Lichaam ontzuren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:52

Iberogast is niet bewezen effectief, als ze nu eens een microbioom onderzoek zouden gaan doen bij PDS dan kunnen ze pas probiotica op maat voorschrijven die effectief is. Nu doen de meeste mensen maar wat qua probiotica en hebben geen benul van wat ze nu daadwerkelijk nodig hebben en of wat ze gebruiken het niet erger maakt.

Misschien offtopic, maar ik ben ook voor nuance maar ook vooral voor gedegen onderzoek en dat mist er vaak. Hoe vaak mensen wel niet onterecht het stempeltje PDS krijgen..een prullenbakdiagnose.

Verder eens wbt kruiden dat deze niet altijd onschuldig zijn en dat het belangrijk is om te weten wat je doet/ gebruikt en dit op elkaar af te stemmen. Ook belangrijk om te weten dat veel medicatie vitaminetekorten kan geven, dat wordt ook nog vaak onderschat. Of dat langdurig maagzuurremmers zorgen voor een vermindere opname van vitaminen en mineralen en B12.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:55

Veel van de eerste geneesmiddelen komen uit de natuur. Een hoop van de latere ook, trouwens.
Er zijn nog steeds scouting expedities, geleid door farmaceutische bedrijven, in het Amazone gebied om lokale kennis van kruiden te vergaren en die kruiden te analyseren op wat er aan mogelijk werkzame stoffen in zit.

Grote manco van kruiden is nl dat de dosering varieert, en dat kan (neem inderdaad digoxine/vingerhoedskruid maar, maar ook colchicine/herfsttijloos en zo zijn er nog veel meer) dodelijk aflopen als je het kruid gebruikt, maar verrekte handig als je hartfalen of jicht hebt (in deze voorbeelden)

Aspirine is zo'n mooi vroeg voorbeeld. Waar wilgenbast nog steeds alternatief gebruikt wordt, met soms maagbloedingen als resultaat, omdat salicylzuur (het spul uit de wilg) een veel slechter bijwerkingenprofiel heeft dan acetylsalicylzuur (aspirine, waar Bayer een acetyl-groep aan de salicylzuur heeft geplakt zodat die bloedingen minder vaak optreden), is het 'chemische' aspirine een stuk veiliger.

Ranitidine (tegen maagzweren, nu we het er toch over hebben) is een mooi relatief laat voorbeeld van uit de natuur gehaald geneesmiddel dat miljoenen maagoperaties heeft voorkomen.

Taxol (uit de taxus) is een nog later voorbeeld waar veel kankerpatienten baat bij hebben. Maar ik mag hopen dat niemand uit alternatieve hoek denkt dat op een paar blaadjes taxus kauwen een goed idee is :+

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:11

... tot 1979 (oma vertelt) moesten apothekers in spe zegge en schijve één tentamen doen over genezende planten.
Daarna is dit tentamen afgeschaft.
In de artsen opleiding kwam dit tentamen in mijn tijd al niet meer voor.

Uiteraard wil ik graag een goed onderbouwd advies van een professional - maar artsen en apothekers vraag ik gewoon niets over kruiden want daar zijn ze niet in opgeleid.
"Ieder zijn vak."

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:16

Hamvraag is dan natuurlijk: krijgen die 'kruidenexperts' wél tentamens geneeskunde? Want als je alles van kruiden weet maar niets van pathologie schiet het ook niet op :))

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:26

Het is sowieso belangrijk om van alles iets te weten denk ik, zo ook bijv. de werking van voeding op medicatie. Grapefruit wat een bepaald enzym in de lever blokkeert waardoor bepaalde medicatie niet goed meer wordt afgebroken bijvoorbeeld.

