Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Zoals artsen nu ook gewoon de stekker uit de life support machines halen als het zinloos is verder te behandelen. Zelfs zonder toestemming van de familie, trouwens. Als verder (be)handelen zinloos is, beslist het medisch team dat dat het geval is en stopt de behandeling.
Shadow0 schreef:Ibbel schreef:Zoals artsen nu ook gewoon de stekker uit de life support machines halen als het zinloos is verder te behandelen. Zelfs zonder toestemming van de familie, trouwens. Als verder (be)handelen zinloos is, beslist het medisch team dat dat het geval is en stopt de behandeling.
De gretigheid waarmee er nu gekeken wordt naar het niet-behandelen vind ik wat dat betreft griezeliger. Want er zijn wel wat boekhouders die aan het berekenen zijn hoeveel intensieve zorg we daarmee kunnen besparen. (En die grens ligt laag, daar wordt al over gesproken bij 70 jaar. En bij de GGZ is dat hellende vlak ook wel ingezet bij een recent artikel over een alcoholverslaafde die niet werd opgenomen en vervolgens overleed. De 'deskundigen' wilden de discussie aan over in hoeverre het zinvol is om mensen met ernstige psychische klachten en verslavingen te blijven behandelen als ze dat niet meer willen. En dat zou een legitieme overweging zijn... behalve dan dat deze patient WEL om hulp had gevraagd en bovendien nog GEEN intensieve behandeling had gevolgd, en vervolgens vooral wegviel in een boel gepingpong tussen afdelingen die bezig waren met redenen waarom ze niets hoefden te doen. Het dan hebben over het niet eens proberen van een behandeling, dat vind ik griezelige normvervaging.)
germie schreef:Hier ook absoluut voorstander van euthanasie. Maar als je zoals hierboven op je 96ste nog door wilt, dan moet die keuze er ook zijn.
En als je het over kosten hebt van ouderen, wat denk je wat al die veeeeel te vroeg geboren kinderen kosten? Maanden in het ziekenhuis, klaplongetjes, ontwikkelingsachterstanden, enz. En dat dan soms alleen maar omdat de ouders het willen. Dat mag dan wel wat kosten?
Het is een lastige kwestie over wat een leven mag kosten, maar om nu te stellen dat als je ouder bent je minder mag kosten, dat vind ik gewoon veel te cru.
Zebrastreep schreef:Ik ben altijd een enorme voorstander geweest van euthanasie , in welke vorm dan ook. Wel vindt ik dat het wat gemakkelijker zou moeten kunnen. Ik zou het bijvoorbeeld heel prettig vinden voor mensen die elke dag lijden door bijv. een heftige psychisch aandoening en niet meer verder willen daar de keuze ook gemakkelijker voor moet zijn. Het zou veel prettiger zijn als iemand rustig zou kunnen gaan i.p.v. een andere keuze moeten maken om er een einde aan te maken. Als je dan iemand dat laatste stukje rust zou kunnen geven waar iemand naar verlangd op een fijne manier waarom zou dat niet moeten kunnen?
secricible schreef:Maar ook in dit soort voorbeelden is er een verschil tussen euthanasie (iemand semi-legaal vermoorden omdat iemand heel duidelijk aangeeft dat te willen)
Of een behandeling staken waardoor iemand een natuurlijke dood sterft. Een arts mag altijd beslissen om geen medische zinloze handelingen te verrichten.
En je hebt altijd het recht niet meer behandelt te willen worden, ook al is dat je dood. Je hebt geen recht om actief gedood te mogen worden.
secricible schreef:Dat zou prachtig zijn. Een manier om het humaan zelf te doen. Hoewel ik ook dat ingewikkeld vind, want een simpele kortdurende depressie kan mensen het idee geven dat ze dood willen. Een intensieve rouw....
Dus een simpele manier om de hand aan jezelf te leggen, maar weer niet zo simpel dat mensen het ik een opwelling kunnen gebruiken. Dat is vrij ingewikkeld.
Wintu schreef:secricible schreef:Maar ook in dit soort voorbeelden is er een verschil tussen euthanasie (iemand semi-legaal vermoorden omdat iemand heel duidelijk aangeeft dat te willen)
Of een behandeling staken waardoor iemand een natuurlijke dood sterft. Een arts mag altijd beslissen om geen medische zinloze handelingen te verrichten.
En je hebt altijd het recht niet meer behandelt te willen worden, ook al is dat je dood. Je hebt geen recht om actief gedood te mogen worden.
De mogelijkheid om makkelijk en humaan de hand aan jezelf te leggen is er echter ook niet. Dus hier zit een giga hiaat waar iets mee moet worden gedaan.
verootjoo schreef:Er zit nog wel een verschil tussen suïcide en euthanasie.
TS is een symptoom en vaak willen deze mensen niet dood, ook al lijkt dat zo.
Euthanasie is een weloverwogen keuze, een TS is een uitvlucht.
Suliko schreef:verootjoo schreef:Er zit nog wel een verschil tussen suïcide en euthanasie.
Dat is wel kort door de bocht. Er zijn vast mensen die in een opwelling uit het leven stappen, maar als je kijkt naar hoe sterk het overlevingsinstinct van mensen is, doe je dat echt niet zomaar. Suïcide kan net zo goed een weloverwogen keus zijn, en vaak alsnog de enige uitweg voor mensen met psychisch lijden die de molen van euthanasie in stappen wat nu nog zo’n enorme rompeslomp is.
Suliko schreef:verootjoo schreef:Er zit nog wel een verschil tussen suïcide en euthanasie.
Dat is wel kort door de bocht. Er zijn vast mensen die in een opwelling uit het leven stappen, maar als je kijkt naar hoe sterk het overlevingsinstinct van mensen is, doe je dat echt niet zomaar. Suïcide kan net zo goed een weloverwogen keus zijn, en vaak alsnog de enige uitweg voor mensen met psychisch lijden die de molen van euthanasie in stappen wat nu nog zo’n enorme rompeslomp is.
verootjoo schreef:Er zit nog wel een verschil tussen suïcide en euthanasie.
Polly schreef:Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat het bij psychische klachten een lang traject is bij de levenseinde kliniek, bij lichamelijke klachten kan het heel snel gaan.
Even voor de zekerheid voordat mensen straks denken dat het bij de levenseinde kliniek altijd lang duurt
anjali schreef:Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...