Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:04

Ah op die manier.
Ja dan kan het hard gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:39

Ibbel schreef:
Zoals artsen nu ook gewoon de stekker uit de life support machines halen als het zinloos is verder te behandelen. Zelfs zonder toestemming van de familie, trouwens. Als verder (be)handelen zinloos is, beslist het medisch team dat dat het geval is en stopt de behandeling.

De gretigheid waarmee er nu gekeken wordt naar het niet-behandelen vind ik wat dat betreft griezeliger. Want er zijn wel wat boekhouders die aan het berekenen zijn hoeveel intensieve zorg we daarmee kunnen besparen. (En die grens ligt laag, daar wordt al over gesproken bij 70 jaar. En bij de GGZ is dat hellende vlak ook wel ingezet bij een recent artikel over een alcoholverslaafde die niet werd opgenomen en vervolgens overleed. De 'deskundigen' wilden de discussie aan over in hoeverre het zinvol is om mensen met ernstige psychische klachten en verslavingen te blijven behandelen als ze dat niet meer willen. En dat zou een legitieme overweging zijn... behalve dan dat deze patient WEL om hulp had gevraagd en bovendien nog GEEN intensieve behandeling had gevolgd, en vervolgens vooral wegviel in een boel gepingpong tussen afdelingen die bezig waren met redenen waarom ze niets hoefden te doen. Het dan hebben over het niet eens proberen van een behandeling, dat vind ik griezelige normvervaging.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:54

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Zoals artsen nu ook gewoon de stekker uit de life support machines halen als het zinloos is verder te behandelen. Zelfs zonder toestemming van de familie, trouwens. Als verder (be)handelen zinloos is, beslist het medisch team dat dat het geval is en stopt de behandeling.

De gretigheid waarmee er nu gekeken wordt naar het niet-behandelen vind ik wat dat betreft griezeliger. Want er zijn wel wat boekhouders die aan het berekenen zijn hoeveel intensieve zorg we daarmee kunnen besparen. (En die grens ligt laag, daar wordt al over gesproken bij 70 jaar. En bij de GGZ is dat hellende vlak ook wel ingezet bij een recent artikel over een alcoholverslaafde die niet werd opgenomen en vervolgens overleed. De 'deskundigen' wilden de discussie aan over in hoeverre het zinvol is om mensen met ernstige psychische klachten en verslavingen te blijven behandelen als ze dat niet meer willen. En dat zou een legitieme overweging zijn... behalve dan dat deze patient WEL om hulp had gevraagd en bovendien nog GEEN intensieve behandeling had gevolgd, en vervolgens vooral wegviel in een boel gepingpong tussen afdelingen die bezig waren met redenen waarom ze niets hoefden te doen. Het dan hebben over het niet eens proberen van een behandeling, dat vind ik griezelige normvervaging.)

Maar dat bekijken ze dan per geval en hoe de situatie dan is.
Ik ken mensen van 70 die op medische gronden bijvoorbeeld een Niet Reanimeren beleid hebben in het ziekenhuis, maar ik was vrijdag bij een dame van 100 thuis die op haar 96e gewoon nog even aan haar hart geopereerd was.
Dat kan je echt niet per leeftijd afschrijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:10

Hier ook absoluut voorstander van euthanasie. Maar als je zoals hierboven op je 96ste nog door wilt, dan moet die keuze er ook zijn.

En als je het over kosten hebt van ouderen, wat denk je wat al die veeeeel te vroeg geboren kinderen kosten? Maanden in het ziekenhuis, klaplongetjes, ontwikkelingsachterstanden, enz. En dat dan soms alleen maar omdat de ouders het willen. Dat mag dan wel wat kosten?

Het is een lastige kwestie over wat een leven mag kosten, maar om nu te stellen dat als je ouder bent je minder mag kosten, dat vind ik gewoon veel te cru.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:13

Ik ben een enorme voorstander van euthanasie , en dan voor elke leeftijd.

Mijn oma heeft palliatieve sedatie gehad. In één keer weg vond mijn oma te spannend dus ze koos daarom voor palliatieve sedatie. Mijn oma is tussendoor niet meer wakker geworden, het lichaam was zo op dat dat ook niet meer lukte. Ze is gaan slapen en in de slaap overleden zo'n 28 uur later.