Ibbel, als ze in de alternatieve hoek iets van Taxus gebruiken dan zal dat een sterk verdunde extractie zijn lijkt me. Zoals de geneeskunde "vroeger' was, voor de tijd van de pilletjes. (waarmee ik niet zeg dat vroeger alles beter was)

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:28

Iedere arts kent het effect van grapefruit op P450, en alle geneesmiddelen die via P450 worden afgebroken hebben in de bijsluiter staan dat je geen grapefruit moet eten tijdens gebruik van het medicijn.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:30

Ibbel schreef:
Hamvraag is dan natuurlijk: krijgen die 'kruidenexperts' wèl tentamens geneeskunde

Wie bedoel je...?
En meestal als ik aanhalingstekens gebruik, vermeld ik waarom ik dit doe.
Zonder die toelichting vind ik het een nare bijsmaak krijgen.
Citaat:
Want als je alles van kruiden weet maar niets van pathologie schiet het ook niet op

Nu is geneeskunde uiteraard ruimer dan pathologie alleen.
Apothekers mogen ook geen diagnose stellen.

Dus ik vind het maar wat malle vragen...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-09-23 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:30

Ja, maar weten patienten en apothekersassistenten het ook? Niet iedereen leest bijsluiters helaas..

Doel op een stukje algemene kennis van voeding, kruiden, medicatie en eventuele interactie.

Zijn ook genoeg mensen die verschillende medicatie krijgen die eigenlijk niet bij elkaar passen.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:34

Elisa2 schreef:
Ja, maar weten patienten en apothekersassistenten het ook? Niet iedereen leest bijsluiters helaas..

Doel op een stukje algemene kennis van voeding, kruiden, medicatie en eventuele interactie.

Zijn ook genoeg mensen die verschillende medicatie krijgen die eigenlijk niet bij elkaar passen.

Het moet ook op de sticker staan op het medicijndoosje dus dat zou toch iedereen moeten lezen...

Elisa2 schreef:
Iberogast is niet bewezen effectief, als ze nu eens een microbioom onderzoek zouden gaan doen bij PDS dan kunnen ze pas probiotica op maat voorschrijven die effectief is. Nu doen de meeste mensen maar wat qua probiotica en hebben geen benul van wat ze nu daadwerkelijk nodig hebben en of wat ze gebruiken het niet erger maakt.

Misschien offtopic, maar ik ben ook voor nuance maar ook vooral voor gedegen onderzoek en dat mist er vaak. Hoe vaak mensen wel niet onterecht het stempeltje PDS krijgen..een prullenbakdiagnose.

Verder eens wbt kruiden dat deze niet altijd onschuldig zijn en dat het belangrijk is om te weten wat je doet/ gebruikt en dit op elkaar af te stemmen. Ook belangrijk om te weten dat veel medicatie vitaminetekorten kan geven, dat wordt ook nog vaak onderschat. Of dat langdurig maagzuurremmers zorgen voor een vermindere opname van vitaminen en mineralen en B12.


Iberogast is geen probiotica, maar een kruidenmiddel gericht op de motiliteit van de darmen. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan die laten zien dat het de klachten kan verbeteren tov een placebo.
De rest van je post kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:38

Elisa2 schreef:
Zijn ook genoeg mensen die verschillende medicatie krijgen die eigenlijk niet bij elkaar passen.


Dat is nou precies van taak van de apotheek om dat in de gaten te houden.
Daarom wordt iedereen sinds een paar jaar ook gevraagd toestemming te geven om medicijngegevens te delen (vanuit ziekenhuis en huisarts) naar andere apotheken, zodat als je op vakantie ziek wordt, een andere arts/apotheek kan zien wat je al gebruikt aan medicatie.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:50

secricible schreef:
Elisa2 schreef:
Ja, maar weten patienten en apothekersassistenten het ook? Niet iedereen leest bijsluiters helaas..

Doel op een stukje algemene kennis van voeding, kruiden, medicatie en eventuele interactie.

Zijn ook genoeg mensen die verschillende medicatie krijgen die eigenlijk niet bij elkaar passen.

Het moet ook op de sticker staan op het medicijndoosje dus dat zou toch iedereen moeten lezen...

Elisa2 schreef:
Iberogast is niet bewezen effectief, als ze nu eens een microbioom onderzoek zouden gaan doen bij PDS dan kunnen ze pas probiotica op maat voorschrijven die effectief is. Nu doen de meeste mensen maar wat qua probiotica en hebben geen benul van wat ze nu daadwerkelijk nodig hebben en of wat ze gebruiken het niet erger maakt.

