Zorgverzekering 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baloedebeer

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:41

Zorgtoeslag maximaal in 2024 127 euro per maand, eerste bekende premie is 149 euro. Dus de minima hebben een zorgverzekering van 22 euro vind ik toch best schappelijk..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:42

Als je gezond bent, kan je nog het risico nemen om je eigen risico omhoog te zetten. Iemand die chronisch ziek is, kan dat niet.
Ik heb ook geen recht op zorgtoeslag. Ben volgende maand een jaar ziek thuis en ga naar 70% van mn loon.
Misschien dat ik dan net op de rand zit van zorgtoeslag maar dat is dan 25 euro per maand ofzo?
Alsof dat wat uithaalt op over de 200 euro per maand…
Het is niet dat mijn vaste lasten ook ineens 30% minder worden dus moet toch ergens op bezuinigen.
En nee ik had niet de luxe van loonsverhoging de laatste tijd. Precies 0,0% erbij.

Durf ook niet te kiezen voor alleen een basisverzekering omdat ik veel gebruik maak van de zorg.
Per maand vaak meer dan eigen risico plus jaarpremie van de verzekering en dan is dat een maand zonder opnames. Gewoon de dagelijkse zorg, fysio, medicatie en thuiszorg.
Maar dat is ook niet iets waar je voor kiest.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:44

Baloedebeer schreef:
Zorgtoeslag maximaal in 2024 127 euro per maand, eerste bekende premie is 149 euro. Dus de minima hebben een zorgverzekering van 22 euro vind ik toch best schappelijk..

Dan heb je alleen de basis he dus geen fysio of tandarts.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:01

Ik heb dus ook geen tandarts verzekering omdat ik die niet kan betalen maar helaas wel probleem gebit. Geen Fysio meer dan de basis biedt en niet meer want niet te betalen en helaas mijn chronische probleem is uit het onbeperkt pakket gekiept dus moet ik het meest zonder fysio doen want geen geld voor de niet vergoede behandeling dus meer pijn en bewegingsbeperking dus meer pijn stillers nodig dus duurder uit uiteindelijk.

Als mijn sterkte weer eens niet leverbaar is moet ik naar meer in een lagere dosering en die wordt niet vergoed dus kost het me weer extra geld

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:03

chanicha schreef:
Baloedebeer schreef:

Is voor jan modaal ook al 2 jaar onbetaalbaar…

Ik snap ooit niet waarom wij hier alles maar zo pikken, in frankrijk hadden ze al lang met zijn alle de vestjes weer aangetrokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:01

Ik las wat over de zg Gemoedsbezwaarden die geen premie betalen/Zorgverzekering hebben.
Zij betalen via de Belastingdienst alsnog hun premies.
Verder wordt de scheiding arm/rijk steeds duidelijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:07

Niet helemaal.
Ze betalen een "belasting" aan het CAK. Die plaatst dit in hun eigen potje. Alle zorgkosten die je maakt betaal je zelf en kun je declareren bij het CAK, die het aan je terugbetaald, tot maximaal het bedrag in je potje (en dat potje bestaat uit alle belasting betaald door het hele gezin)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:46

chanicha schreef:
Baloedebeer schreef:

Het is een verschil van 127 euro voor volle pond betalers vs minima... Dat is dik 1500 euro op jaarbasis.

Ik betaal volle pond, maar ik bereken wel wat ik wel en niet in het pakket heb zitten. Fysio is er ook al lang uit. Want dat kan gewoon niet uit voor de keren dat ik heen ga. Ik ga in het einde van het jaar alles goed doorrekenen wat wel en niet voordeliger is. Bril/Lenzen heb ik bijvoorbeeld ook niet in mijn pakket, dat is een sigaar uit eigen doos en dan spaar ik liever zelf voor wanneer ik het echt nodig heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:00

Behalve dat jij dus kán kiezen om iets zelf te betalen. Minima kunnen kiezen om basis te verzekeren en dus geen extra zorg, want is niet te betalen, of een verzekering via gemeente die hier op 200 euro neerkomt en alsnog zorg mijden voor het deel wat er niet of niet volledig vergoed wordt.

Echt, de mensen die denken dat het fijn is om thuis te zitten en weinig geld te hebben, er zijn genoeg mensen die met alle liefde met je ruilen hoor :+ die arme sloebers, echt waarom...

Toen ik geen recht had op toeslagen was er vele malen meer ruimte. Natuurlijk moet je kijken wat je wel en niet kan betalen, maar echt dat is veel beter.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:05

Ja, ik heb de luxe om te kiezen. Maar het was ook meer als verduidelijking hoeveel geld iemand die geen toeslagen krijgt uitgeeft voor iets waarvan geen gebruik gemaakt wordt. Ja, ik ben blij dat ik gezond ben en het kan betalen. Tegelijkertijd vind ik het zonde van mijn geld. Also: Doordat ik mijn kosten betaal gaat dat geld in het potje waar anderen gebruik van kunnen maken. Is helemaal prima, (nog een) steen bijdragen aan de maatschappij.

