Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:55

pmarena schreef:
Ik ga mee met Pien en Ayasha :j

Dat volgens mij de persoonlijkheid, de ziel, hetzelfde blijft. (Maar wel binnen zijn eigenheid kan ontwikkelen natuurlijk) En wanneer er lichamelijke problemen optreden, de ziel an sich niet verdwijnt maar zich gewoon anders of minder goed kan uiten.

Denk ook aan eenvoudige veelvoorkomende situaties, zoals iemand die door een herseninfarct oid tijdelijk niet goed uit zijn woorden komt. Verdwaasd lijkt. Anders reageert dan voorheen.

Of alleen al dames die ongesteld of zwanger zijn en ineens heel vinnig en pinnig worden, of heel snel emotioneel of wat dan ook, door de veranderde hormonen. Of wat denk je van mensen die pijn hebben, die kunnen ook een stuk minder gezellig worden :(:)

Ik denk dat in veel gevallen van aftakeling op het einde van het leven, de ziel als het ware bevrijd wordt uit het lichaam wanneer dat lichaam achtergelaten wordt. En daarmee ook de begrenzingen van dat lichaam :(:)

Ik snap dat het heel zweverig klinkt. En dat het natuurlijk het meest voor de hand ligt dat wanneer de processen van de hersenen stoppen, het hele denkproces en alles stopt. Maar zit "de ziel" daar ook in...dat is nog wel een stukje dat openstaat voor discussie denk ik :) Er zijn toch wel wat veel vreemde verschijnselen die insinueren dat de ziel niet vastzit aan het stoffelijk lichaam.

Hoe bizar en ongrijpbaar dat ook klinkt :=

Die hersenen en gedachten zijn niet de ziel. Dat is de geest. Ziel, geest en lichaam zijn een systeem (wat we dan "mens" of "paard" noemen bij voorbeeld).

Overigens eens dat de ziel niet wezenlijk verandert bij aftakeling van het lichaam bij ouderdom. Het hoort er bij. Wel denk ik dat de ziel last kan krijgen van fysieke klachten als de ziel uit die gebeurtenissen (ziekte) niet de les kan destilleren of er niet mee om kan gaan. Stel dat je bij voorbeeld op jonge leeftijd verlamd raakt en je ziel geen manier vindt om toch nog een fijn leven te leiden en alleen maar blijft hangen in hoe die verlamming al je plannen dwarsboomt. Dan kan een residu van die frustratie in de ziel blijven en meereizen naar de volgende incarnatie. Het kan voor die volgende persoon, die niet van de gebeurtenis/het oorspronkelijke trauma op de hoogte is, heel verwarrend zijn waar de gevoelens en eventueel fysieke ongemak die uit dat residu voortkomen vandaan komen.
Dit op basis van de visie dat fysieke en geestelijke onbalans (oftewel ziekte) voortkomen vanuit een onbalans in de ziel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:57

IMANDRA schreef:
Zilfstar schreef:
Advokaatje v duivel spelend (heb artikel niet gelezen, ga even af op wat jij hier schrijft): hoe komt het dat in oude huizen diezelfde frequentie huist? Energie is trilling en trilling is frequentie… dus is er dan toch wellicht een energie aanwezig? De energie van een overgegane ziel? :D

In mijn optiek niet: als ik het me goed herinner komt die frequentie omdat deze huizen niet (meer) structureel goed zijn, waardoor ze gaan trillen. Dat zou dus ook een van de redenen kunnen zijn waarom hauntings en geesten veelal in oude gebouwen voorkomen, niet in nieuwe. Ook niet in álle oude gebouwen overigens.
Zoals musiqolog al aangeeft is het veelal een samenkomst van verschillende dingen: een oud gebouw (dus je 'verwacht' het ook sneller), donker, die trillingen... Bovendien zijn mensen heeeeeel goed in patronen herkennen.. ook al zijn die patronen er niet.

Er is ook eens een studie geweest die aantoonde dat mensen die erg goed zijn in patronen herkennen (beter dan gemiddeld) ook sneller beïnvloedbaar zijn in de zin van geloof / cults etcetera. De studie lijkt dus te beweren dat mensen sneller de patronen denken te zien die worden beweert door die geloven of cults.

