Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:42

DuoPenotti schreef:
Maar die norm maak je toch zelf? Of hoe zeg ik dat.
Ik voel nergens de drang om te drinken, niet toen ik 16 was, niet nu ik bijna 50 ben.
En nooit heb ik het gevoel dat het mij is opgelegd of dat het hoorde. Ken die rare uitspraken ook niet die ik hier lees.
Als ik een cola bestel zegt echt helemaal niemand, geen wijntje??

Oh die mensen heb je zeker wel hoor. Maar het zal er ook een beetje liggen aan het type persoon dat je bent. Ik word spraakzamer als ik alcohol op heb, dus dat zullen mensen dan wel graag zien ofzo :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:52

Nee, dat geldt voor mij ook hoor, Duopenotti.

Ik krijg die opmerkingen ook nooit. In die zeldzame momenten dat ik een wijntje drink, is dat absoluut omdat ik er trek in heb en niet omdat ik aan welke norm dan ook wil voldoen.

Toch zijn er wel veel mensen die die norm wel zo voelen en ik hoop toch dat die norm dan eens bijgesteld kan worden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:54

Ik heb nooit gedronken en drink ook niet. Heel af en toe laat ik me overhalen om een glas van iets zoets (anders vind ik het niet lekker) mee te drinken voor de "gezelligheid" en mijn vriend probeert nog steeds met regelmaat (na 7 jaar verkering) om mij een glaasje wijn mee te laten drinken bij het uit eten "want dat hoort erbij, maakt de beleving helemaal af" En heel soms, om hem blij te maken wil ik dan een glaasje drinken..
Maar voor mij hoeft het niet, het is niet lekker, ik hou niet van het gevoel dat het mij geeft (een vorm van controle verlies) en ik kan oprecht heel gezellig zijn en "lekker gek doen" zonder alcohol.

Ik merk inderdaad dat men het raar vindt of ernaar vraagt, maar ik heb er verder geen last van, het boeit me namelijk niet wat men ervan vindt en wat men ervan denkt dat ik niet drink. Vaak zijn ze het na 3 biertjes toch al vergeten dat ik "saai" ben en hebben we een hele gezellige tijd samen, en ik word nog steeds uitgenodigd om mee te gaan als ze uit gaan.
Dus blijkbaar ben ik gezellig genoeg om mee te gaan ondanks dat ik niet meezuip. :P

Mijn vriend vindt het ook wel handig omdat ik mooi de BOB kan zijn, dus eigenlijk heeft niemand er echt last van dat ik niet drink.

Ik zeg altijd maar, als de sfeer goed is hoef ik niet mee te zuipen om het gezellig te hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:56

Ik ben een paar jaar geleden gestopt toen ik merkte dat ik steeds zwaarder werd, en alcohol zijn gewoon heel veel lege calorieën. Daarnaast at ik ook altijd wat bij mijn wijntje of biertje. En ach, het is zonde om wat in de fles te laten zitten omdat de smaak snel achteruit gaat. Dus ik dronk al snel meer dan 2 glaasjes per dag. Ik ben echt van het ene op het andere moment gestopt. Dat ging goed vanaf het 1e moment. Ik heb het nooit gemist. Ik drink nu heel soms 0.0 bier, vooral in de zomer op warme dagen. Wijn lust ik niet meer. Ik heb nog nooit gemerkt dat mensen het vreemd of raar vinden. Ik ken meer mensen die nooit alcohol drinken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:07

Maar hoe krijgen jullie wijn naar binnen als je zo goed als niet drinkt, echt die lucht alleen al, soort van gifwolk wat je ruikt :') .. kan me niet voorstellen gewoon dat ik ooit daaraan al zou willen nippen...