Also: Ik zeg nergens 'oh wat fijn dat mensen die thuis zitten en weinig geld hebben problemen hebben door...' Even geen woorden in de mond leggen he ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:14

Ik schrijf nergens dat jij dat zegt. Dat slaat op andere reactie die hier langskomt. Daarom staat het in een nieuwe alinea. Dus ik leg nergens woorden in jouw mond, maar had het duidelijker moeten maken. Vond het alleen een bizarre reactie van diegene, dus iets geïrriteerd. Sorry, niet naar jou dus.

Maar ik snap dat het veel geld is als je er geen gebruik van maakt of amper. Ik vind het weer vervelend dat ik 'gestraft' word, omdat ik ziek ben, maar dat is op veel meer vlakken als alleen zorgverzekering. Of eerder juist de instanties eromheen, de zorgverzekering is voor mij juist weer fijn.
Voor degene die geen zorg nodig hebben zou zelf betalen bijna fijner zijn, voor degene die het wel nodig hebben scheelt die verzekering weer enorm. Hoewel met deze stijgingen het ook weer anders wordt langzaam.

Het bericht dat de hele toeslagen en alles eromheen op de schop moet was ik het ook mee eens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:26

Baloedebeer schreef:
chanicha schreef:

Is voor jan modaal ook al 2 jaar onbetaalbaar…

Ik snap ooit niet waarom wij hier alles maar zo pikken, in frankrijk hadden ze al lang met zijn alle de vestjes weer aangetrokken..

In Frankrijk zijn ze met een bijstandsuitkering (revenu de solidarité active) wel direct gratis uitgebreid verzekerd, maar met 455 euro per maand voor een alleenstaande ben je in Nederland beter af.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:40

Ik betaal nu al €196. Kwam vorig jaar ff €15 per maand bij! En nu wéér minimaal €10 per maand erbij en zorgtoeslag gaat fiks omlaag naar €127. Ik mag dus dadelijk naast de zorgtoeslag nog bijna €100 zelf bijleggen. Dus niet maar €22.....

VGZ gemeentepakket. Dit jaar tot nu toe weinig/ geen zorg nodig gehad, maar in het verleden was ik behoorlijk brokkenpiloot dus dat ik al jaren gezond ben, geeft een beetje het gevoel van "kan niet lang meer goed blijven gaan"

Ik weet wél dat het voor minima steeds lastiger rond komen wordt en dat als je nog een beetje leuke dingen wil kunnen doen, dat je steeds minder makkelijk wat kan sparen om dus af en toe nog een dagje weg te kunnen/ op vakantie te gaan.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:10

mvdende schreef:
Ik betaal nu al €196. Kwam vorig jaar ff €15 per maand bij! En nu wéér minimaal €10 per maand erbij en zorgtoeslag gaat fiks omlaag naar €127. Ik mag dus dadelijk naast de zorgtoeslag nog bijna €100 zelf bijleggen. Dus niet maar €22.....

VGZ gemeentepakket. Dit jaar tot nu toe weinig/ geen zorg nodig gehad, maar in het verleden was ik behoorlijk brokkenpiloot dus dat ik al jaren gezond ben, geeft een beetje het gevoel van "kan niet lang meer goed blijven gaan"

Ik weet wél dat het voor minima steeds lastiger rond komen wordt en dat als je nog een beetje leuke dingen wil kunnen doen, dat je steeds minder makkelijk wat kan sparen om dus af en toe nog een dagje weg te kunnen/ op vakantie te gaan.

Dat geldt absoluut niet alleen voor de minima. De groep die buiten alle toeslagen valt moet het allemaal uit eigen zak ophoesten en ik kan die inflatie niet doorberekenen richting mijn werkgever hoor, wat alle instanties wel richting mij doen. Ik heb net zo goed te maken met sterk verminderde koopkracht, niet alleen de minima.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:26

Voor de lagere inkomens is de inflatie vreselijk, maar voor veel midden inkomens is het echt niet beter. De maandelijkse vaste lasten zijn gemiddeld hoger in deze groep en die stijgen ook nog eens heel erg hard. Het inkomen stijgt niet zo hard mee. Uiteindelijk kan je onderaan de streep dan ook gewoon niet meer uitkomen, terwijl je geen recht hebt op toeslagen e.d.

'Even' je huis verkopen en goedkoper gaan wonen is natuurlijk ook niet zo eenvoudig in deze tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:47

Het is voor iedereen ruk, behalve voor de echt rijkere medemens die het salaris heeft van een minister. ;-)

Veel arme sloebers zijn chronisch ziek..want chronisch ziek betekent in veel gevallen een hele of gedeeltelijke bijstandsuitkering tegenwoordig van e1250,-.
Daar komen ook al vaak hele hoge zorgkosten bij..niet te betalen meer. Mensen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben om hun ziekte te managen en gaan alleen maar zieker worden uiteindelijk daardoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:49

VuurVleugels schreef:
purny schreef:
Ze mogen van mij wel eens aan de premies van de arbeidsmigranten gaan sleutelen...
Want waarom mogen mensen die vrijwillig hier in NL arbeid komen verrichten minder neerleggen dan wij?

https://www.werkpluszorg.nl/blogs/wat-kost-een-nederlandse-zorgverzekering-voor-arbeidsmigranten/

Als ik dus ga rekenen kom ik uit op een premie van 122 euro per maand zonder verplicht eigen risico..