Mijn oma kon levend ook al niet meer eten en drinken binnenhouden en het lichaam was al flink aan het opgeven. Alleen geestelijk was ze er nog steeds niet aan toe. Tot de nacht ervoor opeens ging het knopje om en heeft ze de keuze gemaakt om over te gaan op sedatie. Ze liet ook geen emotie er meer bij zien , geen verdriet , geen enkele twijfel. Dat maakte voor mij gek genoeg de keuze gemakkelijker om te accepteren. Ik had aldoor al gezegd dat ik haar keuze daarin al ruim van te voren had geaccepteerd en het alleen maar fijn zou vinden als ze daar minder lang door zou moeten lijden.

Ik ben niet bij het moment geweest dat het werd ingebracht, dat werd voor mij een beetje teveel. Mijn laatste herinnering is dat mijn oma nog leefde en bij kennis was. Maar dat mijn oma er zelf voor koos en ook zelf het moment mocht kiezen vond ik wel heel mooi. Ook hoe de verpleging en de arts ermee omging was heel mooi en begripvol. Het voelde heel rustig en nooit verkeerd.

Ik vindt het fijn dat de keuze gemaakt kan worden als je ernstig ziek bent en onnodig aan het lijden bent , helemaal als je niet meer verder wil.

Ik ben altijd een enorme voorstander geweest van euthanasie , in welke vorm dan ook. Wel vindt ik dat het wat gemakkelijker zou moeten kunnen. Ik zou het bijvoorbeeld heel prettig vinden voor mensen die elke dag lijden door bijv. een heftige psychisch aandoening en niet meer verder willen daar de keuze ook gemakkelijker voor moet zijn. Het zou veel prettiger zijn als iemand rustig zou kunnen gaan i.p.v. een andere keuze moeten maken om er een einde aan te maken. Als je dan iemand dat laatste stukje rust zou kunnen geven waar iemand naar verlangd op een fijne manier waarom zou dat niet moeten kunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:20

germie schreef:
Hier ook absoluut voorstander van euthanasie. Maar als je zoals hierboven op je 96ste nog door wilt, dan moet die keuze er ook zijn.

En als je het over kosten hebt van ouderen, wat denk je wat al die veeeeel te vroeg geboren kinderen kosten? Maanden in het ziekenhuis, klaplongetjes, ontwikkelingsachterstanden, enz. En dat dan soms alleen maar omdat de ouders het willen. Dat mag dan wel wat kosten?

Het is een lastige kwestie over wat een leven mag kosten, maar om nu te stellen dat als je ouder bent je minder mag kosten, dat vind ik gewoon veel te cru.

Euhm… nee, dat is niet omdat de ouders dat willen. Medisch zinloos handelen mag niet en gebeurt zeker niet in die setting.
Maar als het desbetreffende kind kans heeft op een goede uitkomst gaan ze er natuurlijk voor. En terecht. Maar je weet nu eenmaal niet alles van tevoren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:33

Ik heb wel eens situaties gezien op de televisie van kinderen die helemaal niets meer konden, pijn leden en waarvan de ouders zo graag rust aan hun kind gunden, maar wat ze niet werd toegestaan. Ik vind dat heel schrijnend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:44

Maar ook in dit soort voorbeelden is er een verschil tussen euthanasie (iemand semi-legaal vermoorden omdat iemand heel duidelijk aangeeft dat te willen)
Of een behandeling staken waardoor iemand een natuurlijke dood sterft. Een arts mag altijd beslissen om geen medische zinloze handelingen te verrichten.
En je hebt altijd het recht niet meer behandelt te willen worden, ook al is dat je dood. Je hebt geen recht om actief gedood te mogen worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:48

Zebrastreep schreef:
Ik ben altijd een enorme voorstander geweest van euthanasie , in welke vorm dan ook. Wel vindt ik dat het wat gemakkelijker zou moeten kunnen. Ik zou het bijvoorbeeld heel prettig vinden voor mensen die elke dag lijden door bijv. een heftige psychisch aandoening en niet meer verder willen daar de keuze ook gemakkelijker voor moet zijn. Het zou veel prettiger zijn als iemand rustig zou kunnen gaan i.p.v. een andere keuze moeten maken om er een einde aan te maken. Als je dan iemand dat laatste stukje rust zou kunnen geven waar iemand naar verlangd op een fijne manier waarom zou dat niet moeten kunnen?