Zilfstar schreef:
Juist omdat deze zaken als mediums etc als “paranormaal” en andere woorden worden beschreven (en mensen lezen paranormaal als “niet normaal”. Aka gek, raar, vreemd…) lopen mensen die dat dus kunnen in deze (westerse) wereld tegen muren etc op. Wat ik al eerder schreef: cold reading, dus lichaamstaal lezen, kan bij mensen wellicht toegepast worden (al kan ik dat totaal niet en toch kan ik zaken vertellen over diezelfde mens die ik totaal niet ken en wat i niet kan weten) bij dieren is cold reading onmogelijk. Waar een mens nog kan reageren op “ ik zie naam beginnend met een R” (alszijnde juist of onjuist) kan een paard dat echt niet. Want een R zegt hem niks… en toch kan ik vertellen waar het dier last van heeft, dat het hooi op vorige stal te arm was of stoffig (wat eigenaar dan beaamt) of dat het een een keer zo hard gevallen is en er nadien problemen zijn ontstaan. Dus ja.. darin ben ik zelf nog steeds erg nuchter, sta er ook van te kijken elke keer dat het klopt wat ik uit naam van dier of overledene vertel. En nee, ik kij daarbij niet naar de lichaamstaal van de mens die mij gevraagd heeft om de uitleg. Ik sta zelfs vaak met mijn rug richting eigenaar als ik met paard bezig ben.

Mwah, ik denk dat bij dieren goed kunnen gokken en context zien (ook al heb je dat zelf bewust niet door) echt heel veel kan uitmaken. Ik geloof best dat jij daarin gelooft en ik respecteer dat je dat doet, ik geloof er zelf alleen niet in.

Ik vond dit een mooi voorbeeld :D. Gebruikt voor advertising, maar het principe is hier ook toe te passen denk ik. Clues uit de context die je zelf niet bewust doorhebt kunnen veel uitmaken voor de dingen die je doet. Ik kan me zo voorstellen dat dit uit de context van het paard ook zou kunnen gelden. En als we er dan vanuit gaan dat jij nog veel beter bent dan deze mannen in het zien/verwerken van die clues?

[ Video ]

En begrijp me niet verkeerd: of het nu paranormaal is of niet, het is echt top dat je dit kan en je die paardeneigenaren hiermee kan helpen! Dat jij dus zo goed bent om die context clues te zien, is echt positief :j

Zilfstar schreef:
Het blijft een lastig gebied, zeker hier in het westen zeg maar. Ik heb gesprekken gehad met mensen uit andere culturen (mn native americans en mensen uit India) waar het veel normaler is. De zgn sjamanen en medicijnvrouwen/-mannen. Daar wordt deze “gave” geaccepteerd alszijnde onderdeel van wie jij bent en de rol die ja mag vervullen op deze planeet. En ook de ideeen over hiernamaals zijn daar heel anders. Hier is dat uit het christelijk geloof in een bepaalde vorm gekomen en bij andere culturen uit andere geloven. En is het mooi om de gelijkenissen erin te vinden. Uiteindelijk is dat hierNAmaals ook ons hierVOORmaals in mijn optiek dan.

Lastig is het zeker. Zeker omdat het vaak een best persoonlijk iets is, en over persoonlijke dingen discussieren is lastig en mond helaas vaak uit in ruzies.

Ayasha schreef:
Ja. :)
En je uitleg over de hersenen klopt ook nog maar eens gedeeltelijk. Als ze van 1 ding nog niet weten hoe het precies zit dan is het onze persoonlijkheid. Onze emotie-regulatie kan veranderen na hersenletsel wat invloed heeft op hoe mensen ons zien. Maar de persoonlijkheid zelf veranderd niet. Vrijwel iedereen met hersenletsel die ik ken heeft het ‘met twee in 2 lijf’ gevoel wanneer de emoties anders reageren dan we gewend zijn.

