dat altijd aan de drukte in mn hoofd :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:23

Cer schreef:
Interessant om te lezen.. en wat zijn er veel beelddenkers ! :j

Rekenen jullie ook in beelden? Ik doe dat echt letterlijk, en ik kan dus ook echt niet goed rekenen omdat ik niet conceptueel kan denken, bijv rekenen met getallen boven de 1000 wordt heel ingewikkeld want het zijn teveel appels om voor te stellen :')
"gewoon" met tafels rekenen kan ik ook niet, ik kan geen rijtjes onthouden dus waarbij bijna iedereen bij 7x5 vanzelf iets roept , moet ik het plaatje erbij halen, of zeven rijen van vijf 1 voor 1 bij elkaar optellen, heel ingewikkeld.

Verder is het lezen van dit topic een hele opgave omdat alle voorbeelden die gegeven worden, door mn hoofd vliegen :') De paarse krokodil is ook een hel, want hoe vaker die voorbij komt, hoe drukker hij wordt in mn hoofd.. :+

Er is denk wel een verschil tussen 'je iets actief voorstellen' en 'als iemand het over een inrichting heeft vliegt er een hele meubelzaak door mn hoofd en dat hoeft niet perse maar het is wat het is' :')

Wel las ik laatst een enorm goede tip bij het onthouden van routebeschrijvingen.. meestal ben ik nl na twee zinnen de draad kwijt (Vooral als mensen heel monotoon praten) en moet ik t opschrijven. Maar toen las ik de tip 'stel je de route voor in je hoofd'.. en toen wist ik m twee weken later nog door het plaatje op te halen. Nu weet ik m niet meer want mn geheugen is echt niet optimaal.. ik wijt dat altijd aan de drukte in mn hoofd :')

Tot en met het cijfer 6 wel. Iets met belachelijk vaak Yahtzee te hebben gespeeld :')
Ik "ken" de tafels wel, maar maak toch ook vaak omwegen in mijn hoofd. Alles wat x9 moet, doe ik x10 - ... :')
Ik ben een ezelsbruggetjes-mens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:33

Ik heb dyscalculie dus rekenen is sowieso een gedoetje.
Maar zie dat wel voor me.
Maar zo weet ik bijvoorbeeld 3 + 8 niet (ja erg he)
Maar 8 + 3 wel, dus ik ben ik mijn hoofd en ook met beeld de getallen eerst om aan het draaien.

Las eerder iets van weten waar iets ligt door het te zien.
Ja dat heb ik dan weer wel.
Ik zie dat voorwerp dan ook voor me en zie dat liggen op de plek waar ik dat voor het laatste heb geregistreerd.
Ben ook zelden wat kwijt en weet maanden later nog, dat lag daar.

Maar heb niet het idee dat ik verder een beeldenker ben want zie geen roze olifant of paarse krokodil of ik moet die echt bewust gaan vorstellen. Dat plopt niet zo meteen op bij het horen van die woorden.

Cer

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:33

Oh maar 8 + 3 is ook veel makkelijker dan 3 + 8 :j ik snap dat wel :D

Dat van die voorwerpen heb ik op zeker niet :+ ik ben altijd alles kwijt (heb nu AirTags aan dingen en laat regelmatig m’n telefoon pingen :') ) en ik weet ook heel vaak niet wat ik ergens ging doen ..