Dr smile, Invisalign

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:40

CD28 schreef:
Guusje1 schreef:
Drinken doe ik er altijd mee, ook koffie etc.

Verkleuren ze dan niet? Ik moet ze 1 week dragen en dan een nieuwe.

Nee, ook niet. Kan gewoon.

Ik heb overigens begrepen dat je gebit echt wel 2 weken nodig heeft om in een nieuwe stand te komen en te wennen. Gek dat je zo snel moet wisselen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:58

Ik ga 22 mei beginnen!!! *D Ik zou eerst volgende week mijn 1e bitje krijgen, maar ik ga 9 mei 2 weken naar Mexico. Lekker op vakantie! Dus toch even klein maandje verzet. Laatste keer hele dag onbeperkt alles naar binnen schuiven :')

Hebben jullie elke keer "pijn" als je een nieuw bitje krijgt? Vroeger als ik aangedraaid werd, kon ik eerste paar dagen alleen vloeibaar eten....

Gianti

Re: Dr smile, Invisalign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:05

Iemand ervaring met angelalingers? Ben nog steeds aan dubben bij wie ik het laat doen _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:09

CD28 schreef:
Spoelen met water lijkt me veel handiger dan iedere keer tanden poetsen. Ik had niet begrepen dat dat ook mag. Dacht dat je echt iedere keer je tanden moest poetsen.

De tandartsen raden het uiteraard af, want je hebt altijd idioten die een ganse dag door cola drinken. Savonds glaasje rode wijn en dan zonder poetsen gaan slapen. En de tandarts zal de schuld voor bederf en verkleuring krijgen. Komt uit amerika dus ze dekken zich natuurlijk enorm in.

Mijn ortho gaf aan dat je er rustig mee mag eten, alleen harde dingen wat vermijden. Even spoelen en twee maal poetsen is prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:15

Ermee eten vond ik zelf echt niet lekker. Allerlei zooi die er tussen gaat plakken, etc.
Ik lees hier een banaan en denk hoe dan?

Zou ik niet aanraden, net als drinken met suiker, je plakt het wel letterlijk tegen je tanden en kiezen aan met je aligners.
Maar thee en koffie zonder suiker nam ik hem echt niet voor uit.

Ik zat vaak bij mensen aan de keukentafel als ik koffie kreeg en natuurlijk lag dan mijn beugel houder in de auto :+

Dus ik nam wel koffie of thee, maar geen koekje en dat werkte voor mij prima.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:54

Als de alingers al verkleuren dan is dat makkelijk te verhelpen door ze te poetsen of eventueel in een bruistablet voor kunstgebitten badje te leggen. Ik wissel ook iedere week.

Gianti schreef:
Iemand ervaring met angelalingers? Ben nog steeds aan dubben bij wie ik het laat doen _O-

Ja ik heb angelalgners. Wij werken daar nu vooral mee. Werkt verder precies het zelfde!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:52

Wat leuk dat dit topic weer actief is. Ik heb net mijn laatste serie opgehaald, ik ben als het goed is midden juni ergens klaar :D

Nu al super tevreden met het resultaat! Ik durf te lachen <3

Pijn: Ik heb echt geen last gehad van nieuwe aligners, hooguit wat oncomfortabel of druk, maar nooit pijn

Schoonmaken: Ik poets 2-3x per dag mn tanden, in het begin wel echt na alles wat ik at, maar dat wel afgeleerd, want dat is me een partij veel gedoe.
Eet/drink best veel waarna ik direct de aligners weer in doe, al vermijd ik wel echt puur suiker (snoepjes, frisdrank)

De aligners maak ik eens per dag goed schoon met Dreft. Daarna goed afspoelen, maar krijg het hier veel schoner mee dan tandpasta

Ik zit bij Ordoline trouwens via mijn tandarts, elke 10/11 dagen een nieuwe aligner!

