Hoge ziekenhuiskosten normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Hoge ziekenhuiskosten normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:47

Ja, want met reisvaccinaties in je polis stoppen, trek je vooral relatief gezonde mensen aan. En die wil je als verzekeraar hebben, niet de mensen die zo veel ziektekosten hebben die ze per maand al zelf moeten betalen dat ze dat soort reizen niet kunnen maken <<)

Als ik dit topic lees ben ik haast blij dat ik elk jaar in januari mijn eigen risico er al door heb... Op dat gebied heb ik in elk geval nooit verrassingen :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:04

verootjoo schreef:
Als je er aanvullend voor verzekerd bent.

Wat ik overigens wel een rare optie vind; als er íets geplande zorg en kosten zijn, zijn het die reisvaccinaties wel. Waarom zou je die in een polis stoppen :=

Het is goedkoper voor de verzekeraar om jouw vaccinatie te betalen dan de medicatie tegen 1 of andere ziekte die je opgelopen hebt. Ik vind het wel slim. De dengue vaccinatie heeft 95% van de ziekenhuisopnames voorkomen. De kosten van de vaccinatie zijn fors, €100,00 ongeveer, maar dat weegt niet op tegen de ziekenhuiskosten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:07

verootjoo schreef:

Wat ik overigens wel een rare optie vind; als er íets geplande zorg en kosten zijn, zijn het die reisvaccinaties wel. Waarom zou je die in een polis stoppen :=

Volgens mij werden die van mij vergoed uit het basispakket maar alleen bij een aantal aanbieders.

Maar dat is ook al weer even geleden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 05:26

Ik ben wel gewend dat de rekening van het eigen risico pas zo laat komt. Maar ts, houd je zelf nooit het eigen risico in de gaten? Als ik in het ziekenhuis ben geweest weet ik dat die eraan komt, soms idd pas in het volgende jaar maar ik weet het al wel. Ik hield het ook bij zelf.
Nu moet ik zeggen dat ik standaard mijn eigen risico gespreid betaalde. Dan zou je het terug krijgen als je het niet opgemaakt had en kreeg je geen hoge rekeningen. Alleen maakte ik het altijd op haha.

Over hoge verzekeringskosten en niet kunnen betalen. Wij hebben een speciale zorgverzekering voor minima die je eigenlijk verplicht moet nemen met een uitkering. Die is ook gewoon 200 euro per maand := Niet echt goedkoper dus. Ja, ze doen heel enthousiast alsof ze eigen risico betalen, maar het grootste gedeelte betaal je zelf elke maand. Ik geloof dat de gemeente 100 euro oid betaald, komt neer op een paar euro per maand wat je eventueel duurder uit zou zijn bij andere verzekering. Maar goed, deze is 'verplicht' in mijn gemeente. Het is soms wel heel heftig wat het allemaal kost en vooral dat het duurder wordt, maar de vergoedingen minder. Als ik de afgelopen jaren kijk zijn er steeds meer dingen die ik (gedeeltelijk) zelf zou moeten betalen aan behandelingen, medicatie en noem maar op, maar waar ik dus maar mee gestopt ben. Ik snap het zorg mijden dus heel erg goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:41

janderegelaa schreef:
verootjoo schreef:

Het is goedkoper voor de verzekeraar om jouw vaccinatie te betalen dan de medicatie tegen 1 of andere ziekte die je opgelopen hebt. Ik vind het wel slim. De dengue vaccinatie heeft 95% van de ziekenhuisopnames voorkomen. De kosten van de vaccinatie zijn fors, €100,00 ongeveer, maar dat weegt niet op tegen de ziekenhuiskosten.

Dengue is nog een relatief nieuw vaccin. Ik zag deze er nu voor het eerst tussen staan.

Rabiës werd hier dus geadviseerd voor het WK. Maar ik heb besloten deze niet te nemen. Kost mij ook zo'n 110 euro inclusief consult X2 en het is dus maar net wie het dan beoordeelt of je het vergoed krijgt of niet. Daarnaast moet je nog steeds bij een beet binnen 24 uur prikken halen. Dus op zich verandert er dan niets aan. Het is alleen 2 prikken achteraf of 5 prikken achteraf. En je moet ook nog elke 3-5 jaar herhalen, dus het is niet levenslang. Maar met of zonder vaccinatie gewoon binnen 24 uur de eerste. Dan heeft die niet veel nut. En die prikken achteraf worden wel vergoed.