Op de rest ga ik niet eens reageren. Extremisme valt niet mee te discussiëren maar dat stukje over de hersenen ben ik toevallig ervaringsdeskundige in. :+ en ik weet met 200% zekerheid dat de wetenschap nog steeds niet heeft kunnen pinpointen wat ons ‘ons’ maakt. Welke hersendelen daar voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben via die scans wel wat andere dingen zien veranderen in de activiteit die eerder jouw argumentatie tegen spreekt. :+

Verbeter me als ik het fout heb hoor, maar er zijn toch juist ook hersenletsels geweest waardoor de persoonlijkheid van mensen compleet is veranderd? Heb het wel eens vaker gehoord en als ik erop google lijkt het ook geen zeldzaam iets te zijn na hersenletsel.

Dat de hersenen super ingewikkeld zijn ben ik met je eens, ik zie echter daar geen reden in om dan te geloven dat je persoonlijkheid/ziel iets paranormaals is tov iets wat door cellen en verbindingen in je hersenen wordt gevormd :D.

Inderdaad is de discussie lastig. Maar ik ben dan toch benieuwd… jij zegt dat ik dus conclusies trek, gok, werk vanuit context, etc. Maar waar haal ik dan die clues vandaan als ik het paard in kwestie puur in de stal hooi zie vreten? Dat is het enige wat ik zie. Paard in box staat hooi te vreten. Hij doet verder niks. Ik ken het paard niet, ik ken de eigenaar niet, hij staat in een hele gewone box. Heb het paard niet zien lopen, rijden etc. En toch weet ik dat het vroeger met de moeder voor de kar gelopen heeft. Ik hoor de hoeven klinken op het asfalt en de ketting rammelen van de wagen. En dat hij de draf het mooist vond… ik voel het verdriet van een verloren maatje, ik kan jou vertellen welke handhouding jij bij rijden gebruikt, hoe het paard zijn rug niet kan bollen omdat hij de lendenen niet goed eronder kan zetten (paard staat nog steeds stil in zijn box)… en deze zaken kloppen dan vervolgens dus met verleden wat eigenaar kent of hij jij zelf weet dat jij rijdt etc. waar haal ik dan die clues vandaan waar ik dan conclusies uit zou trekken?

Of nog mooier voorbeeld wellicht: ik doe ook foto readings. Krijg een foto van een mij onbekend paard waar alleen het hoofd op staat. En nog kan ik je zulke zaken vertellen als hierboven. En nee ik zoek niks op op internet.

Let wel dit is dus niet aanvallend bedoeld, kan in schrift soms harder over komen. Ik schets een beeld van hoe een reading bij mij gaat. En vraag me dan dus af hoe men dan tot de conclusie komt dat ik toch aan cold reading doe of conclusies trek uit contextuele zaken ipv dat ik wellicht dus toch, ook al geloof je er niet in maar even voor de discussie, paranormaal begaafd ben en dus inderdaad “praat” met het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:57

IMANDRA schreef:
Ayasha schreef:
IMANDRA: ik zit nu even op mijn mobiel dus moeilijker antwoorden: men zegt vaak dat de persoon veranderd maar in wezen veranderd het gedrag en de emoties in zulke gevallen. Ik ben zelf bv sneller emotioneel. Mijn nicht met hersenletsel was vooral in het begin veel meer uitgesproken dan voorheen maar in onze kern zijn we niet veranderd. Mijn nichtje is nog steeds de persoon die ik altijd gekend heb. Ze reageert iets sneller maar gedrag en persoonlijkheid zijn niet m hetzelfde. :) wie je bent veranderd niet. Hoe je je uit wel vaak.

Een simpel voorbeeld:
Stel dat jij boos wordt en je zegt of doet iets dat je niet zou zeggen in normale omstandigheden. Ben je nu een andere persoon?

Maar dan kom je eigenlijk in de discussie/vraag:
Wat is persoonlijkheid?

Jep. En daar is de wetenschap ook nog niet over uit. :D dus dan zitten we sowieso vast in anekdotes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:01

IMANDRA schreef:
Niet alles in de wetenschap is een vaststaand iets, maar als dingen goed onderzocht zijn kan je toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk stellen dat deze conclusies 'vast' staan. Hooguit worden ze later wat genuanceerd (bijv. de werking vanuit waar die conclusie is getrokken, maar het eindresultaat blijft hetzelfde).