Misschien offtopic, maar ik ben ook voor nuance maar ook vooral voor gedegen onderzoek en dat mist er vaak. Hoe vaak mensen wel niet onterecht het stempeltje PDS krijgen..een prullenbakdiagnose.

Verder eens wbt kruiden dat deze niet altijd onschuldig zijn en dat het belangrijk is om te weten wat je doet/ gebruikt en dit op elkaar af te stemmen. Ook belangrijk om te weten dat veel medicatie vitaminetekorten kan geven, dat wordt ook nog vaak onderschat. Of dat langdurig maagzuurremmers zorgen voor een vermindere opname van vitaminen en mineralen en B12.


Iberogast is geen probiotica, maar een kruidenmiddel gericht op de motiliteit van de darmen. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan die laten zien dat het de klachten kan verbeteren tov een placebo.
De rest van je post kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.


Ow excuse moi, dacht dat het een probiotica was..was in de war met een ander denk ik.

Ik zie dat er zoethout in zit, dat werkt inderdaad laxerend.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:51

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Zijn ook genoeg mensen die verschillende medicatie krijgen die eigenlijk niet bij elkaar passen.


Dat is nou precies van taak van de apotheek om dat in de gaten te houden.
Daarom wordt iedereen sinds een paar jaar ook gevraagd toestemming te geven om medicijngegevens te delen (vanuit ziekenhuis en huisarts) naar andere apotheken, zodat als je op vakantie ziek wordt, een andere arts/apotheek kan zien wat je al gebruikt aan medicatie.


Juist en als ze dit nu zouden uitbreiden ook met kennis van kruiden, supplementen, voeding en medicatie en eventuele bijwerkingen van medicatie meenemen (bijv. tekorten die het kan veroorzaken) en hier advies in kunnen geven dan zou het helemaal top zijn.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:53

In Frankrijk weten de apothekers meer. Ik kan regulier kopen, maar ook bv fytotherapie.
Bv Polie had een allergie, al in Nederland, in de Lente. Altijd veel snot. Toen we hier waren eens gevraagd of ze daar iets voor hadden. Ja hoor, en hij kwam met iets en zei dat als ik het in het voorjaar zo nog zou herhalen, ik vanzelf op een punt zou komen dat ze het niet meer nodig zou hebben. Na drie jaar was dat punt bereikt.
Al jaren gaat dat goed. Nooit meer snot terwijl ze vanaf dag 1 die allergie had in de lente.
Hier is dat dus wel verplicht in de apotheek en ik vind het heel fijn. Elke apotheek heeft wat basiskennis en mijn apotheek eigenlijk wel veel.

Ik ben het met bovenstaande posts eens

Graag herhaal ik mijn vraag aan TS, wat is ontzuren en waarom zou je dat doen?

Cambionn

Berichten: 909
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:25

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Is vast niet wetenschappelijk bewezen.. :') :+
De huidige wetenschap is gebaseerd op de oude kruiden kennis. Het is typisch iets van deze tijd om geen enkel benul te hebben van de rijkdom die de natuur ons geeft en zelfs te vergeten dat in vroegere tijden mensen zeer zeker ook aan eenvoudige geneeskunde deden. Bv als je borstvoeding geeft die niet goed op gang komt drink dan verse venkel thee (niet de kant en klare) of de borstvoeding thee van Weleda, goed voor het zog.
Bij darmkrampjes van de baby kan een theelepeltje venkelthee al helpen. Het is allemaal niet zo spannend en heeft niets met wappie gedrag te maken.
Dat waren tips van de antroposofie arts (huis, tuin en keuken middeltjes) die mij altijd goed geholpen hebben.
Die kennis zit wel nog bij bv antroposofische artsen en andere artsen/ genezers.
Ik heb geleerd om reguliere geneeskunde succesvol te combineren met natuurgeneeskunde cq fytotherapie. Daardoor heb ik amper of nooit reguliere medicatie nodig.
Heb ik maagpijn bv dan pakt de een 'n Rennie, ik zet een potje verse kamille thee. Helpt mij even goed.
Bekend is ook dat Valeriaan rustgevend werkt. Zelfs in de reguliere medicatie kun je kruiden tegen komen (bv digitalis tegen hartklachten zelf nooit met die plant aan de gang gaan want is zwaar giftig!!, of bv Valeriaan om rustgevend heid te creëren).
Dus Elise je zou je wel eens kunnen vergissen dat deze dingen niet wetenschappelijk bewezen zouden zijn.
Alleen is er een hele farmaceutische industrie op gang gebracht die gelukkig veel biedt maar die alles wat niet uit die industrie komt verketterd want die lui verdienen alleen aan mij als het echt bal is. Maar verder nooit. Ik duik mijn tuin in. Dat moeten natuurlijk niet teveel mensen gaan doen want dat is slecht voor het verdien model.
Ik ben het er opzich mee eens, maar wil wel ff een kanttekening zetten.