Vond het vooral wennen dat steeds je tanden veranderen en anders op elkaar gingen staan, ook met eten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:43

Ik ben ook weer terug op invasalign traject haha. Na heel erg dubben toch besloten om naar goed aangeschreven orthodontist hier in buurt te gaan. Wel een stukje :$ . Maar erg blij met de intake! Over 2 weken krijg ik behandelplan bespreking en dan weer 2 weken later starten :):) Verwacht ongeveer 15 mnd zal zijn.
Ook wel intressant, ik liep de intake uit met verwijzing voor Logopedie. Ik heb een kruisbeet en de manier waarop zie je dus schijnbaar bij mensen die hun tong daar tegenaan duwen tijdens praten, dus mijn gevoel dat overtijd erger werd klopt dus wel. -O-

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 23:13

Herkenbaar!

Ik slik met mijn tong tegen mijn voortanden, dat in combinatie met eerste jaren geen spalk na de beugel.... resulteerde weer in overbeet en oudste tanden weer wat scheef. ;(

Donderdag is mijn eerste bitje in gegaan *\o/*. Toch wel wennen hoor! Door de lijm van de plakkertjes, eet je ook weer anders. En mijn wangen zijn wat kapot door die plakkertjes. Maar dat zal vast wennen zijn.

Ik moet 12 uur perdag ook een elastiekje doen aan de linkerkant. Dan is praten wel wat lastiger :+ .

Ik heb nu 2 bitjes, die ik 2 weken draag. Daarna elke week een nieuwe!

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:12

Ik ben klaar *\o/*
Over 2 weken heb ik een afspraak om een draadje achterlangs te plaatsen en de lijmblokjes te verwijderen en dan zit het er op.

Vorig jaar half juli gestart. Ik zou begin januari klaar zijn, maar was nog niet tevreden en heb dus nog wat bitjes gekregen.
En nu na 11 maanden is het wel goed. Echt fijn!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:04

*negeert rode letters*

Hoe gaat het met alle beugeldragers hier?

Ik krijg vanmiddag mijn eerste ordoline (alleen voor mijn boventanden). Ben erg benieuwd, naar hoe onzichtbaar het gaat zijn, hoe het gaat met praten (ik werk in de sales) en hoe het praktisch gaat met (niet) eten en drinken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:08

Hier supergoed, ik ben in principe met mijn voorlaatse aligner bezig, in de laatste week mag ik nog eens langs bij de tandarts, en dan kijken we voor nog eventueel de laatste aanpassingen.

Het is an sich super snel gegaan en ik ben er wel behoorlijk aan gewend. Het eten en drinken (vooral drinken, suikerhoudende dingen zijn niet oké en daar heb ik het wel moeilijk mee) is wel een dingetje, maar niet onwerkbaar.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:17

Hier ook net "klaar"! Ook via Ordoline. Super tevreden mee, de onzichtbaarheid en het resultaat! En aanpassingen gingen ook OK.

Nu ben ik klaar met alle genummerde bitjes, maar moet ik nog een paar maanden de 'nachtbeugel' blijven dragen, eerst nog steeds gewoon 22u per dag, dan langzamerhand afbouwen.

Nadeel: De scans voor die beugel zijn gemaakt, maar niet opgestuurd. Ik loop nu dus al 5 weken met mijn laatste aligner in, waar een gat in zit omdat de limblokjes al wel zijn weggehaald en het daarom niet meer paste. Ik hoop dat dit geen nadelig effect voor m'n gebit heeft - want het gaat nog wel 3 weken duren voor ze er zijn -O-

Ik moet nu dus ook echt 3x per dag dat ding poetsen, ondertussen wel een schoonmaak apparaatje aangeschaft, maar heel irritant.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:10

Ik ben bezig met nummer 15 geloof ik dus net over de helft.
Het is prima te doen, ik drink eigenlijk alleen koffie op de laatste dag. Verder doe ik hem toch maar netjes uit.
Een keer wat langer uit is ook geen probleem, als het volgende bitje maar past.

@Nirvana_ wat voor schoonmaakapparaatje gebruik je?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:09

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:53

JAG… die uit het filmpje is echt heeeeeel smerig.