Ik vind het grappig dat omdat wetenschap evolueert, mensen menen te impliceren dat het niet betrouwbaar/feitelijk/vaststaand zou zijn :D.

@fohadie: donker is slechts één van de elementen die er invloed op kan hebben. Er zijn er zo veel meer, vast veel meer dan ik zo weet te bedenken :D. En dan heb je ook nog zoiets als confirmation bias, en dat deze voorbeelden jou goed bij zijn gebleven omdat ze toevallig uitkwamen. Dromen die niet uit zijn gekomen blijven veel minder goed bij.

@Elisa: ik zeg niet 'altijd', ik zeg 'veelal', dwz, meestal zie je dat geesten/hauntings etc in oude huizen voorkomen. Soms ook in nieuwe, maar die hebben dan een andere oorzaak voor het trillen. Zie Ghost in the Machine / Tandy's ghost :D.

Dat weetje kan imo net zo goed (uiteindelijk) door wetenschap verklaard worden. Hormonen die achter blijven, of een psychologisch principe gezien je weet dat er een 'vreemd' orgaan in je lichaam zit. Overigens vind ik de ingezonden brief al wat onbetrouwbaar, gezien er wordt geschreven "Er zijn voorbeelden van mensen die hersendood werden verklaard en toch weer wakker werden.". Dat is niet zo. Hooguit is door de artsen niet goed omgegaan met het protocol om iemand hersendood te verklaren. Maar als je volgens een goed uitgevoerd protocol hersendood bent verklaard, wordt je daar niet meer uit wakker.

Daar zijn de meningen nav de laatste onderzoeken over verdeeld: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210802_92629053

Psychologisch principe klinkt een beetje hetzelfde als placebo..ook zo'n dooddoener die mensen graag gebruiken als ze ergens niet bij kunnen. Ik denk eerder aan celgeheugen.

Ik zag een tijdje terug een programma waarop ze een geest tastbaar hebben gemaakt, dmv bepaalde infrrood? licht was de energie in een repeterende beweging zichtbaar.

Ik denk zelf dat omdat de technologie steeds meer verbeterd en de onderzoeken daarom steeds beter worden dat ook dit soort zaken steeds meer gemeten gaat worden en we dit over 100/200 jaar gewoon weten allemaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:02

Elisa2 schreef:
Grappig weetje is trouwens dat mensen die een orgaan gedoneerd krijgen soms veranderen qua persoonlijkheid/ smaak en kennis met iets wat bij de donor hoort. https://www.nd.nl/opinie/opinie/616127/ ... aandonatie

Grappig dat dit (volgens hem dan) ook geldt voor gewone operaties?
Dat geeft die man zelf ook aan...
Hij is de enige die dit fenomeen heeft ontdekt en heeft meegemaakt.
Hij geloofde dat het hart je herinneringen opslaat en niet je hersenen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:02

pmarena schreef:
Ik denk dat bij coldreading achtige technieken er toch wel een heel groot verschil zit. Tussen algemeenheden "raden" of aanvoelen zeg maar, of extreem specifieke dingen benoemen die daadwerkelijk niet bekend kunnen zijn geworden op andere wijze. Als het laatste je overkomt dan zal dat wel wat overtuigender werken denk ik :)

Zo vind ik dus van die Tyler Henry reading wel heel frappant om te zien. Als kijker vraag ik me af of ik niet in de zeik genomen word, dat het team om hem heen toch uitzoekwerk heeft gedaan, misschien zelfs heeft afgeluisterd ofzo := Of dat mensen meewerken om een showtje te maken en dat het gespeeld is.

