Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:58

Maar waarom zou je dan in de vangrail belanden bij 100km/u? Gewoon actief rijden, niet harder.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:04

Omdat het een trajectcontrole was ;) en dat gaat tergend langzaam

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:09

Popstra schreef:
Hoe hard rij je?
Als ik langzaam (100km/uur) rijd word ik ook slaperig. Hard rijden houd mij scherper en wakker.
Vooral snachts. Dan heb je ook meer de ruimte

Dit klinkt als Wat doe je tegen dronkenschap? Nog meer drinken, want dan voel je het niet. }>
Je reactievermogen wordt niet beter door harder te rijden.

Wat volgens mij beter en veiliger is: zorgen dat je auto niet te warm is (evt. jas uit) en op tijd even stoppen voor een frisse neus?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:49

Rennie89 schreef:

En zonder traject controle rij je niet "tergend" langzaam?
Max is toch max, met of zonder controle.
Als er weinig mensen op de weg zijn valt ook met 150 niet actief te rijden.
Daarom de foute top 100 aan en lekker vals meezingen en je hoofd actief houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:57

Ik rij toch liever harder dan die honderd. Minstens 130 en ja dan ben je echt scherper

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:13

Brainless schreef:
Rennie89 schreef:

En zonder traject controle rij je niet "tergend" langzaam?
Max is toch max, met of zonder controle.
Als er weinig mensen op de weg zijn valt ook met 150 niet actief te rijden.
Daarom de foute top 100 aan en lekker vals meezingen en je hoofd actief houden.

Voor jou voelt het wellicht niet actief maar ik heb nog nooit met een hogere snelheid het gevoel gehad dat ik zou wegvallen. Wel bij 100 of langzamer. En ja, ik heb muziek altijd aan en raampje open ;) het klinkt zo simpel maar als je niet voldoende slaap hebt gehad of je eerste nachtdienst hebt gehad ben je vaak helemaal op. Ik heb 5 maanden alleen maar nachtdiensten (21:00-05:30/06:00) gedraaid en dan heb je een ritme en had ik geen problemen, maar toen ik net begon met het onregelmatig werken heb ik mijzelf wel echt wat klappen moeten geven hoor. Uiteindelijk kwam het bij mij echt sporadisch voor. Meestal mocht ik nog 130 km per uur legaal rijden, ook traject controle, en dat is heerlijk. Je bent zo thuis en je valt meteen KO in bed. Ik moest overigens 55 km rijden met 2 trajectcontroles. Tussen 19:00-06:00 is het allemaal, op 2 km na, 130km pu.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:41

Heel vervelend probleem TS !

Heb je dit al met je huisarts of neuroloog besproken? Het zou me niet verbazen dat ze je iets voorschrijven. Ik zou dat ook overwegen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:58

Ik zet altijd adhd muziek op en ga lekker mee blèren. Voor nood is er ook een blikje monster. En bij plotseling opkomende slaap even flink aan een oor trekken of in je wang knijpen wil ook nog weleens helpen.

Verder probeer ik in de onregelmatige tijden toch enige regelmaat te krijgen door indien mogelijk om 11 uur 's avonds te slapen en overdag soms ook even een uurtje knock-out te gaan. Ik zet dan wel een wekker want langer word ik niet beter van.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:01

Ik moet mezelf ook wel eens wakkerhouden tijdens het autorijden. Vooral als ik vanuit NL naar BE rijd (zo'n saaaaaai stuk vanaf de grens tot Antwerpen) of 's zomers op weg naar Frankrijk.
Mijn tips: nat washandje door je gezicht halen, allerlei rekoefeningen voor je nek doen, kegeloefeningen doen, lekker de foute nineties hits keihard aan in de auto, podcasts luisteren. Van red bull word ik alleen maar heel slaperig, dat werkt gek genoeg averechts! Espressootje wil nog wel eens een heel klein beetje helpen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:15

Ik vind het kort door de bocht te zeggen dat het geen baan voor je is hierdoor. Ik heb hetzelfde probleem, ook tijdens hoorcolleges trouwens :P

Mijn tips, inderdaad eten, bellen of een leuke meeblèrplaylist maken. En soms een powernap tussendoor als echt niet houdbaar meer ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:39

Eten, bellen en blèren bij hoorcollege‘s?
_O-

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:09

Sizzle schreef:
Eten, bellen en blèren bij hoorcollege‘s?
_O-

Eten kan best :D maar uiteindelijk sloeg ik vaak over en sliep ik uit. Gelukkig best goed terecht gekomen :Y)
Bellen en meeblèren alleen tijdens autorijden hihi