En daarom betalen wij ons scheel

Ooit bij stilgestaan dat ze hier komen omdát het gunstig is om hier te komen? Als dat minder gunstig wordt komen er vanzelf ook minder migranten, en ik weet niet of jij zin hebt om zelf je komkommertjes te gaan plukken in de kassen maar mij maak je er niet gelukkig mee.

Lijkt mij een prima werkgelegenheid voor mensen met een bijstandsuitkering die niet ziek zijn. :)

Maar goed, het probleem is complex om of de een of de ander de schuld te geven. Er zijn meerdere factoren die deze hoge zorgkosten in stand houden.

Normale prijzen voor medicatie zou ook al een heleboel kunnen schelen..in India zorgen ze zo dat medicatie betaalbaar blijft voor hun eigen inwoners.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:55

Ongebruikte medicatie die gewoon nog goed is doorgeven aan een ander ipv standaard weggooien zou ook veel schelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:05

"Normale prijzen voor medicatie zou ook al een heleboel kunnen schelen..in India zorgen ze zo dat medicatie betaalbaar blijft voor hun eigen inwoners."
In India wonen iets meer mensen dan in Nederland.
De Nederlandse Zorgverzekeraar hebben al zo vaak de kostprijs naar beneden willen halen dat het voor de makers niet meer loont om met Nederland overeenkomsten te sluiten mbt farmacie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:20

Morganlefay schreef:
Ik las wat over de zg Gemoedsbezwaarden die geen premie betalen/Zorgverzekering hebben.
Zij betalen via de Belastingdienst alsnog hun premies.
Verder wordt de scheiding arm/rijk steeds duidelijker.

Nee, zie hieronder.

secricible schreef:
Niet helemaal.
Ze betalen een "belasting" aan het CAK. Die plaatst dit in hun eigen potje. Alle zorgkosten die je maakt betaal je zelf en kun je declareren bij het CAK, die het aan je terugbetaald, tot maximaal het bedrag in je potje (en dat potje bestaat uit alle belasting betaald door het hele gezin)

Hier gaat het om een groep mensen die zogenaamd autonoom willen leven, wel uitkeringen willen, maar denken alles middels giften via de belastingdienst terugvragen %)
Die kunnen idd het formulier "gemoedsbezwaarden indienen", maar moeten dan zoals secrible zegt wel zelf een potje met geld vullen waaruit ze hun gemaakte ziektekosten kunnen betalen.
Zie dat maar als een spaarpot, van waar uit je ziektekosten kunt betalen tot je centen op zijn.

Daarnaast is het zo, als ze dit formulier invullen, dat ze verder geen enkele andere verzekering meer mogen afsluiten of betalen.
Dus geen autoverzekering, inboedel, noem het maar op.
Je zult met zo iemand maar in het verkeer schade aan je auto hebben #)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:28

De schade aan je auto krijg je dan vergoed door het waarborgfonds waar die mensen wel aan moeten betalen. Alleen is het wel hopen dat je vooral geen medische kosten hebt.
De gelovigen zamelen met elkaar wel wat geld in. 20.000 euro heeft niemand zomaar:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:08

Morganlefay schreef:
"Normale prijzen voor medicatie zou ook al een heleboel kunnen schelen..in India zorgen ze zo dat medicatie betaalbaar blijft voor hun eigen inwoners."
In India wonen iets meer mensen dan in Nederland.
De Nederlandse Zorgverzekeraar hebben al zo vaak de kostprijs naar beneden willen halen dat het voor de makers niet meer loont om met Nederland overeenkomsten te sluiten mbt farmacie.

https://nos.nl/artikel/2220853-betaalba ... -india-wel

Zit toch iets anders in elkaar.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:35

Met zijn allen betalen we premie voor de nieuwkomers

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:42

OleJon schreef:
Met zijn allen betalen we premie voor de nieuwkomers

Want die zijn allemaal 65+?
Aangezien de overgrote meerderheid van zorgkosten naar de ouderenzorg gaat.

Sansevieria waar doel jij op? Want gemoedsbezwaarden kunnen ook geen aanspraak maken op uitkeringen en toeslagen volgens mij.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:53

Ach hou toch op met alles op de nieuwkomers af te schuiven. Zoals Secricible zegt, de meeste zorg gaat naar ouderen.

En verder spreek ik je wel als jij vlucht uit een gewelddadige oorlog waar er elk moment een bom op jou of je kind kan vallen.