Het is heikel, maar euthanasie vanwege uitzichtloos ondragelijk psychisch lijden kan wel.
Één en ander is wat lastiger vast te stellen ('misschien is deze depressie wel te behandelen maar heeft arts X geklungeld') dan bij lichamelijke klachten/ziekten, maar het kan en mag en gebeurt wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:54

secricible schreef:
Maar ook in dit soort voorbeelden is er een verschil tussen euthanasie (iemand semi-legaal vermoorden omdat iemand heel duidelijk aangeeft dat te willen)
Of een behandeling staken waardoor iemand een natuurlijke dood sterft. Een arts mag altijd beslissen om geen medische zinloze handelingen te verrichten.
En je hebt altijd het recht niet meer behandelt te willen worden, ook al is dat je dood. Je hebt geen recht om actief gedood te mogen worden.

De mogelijkheid om makkelijk en humaan de hand aan jezelf te leggen is er echter ook niet. Dus hier zit een giga hiaat waar iets mee moet worden gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:01

Dat zou prachtig zijn. Een manier om het humaan zelf te doen. Hoewel ik ook dat ingewikkeld vind, want een simpele kortdurende depressie kan mensen het idee geven dat ze dood willen. Een intensieve rouw....

Dus een simpele manier om de hand aan jezelf te leggen, maar weer niet zo simpel dat mensen het ik een opwelling kunnen gebruiken. Dat is vrij ingewikkeld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:40

secricible schreef:
Dat zou prachtig zijn. Een manier om het humaan zelf te doen. Hoewel ik ook dat ingewikkeld vind, want een simpele kortdurende depressie kan mensen het idee geven dat ze dood willen. Een intensieve rouw....

Dus een simpele manier om de hand aan jezelf te leggen, maar weer niet zo simpel dat mensen het ik een opwelling kunnen gebruiken. Dat is vrij ingewikkeld.

Tja, als mensen willen gaan, is het hun eigen keus toch? Spijt krijgen ze niet later immers. Ik vraag me altijd af wie wij zijn om te bepalen voor een ander als ze er uit willen stappen. Nu springt men voor de trein of verhangt men zichzelf of zoals mijn neef vergiftigd zichzelf. Als men wil, gaat men wel. Ook voor ernstig zieken, welke de arts nog te goed vindt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:04

Er zit nog wel een verschil tussen suïcide en euthanasie.
TS is een symptoom en vaak willen deze mensen niet dood, ook al lijkt dat zo.
Euthanasie is een weloverwogen keuze, een TS is een uitvlucht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:06

Wintu schreef:
secricible schreef:

De mogelijkheid om makkelijk en humaan de hand aan jezelf te leggen is er echter ook niet. Dus hier zit een giga hiaat waar iets mee moet worden gedaan.

Vandaar dat veel mensen ook naar Zwitserland uitwijken voor de levenseindekliniek.
En er zijn ook capsules om pijnloos uit het leven te stappen ontwikkeld door middel van zuurstof uit de lucht halen.
Die zijn in Zwitserland inmiddels gelegaliseerd en klaar voor gebruik.https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211223_96350577

Gelegaliseerd: https://www.trouw.nl/buitenland/zelfdod ... ~b58947c2/

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:38

verootjoo schreef:

Dat is wel kort door de bocht. Er zijn vast mensen die in een opwelling uit het leven stappen, maar als je kijkt naar hoe sterk het overlevingsinstinct van mensen is, doe je dat echt niet zomaar. Suïcide kan net zo goed een weloverwogen keus zijn, en vaak alsnog de enige uitweg voor mensen met psychisch lijden die de molen van euthanasie in stappen wat nu nog zo’n enorme rompeslomp is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:46

Suliko schreef:
verootjoo schreef:

Dat is wel kort door de bocht. Er zijn vast mensen die in een opwelling uit het leven stappen, maar als je kijkt naar hoe sterk het overlevingsinstinct van mensen is, doe je dat echt niet zomaar. Suïcide kan net zo goed een weloverwogen keus zijn, en vaak alsnog de enige uitweg voor mensen met psychisch lijden die de molen van euthanasie in stappen wat nu nog zo’n enorme rompeslomp is.