Maar als je het over geplande zorg hebt, waarom zit dan een bevalling wel in het basispakket? Ook dat is volledig geplande zorg.
Zo hou je het kip en ei verhaal. Maar als je de ene zgn. geplande zorg wel betaalt, dan zou je de andere ook moeten betalen als je het eerlijk wilt houden.

200 euro voor een minimaverzekering? Is dat dan met het meest uitgebreide aanvullende pakket?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:47

Je vergelijkt de zorg rondom zwangerschap en bevalling met de benodigde vaccinaties voor plezierreizen :?

Bijzondere vergelijking. Vanwege de hoogte van de kosten en vanwege het effect in de samenleving.

Verzekeren sowieso geen kwestie van eerlijk maar een kwestie van kosten en baten berekenen.
Ik kon me niet voorstellen dat deze vaccinaties wat opleveren maar blijkbaar dus wel. Hoewel het prima te betalen is door reizigers. Blijkbaar kost de zorg voor onverantwoordelijke reizigers nog meer…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:08

verootjoo schreef:

Dat wist ik dus niet. En dat ga ik wel even uitzoeken voor mijn reis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:12

verootjoo schreef:
Je vergelijkt de zorg rondom zwangerschap en bevalling met de benodigde vaccinaties voor plezierreizen :?

Bijzondere vergelijking. Vanwege de hoogte van de kosten en vanwege het effect in de samenleving.

Verzekeren sowieso geen kwestie van eerlijk maar een kwestie van kosten en baten berekenen.
Ik kon me niet voorstellen dat deze vaccinaties wat opleveren maar blijkbaar dus wel. Hoewel het prima te betalen is door reizigers. Blijkbaar kost de zorg voor onverantwoordelijke reizigers nog meer…

En om eens heerlijk de advocaat van de duivel te spelen.
Zwangerschap is geen ziekte en kinderen is op uitzonderingen daargelaten een keus.
Er is gerommel op Ziektekosten land en kostenvergoeding mbt zwangerschap zit wel in het hoekje om te schrappen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:31

verootjoo schreef:
Je vergelijkt de zorg rondom zwangerschap en bevalling met de benodigde vaccinaties voor plezierreizen

Lijkt me niet zo gek toch? Het is beiden een keus.
Zoals iemand kiest voor aanvullende zorg rond een bevalling zo kan iemand ook kiezen voor aanvullende reizigersvaccinaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:36

Fitzroy schreef:
verootjoo schreef:
Je vergelijkt de zorg rondom zwangerschap en bevalling met de benodigde vaccinaties voor plezierreizen

Lijkt me niet zo gek toch? Het is beiden een keus.
Zoals iemand kiest voor aanvullende zorg rond een bevalling zo kan iemand ook kiezen voor aanvullende reizigersvaccinaties.

Dan gaat het toch aardig afgebroken solidariteitsprincipe wat een (schade)verzekering uiteindelijk is nog verder om zeep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:49

Morganlefay schreef:
verootjoo schreef:

En om eens heerlijk de advocaat van de duivel te spelen.
Zwangerschap is geen ziekte en kinderen is op uitzonderingen daargelaten een keus.
Er is gerommel op Ziektekosten land en kostenvergoeding mbt zwangerschap zit wel in het hoekje om te schrappen.

Onze economie draait op zwangerschappen en nieuw leven. Ons hele sociaal stelsel draait daar op.
Zwangerschap gaat echt niet uit de basis. Hoogstens misschien fertiliteitsbehandelingen.

Reizen is luxe, voortplanten niet. Zo is ons instinct, zo is het leven, zo draait het land door. Want al die kinderen betalen straks wel mee aan de zorgkosten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:49

Wat bedoel je precies ? Mensen maken keuzes om aanvullend verzekerd te zijn. De een kiest voor extra kraamzorg, de ander voor reizigersvaccinaties, weer een ander voor brillenvergoeding of alternatieve geneeswijzen. Dat is toch niet vreemd?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:54

verootjoo schreef:
Reizen is luxe, voortplanten niet. .