Mijn partner is Vietnamees (waar veel natuur gebaseerde geneesmiddelen zijn) en ik ben wat ouderwetser opgegroeid in een dorp waar we veel eerst zelf oploste voor we naar de dokter gingen. Mee eens dat er voor veel huis tuin keuken oplossingen zijn, of gewoon je lichaam zelf, dat geen medicatie vereist.

Wat wij echter wel zien is dat de "echte" aziatische geneesmiddelen zelf per middel wellicht niet wettenschappelijk getest zijn, maar de ingredienten zijn vaak wél wettenschappelijk bewezen. Daarbij zijn de gebruikte medicatie vaak al enorm oude recepten die over de jaren (soms decenia) bewezen zijn, en vaak later door wetenschap erkent.

Helaas zien wij ook dat zeker hier in het westen, maar ook in Azië, er ook echt héél veel kwakzalverij bestaat. Middelen zonder bewijs, vaak genoeg met de claim dat het in Azië al zo lang gebruikt wordt wat niet waar is. Maar ook gewoon als "bio/natuurlijke" oplossing wordt verkocht. En zelfs wij zien dat mensen hier geboren (inclusief Aziaten vanaf 2e generatie) het verschil niet altijd weten, en dat de gemiddelde man hier meer kans heeft om een kwakzalver tegen te komen dan de echte (Aziatische) middelen. Ook vaak genoeg van mensen wel van daar weg die beter weten maar makkelijk geld zien en daarom een mooi verhaal ophangen. Maar ook steeds vaker dus onzin middelen met een "bio/natuurlijk" praatje, en nog erger het compleet zwartmaken van moderne medicatie en ziekenzorg.

Overigens worden ook in Azië, waar natuurlijke middelen en preventie meer focus heeft, dat altijd náást moderne mediece technieken gebruikt, en nóóit in plaats van.

Punt is. Ik zou die klachten over kwakzalvers dus ook echt niet weg willen schuiven omdat de echt bewezen werkende middelen er ook zijn en vaak genoeg niet ter sprake komen. Zulke kwakzalvers zijn wel echt een issue, en helaas soms wel echt met problemen wanneer men daardoor niet naar dokters gaat.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:42

Reguliere medicatie wordt imo ook vaak te snel gegeven zoals ab, ibuprofen en zelfs prednison. En dat is echt niet zo veilig als men denkt. Ik leef al jaren met de gevolgen van veel prednison gebruik. Maar heb het wel fijn gevonden dat ik toen geholpen kon worden met die bende......

Als je kijkt naar uitslagen van bloed zijn daar ook al vele jaren discussies over. Mijn hb en of ijzer moeten in het rood staan voor ik een infuus krijg, maar een punt daarvoor voel ik me al waardeloos en weet dat ik het nodig heb.
Bij B12 hoor je ook al jaren dat artsen te laag acceptabel vinden, waar mensen zeggen enorm op te knappen bij toch wat hoger B12.

Zelf had ik extreem lage vit D ondanks elke dag uren buiten en daar reageerde mijn arts nauwelijks op, terwijl het juist bij reuma bekend is dat het een verschil kan maken.

In het buitenland zijn ze al veel verder bijv met CBD en of THC gebruik waar hier sommige artsen EN apothekers durven te beweren dat er nog niks bewezen is. CBD ligt echter wel in de commerciële hoek te koop.
En sommige oncologen zijn wel al even voorstander van THC. Niet als geneesmiddel nog, maar wel vaak tegen misselijkheid en om eetlust op te wekken, tegen pijn etc. Maar je moet het maar net treffen.

