Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Ik zou met liefde dingen regelen, boodschappen doen, de praktische zaken ondersteunen etc.
Ik zou alleen geen zorg (fysieke zorg) willen bieden en ook mijn ouders niet in huis willen nemen.
pmarena schreef:Ik weet overigens niet hoe het gemiddeld genomen gaat. Maar mijn oma uit 1922 is in de eerste maand van het hele Corona-gebeuren overleden in het verzorgingstehuis (toen alles een beetje paniekerig op slot was weet je wel). Ze woonde daar inmiddels een aantal jaren, in zo'n eigen kamertje.
Mijn moeder ging daar een paar keer per week heen. Ze hielp oma dan met wat dingen.
Zorgde ervoor dat haar koelkastje en fruitmand e.d. aangevuld werd. Nam haar wel even mee het dorp in om wat lekkers te halen ofzo. Nam dan ook vieze kleren mee, om te wassen en de volgende keer weer netjes terug in de kast te leggen / hangen. Even rondje met de stofzuiger en een sopje.
Dat is op zich niet zo héél intensief om te doen en zoiets moet voor veel mensen wel in te passen zijn denk ik...? Boodschappen doe je gewoon meteen met je eigen boodschappen. Extra wasje is ook te doen. En al ga je dan maar 2x in de week een uurtje er naartoe, waarbij je even wat klusjes doet en in de tussentijd wat kwebbelt enzo.... dan zit je ook niet zo ongemakkelijk tegenover elkaar op de bank niks te doen
pateeke schreef:pmarena schreef:Ik weet overigens niet hoe het gemiddeld genomen gaat. Maar mijn oma uit 1922 is in de eerste maand van het hele Corona-gebeuren overleden in het verzorgingstehuis (toen alles een beetje paniekerig op slot was weet je wel). Ze woonde daar inmiddels een aantal jaren, in zo'n eigen kamertje.
Mijn moeder ging daar een paar keer per week heen. Ze hielp oma dan met wat dingen.
Zorgde ervoor dat haar koelkastje en fruitmand e.d. aangevuld werd. Nam haar wel even mee het dorp in om wat lekkers te halen ofzo. Nam dan ook vieze kleren mee, om te wassen en de volgende keer weer netjes terug in de kast te leggen / hangen. Even rondje met de stofzuiger en een sopje.
Dat is op zich niet zo héél intensief om te doen en zoiets moet voor veel mensen wel in te passen zijn denk ik...? Boodschappen doe je gewoon meteen met je eigen boodschappen. Extra wasje is ook te doen. En al ga je dan maar 2x in de week een uurtje er naartoe, waarbij je even wat klusjes doet en in de tussentijd wat kwebbelt enzo.... dan zit je ook niet zo ongemakkelijk tegenover elkaar op de bank niks te doen
Boodschapjes meenemen, fruitmand aanvullen, eens naar de stad gaan, zijn inderdaad kleine dingen die voor veel mensen wel doenbaar zijn. Maar de vraag is dan nog of je dat als mantelzorg bestempelt of niet. Mantelzorg kan ook bestaan uit zorg coördineren, fysieke zorg (hulp bij wassen enz), zorg voor veiligheid van dementerenden enz.
En helaas, voor sommige mensen zijn ook die kleine dingen niet mogelijk of wil men dat niet opnemen.
pmarena schreef:Maar je mag toch hopen dat ze in het verpleeghuis ook nog wel wat dingen doen en niet alleen het onderdak verzorgen zeg maar. Mijn moeder hielp oma ook nog wel een extra keer onder de douche en regelde allerlei dingen verder qua afspraken / geldzaken. Maar als familie de bovenstaande dingetjes zou kunnen regelen dan zou dat al best veel kunnen schelen denk ik voor de druk op het verzorgingstehuis, en de levenskwaliteit van de betreffende oudere, zonder dat het nu meteen een enorme aanslag op de tijd en energie van bvb. een kind met een eigen huishouden e.d. hoeft te zijn
Yv_ schreef:Goof schreef:Ik zou met liefde dingen regelen, boodschappen doen, de praktische zaken ondersteunen etc.
Ik zou alleen geen zorg (fysieke zorg) willen bieden en ook mijn ouders niet in huis willen nemen.