Voortplanten is ook een luxe. De luxe om de aarde naar de kl… te helpen met die bevolkingsgroei.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:54

Fitzroy schreef:
Wat bedoel je precies ? Mensen maken keuzes om aanvullend verzekerd te zijn. De een kiest voor extra kraamzorg, de ander voor reizigersvaccinaties, weer een ander voor brillenvergoeding of alternatieve geneeswijzen. Dat is toch niet vreemd?

Het idee van een verzekering is dat iedereen betaalt voor iedereen. Niet dat je kan kiezen waar je voor betaalt.
Dat is het solidariteitsbeginsel. Door de marktwerking in de verzekeringen gaat dit om zeep en wordt uiteindelijk alles duurder. De een wil niet voor dit betalen, de ander niet voor dit. En zo dragen we niet meer met z’n allen alles, maar worden we individueler en ben je alleen goedkoop uit als je veel kan werken en gezond blijft. Lijkt me niet de bedoeling.

Dese solidariteit is gebaseerd op voortplanting dus om dat te schrappen vind ik sowieso een rare keuze.

Vaccinaties voor luxe reizen zijn niet eens erg duur, zeker niet in vergelijking met de verdere kosten van de betreffende reis, dus ik vind het gek om daar wel iedereen voor te laten betalen.

Daarom vind ik de vergelijking krom.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:57

germie schreef:
200 euro voor een minimaverzekering? Is dat dan met het meest uitgebreide aanvullende pakket?

Het is een vrij uitgebreide verzekering, maar niet de meest uitgebreide dacht ik.
Als je geen geld hebt om medische kosten zelf te betalen zal je moeten verzekeren. Vroeger kon je bijzondere bijstand aanvragen, maar dat is afgeschaft voor medische kosten, in mijn gemeente tenminste want dat verschilt per gemeente, en dus ben je verplicht die dure verzekering te nemen als je denkt kosten te krijgen of als je chronisch ziek bent. Anders kan je de gok nemen, maar dat is wel een hele grote gok als je zo weinig hebt en dan zit je nog dieper in de oliebol.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:19

Fitzroy schreef:
verootjoo schreef:
Reizen is luxe, voortplanten niet. .

Voortplanten is ook een luxe. De luxe om de aarde naar de kl… te helpen met die bevolkingsgroei.

Iemand moet jouw kont wassen als je in het verpleeg tehuis komt omdat je het zelf niet meer kunt iemand moet je afval ophalen. Iemand moet werken om te zorgen dat we niet tot ons 80e hoeven te werken. Je hebt kinderen nodig om demografische balans te houden en de vergrijzing is enorm en de druk op de (werkende) groep is ook enorm. Als er minder of geen kinderen geboren worden heb je net zo goed problemen. Dat heeft niks met aarde naar de kl... helpen te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:32

Voor sommige vrouwen is voortplanten wel degelijk een luxe. Daar gaat het niet zo 1 2 3

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:04

@verootjoo, die aanvullende verzekeringen worden nu eenmaal aangeboden. Dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je het pakket kiest waar je zelf het meeste aan hebt. Zo hoef ik geen kraamzorg maar wil ik extra fysio behandelingen. Het bestaat dus waarom zou je er niet op uitkiezen?
Dat bedoel ik te zeggen. Als het niet aangeboden wordt heb je de keuze ook niet. Daarom zitten bepaalde zaken wel in de basisverzekering. Zodat iedereen daaraan meebetaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:38

Fitzroy schreef:

Dat niet maar je zal wel voor alles moeten betalen want het zit meestal in een pakket en voortplanting ten koste van alles is ook een dingetje

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:22

Ik wil ook niet betalen voor een stoppen met roken traject of een ivf behandeling. Maar ik zou bijvoorbeeld wel heel blij zijn als obeesje zijnde met bijvoorbeeld korting op sportabbonementen