En we hadden laatst een feest bij vrienden, en die duitsers die kunnen er wel wat van met zuipen, alle hemel wat gaat er een berg drank in mensen, afijn de dames hadden een eigen gemaakt drankje, leek op melk om te zien, de een na de ander haalde tassen vol op met dat spul erin... en ja dan komt natuurlijk de vraag, of ik ook wil, nee dank je, naah waarom niet? en toen zei mijn vriendin dat ik niet dronk... nooit... dat was een soort aanleiding tot echt heel vervelend gedrag, waarin ik door 5 aangeschoten vrouwen werd ondervraagt, uitgelachen enz enz..
Maakt wel dat ik pas voor een volgend feestje, hun "wat ben je ongezellig", maakte nu niet echt dat de drinkers wél zo gezellig waren...

Overigens als mensen wel vruchtensap lekker vinden, kan je wel van die smaakmakers voor water meenemen, die hebben ze tegenwoordig wel van allerlei soorten merken, die je gewoon in je zak kan meenemen..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:15

Ik heb het ook altijd een moeilijk concept gevonden omdat ik vanaf jongs af aan altijd al een middelvinger heb opgestoken tegen groepsdruk. Ik ben mezelf en doe waar ik me fijn bij voel. Resultaat was wel dat ik een makkelijk doelwit was voor pesten, maar dat zegt natuurlijk meer over de groep dan over mij.

Toch weet ik ook hoe we psychologisch enorme kuddedieren zijn en elkaar onbewust altijd proberen na te doen. Dus als iedereen aan tafel wijn besteld, is dat in je hoofd al snel de norm. Het is wat dat betreft ook niet gek dat het zo genormaliseerd is. Jammer is het wel, zeker voor iedereen die zegt het niet lekker te vinden of niet te willen drinken maar het dus wel om een bepaalde reden doet. Het hoeft namelijk echt niet, nooit.

Overigens heb ik dan weer een totaal ander voorbeeld, maar ik vind thee bijvoorbeeld niet echt lekker. Warm water met een banketstaaf smaakje. Er moet flink wat suiker bij wil ik het lekker vinden. Mijn moeder heeft dat altijd vreselijk gevonden want ze wilde zo graag gezellig een theetje met me drinken. Ik vond dat altijd onzin. Met een glas limonade was ik net zo gezellig toch? Nu ik erover nadenk was dat precies hetzelfde als wat hier geschetst wordt met een wijntje. Zou dat groepsgevoel van samen hetzelfde nuttigen dan zo ingebakken zitten dat dat positief wordt ervaren?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:22

Ik ben sedert mei helemaal gestopt met drinken en nog geen seconde spijt van gehad. Ik was ook een weekenddrinker, net als TS, maar op een bepaald moment er helemaal klaar mee.
Op de meeste plaatsen hebben ze lekkere alcoholvrije alternatieven, zodat je daar niet bij je vrienden die een biertje drinken, altijd met een watertje staat. :D
Iedereen weet ondertussen dat ik niet meer drink. Nooit rare reacties of vragen, iedereen respecteert het gewoon. En ik ben nog net even gek/gestoord/gezellig dan ik vroeger was. Wat ook goed eraan is, is dat je op een bepaald moment, vooraleer het feest ontaardt in een zatte bende, gewoon rustig naar huis kunt gaan voordat het genant wordt.
Ik ervaar geen druk om mij aan het drinken te zetten, maar misschien heb ik gewoon hele leuke vrienden :P
Wat heel goed kan helpen om te stoppen met drinken is het boek van Allen Carr: 'Nooit meer een kater'.
Ik heb dit boek gelezen en besloten om nooit meer een druppel alcohol aan te raken. Het boek leest ook lekker weg, en heeft mij beslist over de niet-alcoholische drempel geholpen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:25

DuoPenotti schreef:
Maar die norm maak je toch zelf? Of hoe zeg ik dat.
Ik voel nergens de drang om te drinken, niet toen ik 16 was, niet nu ik bijna 50 ben.
En nooit heb ik het gevoel dat het mij is opgelegd of dat het hoorde. Ken die rare uitspraken ook niet die ik hier lees.
Als ik een cola bestel zegt echt helemaal niemand, geen wijntje??