Het is wat kort door de bocht, en het komt wel voor maar het is niet zo dat veel mensen die geen euthanasie krijgen voor de trein springen of op een andere manier suïcide plegen, gelukkig.

Waar het om ging is dat suïcide een symptoom is van een ziektebeeld, en dat mensen dat over het algemeen niet weloverwogen doen.

Daarnaast wordt hier in dit topic vind ik wel gepraat over de moeilijkheid van de levenseinde kliniek, maar ik vind eigenlijk wel dat ze goed werk doen.
Ja, het is een lang traject, maar op zich is het wel logisch dat ze alles goed willen uitzoeken of dat er nog behandelopties zijn en of het werkelijk iemands wens is.
Wat wel enorm triest is, is dat er vaak ook boven water komt hoe de GGZ gefaald heeft, en dat vind ik echt zorgelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:52

Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat het bij psychische klachten een lang traject is bij de levenseinde kliniek, bij lichamelijke klachten kan het heel snel gaan.
Even voor de zekerheid voordat mensen straks denken dat het bij de levenseinde kliniek altijd lang duurt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:53

Suliko schreef:
verootjoo schreef:

Dat is wel kort door de bocht. Er zijn vast mensen die in een opwelling uit het leven stappen, maar als je kijkt naar hoe sterk het overlevingsinstinct van mensen is, doe je dat echt niet zomaar.
Suïcide kan net zo goed een weloverwogen keus zijn, en vaak alsnog de enige uitweg voor mensen met psychisch lijden die de molen van euthanasie in stappen wat nu nog zo’n enorme rompeslomp is.

Ooit eens iemand tegen het zwarte monster inzich zelf zien vechten.
Wanneer het monster de overhand heeft willen ze dood, maar weer meer verdrongen naar de achtergrond willen ze niet.
Het monster zette haar ook aan naar euthanasie, maar ze was nog geen 18.
Ze vond het verschrikkelijk dat het zwarte monster haar daar toe dwong.

Verootje, dat falen van ggz is enorm erg.
Hoe ze enkel naar statistische cijfers kijken en niet naar de patiënt.
Maar ook, oh je mag daar maar 3mnd zijn. Ze sturen je gewoon weer weg wetende dat het niet goed gaat met de patiënten. Zeggen letterlijk, zet je maar opnieuw op de wachtlijst
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 19-02-24 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:54

Ik heb euthanasie vorig jaar van heel dichtbij meegemaakt.

Mijn grootmoedertje was al 2 jaar "niet goed". Haar hart begaf het, ze liep vol vocht, ze had 24/7 pijn, geraakte niet meer zelfstandig recht (dus ook niet naar de wc), ... Ze heeft heel lang gevochten. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Longontsteking erbij.

En ze wilde niet meer. Ze was 84 jaar. Er was geen genezing meer mogelijk.
De constante fysieke pijn zorgde ook voor mentaal lijden.
En ze wilde gewoon niet meer.

En verdorie, wat hebben wij moeten vechten om haar wens in te willigen.
Ze lag weer eens in het ziekenhuis, dus de leif-arts moest naar daar om het papierwerk te regelen.
En het ziekenhuis wilde er niets mee te maken hebben, dus zij stuurden haar door naar een ander ziekenhuis - en die wilden er ook niets mee te maken hebben.
We hebben haar met een ambulance naar huis laten komen, en de leif-arts kwam naar daar met zijn verpleegster. Zelfs nog nadat de papieren in orde gemaakt werken, en het vervoer al geregeld was, kregen wij nog telefoon van dat ziekenhuis: of wij hier wel mee akkoord gingen.

