Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:09

Eapy

Re: Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:12

Wij maken ook de switch naar keramische pannen. Wat een ellende zeg.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:36

Wie van jullie heeft of gaat een water filter aanschaffen? Welke hebben jullie/gaan jullie kopen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:42

herr_balou schreef:
Voor de mensen die zich ondanks eerdere opmerkingen van Sizzle en mij zich afvragen hoe op sommige plekken PFAS en aanverwante stoffen terecht komen en denken dat dat enkel door lozing komt nogmaals; het komt ook door dat wij producten gebruik(t)en waarin die stoffen gebruikt worden. Je regenkleding, waterbestendige schoenen, je ski's, je spuitbus om iets waterbestendig te maken, je bakpapier, je pan, alles laat die stof ook los en komt daardoor in het milieu en dan heb ik het alleen nog over de spullen voor consumenten. Want zoals ook reeds opgemerkt, wordt in de industrie gebruik gemaakt van bijvoorbeeld smeermiddelen met daarin PFAS en aanverwante stoffen.

maar we doen wel geld op de eenpersoonsplasticverpakkingentogo, want alle kleine beetjes helpen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:25

AnnoNiemand schreef:
Wie van jullie heeft of gaat een water filter aanschaffen? Welke hebben jullie/gaan jullie kopen?

En waar wordt een waterfilter van gemaakt.

8nnemiek

Re: Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 09:32

Ik heb eerder een link geplaatst waarin werd uitgelegd dat lang niet elke filter pfas uit het water haalt, ook al beweren verkopers dat soms. Pfas is niet zomaar te meten met de standaard testkits.

Wij hebben voor onze boot een waterfilter nodig dat wel een groot deel eruit kan halen, maar dat werkt met enorm hoge druk en is niet te vergelijken met de huis- tuin en keukenfilters die je overal kan kopen. Dat ding kost ook duizenden euro's.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:10

Hier nog wel pannen met teflon. Als ze beginnen te verslijten vervang ik ze. Dus ik ben al een aantal kwijt. Ik heb ook een wokpan wat gewoon een wok is die je moet inbranden met olie. Die gebruik ik meestal. Ik koop wel bewust geen dingen met teflon meer, al jaren niet.

Maar je kunt het nooit helemaal voorkomen. Je schroeft buizen aan elkaar met ptfe-tape, gewoon nog vrij verkrijgbaar, ook een vorm van pfas.

Ik ben wel blij dat ik niet in de buurt van Dordrecht woon.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:21

germie schreef:
Hier nog wel pannen met teflon. Als ze beginnen te verslijten vervang ik ze. Dus ik ben al een aantal kwijt. Ik heb ook een wokpan wat gewoon een wok is die je moet inbranden met olie. Ik koop wel bewust geen dingen met teflon meer, al jaren niet.

Maar je kunt het nooit helemaal voorkomen. Je schroeft buizen aan elkaar met ptfe-tape, gewoon nog vrij verkrijgbaar, ook een vorm van pfas.
Ik ben wel blij dat ik niet in de buurt van Dordrecht woon.

En dat komt in bouwpuin terecht en dat wordt gebruikt voor bijvoorbeeld paden in natuurgebieden. Maar bouwpuin wordt ook in grond gemengd en als schone grond verkocht. Hier in de buurt is een melkveehouder die al jarenlang dat soort grond laat aanleveren om zijn weilanden mee op te hogen... Ja, de koeien staan daar te grazen en drinken uit de sloot. Zelfde boer trouwens die een paar uur na het gif spuiten de koeien weer op hey land laat.
Ik weet dat er al plastic in melk is gevonden, zouden er ook onderzoeken zijn gedaan maar andere giftige stoffen zoals onkruidverdelger en PFAS?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:48

Ik vraag me ook wel af hoe je het binnenkrijgen van dit soort stoffen via de voeding kan voorkomen / verminderen. Want hoe snel / makkelijk / veel komt er in vlees terecht? En als je in een gebied woont met hoge concentraties in het water, nemen alle groentes en fruit die je met dat water besproeid, dan veel van die rommel op? Of sommige groentes meer dan andere?

En zijn er ook keurmerken zoals Eco / bio en aanverwanten, die ook rekening houden met zeg maar verontreinigingen in de watergift? Groentes e.d. testen op dingen zoals PFAS, bestrijdingsmiddelen enzo...?