Wel een handig ding, zijn ze ook in nl te koop?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 21:53

Ik ben nu bij bitje 3! Vandaag eerste controle gehad en mag over naar per 10 dagen wisselen. Eerste dagen waren het lastigste. Wel merk ik dat ik heel moeilijk aan mijn kcal per dag kom, ik eet wel wat met ze on, maar niet ideaal. Verkleuring valt heel erg mee

Ik kon zo’n pod bij mijn ortho kopen! Heel fijn ding. Blijven ermee goed schoon

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:02

Voor degenen die het traject afgerond hebben, dragen jullie je nachtbeugel nog iedere nacht? En dan voor altijd of een bepaalde periode?

Ik vind het zo'n onding en krijg er een droge mond van dus ik draag hem zo min mogelijk, nu zo'n 3 keer per week. In september ben ik een jaar van mijn normale 24/7 aligners af.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:02

Aries_31 schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met botankers?

Ja ik, ik heb TAD's aan de buitenkant.
Ik had ze ook aan de binnenkant maar werd er ZO gestoord van dat we hebben besloten die eruit te halen en open beet eruit te halen met een combinatie van brackets met TAD's en nu te focussen op het breder zetten van mijn tanden en kiezen.

Aan de buitenkant zitten mijn TAD's er dus tijdelijk even voor saus in, tot ze weer iets mogen gaan doen. :+

Ik weet niet of je nog iets hebt aan de informatie haha.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:07

Ik ben nu ongeveer op de helft van mijn traject. In november gestart en een keer een refinement moeten doen omdat ik mijn elastieken te weinig droeg (die doen dus wel echt iets en moeten gedragen worden :') ).

Ik heb elke drie dagen een nieuw bitje.

Verwachting is dat het 'grote' werk in december klaar zal zijn en dan gaan we over op brackets om de open beet eruit te krijgen. Dat zal een paar maanden duren en daarna de details afwerken.

Doel is dat het af is voor we trouwen in juni 2026.

Bij mij moest er qua esthetiek niet zoveel gebeuren, ik had geen crowding bijvoorbeeld, maar door veel duimen in mijn jeugd is mijn bovenkaak vrij smal geworden en stonden mijn tanden naar binnen en had ik een open beet én een klasse 2 (overbeet). Dus vooral vanwege al dit technische geblaat in de beugel.

Ik hoop ook dat dat ervoor gaat zorgen dat mijn kaakspieren iets meer chill gaan krijgen en dat ik beter door mijn neus kan ademen en niet meer door mijn mond.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:09

Aranel schreef:
Voor degenen die het traject afgerond hebben, dragen jullie je nachtbeugel nog iedere nacht? En dan voor altijd of een bepaalde periode?

Ik vind het zo'n onding en krijg er een droge mond van dus ik draag hem zo min mogelijk, nu zo'n 3 keer per week. In september ben ik een jaar van mijn normale 24/7 aligners af.

Ik heb het even bij mijn vrouw gecheckt en die zegt dat je in principe in het eerste half jaar elke nacht de nachtbeugel moet dragen en dat je daarna af kan gaan bouwen naar 1 of 2 keer per week.

Tip voor als je door je mond blijft ademen in de nacht: mondpleisters. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:10

Aranel schreef:

Heb jij geen draadje laten plaatsen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:11

Goof schreef:
Aranel schreef:

Heb jij geen draadje laten plaatsen?

Ook met een spalk heb je een nachtbeugel nodig, een spalk houdt alleen je voortanden op zijn plek en vaak zijn je kiezen ook meegenomen.

Als die gaan verplaatsen drukken ze ook uiteindelijk je voortanden weer van hun nieuwe plek, spalk of niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:25

I know. Ik heb een draadje laten plaatsen 1 maand terug, maar hoef mijn nachtbeugel volgens mijn ortho niet iedere nacht te dragen.
Toch veel verschillende adviezen dus.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:35

Ik moet wel hierna voor rest van mijn leven elke nacht een nachtbeugel dragen, is mij van te voren heeeel duidelijk aangekondigd _O-

Hiervoor had ik na beugel traject een spalkje zonder nachtbeugel, dat was niet genoeg om boek op plek te houden