Dit heb ik ook. En ik zou niet weten hoe ik het qua tijd ook erbij zou moeten doen.
Dingen als de hond uitlaten (gaat alleen niet 4x per dag), boodschappen doen en een keertje de stofzuiger en dweil door het huis, ramen lappen etc, dat is prima. Maar een heel extra huishouden bovenop die van mij én mijn 50-urige werkweek... Dan ben ik denk ik snel rijp voor het gesticht.
Zou al anders zijn als ik broers en/of zussen zou hebben, dan is het te verdelen. Vind de nieuwe regeling dan ook niet goed. Zij gaan waarschijnlijk uit van een gemiddelde en vergeten dat iemand met 1 kind dus in principe 7 dagen werk weer zou moeten komen zodat de ouders een douche krijgen, terwijl een gezin met 5 kinderen slechts elk 1 dag beschikbaar hoeft te zijn. Heb het hier toevallig een tijdje terug met een vriendin over gehad. Zij is ook enig kind en onze ouders worden zichtbaar ouder. We vinden het maar doodeng, zelfs met het feit dat ik heel dicht bij mijn ouders woon en de vriendin zelfs het skelet van het huis deelt met haar ouders.
pmarena schreef:Maar je mag toch hopen dat ze in het verpleeghuis ook nog wel wat dingen doen en niet alleen het onderdak verzorgen zeg maar. Mijn moeder hielp oma ook nog wel een extra keer onder de douche en regelde allerlei dingen verder qua afspraken / geldzaken. Maar als familie de bovenstaande dingetjes zou kunnen regelen dan zou dat al best veel kunnen schelen denk ik voor de druk op het verzorgingstehuis, en de levenskwaliteit van de betreffende oudere, zonder dat het nu meteen een enorme aanslag op de tijd en energie van bvb. een kind met een eigen huishouden e.d. hoeft te zijn
Yv_ schreef:@Duo & BeFunny
Ach ja, daar had ik helemaal niet over nagedacht.
Ik keek even terug naar de tijd hoe het bij mijn oma ging, met 5 kinderen. Maar als ik net iets verder had gekeken dan mijn neus lang is, had ik jullie antwoord ook zelfs binnen mijn eigen leven kunnen zien met mijn vader in NL zijn tweelingzus in Ierland en zijn broer in Zuid Afrika. Excuses!
MoniqueT schreef:\Anderzijds juist niet als ik hen daarmee automatisch zou belasten met mantelzorg. Ze hebben gewoon ook hun eigen leven!
Cer schreef:MoniqueT schreef:\Anderzijds juist niet als ik hen daarmee automatisch zou belasten met mantelzorg. Ze hebben gewoon ook hun eigen leven!
Kan je daar ook iets over vastleggen? Dat je dat jezelf kunt herinneren ofzo?
Mijn ouders hebben dat vroeger ook gezegd, maar ik merk nu dat ze er anders instaan, omdat ze angstiger zijn, omdat de wereld te snel gaat, ze zijn wat vergeetachtiger, warrig soms..
En ga dan maar zeggen "ja maar ik hoefde helemaal niet voor jullie te zorgen, heb je vroeger gezegd".. dat is echt heel rot..
Heb je enig idee of dat dan vast te leggen is? (serieuze vraag)
marleen_usar schreef:Ik vind niet dat het normaal is, mantelzorgen. Mijn kinderen hoeven mij niet te verzorgen, wij hebben 10 jaar mijn moeder die naast ons woonde verzorgt. Dat vond ze ook niet meer dan normaal want ze had ook mijn poepluiers verschoond. Wij als gezin hadden iedere ruzie over wie er moest gaan als ze voor de 20e keer had gebeld die dag.
Mijn dochter was 23 toen ze haar iedere avond op bed legde, dat hoeft geen ander half uur te duren, maar oma weigerde zelf nog iets te doen. Thuiszorg wilde ze niet, maar wij hadden dat toch geregeld. Ze dwong ons thuis te blijven, mochten ook geen weekendje meer weg. Want wij moesten haar verzorgen, ze wilde haar huis niet uit terwijl de situatie onhoudbaar was.