Nu is er al even een discussie over het vrouwenhart en worden er veel onderzoeken gedaan. Dan zegt een andere arts weer dat dit even een hype is, waar ik toch echt bijna 2jr terug aan de hartbewaking lag in UMCG omdat ze extra voorzichtig zijn geworden bij vrouwen.

Magnesium ook zo een voorbeeld. En zo kan je wel even doorgaan waar grote problemen opgelost konden worden met simpele middelen, maar men nog niet in die hoek zoekt.

Ik heb zelfs het idee dat we voor onze dieren soms al veel verder zijn en ook meer oplettend. Wat voeren we? Wat geven we bij klachten? Wat geven we juist niet bij dracht? En bij dieren werkt het placebo effect niet. Althans niet bij hun. Ik kan wel tegen een ruiter zeggen dat het paard nu kamille krijgt en niet meer gek zal doen, wat vaak op de ruiter effect heeft.

Als je kijkt naar hoe we eten en leven of wat artsen voorschrijven is een keer een zogenaamde detox kuur echt geen ramp. Laat iemand er lekker in geloven dat het werkt en zich er goed bij voelen.

Ooit zei een arts tegen me; het is niet eens altijd de paracetamol die werkt tegen de hoofdpijn, maar wel het glas water dat men erbij neemt. Misschien heeft hij gelijk, maar moet een arts dat zo zeggen?

Ik las trouwens iets over probiotica. Mijn MDL arts was 20jr geleden al bezig met onderzoeken of het werkt en hoopte dat er een middel op de markt zou komen wat ze konden voorschrijven. Omdat juist een MDL arts vaak met heftige middelen werkt en ook hoopt dat er iets dergelijks is wat een gunstig effect heeft en het voorschrijven van heftige middelen kan verminderen of de schade kan beperken. Dan is men zoekende en soms komt er iets positiefs uit en soms niet.

Maar artsen zijn ook mensen. Je merkt vaak al verschil in disciplines en persoonlijkheid, maar ook in wie wat en waar voor open staat. En dan merk ik zelf dat de omgeving zoals het ziekenhuis en de regio ook bepalend kan zijn hoe men tegenover middelen en behandelingen staat. Geen grote verschillen, maar wel in opvattingen en benaderingen.

Het zelf dokteren en het internet maakt het voor artsen vaak ook niet makkelijker. En als je ziet wat er nog vrij te koop is, kan je daar ook je bedenkingen over hebben. Mensen slikken bergen van de drogist, maar als iemand een gezond theetje wil drinken, maakt men zich druk?
En thee..........De zakjes die men koopt is geen thee meer te noemen. Dat is water met een smaakje. Prima, als je maar wat drinkt, maar het is geen thee.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:50

Eens met Cambionn.
Als ik hoofdpijn krijg begin ik altijd met water drinken. Want vaak is dat een teken dat ik te weinig gedronken heb.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:52

Kwakzalvers zijn mensen die veel geld willen verdienen aan iets. Die waren er vroeger al en dat zal nooit veranderen. Daarom altijd zelf onderzoek doen naar een middel of medicijn en de ingrediënten na pluizen.

SP, ik ben het met je eens.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:02

Elisa2 schreef:
Kwakzalvers zijn mensen die veel geld willen verdienen aan iets. Die waren er vroeger al en dat zal nooit veranderen. Daarom altijd zelf onderzoek doen naar een middel of medicijn en de ingrediënten na pluizen.

SP, ik ben het met je eens.


Maar artsen en apothekers willen ook verdienen.......En daar kunnen we ook nog wel even een aparte discussie over openen ;)

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:07

Grappig.
Ik ben geabonneerd op wetenschappelijke studies en de algoritmes weten dat ik graag meer weet over de huis tuin en keuken middeltjes
Deze viel net binnen. Gaat over Kurkuma. Een vriendin van mij geeft me altijd een volle zak uit Réunion. Graag gebruik ik elke dag een lepel door mijn eten.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230913 ... rce=google

Ik citeer
Citaat:
Te veel gegeten? Nieuwe studie toont aan dat deze specerij even effectief zou zijn als medicatie

Imaginaerum
Berichten: 3723
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:17

Ibbel schreef:
Tja, los wat soda op in water en je hebt basisch water. Net zoals je zout water kunt maken door er wat keukenzout in te gooien, en zuur water door er wat azijn in te gooien.