Mijn vriend drinkt dus niet en ook nooit gedaan.. Hij zegt wel eens dat er al heel wat weddenschappen op zijn gezet :') Als hij eens met een biertje in zijn handen staat (uit de gein of om hem voor iemand vast te houden) gaan er ook meteen foto's van in de rondte :+ Maar door zijn komaf, werk en hobby's geloofde ik eerst ook niet dat hij écht niet dronk als ik eerlijk ben :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:26

Idd dat. Lekker op tijd weg. Al maakt dat voor mij niet zoveel meer uit. Ik kan nu na een feestje ook het gevoel hebben dat ik een kater heb zonder gedronken te hebben. Een van de voordelen van ouder worden :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:29

Sheran schreef:
Ik vind het toch wel 'heftig' (tussen haakjes, ik wist even geen beter woord) om te lezen dat sommige mensen toch het gevoel hebben te 'moeten' drinken. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik zou ook vraagtekens zetten bij het gezelschap waar ik me dan in bevind.

Toch plaats je dit zelf in je vorige post ook:

Citaat:
Ik heb mezelf wel aangeleerd dat ik iig 1 wijntje moet kunnen drinken bij speciale gelegenheden. Bij kerst ofzo. Of toen ik in een Frans kasteel werkte en werd uitgenodigd voor een diner bij de graaf en de gravin. Op dat soort momenten kun je toch eigenlijk geen nee zeggen .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:33

SusanH schreef:
Idd dat. Lekker op tijd weg. Al maakt dat voor mij niet zoveel meer uit. Ik kan nu na een feestje ook het gevoel hebben dat ik een kater heb zonder gedronken te hebben. Een van de voordelen van ouder worden :')

ja echt he
Als het laat is geworden heb ik in de ochtend een gevoel van een kater.
En mijn vriend die wel (met mate) heeft gedronken huppelt vrolijk rond.

@kimmie261
Daar zette ik dus geen voet meer over de drempel.
Mensen die je zo behandelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:36

Ik krijg gerust de vraag of ik zeker weet dat ik geen borrel/wijn/noem maar op hoef wanneer de rest wel alcohol drinkt.
Maar als ik aangeef niet te hoeven wordt dat gerespecteerd en krijg ik gewoon waar ik om vroeg.
De allereerste keren werd er wel even doorgevraagd, maar niet op een vervelende manier ofzo.

Maar ze weten ook dat als ze blowen oid ik niet meedoe, hoewel ik wel nieuwsgierig ben soms durf ik het niet aan (angstaanvallen etc die mogelijk versterkt worden) en ook daar wordt gewoon heel begripvol op gereageerd.

Het grappige is dat de rest ook steeds minder is gaan drinken inmiddels, ipv de hele avond te zuipen is het teruggebracht naar ongeveer 3 drankjes op de hele avond en verder thee/koffie/frisdrank/sap etc.
Eentje is zelfs zowat helemaal gestopt, die drinkt met de jaarwisseling enkel een glas wijn/champagne en verder af en toe een biertje.
Maar die merkte ook dat die er steeds meer afhankelijk van werd en dat 1 biertje in de avond uiteindelijk meer biertjes werden en 'moesten'.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:49

Ik heb nog nooit een glas alcohol op. Heb nooit de behoefte gehad (geen uitgaanstype bijv) en van wat ik geproefd of geroken heb, vind ik het echt niet lekker.

Wel krijg ik soms wat alcohol binnen met de tiramisu of een ander dessert, maar dan is de context heel anders en is het alleen een accent. Ik heb een keer geproefd van tonic + bergamot likeur + ijsblokjes en dat vond ik best prima eigenlijk. Na een paar slokken was ik er overigens wel klaar mee dus ook cocktails zal voor mij geen gewoonte worden denk ik zo.