Maar als je 1 van de hoofdpersonen bent en 100% zeker weet dat dit niet zo is, dan is het wel bijzonder bizar natuurlijk hoe specifiek hij dingen benoemt en zichzelf ook afvraagt wat hij voor mafs door krijgt. Waarvan de personen regelmatig zelf ook aangeven dat ze er niks mee kunnen, maar dan zit er ergens in een andere kamer een moeder of tante ofzo die lijkbleek wegtrekt omdat die het wel exact kan plaatsen omdat die meer kennis heeft van 1 of 2 generaties terug :=

Zulke dingen zijn best wel interessant om te zien vind ik :)

Ik heb wel vaker als ik ergens kom voor een reading dat er een sceptisch persoon naast staat uit nieuwsgierigheid. het is soms best grappig als je die kunt overtuigen. Kon 1 keer aan die sceptische meekijker vertellen: ja jij dacht een geitenwollensokken figuur in jomanda jurk op sandalen te zien en dan kom ik in jeans, hoodie en met western laarzen aan binnen… ze trok wat witjes weg en de eigenaar piste ongeveer in broek v het lachen… want die beschrijving had ze LETTERLIJK een kwartier voor ik aan kwam tegen de eigenaar v het paard gezegd. :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:05

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Grappig weetje is trouwens dat mensen die een orgaan gedoneerd krijgen soms veranderen qua persoonlijkheid/ smaak en kennis met iets wat bij de donor hoort. https://www.nd.nl/opinie/opinie/616127/ ... aandonatie

Grappig dat dit (volgens hem dan) ook geldt voor gewone operaties?
Dat geeft die man zelf ook aan...
Hij is de enige die dit fenomeen heeft ontdekt en heeft meegemaakt.
Hij geloofde dat het hart je herinneringen opslaat en niet je hersenen.

Geloven er meer, Deepak Chopra..arts..heeft dit onderzocht en noemt dit celgeheugen wat in ieder orgaan zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:09

Ayasha schreef:
IMANDRA: ik zit nu even op mijn mobiel dus moeilijker antwoorden: men zegt vaak dat de persoon veranderd maar in wezen veranderd het gedrag en de emoties in zulke gevallen. Ik ben zelf bv sneller emotioneel. Mijn nicht met hersenletsel was vooral in het begin veel meer uitgesproken dan voorheen maar in onze kern zijn we niet veranderd. Mijn nichtje is nog steeds de persoon die ik altijd gekend heb. Ze reageert iets sneller maar gedrag en persoonlijkheid zijn niet m hetzelfde. :) wie je bent veranderd niet. Hoe je je uit wel vaak.

Een simpel voorbeeld:
Stel dat jij boos wordt en je zegt of doet iets dat je niet zou zeggen in normale omstandigheden. Ben je nu een andere persoon?

De verandering na letsel is vergelijkbaar met dat voorbeeld. :) ik ben emotioneler máár ik ‘voel/besef’ dat ook. Dat is dat ‘twee in 1’ gevoel. Ik herken dat die eerste reactie niet bij mijn persoonlijkheid past.
Ik zeg dat ook gewoon tegen mijn man: ‘geef me even mijn hersenen zijn overprikkeld.’
Dan weet hij dat ik even moeite heb met de ‘ontremde’ reactie die in me op komt te beheersen.

Dit vind ik heel herkenbaar bij vriendin met niet aangeboren hersenletsel en ook bij mijn vader.

Dat riep in het verleden bij mij de vraag op of bij mijn zwaar geestelijk gehandicapt zusje in het lichaam ook nog een ongeschonden geest of zoals jullie willen ziel zou zitten?
Inmiddels is aan haar nare leven een einde gekomen en dat was een grote opluchting voor ons allemaal. Haar leven was te zwaar voor haar. Dus met die vraag ben ik niet meer bezig. Voor mij blijft het wel een boeiende vraag, waar geen antwoord op zal komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:11

Elisa2 schreef:
Geloven er meer, Deepak Chopra..arts..heeft dit onderzocht en noemt dit celgeheugen wat in ieder orgaan zit.

Prima, dat is met geloven, je mag geloven wat je wilt (als je anderen er maar niet mee lastig valt).
Ik ben zeer gelovig opgevoed en blij ervan verlost te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:15

Hij heeft het ook nog onderzocht. :-)

Heel waardevol en imo waardevolle informatie voor de gehele geneeskunde. Keep a open mind. :-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:16

Lastig onderwerp (en mensen gaan toch weer lelijk doen, ondanks de vraag van de TS om dat niet te doen.. )

Ik geloof niet in geesten, ik geloof wel in energie en ik geloof dat je hersens veel meer kunnen dan je 'denkt'.. Ik geloof dat geestverschijningen gecreerd worden door de mensen die ze 'zien', 'horen' en 'voelen'.
Ik hoop dat je na de dood in een hogere dimensie terecht komt, maar niemand weet het zeker. Mensen die DMT of Aywaska doen hebben daar verhalen over..