Lekker zal het niet zijn, en het doet verder niets, maar wij zeiden vroeger altijd: "het werkt niet maar het helpt wel" als dit soort alternatieve dingen langskwamen...

Oh, enne 'kwalificaties': medisch bioloog en 30 jaar ervaring in de wereld van (onderzoek naar) chronische ziekten :+

Nee, je hebt geen "basisch water" of "zuur water", je hebt in jouw gevallen een basische oplossing (van soda in water) of een zure oplossing (van azijn in water). Denk zeker dat je meer kennis hebt dan vrij veel kwakzalvers die ik hier heb zien posten, maar met een kwalificatie moleculair bioloog sla ik toch even aan op kreupele verwoordingen. :P

Inhoudelijk op de openingspost: lever en nieren, punt. Voor mensen die denken dat je de pH van je lichaam kunt veranderen door brandnetelthee of zo, gelukkig zijn de buffersystemen van je lichaam intelligenter dan dat soort uitspraken. :D

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:24

Eens dat chemisch gezien dat de correcte termen zijn. Maar als kwakzalvers basisch water aanprijzen bedoelen ze één of andere soda-oplossing. Dus ik wilde het niet onbegrijpelijker maken...

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:24

Citaat:
Denk zeker dat je meer kennis hebt dan vrij veel kwakzalvers die ik hier heb zien posten,


Wouw, wat een nare arrogante post van iemand die blijkbaar zich ver verheven voelt boven de medebokker, Oeps pardon, ik bedoel de vrij vele kwakzalvers die gepost hebben.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:28

Tja, wetenschappers weten ook nog lang niet alles. Ze spreken elkaar of onderzoeken spreken elkaar soms ook nog tegen. En wat nu goed is, is over 5jr weer compleet anders vaak.

Als je alleen onderzoekt waar je naar zoekt, weet je ook nog niks over het andere wat je niet onderzoekt.

Daarbij vergeten heel veel wetenschappers de menselijke kant. Als iemand zich ergens goed bij voelt is dat gewoon een feit. Dan hoeft het soms niet wetenschappelijk te werken, maar helpt het iemand wel. Waar artsen mensen door laten lopen met problemen, omdat ze op wetenschappelijke basis niks kunnen doen.

Maar goed, echt veel teveel artsen en ziekenhuizen meegemaakt, zowel voor mezelf als mijn ouders, broer en anderen om nog klakkeloos alles aan te nemen. Ook teveel veranderingen gezien de afgelopen 45+ jaren.

En dan altijd weer dat stijfkoppige van wetenschappers die zich als alwetend presenteren en nergens anders voor open staan. Maar wel mensen belachelijk maken.............

Fijn al die wetenschappelijk bewezen medicatie. Fijn dat ze soms helpen, maar lees ook vooral de lijsten met bijwerkingen en problemen. Kan me nog wel wat opnames herinneren. Problemen met de lever door meds, hartproblemen etc etc. Dus ik kies nu voor pijn........

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:33

Van de week kreeg ik een wetenschappelijk artikel waarin de voordelen werden genoemd , van 2 of zelfs 3 kopjes koffie drinken per dag. 40 jaar geleden was het zoooooo slecht.... Wetenschap is ook voortschrijdend inzicht en niets is statisch.

Dus begrijp je goed SP.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:43

Precies dat!

Veel zaken veranderen continu om het wetenschappelijk als enige juiste aan te wijzen. Ze weten gewoon nog lang niet alles en goede artsen geven dat ook gewoon toe.

Net als het voorbeeld wat ik noemde; paracetamol was altijd zo veilig en nu komen sommige!! artsen daarop terug. De 1 neemt iets gelijk over, de ander niet.

Ibuprofen net zo, cbd/thc, maar ook mijn voorbeeld van het vrouwelijk hart, de meningen over B12, narcoses die veranderen, de ruggenprik, de roesjes, meer gebruik van propofol etc etc. En echt elke arts doet het weer anders.