In mijn omgeving vindt niemand het gek of raar dat ik niet drink. Ik krijg af en toe de vraag waarom, maar als ik dan zeg van ik voel de behoefte niet zo, word ik niet gek aangekeken en vinden ze dat gewoon prima. Als er met een groepje bier wordt gehaald dan vraagt niemand of ik ook wil en ik hoef niet mee te betalen (super fijn en attent). Er wordt wel eens gevraagd of ik zin heb om te proeven en soms doe ik dat wel en soms niet. Nooit voel ik de zogenaamde peer pressure om te drinken :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:51

Goof schreef:
Sheran schreef:
Ik vind het toch wel 'heftig' (tussen haakjes, ik wist even geen beter woord) om te lezen dat sommige mensen toch het gevoel hebben te 'moeten' drinken. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik zou ook vraagtekens zetten bij het gezelschap waar ik me dan in bevind.

Toch plaats je dit zelf in je vorige post ook:

Citaat:
Ik heb mezelf wel aangeleerd dat ik iig 1 wijntje moet kunnen drinken bij speciale gelegenheden. Bij kerst ofzo. Of toen ik in een Frans kasteel werkte en werd uitgenodigd voor een diner bij de graaf en de gravin. Op dat soort momenten kun je toch eigenlijk geen nee zeggen .

Haha, you got me :D . Dat zijn echter mijn vrienden niet, dat is werk :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:01

Ik ga zo even lezen wat anderen allemaal hebben gezegd.. Ik heb zelf een licht drank probleem gehad na een auto ongeluk in 2019. Niet dramatisch, maar wel dusdanig dat ik het zelf te veel vond worden (zeker elke dag minsters 1 glas, ook door de weeks). Toen een heel poos door de weeks een enkele keer, weekenden altijd nog wel..
Was acceptabel voor mezelf.
Uiteindelijk tijdens een feest afgelopen augustus zo los gegaan met de bijbehorende gevolgen (wil ik in pb wel delen, niet openbaar hier), dat ik nu al mega ziek word van de gedachten aan alcohol. Sindsdien dus ook 'cold turkey' geen alcohol gehad. Vind dit eigenlijk wel heel prettig en ik hoop dat ik dit vast kan houden. Ik heb alleen geen feestjes meer gehad na augustus, dus vraag me af hoe het me dan af gaat... :')

KellyR

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:08

Grappig om te lezen dat het ineens een heel ding lijkt te worden.

Ik ben vrij laat begonnen met drinken, toen mocht het nog met 16. Maar geloof dat ik met 19 pas begonnen ben. Had die behoefte niet.

Vooral tijdens het studeren veel drank genuttigd :o

En op een gegeven moment was mijn lichaam er klaar mee.
Sindsdien krijg ik migraine aanvallen en/of buikloop. Dan heb ik niet over de volgende dag, maar over het aankomende uur na het nuttigen van de drank.
Ik drink dus al een paar jaar nagenoeg niet. Heel soms neem ik een paar slokjes maar merk dan vaak meteen al dat mijn hoofd het niet trekt.
En heeeeul soms gaat het wel goed en dan vind ik het nog steeds leuk om een beetje zat te worden - maar goed, we hebben het dan over 1, misschien 2x per jaar.

Het enige vervelende vind ik nog steeds dat je raar aangekeken wordt als je keer op keer drank afwijst. Soms zelfs met vragende blikken "ben je zwanger?". Toch de drang om dan uit te leggen waarom je niet drinkt, maar waarom in hemelsnaam, iedereen zijn eigen keuze.
Voelt bijna net zo als uitleggen waar je (nog) geen kinderwens hebt. Laat iedereen lekker met rust _O-

Nog meer mensen die hier tegen aan lopen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:24

Nee, mij wordt echt nooit gevraagd waarom ik iets zonder alcohol bestel.
Echt helemaal nooit, niet op het werk, niet bij vrienden, niet bij andere 'sociale' gelegenheden.
En dus hoef ik het ook niet toe te lichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:27

Nee heb het ook nooit toe hoeven lichten.
De niet kinderen vraag wel, maar niet de niet alcohol.