Het is nu halloweenmaand, dus alle films over exorcisme komen ook weer voorbij, geloof ik ook niet in. Er is, voor zover ik heb kunnen vinden, nog nooit iemand meegenomen door een demon/geest.. Ik kom uit de tijd van satanic panic en dat glaasje draaien een leuke bezigheid was.. je werd er erg bang voor gemaakt, maar uiteindelijk is er nooit echt iets gebeurd (anders dan wat mensen dachten te horen / te zien)

HSP bestaat wel. Sommige mensen kunnen goed sfeer aanvoelen en sommige mensen hebben de voelspriet van een baksteen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:17

Elisa2 schreef:

Heel waardevol en imo waardevolle informatie voor de gehele geneeskunde. Keep a open mind. :-)

Waarom moet ik een "open mind" hebben, ik ken mensen met donor organen en ik ken iemand die na een zware operatie (geen donordingen) een mega veranderde mentaliteit heeft gekregen. Heeft zijn gezin verlaten omdat hij gelooft dat er een "echt" gezin op hem wacht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:18

pien_2010 schreef:
Dat riep in het verleden bij mij de vraag op of bij mijn zwaar geestelijk gehandicapt zusje in het lichaam ook nog een ongeschonden geest of zoals jullie willen ziel zou zitten?
Inmiddels is aan haar nare leven een einde gekomen en dat was een grote opluchting voor ons allemaal. Haar leven was te zwaar voor haar. Dus met die vraag ben ik niet meer bezig. Voor mij blijft het wel een boeiende vraag, waar geen antwoord op zal komen.

Ik denk niet dat een ziel gehandicapt kan zijn.

Het moet vreselijk zijn geweest voor je zusje om vermoedelijk weinig zelf te kunnen ondernemen of zich goed te kunnen uiten. En naar voor jou en andere familieleden om niet veel voor haar te kunnen doen. Wat een uitdaging om in zo'n leven en in zo'n gezin geboren te worden. Dapper zusje heb je.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:19

Ik vind het een lastige vraag. In eerste instantie ben ik geneigd te zeggen dat dood ook echt dood is en daarmee alles stopt. Aan de andere kant... een paar jaar geleden moest ik smiddags met de trailer op pad, iets wat ik vaker doe. Halverwege bedenk ik me ineens dat ik de verlichting en het breekkabeltje helemaal niet had aangesloten, hoe kon ik dit vergeten? Verder die dag echt een naar gevoel gehad in mijn lijf. Eenmaal thuis vroeg mijn man hoe het was gegaan, daarop antwoorde ik dat ik echt een heel raar gevoel heb die middag. Waarop hij zegt; het is toch niet de eerste keer dat je met de trailer op pad gaat?!. Ik had de hele dag een rottig gevoel in mijn lijf. Voor het avondeten gaat mijn telefoon af en belt mijn oom dat hij en zijn vrouw graag even langs komen. Heel bijzonder want hij belt mij namelijk zelden maar zij kwamen mij toen vertellen dat mijn vader die middag is overleden op zijn vakantie waar hij met mijn moeder was.
Later die avond staan mijn man en ik in de keuken want eten hoef ik niet meer dus we ruimen het aanrecht op en zo verschuift er een bord op het aanrecht. Ik vraag of mijn man het ook zag en hij had het ook gezien. Ik dacht serieus dat ik gek werd. Het bord stond al die tijd al op het aanrecht want mijn oom en tante kwamen precies op etenstijd langs en hebben we alles op het aanrecht laten staan. Ik heb nog gekeken of het er nat onder was of dat het ergens op lag maar kon niets vinden.
Zo raar. De dag erna halen we mijn moeder terug op van Schiphol en bij haar thuiskomst zetten we de radio aan in het huis van mijn ouders. Mijn ouders hadden altijd de radio aan. Maar er was niets, heel de radio was ontregeld en moest opnieuw ingesteld worden. Ik vind dit zulke toevalligheden dat ik nu niet meer weet wat ik moet geloven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:22

Cer schreef:
Ik hoop dat je na de dood in een hogere dimensie terecht komt, maar niemand weet het zeker. Mensen die DMT of Aywaska doen hebben daar verhalen over..

Ayahuasca? Of heb jij het nu over iets anders?

Cer schreef:
Het is nu halloweenmaand, dus alle films over exorcisme komen ook weer voorbij, geloof ik ook niet in. Er is, voor zover ik heb kunnen vinden, nog nooit iemand meegenomen door een demon/geest.. Ik kom uit de tijd van satanic panic en dat glaasje draaien een leuke bezigheid was.. je werd er erg bang voor gemaakt, maar uiteindelijk is er nooit echt iets gebeurd (anders dan wat mensen dachten te horen / te zien)

Nee daar geloof ik ook niet in. Ik denk niet dat een ziel zomaar in het algemeen komt spoken. In mijn ervaring heeft zo'n verschijning zelden kwaad in de zin. En zijn ze ook alleen zichtbaar of voelbaar voor degenen die ze kunnen helpen of die ze proberen te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:23

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom moet ik een "open mind" hebben, ik ken mensen met donor organen en ik ken iemand die na een zware operatie (geen donordingen) een mega veranderde mentaliteit heeft gekregen. Heeft zijn gezin verlaten omdat hij gelooft dat er een "echt" gezin op hem wacht.

Het lijkt mij nuttig als iedereen een open mind houdt. :)

Triest voor de persoon na de zware operatie dat die zo veranderd is, ik weet niet wat voor een operatie het was en heb wel verschillende ideeen over hoe zoiets kan ontstaan maar dit is niet relevant voor dit onderwerp.

Jouw ervaringen sluiten niet uit dat er ook mensen zijn met andere ervaringen en dat is prima. Dat zou imo gewoon naast elkaar moeten kunnen bestaan zonder oordeel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:29

Koper schreef:

zoals jij het schrijft zou het zomaar kunnen kloppen :D
ik denk niet dat er veel dezelfde middelen zijn die bijna hetzelfde heten maar toch anders zijn.
Ik had gewoon de fonetische versie :) (ik ken het alleen van horen zeggen, zelf nooit gedaan)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:30

Cer schreef:
Koper schreef:

zoals jij het schrijft zou het zomaar kunnen kloppen :D
ik denk niet dat er veel dezelfde middelen zijn die bijna hetzelfde heten maar toch anders zijn.
Ik had gewoon de fonetische versie :) (ik ken het alleen van horen zeggen, zelf nooit gedaan)

Ja je bedoelt dat spul uit Zuid-Amerika toch? Wat je alleen onder begeleiding van een goede sjamaan moet gebruiken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:32

Koper schreef:
Ja je bedoelt dat spul uit Zuid-Amerika toch? Wat je alleen onder begeleiding van een goede sjamaan moet gebruiken?

ja :j In nederland kan je dat ook doen lees ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:34

Cer schreef:
Koper schreef:

ja :j In nederland kan je dat ook doen lees ik

O dat wist ik niet. Ik ken wel iemand die het gebruikt, maar dat is onder begeleiding van iemand in Engeland (uiteraard daar op locatie).

Ik weet ook dat het behoorlijk mis kan gaan als de begeleiding niet goed is :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:35

Als iemand zegt "er is maar één waarheid en dat is die van de wetenschap" dan klinkt mij dat net zo rigide in de oren als "er is maar één weg, de weg van God".
Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving van alternatieve geneeswijzen, spiritueel denken, geloof in het hiernamaals. Lang ben ik daar volledig in mee gegaan, later ben ik mijn eigen mening gaan vormen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er iets is, na de dood. Net zo min als ik er van overtuigd ben dat er niet iets is. Maar dat er niets is, daar neig ik qua mening meer naar.
Ik heb een aantal dingen in mijn leven meegemaakt die bijzonder waren en voor mij onverklaarbaar. Let wel; voor mij onverklaarbaar. Dat wil dus niet zeggen dat ze onverklaarbaar zijn, maar ik kan, met mijn kennis dit niet verklaren.
Een mooi voorbeeld vind ik het volgende verhaal.
In het land van de twee-dimensionalers leeft men volgens de beginselen en begrippen van de wetenschap. Dat wat niet bewezen kan worden, bestaat niet.
Op een dag kwam er iemand uit het land van de drie-dimensionalers het land van de twee-dimensionalers binnenstappen. Enkele twee-dimensionalers zagen hem (deels uiteraard) en schrokken van hetgeen ze zagen; iemand die uit het niets verschijnt en weer in het niets verdwijnt. De twee-dimensionalers die het gezien hadden werden voor gek uitgemaakt. Het kon niet, het bestond niet, het was niet te bewijzen.

De moraal van dit verhaal; dat wat we niet kunnen bewijzen hoeft niet per-se niet te bestaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:36

Koper schreef:
O dat wist ik niet. Ik ken wel iemand die het gebruikt, maar dat is onder begeleiding van iemand in Engeland (uiteraard daar op locatie).
Ik weet ook dat het behoorlijk mis kan gaan als de begeleiding niet goed is :=

Ik weet niet wat 'behoorlijk misgaan' is?
Ik zag (en lees) dat je eerst moet overgeven, dus ik haak van te voren al af.. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:38

rien10 schreef:
Als iemand zegt "er is maar één waarheid en dat is die van de wetenschap" dan klinkt mij dat net zo rigide in de oren als "er is maar één weg, de weg van God".

Hier ben ik het helemaal mee eens. Daarom vind ik het ook jammer als mensen hun stelling zo rigide poneren. Het lijkt mij beter als je schrijft vanuit je eigen overtuiging zonder die overtuiging of mening als dé waarheid te presenteren.

Cer

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:46

nou ja wat denk wel zo is, is dat bepaalde dingen gewoon wetenschappelijk bewezen zijn. Als je daar dan tegeningaat met 'ja dat is gewoon mijn mening en dat moet je respecteren' dan klopt er toch ergens iets niet helemaal denk ik. Iets is zo, of is niet zo. Daar verandert een mening verder weinig aan.
Je kunt een mening ook niet als wetenschap deponeren. Het zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
maar goed, dit gaat off topic...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:47

rien10 schreef:
Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving van alternatieve geneeswijzen, spiritueel denken, geloof in het hiernamaals. Lang ben ik daar volledig in mee gegaan, later ben ik mijn eigen mening gaan vormen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er iets is, na de dood. Net zo min als ik er van overtuigd ben dat er niet iets is. Maar dat er niets is, daar neig ik qua mening meer naar.
Ik heb een aantal dingen in mijn leven meegemaakt die bijzonder waren en voor mij onverklaarbaar. Let wel; voor mij onverklaarbaar. Dat wil dus niet zeggen dat ze onverklaarbaar zijn, maar ik kan, met mijn kennis dit niet verklaren.
Een mooi voorbeeld vind ik het volgende verhaal.
In het land van de twee-dimensionalers leeft men volgens de beginselen en begrippen van de wetenschap. Dat wat niet bewezen kan worden, bestaat niet.
Op een dag kwam er iemand uit het land van de drie-dimensionalers het land van de twee-dimensionalers binnenstappen. Enkele twee-dimensionalers zagen hem (deels uiteraard) en schrokken van hetgeen ze zagen; iemand die uit het niets verschijnt en weer in het niets verdwijnt. De twee-dimensionalers die het gezien hadden werden voor gek uitgemaakt. Het kon niet, het bestond niet, het was niet te bewijzen.

De moraal van dit verhaal; dat wat we niet kunnen bewijzen hoeft niet per-se niet te bestaan.

Mooi verhaal, zo denk ik er ook over.

Ben er in ieder geval van overtuigd dat ik nog heel veel niet weet en wil daarom niet te snel oordelen in Wel of Niet.

Overigens over Ayahuasca, zag eens een documentaire over dit spul en DMT en het schijnen middelen te zijn waardoor trauma's opgelost kunnen worden. Dmv de geestverruimende eigenschappen waren deze in staat bepaalde blokkades e.d te doorbreken. (als ik het zo goed vertaal)
Ik denk dat de oude sjamanen heel veel wijze kennis hadden over dit soort zaken.