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 01:15

Traject controle is ook niet vanaf moment dat je instapt tot het moment dat je uitstapt. Vind het echt een kul excuus, ik kan met 130 net zo saai autorijden als met 100

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:58

Nou ivy_powers89 vind dat de vriendelijkheid echt van je bericht afdruipt. Er hoeft maar 1 seconde een inkak momentje te zijn en je bent er al niet meer ;) dus of het nou je hele rit is of niet, dat is totaal niet relevant. En er is een zeer groot verschil met 100 km per uur en 130 km per uur trajectcontrole. Met 130 km per uur ben je actief aan het rijden, je haalt in , wisselt van banen en kijkt om je heen. Je bent automatisch een stuk actiever wanneer de snelheid omhoog gaat. Als je in treintjes modus met 100 km per uur gaat rijden is je rijstijl heel anders. Je haalt vrijwel niet in en je blijft in jouw baan wat dus sneller zal resulteren in het dipje.

Dus dat jij het een kulexcuus vind, prima, maar ik heb op deze manier wel altijd veilig thuis weten te komen ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:04

Voor mij zit er ook echt wel een verschil tussen 100 of 130 rijden in een actief hoofd of suf hobbelen. Zeker op langere afstanden maakt het verschil vind ik.

En dan maakt het niet eens echt uit of het overdag is of donker. 100 voor 2u is gewoon dood saai.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:16

Heb je wel eens Guarana geprobeert

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:02

Vrachtwagens hebben zo'n sensor die registreert wanneer je over een witte lijn gaat ( onderbroken of niet).
Je schrikt je daarvan echt helemaal kapot weet ik uit ervaring.
Is dat niet iets voor in je auto?
Wanneer je dan wegzakt en je wagen registreert dat je afwijkt gaat die herrie af.
Is juist voor vrachtwagenchauffeurs die lange dagen maken, neem aan dat personenwagens dat ook kunnen hebben ?

Het heet Lane Department Warning ( rijbaan assistentie systeem):
De technologie maakt gebruik van camera’s en software die continu de ‘weg en de markeringen lezen’. Als de auto over de wegmarkeringen rijdt en op een andere rijbaan terecht komt zonder dat er richting aangegeven is, krijgt de bestuurder een aantal verschillende waarschuwingen. Dit kunnen geluidssignalen, visuele signalen of zelfs haptische signalen via het stuur of de stoel zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:15

Hoe is je suiker inname de rest van de tijd? Want het klinkt deels als een suikerdip die je loopt te compenseren met je M&M's ed.

Het is helaas wel herkenbaar, hier werkt iets te knagen het beste. Vaak een combinatie van komkommer, wortel en paprika.

Verder is het idd levensgevaarlijk. Kennis is door dit een keer in de vroege ochtend terug van een dienst (ook hulpverlener maar andere tak) door een omheining net naast de weg gegaan, boom rakelings gemist, gelukkig alleen materiele schade, op 5km van huis. Die dacht het nog wel te halen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:17

Ik ben vast al de zoveelste die dit tegen je zegt, heb niet alles gelezen.
Je moet dit echt met de bedrijfsarts en je teamleider bespreken. Hoe leuk de baan ook is, dit is echt ongezond en zelfs gevaarlijk voor je.

Je doet aan symptoombestrijding, terwijl je lichaam aangeeft dit niet aan te kunnen. Je moet daar echt naar gaan luisteren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:35

ElCamino schreef:
Vrachtwagens hebben zo'n sensor die registreert wanneer je over een witte lijn gaat ( onderbroken of niet).
Je schrikt je daarvan echt helemaal kapot weet ik uit ervaring.
Is dat niet iets voor in je auto?
Wanneer je dan wegzakt en je wagen registreert dat je afwijkt gaat die herrie af.
Is juist voor vrachtwagenchauffeurs die lange dagen maken, neem aan dat personenwagens dat ook kunnen hebben ?

Het heet Lane Department Warning ( rijbaan assistentie systeem):
De technologie maakt gebruik van camera’s en software die continu de ‘weg en de markeringen lezen’. Als de auto over de wegmarkeringen rijdt en op een andere rijbaan terecht komt zonder dat er richting aangegeven is, krijgt de bestuurder een aantal verschillende waarschuwingen. Dit kunnen geluidssignalen, visuele signalen of zelfs haptische signalen via het stuur of de stoel zijn.

Dit zit al in een hoop nieuwe wagens, ik heb het zelf bij mijn MG, heet lane assistance en geeft een dubbele felle piep af wanneer je tegen/over een witte lijn gaat. Bij sommige elektrische modellen stuurt de wagen zelfs automatisch bij als je over een lijn gaat zonder richtingaanwijzers te gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:40

Onze Ionic stuurt inderdaad ook terug. Kan ook mega irritant zijn als je op een 60 weg rijdt en aan de kant wil voor een andere auto, maar je eigen auto heeft daar andere ideeën over :x

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:43

Prairy schreef:
Onze Ionic stuurt inderdaad ook terug. Kan ook mega irritant zijn als je op een 60 weg rijdt en aan de kant wil voor een andere auto, maar je eigen auto heeft daar andere ideeën over :x

Het wordt ook grappig als hij een schaduw van betonblokken naast de baan als lijn aanziet....

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:50

foxy80 schreef:
Dit zit al in een hoop nieuwe wagens, ik heb het zelf bij mijn MG, heet lane assistance en geeft een dubbele felle piep af wanneer je tegen/over een witte lijn gaat. Bij sommige elektrische modellen stuurt de wagen zelfs automatisch bij als je over een lijn gaat zonder richtingaanwijzers te gebruiken.

Toevallig ook een MG die bijstuurt (jippie :')); maar als je echt slaapt, ben je dan op tijd wakker? :S Je krijgt echt wel een snuk aan je stuur, maar vraag het me af of je dan nog op tijd reageert... (Nouja, met de adaptive cruise control binnen de lijntjes blijven rijden is bij wijze slapend te doen, maar of je het moet willen...) Maar vraag het me echt af of die schok aan het stuur en piep voldoende is. (blijft gewoon levensgevaarlijk)

Suiker = suikerdip... komt daarna veel harder binnen... Levensstijl aanpassen klinkt dan heel makkelijk, maar dat is met "minder structuur" lastiger.

Ik gebruik mijn magneetveldtherapie mat wel eens als ik nog laat moet rijden, maar als ik te moe ben, dan helpt dat ook niet meer. (Ze zijn nu ook bezig met zoiets in een kettingvorm... Dan wordt het al makkelijker...) maar dat moet je meer zien als een batterij opladen, en als die zo leeg is, dan kun je de eerste periode ook je telefoon niet aanzetten zonder dat ie uitvalt... Dus het is voornamelijk levensstijl...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:08

Liannetje86 schreef:
Toevallig ook een MG die bijstuurt (jippie :')); maar als je echt slaapt, ben je dan op tijd wakker? :S Je krijgt echt wel een snuk aan je stuur, maar vraag het me af of je dan nog op tijd reageert... (Nouja, met de adaptive cruise control binnen de lijntjes blijven rijden is bij wijze slapend te doen, maar of je het moet willen...) Maar vraag het me echt af of die schok aan het stuur en piep voldoende is. (blijft gewoon levensgevaarlijk)

Oh leuk, je ziet ze toch niet veel!
Ik heb de hybride EHS, die piept alleen. Mijn collega met de volledig elektrische Marvel had dus wel automatische bijsturen. Wat heb jij?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:10

[quote="ivy_power89"

Ts, kan dat vitamine D tekort dit probleem veroorzaken?[/quote]

Ja dat kan ik heb hetzelfde gehad, alleen had ik 2 banen werkte weken achter elkaar 7 dagen in de week. Enkele reis 80 km en vooral 's avonds terug rijden in de schemer of als het donker was, was een ramp voor me. Ook ik had moeite met mijn ogen openhouden. En reed vaak de laatste kms met het raam open. (wat ook niet werkte en ik woon in Zweden waar het 's winters best wel frisjes is zeg maar :D )
Nadat ik voor de 2de keer bijna in slaap viel achter het stuur ben ik naar de Ha gegaan en bleek ik vit B12 en vit D te kort hebben. Ik ben inmiddels nu 2 jaar bezig om het weer op pijl te krijgen.. Ik ben nog steeds vermoeid maar mijn waardes zijn volgens de dokters in orde..
Ik moet volgens de dokter meer rust nemen, maar met 2 banen, en paarden en honden en een huishouden en de zorg voor mijn ouders is dat af en toe wat lastig :o Ik werk geen 7 dagen in de week meer en ik werk nu dichterbij huis en als ik naar huis rij eet ik dus fruit en wat snoep..