En ik maar denken dat de Brabo's zuipers zijn. Nu blijkbaar best geaccepteerd als je er niet aan mee doet :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:28

De eerste keer dat ik dronk, 16 en in de disco op de camping was ook meteen de laatste keer. Na zes glazen bier tussen twee man in naar de tent van m’n ouders gesleept en de volgende ochtend gruwelijk slecht. Zag er de lol niet van in dus nooit weer gedronken behalve een keer een half glas rode wijn, weer koppijn. Nee laat maar. Nooit verder problemen met opmerkingen oid gehad, ik Bob altijd dus handig.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:40

Ik overweeg het soms. Vanuit de industrie waarin ik werk is overmatig alcohol- en drugsgebruik "de norm" en is er eigenlijk altijd wel een feestje. Daarin blijft het niet bij drie of vier wijntjes maar eerder Mensen die comazuipen en zichzelf weer "wakker" snuiven. Uitjes van drie dagen waarbij veel mensen gewoon permanent onder de invloed zijn.

Ik kon vroeger nooit zoveel drinken (echt goed naar de paasei na drie bier) maar merk door een tijdje meedraaien in deze wereld dat die capaciteit flink is toegenomen en schrik daar soms van. Dat kan niet goed zijn en dat blijkt ook: na de keren dat ik nog meedoe met twee avondjes feesten ben ik gelijk ziek. Verkouden, ellendig; weerstand naar de knoppen. Steeds vaker denk ik: is dat 't waard?

Kortgezegd: nee. Liever dat ik nog wat aan m'n weekend heb dan vrijdagavond plezier en vervolgens alleen maar ellende. Drugs heb ik overigens nooit gedaan. Ik merk het vaker overigens dat leeftijdsgenoten een avond alcoholvrij gaan wat ik een hele positieve ontwikkeling vindt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:12

Soepblik schreef:
Ik overweeg het soms. Vanuit de industrie waarin ik werk is overmatig alcohol- en drugsgebruik "de norm" en is er eigenlijk altijd wel een feestje. Daarin blijft het niet bij drie of vier wijntjes maar eerder Mensen die comazuipen en zichzelf weer "wakker" snuiven. Uitjes van drie dagen waarbij veel mensen gewoon permanent onder de invloed zijn.

Ik kon vroeger nooit zoveel drinken (echt goed naar de paasei na drie bier) maar merk door een tijdje meedraaien in deze wereld dat die capaciteit flink is toegenomen en schrik daar soms van. Dat kan niet goed zijn en dat blijkt ook: na de keren dat ik nog meedoe met twee avondjes feesten ben ik gelijk ziek. Verkouden, ellendig; weerstand naar de knoppen. Steeds vaker denk ik: is dat 't waard?

Kortgezegd: nee. Liever dat ik nog wat aan m'n weekend heb dan vrijdagavond plezier en vervolgens alleen maar ellende. Drugs heb ik overigens nooit gedaan. Ik merk het vaker overigens dat leeftijdsgenoten een avond alcoholvrij gaan wat ik een hele positieve ontwikkeling vindt.

Ik ben dan wel benieuwd over welke industrie jij het hebt :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:17

Ik heb het tot nu toe ook nooit toe hoeven lichten. Ik had eigenlijk wel af en toe de vraag verwacht of ik zwanger ben. Maar ook niet.

Ik drink vaak 0,0 bier waarbij de Texelse Skuumkoppe nu mijn favoriet is.
Daarnaast bestel ik vaak Rivella, een Mocktail, alcoholvrije bubbels, ginger beer, ginger ale of water.
Na het eten vaak een gember thee.
Heb ook wel regelmatig alcoholvrije wijn besteld maar die was maar sporadisch lekker.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 13:30

Soepblik schreef:

Ook marketing (agency)? :=

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:33

Ik ben niet gestopt, maar wel erg verminderd. Van meermaals per week een wijntje, biertje of gin tonic (en in het weekend vaak teveel) naar ongeveer één keer per week een glas of twee. De Try Dry app geïnstalleerd en mijn doel dit jaar was minimaal 300 alcoholvrije dagen en die ga ik zeker halen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:34

Ik drink eigenlijk nooit
Met kerst wel een glaasje met mijn schoonfamilie. Maar ik doe wel eens een advocaatje met slagroom. Ook niet gezond maar wel lekker en dat moet gewoon kunnen vind ik.