Ja. Ja, want het is niet eens aan ons om hier iets van te vinden.
Het is mijn grootmoeder haar leven, en haar keuze. Ze is niet labiel, ze is bij haar volle verstand, en ze heeft al heel lang heel veel pijn, met nul komma nul kans op verbetering, laat staan genezing. Dus ja: van ons mocht zij zelf kiezen.

Natuurlijk missen we haar ontzettend hard.
Maar: we zijn blij voor haar, dat ze onder haar eigen voorwaarden mocht gaan. Het was klaar voor haar, en dan moet het voor ons ook goed zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:59

verootjoo schreef:

Precies dit. Vandaar dat ik ook expliciet een "simpele kortdurende depressie" benoemd. Bij ellenlange psychische klachten vind ik het een ander verhaal.

Maar ik heb 6mnd in een onbehandelde PND gezeten waarin ik alleen maar dood wilde. Na 6wkn behandeling was die wens al naar de achtergrond.
Idem toen mijn man plots overleed, de eerste weken wilde ik niks anders dan achter hem aan.

In beide gevallen was er sprake van een tijdelijk symptoom en ben ik blij dat die pil niet zomaar verkrijgbaar was. Daar doel ik op.

Bij langdurige klachten zou het wat mij betreft makkelijker moeten worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:31

Ik heb het ook niet enkel over psychische klachten, maar als je fysiek slecht bent, maar de ziekenhuizen vinden je te goed. Bijvoorbeeld iemand als lwdaisy haar grootmoeder, als je in dat soort gevallen zo hard moet strijden om euthanasie. Dan denk ik dat het fijn zou zijn als men een mogelijkheid heeft om dit zelf te doen.

Maar ook genoeg oude mensen die er geen zin meer in hebben, voor wie het leven alle glans verloren heeft, dierbaren verloren, eenzaamheid. Ze zitten te wachten op hun dood.
Mijn moeder is zo iemand, die wil niet meer, al tien jaar niet meer en het is verschrikkelijk om te zien. Nu wordt ze ook nog dement. Als ze op een gemakkelijke manier zou kunnen gaan, zou ze het doen. Nu zit ze te wachten op haar dood.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:41

Polly schreef:
Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat het bij psychische klachten een lang traject is bij de levenseinde kliniek, bij lichamelijke klachten kan het heel snel gaan.
Even voor de zekerheid voordat mensen straks denken dat het bij de levenseinde kliniek altijd lang duurt

Ja klopt!
Psychisch lijden idd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:55

De vraag is natuurlijk 'waarom moet de dokter het doen?'

Gaat maar zelden op een correcte manier, als het al gebeurt. Echt hoor, zorg dat je zelf wat hebt liggen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:09

troi schreef:
Echt hoor, zorg dat je zelf wat hebt liggen!

'Wat hebt liggen...' zoals wat precies?
Pentobarbital is nu niet iets dat je even bij Kruitvat haalt he... En wat ze daar wel hebben liggen wil je niet gebruiken voor dit doel.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:43

anjali schreef:
Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...

Deze uitspraak doet me vermoeden dat je nooit (langdurig, dag en nacht) met dementerenden hebt gewerkt. Ik wel, en dat heeft me heel ferm doen besluiten dat ik dit niet wil voor mezelf. Nooit niet. De angst, woede, onmacht en ongelukkigheid die ik heb gezien bij de mensen met dementie én hun familie, het is echt hartverscheurend. Er valt aan dementie niets te romantiseren.

Ik heb ook meegemaakt dat mensen met dementie inderdaad, ondanks wilsverklaring, hun euthanasie niet kregen. Vanuit de artsen begrijp ik het ook hoor, iemand kan op dat moment niet meer vanuit wilsbekwaamheid bevestigen dat hij/zij dood wil. En het is niet niks, om een leven te beëindigen. Maar ja, daarvoor was dus die wilsverklaring.

Ook meegemaakt dat iemand met dementie wel de door haar gewenste euthanasie kreeg. Dat ging heel mooi, heel sereen, de familie was dankbaar dat ze op de door haar gewenste wijze en tijd is mogen heengaan.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 19-02-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt